trapezium moer

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

trapezium moer

Bericht door kitman »

Ik heb een wat oudere Celtic 12 draaibank.
Nu zit er 0,5 mm spel op de spindel/moer.
Diameter spindel is 15 mm en de spoed 5 mm.
Het gat waar eventueel de beitel door moet is dan 10 mm.
Als ik daar de draaddiepte aftel kom ik op een beitel van 7,5 mm.
Hoe zou dat vroeger origineel gedaan zijn.
Heeft iemand dit ooit gedaan?
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: trapezium moer

Bericht door MeMoRy »

Ik heb even moeite dit te visualiseren. Misschien is dit begrijpbaar voor professionals.
Ik ga even proberen te bedenken wat je zoekt: een beitel voor het snijden van een binnendraad in een moer?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien met een tap?

Vreemde maten voor een trapezium spindel eigenlijk.

@Memory: gat is 10, beiteltje moet ten minste de draaddiepte uitsteken, daar wordt nu even 2.5mm voor gerekend. Beitel plus houder moet in principe door het gat kunnen. Dus 10-2.5 is 7.5mm voor de houder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door kitman »

Eventueel een binnen draaibeitel.
Gezien de constructie zal de schacht van de beitel maximum diameter 7,5 mm zijn.
De spoed is erg veel, nml 5 mm, dus dat geeft nogal wat kracht bij het snijden.
Weet niet of het mogelijk is om een linkse conische tap te maken die begint op 10 mm en eindigt op 15 mm.
Moeten die snijkanten dan vrij liggen.
Heb het enkele keren na gemeten omdat ik het ook rare maten vond, zeker niet standaard.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: trapezium moer

Bericht door hfjbuis »

Je wilt een nieuwe moer maken en voor deze maat schroefdraad moet je 10 mm voorboren. Je moet de spoed 2.5 diep draaien dus blijft er voor de diameter van de beitel nog maar 7.5 mm over en dat is tamelijk dun voor zo'n grove spoed.
Het kan als je de beitel maakt van een rond stuk staal waarbij je in het midden de snijtand maakt. De beitel zet je in de klauwplaat en aan de andere kant zet je een tegencenter. De beitel moet je zo kort mogelijk maken voor maximale stabiliteit.
Het werkstuk moet je opspannen op de dwarsslede. Daarvoor moet je mogelijk een houder maken. Ik kan mijn beitelhouder verwijderen en heb dan 2 t sleuven voor het plaatsen van een houder.
Als je na het spannen van het werkstuk het 10 mm gat boort (boor in de klauwplaat) dan is e.e.a. mooi zuiver. Maak er ook een kraag van 16 mm op, die kun je gebruiken voor het uitlijnen om de moer in de freesmachine af te werken. Als je klaar bent, kun je die kraag er weer af draaien/frezen.

Deze manier van opspannen wordt wel vaker gedaan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: trapezium moer

Bericht door MeMoRy »

En wat nou als je met een paar beitels in serie werkt? Net als een 3-staps tapset?

Dus voorsnijden: /‾‾‾‾\____ (1/3 diepte)
Stap 2: /‾‾\____ (2/3 diepte)
Stap 3: /\___ (standaard draadsnij, volle diepte)

Met een beetje fijn opspanwerk moet dat wel uit te lijnen zijn?
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door kitman »

Kan me nu niet inbeelden hoe je dan de diepte bij zet naar 2,5 mm doet.
3 traps, kan ik al eens proberen met 1 mm diepte om te starten.
Snijplaatje van 2.5 mm om die tappen te maken heb ik nog niet gevonden.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: trapezium moer

Bericht door MeMoRy »

kitman schreef: 17 mar 2023 14:07 Kan me nu niet inbeelden hoe je dan de diepte bij zet naar 2,5 mm doet.
3 traps, kan ik al eens proberen met 1 mm diepte om te starten.
Snijplaatje van 2.5 mm om die tappen te maken heb ik nog niet gevonden.
Als je de rechterflank steeds uitlijnt, kan je op dezelfde ~30 graden hoek invoeren is het idee.
Het zal allemaal wel complexer zijn. ik ben ook geen expert. Maar het idee is om ieder geval een dikkere as voor de eerdere stappen binnendraaibeitel hebt waardoor je meer stijfheid hebt.
Anders, ook als je in kleine stapjes gaat, zal je uiteindelijk de laatste paar sneden toch de volledige diepte snijden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: trapezium moer

Bericht door hfjbuis »

kitman schreef: 17 mar 2023 14:07 Snijplaatje van 2.5 mm om die tappen te maken heb ik nog niet gevonden.
Ze zijn er wel, hier voor acme draad en de prijs valt nog mee. Let wel op L of R.
https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... pt=glo2nld

https://www.cut-tools.eu/thread-turning ... anguage=en

Uit een stukje HSS slijpen kan natuurlijk ook. 30° met een vlakke punt. Even snel gekeken, de hoogte is halve pitch + ac. ac is de clearance = 0.25 voor een pitch van 2..5 (volgens mijn tabellenbuch metal).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door kitman »

Voor een spoed van 5 mm moet TR22 nemen.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: trapezium moer

Bericht door tuonov4 »

Voor een spoed van 5 mm moet TR22 nemen.

wat wil je hiermee zeggen dan?Tr 22 zijn er genoeg te koop zowel spil als moer mar kan je deze kwijt ivm de inbouwruimte?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: trapezium moer

Bericht door hfjbuis »

TR22 past niet in een 10 mm gat, dat is nog een maat groter dan een IR16 insert. Zelfs de kleinste die ik heb IR11 (11 mm) is nog veel te groot.

Edit:

Je kunt een TR schroefdraad ook frezen op de CNC freesmachine. BartL heeft zoiets een keer gedaan en dat zag er goed uit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: trapezium moer

Bericht door kitman »

Ik bedoel maar dat je om een spoed van 5 mm te snijden dat je dan minstens TR22 moet nemen.
Daar zou ik dan wel een tap mee kunnen maken.
Heb toch zin om dat eens te proberen.
Met wat zou je dat dan frezen.
Bijkomende vraag, waarom een andere wisselplaat voor linkse schroefdraad?

https://www.mzsgereedschap.nl/products/ ... LJEALw_wcB
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: trapezium moer

Bericht door hfjbuis »

kitman schreef: 17 mar 2023 20:24 Bijkomende vraag, waarom een andere wisselplaat voor linkse schroefdraad?
Bij linkse draad word begin en einde (Z) omgedraaid. Omdat dan de krachten op de andere kant van de wisselplaat komen, heb je ook een andere beitel nodig. Ook de vrijloop van de wisselplaat zal aan de andere kant zijn (andere helix hoek). Ik dacht dat abon (of zo iets) een Video heeft gemaakt over het maken van een nieuwe spindel. Daar kwam dit ter sprake.

Je kunt een HSS beitel maken met een spitse 30° punt. Daarmee snij je een te smalle groef maar heb je wel lagere snijkrachten door dat de snijkant iets korter is. Vervolgens kun je de groef breder maken door de topslede te verplaatsen. Je kunt zo de moer passend maken voor de spindel voor zo min mogelijk speling. Test met de spindel op het minst versleten stuk (achterkant).
Met wat zou je dat dan frezen.
Er zijn frezen voor schroefdraad en ook die kun je zelf maken. Motormuis heeft dat al eens gedaan.
Met zo'n freesje in de tool post boormachine kan het ook als de moer niet langer is dan de frees. Dan hoef je ook geen houder te maken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie