NEMA 14

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: NEMA 14

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iets op positie krijgen met een slippende aandrijving is onmogelijk zolang je geen terugmelding hebt. (en als het misschien kan slippen, dan slipt het ook)
En als je op elke geldige positie een terugmelding hebt, kun je ook een DC motortje toepassen. Dat lijkt me in dit geval een veel mooiere oplossing.
Stel je hebt 6 posities, 6 sensoren, maar slechts 1 schakel je aktief, dan draait de boel net zo lang tot die sensor bereikt is. Hoef je ook niet te homen om te weten waar die stappenmotor of de schijf staat als je het spul aan zet.
Die 9 kg zie ik niet als probleem, als de draaischijf maar licht loopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door benkr »

Ik heb nog een Maxon motortje liggen, behalve de maat lijkt het ding een ideale oplossing, heeft een stevige vertraging aangebouwd zitten.

Ik moet even flink zoeken, maar ik heb ergens magneet contactjes liggen, ik heb alleen geen idee waar.
Maar als je interesse hebt ga ik op zoek.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: NEMA 14

Bericht door Arie Kabaalstra »

1:32 op een tafel?.. Ehh :shock: .. Spoor 1 hoort in je tuin!.. spoortje vanaf net naast je keukendeur, om goederenwagens bier en spek naar de Barbeknoei te vervoeren... dat werk.. 9 kilo?.. zo licht maar?.. of is het maar een KöFje?.. je moet wel een beetje massa hebben om een beetje tractie te krijgen. als ik mijn locomotieven optil, valt het me elke keer weer op hoe zwaar die dingen zijn.... en dan praten we over het andere eind van de schaal... Z Spoor.. schaal 1:220..

Wat de aandrijving betreft.. modelspoorders streven altijd naar natuurgetrouwe weergave.. zelfs in Z-schaal is een spoor Rolbrug met tandheugels aangedreven, de draaibruggen weet ik niet zeker.. maar ik denk dat er een "schakelaartje" bij elk spoor zit.. en een motor in het midden.. op de as..
Tuurlijk.. aan het eind aandrijven is beter.. en ook natuurgetrouwer.. en dat kan in Spoor1 ook makkelijk.. MET EEN TANDKRANS!!.. en niet anders.. Kijk maar eens naar één van die series over de tweede wereldoorlog waar Prof. Tony Pollard een loc draaischijf in Polen laat bewegen.. MET DE HAND.. gewoon een zwengel aan het eind van de brug.. en dan draaien tot je de grendel erin kan klappen..

Als de motor niet in het brugdek past. nou en.. dan frot je er toch een haakse overbrenging in?.. www.dikkeboeie.nl en als de oude baas niet aan een tandkrans wil.. laat em dan maar eens zo'n Documentaire zien, of anders een Z-Spoor draaitafeltje.. net even gekeken.. ook die hebben een tandkrans.

Als je het doet, doe het dan goed.. meteen weer een leuke uitdaging... tandkranssegmenten R350 frezen...
en..of je nou een stappenmotor gebruikt, of een ander motortje. met schakelaars kun je de boel wel "dichttimmeren".. Ik verwacht niet dat die draaischijf heel veel sporen zal hebben.. Ik vermoed een 3 sporige loods aan de ene kant, en 1 uitrijspoor... anders heb je met spoor 1 zoveel ruimte nodig.... daar zou Hermann Göring nog jaloers op worden...(en hij had de ruimte..)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door benkr »

Ik heb dus inderdaad een Maxon motortje liggen met vertragingskastje er aan vast, zelfs een encoder er achter op, maar die hoef je niet te gebruiken.
Maxon motor.jpg
Lijkt me inderdaad een leuk ding voor een tandkrans, en die kun je heel goed 3D printen denk ik, en anders zet je maar een freesbank aan het werk, mag denk ik zelfs in de baas zijn tijd schat ik in.
Ik zal binnenkort wel eens op zoek gaan naar die magneet schakelaartjes, die lijken me erg geschikt voor deze toepassing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: NEMA 14

Bericht door Arie Kabaalstra »

die magneet schakelaartjes,
Bedoel je daarmee "Reed Relais"?.. die "rijstekorrels" zie je bij heel wat modelspoorders tussen de bielzen liggen.
een Magneetje aan de loc plakken wordt alleen in mijn geval lastig..zoveel ruimte heb ik niet..maar op H0 banen en groter?.. is dat prima bruikbaar..
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

Ik laat hem eerst maar eens wat verder bouwen zodat de brug met de hand rondgedraaid kan worden. Die tandkrans heb ik thuis al geprint. Ik ben ook zo’n ding aan het maken voor de fun. Die hoeft verder geen trein van 8 tot 9 kilo te dragen,want Die kan ik toch niet betalen. Dat motortje van Ben is wel mooi, maar je hoeft voor mij mij niet van alles te gaan zoeken, voor een 4 jaar durend project, wat volgens mij weer een half jaar de koelkast ingaat.@Arie hij heeft een kamertje voor zijn treinen, die kunnen dan een meter voor en een meter achteruit rijden. En dan heeft hij als grootste trein een “big boy” die loc is is bijna een meter lang. Die steekt ook over de brug heen. Maar kan nog net draaien. Die loc’s zijn volgens mij zo duur omdat je je daar op moet inschrijven en dan is dat bijna costum Made.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: NEMA 14

Bericht door Arie Kabaalstra »

inschrijven?.. ja.. daar lijkt het soms wel op.. in 2004 kocht ik een Gt2x4/4, een 8 assige stoomloc, zeg maar de Europese tegenhanger van de Big Boy,

Afbeelding

alleen.. deze is 81.... mm lang.. ja.. inderdaad.. net een milllimetertje over de 8 Cm.. en dat met 8 aangedreven! assen..
deze uitvoering was toendertijd een "insider" model.. dat wil zeggen: met het Insider Lidmaatschap, kon je jezelf het recht kopen om deze locs te mogen kopen... that's how they roll, ik ben een aantal jaren lid geweest.. heb ook wel mooie en unieke modellen gekocht in die tijd, maar deze loc is nog altijd leverbaar, zei het dan niet meer in d blauwe kleur, maar donkergroen... en in die kleur vind ik em zeker niet minder mooi..Maar hij kost nog altijd een kleine 300,- en da's best een hoop geld..

om eerlijk te zijn, Iemand met spoor 1, die het spul alleen maar op een tafel stukjes heen en weer laat rijden.. ja.. eh.. die spoort nie!..maar ja... als je bedenkt dat een wissel voor spoor 1 al net zo duur is als een Locomotief in Spoor Z...
maar dan nog.. 't spul kan tegen een buitje.. Graaf een geultje in je tuin, stort er grind in. leg er een spoorbaan aan, en geef je Big Boy de vrije teugels..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: NEMA 14

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 16 mar 2023 11:27 Graaf een geultje in je tuin, stort er grind in. leg er een spoorbaan aan, en geef je Big Boy de vrije teugels..
Dus iemand die niet beschikt over een tuin mag van jouw niet genieten van z'n hobby.

Ik ken ook iemand met een Ducatie op z'n kantoor, daar wordt echt niet op gereden, en daar worden die dingen volgens mij wel voor gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

Ja, daar heeft hij dus de amerikaanse versie van de brug is 720 mm lang en daar steekt hij nog wat overheen. Als dat ding de bocht om moet moet de rails volgens hem een radius van 9meter hebben, anders ontspoord hij😁. Op zijn treinkamertje kan hij met dat ding 1 meter vooruit rijden en dan weer 1 meter achteruit 😂. Die loc van jou is ook erg fraai.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

Arie Kabaalstra schreef: 16 mar 2023 11:27 inschrijven?.. ja.. daar lijkt het soms wel op.. in 2004 kocht ik een Gt2x4/4, een 8 assige stoomloc, zeg maar de Europese tegenhanger van de Big Boy,

Afbeelding

alleen.. deze is 81.... mm lang.. ja.. inderdaad.. net een milllimetertje over de 8 Cm.. en dat met 8 aangedreven! assen..
deze uitvoering was toendertijd een "insider" model.. dat wil zeggen: met het Insider Lidmaatschap, kon je jezelf het recht kopen om deze locs te mogen kopen... that's how they roll, ik ben een aantal jaren lid geweest.. heb ook wel mooie en unieke modellen gekocht in die tijd, maar deze loc is nog altijd leverbaar, zei het dan niet meer in d blauwe kleur, maar donkergroen... en in die kleur vind ik em zeker niet minder mooi..Maar hij kost nog altijd een kleine 300,- en da's best een hoop geld..

om eerlijk te zijn, Iemand met spoor 1, die het spul alleen maar op een tafel stukjes heen en weer laat rijden.. ja.. eh.. die spoort nie!..maar ja... als je bedenkt dat een wissel voor spoor 1 al net zo duur is als een Locomotief in Spoor Z...
maar dan nog.. 't spul kan tegen een buitje.. Graaf een geultje in je tuin, stort er grind in. leg er een spoorbaan aan, en geef je Big Boy de vrije teugels..
Die wissels maakt hij zelf, heb ooit onder werktijd een paar 100 kruisstukken of zoiets voor moeten frezen, onder werktijd!😁 linkse, rechtse recht en voor bocht wissels. Hij heeft toen er nog 20 man bij ons werkte, zelfs spuitgieten matrijzen om rails te spuiten laten maken. Mooie tijden! Komt elke week zo’n hobbyist bij ons klussen en die maakt een locomotief die nog een paar schalen groter is! Mooi dat dat allemaal kan bij ons. Ook mijn frees machine (zelfbouw ) komt grotendeels uit het magazijn. En heb ik onder werktijd mogen maken.(als er maar een andere machine liep die productie draait. Ben bang dat als de goede man uit de tijd is, dat allemaal afgelopen is.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: NEMA 14

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 mar 2023 12:11
Dus iemand die niet beschikt over een tuin mag van jouw niet genieten van z'n hobby.

Ik ken ook iemand met een Ducatie op z'n kantoor, daar wordt echt niet op gereden, en daar worden die dingen volgens mij wel voor gemaakt.

zo'n persoon hoeft ook niet op mijn sympathie te rekenen... inderdaad.. een Ducati is gemaakt om op te rijden.. en dan liefst zo snel mogelijk.. of zoals ik altijd zeg.. Netjes warmrijden, en dan?.. Ride it like you stole it..

Wat is een hobby.. dat is toch met volle teugen genieten van iets?..
simpel gesteld.. Ik vind Lemster Aken ook schitterende schepen, maar ik heb het geld niet om er volop van te genieten.. Ik kan vanuit de Haven in Bakhuizen niet wegkomen, omdat ik onderweg naar open water onder een te lage brug door zou moeten.. :lol:

Ik vind Spoor 1 ook mooi..maar ik zou het niet eerder kopen dan dat ik een tuin groot genoeg heb.. als ik wil genieten van "een maatje grotere" modeltreinen.. dan ga ik naar Barendrecht, naar de Maasoeverspoorweg...
Als dat ding de bocht om moet moet de rails volgens hem een radius van 9meter hebben, anders ontspoord hij😁
Nou.. daar ga je al.. als je em in een krappere bocht zet, dan is het ook geen porem...
in mijn schaal is er Radius 145 als kleinste boog.. maar inderdaad. een Ruwijzermenger, kan daar niet doorheen... die loopt eruit..

Afbeelding

Maar ja.. met 18 assen.. vind je't heel gek?.. dat betekent dus, als ik een Hoogovencomplex op mijn modelspoorbaan wil, dat ik daar rekening mee heb te houden..
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

Tja mensen die 180 rijden omdat dat kan ,heb ik hier ook in de buurt. Denken dat een verkeersheuvel een springschans is. Fijne mensen zijn dat.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie