mach 3 save Z

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henri cnc (leek)
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

mach 3 save Z

Bericht door Henri cnc (leek) »

Hallo cnc ers

Ik heb een vraag over save Z in mach 3.
Ik heb afgelopen week verschillende projectjes gefreesd zonder problemen
Maar nu ik weer aan het frezen ging word de Z as niet meer opgelicht naar een vrije (veilige hoogte)
Er is niks gewijzigd in de instellingen en het heeft al een paar jaar zonder problemen gewerkt.
Als je in vectric een save z van 5 mm ingeeft en je hebt je g-code gemaakt is het dan wel nodig om in mach3 ook nog een save z in te stellen?
Ik hoop dat iemand van jullie hier een oplossing voor heeft want ik krijg het niet opgelost
groet Henri
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: mach 3 save Z

Bericht door Bjornski1976 »

Mach3 doet geen G-code maken, het voert de code uit. De post processor die de G-code genereert moet dit toepassen aan de hand van de instellingen.

Voorbeeld kan zijn is keep tool down wat voorkomt dat de Z-as naar boven beweegt.

Wat staat er in de code?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: mach 3 save Z

Bericht door Grafjan »

Waren het programma’s die eerst wel goed werkte? Als in het programma Z 5mm staat, dan moet de frees daar toch gewoon naartoe gaan. Heeft volgens mij niks met mach te maken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: mach 3 save Z

Bericht door benkr »

Hoe en waar bepaal je Z 0?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: mach 3 save Z

Bericht door Bjornski1976 »

Safe Z height is een functie waarbij de z-as naar een bepaalde hoogte gaat alvorens de x-, en y-as te bewegen. Dat stel je in Mach3 in onder config tab en dan twee of derde van onderen. Kan ook alleen een positief getal zijn.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: mach 3 save Z

Bericht door Grafjan »

Bjornski1976 schreef: 06 mar 2023 21:02 Safe Z height is een functie waarbij de z-as naar een bepaalde hoogte gaat alvorens de x-, en y-as te bewegen. Dat stel je in Mach3 in onder config tab en dan twee of derde van onderen. Kan ook alleen een positief getal zijn.
Waar gaat dan die Z waarde vanuit? Machine nulpunt of werkstuk nulpunt? Ik neem aan van machine nulpunt? Maar aangezien bij veel machine’s dat nulpunt boven is, zou je daar wel een negatieve waarde in moeten voeren. Lijkt mij een heel handige functie.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: mach 3 save Z

Bericht door benkr »

Bij mij is de Z 0 de bovenkant van mijn werkstuk, die stel ik in aan het begin van een nieuwe klus op de machine.
In de CAM geef ik aan (staat eigenlijk al default op een goede waarde, 10 of 15 mm) wat de safe Z hoogte is om de bewerking uit te voeren.
In mijn beleving zit hier het probleem, één van beide instellingen is of wordt niet gedaan.

Hier een foto van wat er fout gaat, de frees loopt tijdens het verplaatsen in het werkstuk.
hernri.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: mach 3 save Z

Bericht door Bjornski1976 »

Post eens je gcode
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Henri cnc (leek)
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Re: mach 3 save Z

Bericht door Henri cnc (leek) »

Hallo allemaal

0 is bovenkant werkstuk.
De veilige hoogte voor de z as is in
Aspire ingesteld op 5mm.
Dit projecten is zeker al 15 keer gefreesd met dezelfde g-code.
Dus het probleem zit niet in de software .benkr heeft de foto op het forum gezet zag ik..

Groet Henri
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: mach 3 save Z

Bericht door Bjornski1976 »

Vorige week, na een lange tijd, de machine opgestart en wat denk je? Z-as draaid de andere kant op.
Toen maar even gekeken naar de beweging en verplaatsing dro. Ja, echt verkeerd om.
Toen even een vinkje weg gehaald bij active low voor de
Z-as.
Probleem opgelost
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: mach 3 save Z

Bericht door benkr »

Ik heb Henri vanavond nog gesproken, hij had mij proberen te bellen omdat de machine het nu opeens weer goed deed na deze de hele week niet gebruikt te hebben.
Hij vroeg of ik enig idee had wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit vreemde verschijnsel.
Herstarten had hij voorheen ook al gedaan dus daar lag het niet aan of loste niets op.
Het enige wat ik dan kan bedenken is mechanische speling ergens in de keten van motor naar KO spindel.
Ik heb even geen idee of de ruimte waar de machine staat is verwarmd, maar de buitentemperatuur van nu en een dikke week geleden scheelt behoorlijk, ik heb hem geadviseerd op zoek te gaan naar een losgelopen borging.
Ik ben benieuwd.
Plaats reactie