Adres voor HTD pulleys met custom boring

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door P1-Engineering »

Tijdens de upgrade van mijn machine kom ik er net achter dat de pulleys voor de kogelomloop afwijken qua boring tov van elkaar.
Had HTD3m Z72 pulleys gekocht met een 14mm boring, maar blijkt dat ik nu 10mm nodig heb. Wat ik standaard kan vinden is of 8mm of 14mm.
Heb helaas (nog) geen draaibank om dit zelf aan te passen.

Iemand een idee waar je dit eenvoudig en relatief snel kan bestellen op maat?.
Volgens mij zou het via Maedler kunnen, iemand ervaring hoe snel dat gaat?

https://www.maedler.nl/Article/17037200
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door MeMoRy »

Ze lijken geen spie te hebben, klopt dat?
Wil je een 14mm buiten 10mm binnenbus hebben? En die dan erin persen?
Of een nieuwe pulley 8mm kopen en die uitboren naar 10mm?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door hfjbuis »

Maatwerk zal wel duur zijn. Ik denk dat je het beste de 8mm versie kunt bestellen en die laten boren/ruimen op 10 mm. Geef het afleveradres op van degene die ze op maat maakt, scheelt weer een paar dagen.

Die KO spindel heeft op het einde een 16 mm lang asje waarop je deze 30 mm brede pulley kan bevestigen. Ik zie geen schroefjes om het ding vast te zetten, of mis ik iets?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door hainjedaf »

beltingonline.co.uk
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door P1-Engineering »

hainjedaf schreef: 18 mar 2023 17:30 beltingonline.co.uk
Top, zoiets zocht ik. Gewoon invullen wat je nodig hebt en paar dagen wachten. Dank!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door P1-Engineering »

hfjbuis schreef: 18 mar 2023 16:42 Maatwerk zal wel duur zijn. Ik denk dat je het beste de 8mm versie kunt bestellen en die laten boren/ruimen op 10 mm. Geef het afleveradres op van degene die ze op maat maakt, scheelt weer een paar dagen.

Die KO spindel heeft op het einde een 16 mm lang asje waarop je deze 30 mm brede pulley kan bevestigen. Ik zie geen schroefjes om het ding vast te zetten, of mis ik iets?
Het op maat maken is juist het ding, ken niet echt iemand die dat nauwkeurig kan.
Gaten voor de borging moet je ook zelf boren maar dat is natuurlijk goed zelf te doen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door P1-Engineering »

MeMoRy schreef: 18 mar 2023 16:18 Ze lijken geen spie te hebben, klopt dat?
Wil je een 14mm buiten 10mm binnenbus hebben? En die dan erin persen?
Of een nieuwe pulley 8mm kopen en die uitboren naar 10mm?
Spie is niet nodig imho, hangt maar een 200watt servo aan met 0,6nm koppel.
Was dus opzoek naar een adres waar ik het kant en klaar kan bestellen, kon dit via Google zo snel niet vinden maar Hainjedaf z'n link is precies wat ik zocht.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door hfjbuis »

Het is geen hogere wiskunde maar wel veel werk. Omdat de diameter zo groot is, moet je de pulley radiaal en axiaal uitklokken. Dan het gat op diameter draaien om te ruimen en als laatste het gat ruimen. Om het ding te kunnen inklemmen zonder te beschadigen, moet mogelijk nog een houder gemaakt (3Dprint) worden.

Als er nog radiale schroefgaten in moeten, dan moeten die geboord en getapt worden. Met schroeven om te bevestigen heb ik wel problemen mee omdat je na het vastschroeven putjes (kraters) op de as krijgt. Haal je dat ding er vanaf, beschadig je de passing van de pulley. Zet je de pulley er weer op, dan zorgen de putjes (kraters) dat het ding niet zuiver zit. Om het goed te doen, moet je op de KO spindel weer vlakjes frezen.
Met een beetje pech, zijn de gaten te diep om te tappen (tap te kort). Dan moet je busjes maken die door de schroeven worden aangedrukt.

Misschien is op maat laten maken nog niet zo'n slechte keuze.

Als de pulley aan één kant vlak is, zou je hem ook in de freesmachine kunnen opspannen, gat uitklokken, voorboren en ruimen. Dat lijkt mij wel het gemakkelijkste om te doen.

Maedler heeft ook dit soort pulleys met een conus passing voor de montage. Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt maar misschien is het wat. Iemand hier ervaring mee?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 19 mar 2023 16:51 Maedler heeft ook dit soort pulleys met een conus passing voor de montage. Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt maar misschien is het wat. Iemand hier ervaring mee?
Ik denk dat je de pulleys met "taper Bush" montage bedoelt? Ik heb die gebruikt voor mijn KO assen.
Ik heb de 40T HTD5 versie bestelt bij https://www.lagertechniek.nl/tandriemsc ... -1108.html Hier moet je dan apart een klembus bij kopen, in dit geval van het type 1108-xx kopen waarbij xx de as diameter is.

Voor mij heeft het prima gewerkt maar het hangt een beetje af van het aantal tanden en breedte van de pulley of de tapered bush versie beschikbaar is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door hainjedaf »

P1-Engineering schreef: 19 mar 2023 16:31 Het op maat maken is juist het ding, ken niet echt iemand die dat nauwkeurig kan.
Gaten voor de borging moet je ook zelf boren maar dat is natuurlijk goed zelf te doen.
kan je bij beltingonline allemaal opgeven
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door benkr »

Let wel op, Beltingsonline is een Engelse firma, dat betekent dat elke bestelling via de Douane (of een bedrijf die dat voor je doet) loopt, voor de "service".
Ze" vragen ze een bedrag van een Euro of 10, zgn. inklaringskosten. Los daarvan betaal je natuurlijk ook nog de normale verzendkosten.
Ik zelf boor op mijn draaibank een gat in zo'n poelie en lijm die dan op de as. Het is dan zaak om de passing niet al te krap te maken want dan schuif je de lijm weg en wordt het een waardeloze lijmverbinding. Ik gebruik daar altijd Loctite lijm voor, type 603, 638 of 648, welke precies hangt b.v. af van de speling, de ene heeft iets meer of minder speling nodig dan de andere. Smeer wat lijm op de as of in het gat, draai de delen in elkaar en draai ze wat rond om de lijm goed en evenredig te verdelen, meestal zorgt de lijm voor een egale even dikke laag rondom de as en centreert daardoor zichzelf.
Na 24 uur drogen zit het tandwiel als gegoten zo vast, maar als het los moet is een gasvlam de aangewezen tool, een seconde of 20 a 30 de vlam er op en de lijm wordt weer vloeibaar en je kunt het tandwiel zo van de as schuiven. Daarna goed schoonmaken en je kunt het weer gewoon opnieuw vastlijmen.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door FSSF »

Doet Aliexpres niet gewoon de truuk?

https://nl.aliexpress.com/item/32855461 ... 0W03EJP0qU

Met prioriteit levering dus als het mee zit met een week in huis en als het tegen zit 2 weken. (of als het heel erg tegen zit zoals bij mij een week of 4 en worden alle pakketen zonder mijn weten ineens weer retour afzender gestuurd :lol: :| )
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door Kars-cnc »

hainjedaf schreef: 19 mar 2023 20:09
P1-Engineering schreef: 19 mar 2023 16:31 Het op maat maken is juist het ding, ken niet echt iemand die dat nauwkeurig kan.
Gaten voor de borging moet je ook zelf boren maar dat is natuurlijk goed zelf te doen.
kan je bij beltingonline allemaal opgeven
Zoals Ben al aangeeft, Belting zit tegenwoordig buiten de EU...

Ik had begin 2021 mijn riemen en pulley's in eerste instantie bij Belting bestelt. Dit vanwege de positieve geluiden op dit forum. Echter de eerste keer raakte de zending zoek bij UPS in Engeland. Toen heeft Belting alles opnieuw opgestuurd. Na een paar dagen kreeg ik bericht van de Nederlandse douane of ik de BTW en invoerrechten wilde voldoen. Dat heb ik per omgaande gedaan, maar of het dit keer de schuld van de douane is geweest of weer van UPS, dat is nooit duidelijk geworden maar er is daarna nooit meer iets vernomen van deze zending.

Belting heeft mij de spullen netjes gecrediteerd maar de BTW en invoerrechten ben ik kwijt. Heb hiervoor een claim bij UPS ingediend maar je kunt net zo goed tegen de muur praten...
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door spikee »

Ik heb er ook een topic aan geweid destijds. Het antwoord was om of de boel bij Misumi te bestellen of in china. De laatste optie is vaak sneller en goedkoper.
Plaats reactie