Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door Kjelt »

Naar aanleiding van dit topic:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=21751

even een nieuw topic geopend over diverse verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen hoe je het ook noemen wilt.
Allemaal mijn persoonlijke subjectieve mening geen absolute waarheid ;)

Alle verdeeldozen hieronder hebben Kema Keur en/of TuV keur.
De een kost 5 euro, de ander 25 en de duurste zelfs 60+ euro, dus waar zit nou het verschil in, is er wel verschil ?

Aan de buitenkant zie je wel dat sommige verdeeldozen wat steviger uitgevoerd zijn in nylon dan andere verdeeldozen.
Een groter verschil zit hem voornamelijk in de binnenkant en daarom heb ik er een aantal geopend / gesloopt om dat te laten zien.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door Kjelt »

We beginnen bij de ik noem het even standaard Action/bouwmarkt verdeeldozen met neonschakelaar.

24722


Prijzen varieren tussen de 5 en 10 euro.
Op zich is er met deze verdeeldozen niets mis, ze doen wat ze moeten doen en houden het best wel een tijdje vol.

Deze doos was beschermd met 8 veiligheidsschroeven, ik heb iets van 30 verschillende soorten security bits maar deze zaten er niet bij.
Dus met de boormachine en multitool opengesloopt, kijken we binnen dan zien we:

24723

De trekontlasting is mechanisch stevig van schroeven voorzien, niets mis mee.
Deze is al wat jaartjes geleden gekocht, tegenwoordig zie je ze ook met een soort zwanenhals constructie waarbij de draad twee bochten maakt, dat vind ik al een stuk minder.
De contacten zijn wel beveiligd tegen kleine kindervingertjes maar niet stof/spaterwater dicht.

Wat zijn de wat mindere punten ?

24724

1) Kijk eens naar de constructie van de messing spanningsvoerende klemstrook hierboven.
Deze strook is verantwoordelijk om genoeg klemdruk op de Shuko stekker uit te oefenen zodat er een goed contact plaats vind.
Het is 1 stuk messing dat dubbel gevouwen is en door de plastick behuizing op zijn plaats wordt gehouden.
Er zijn welgeteld twee puntlassen te ontdekken op deze hele klemstrook, aan het einde en bij het aansluitpunt waar je de draad vastmaakt.
Hadden ze tussen ieder contact een puntlas gezet was het veel steviger geweest.

Als hij nieuw is, geen probleem maar na jaren van in en eruit halen gaan deze contacten lubberen en kunnen ze minder goed contact maken,
gevolg vonken, corrosie en een slecht contact geeft warmte.

2) de neonschakelaar. Alhoewel het neon lampje geen probleem is, is de schakelaar vrij goedkoop uitgevoerd (de hele doos kost €5.-).
Als je vaak zwaardere lasten (>1500W) er mee schakelt dan slijt hij vrij snel.
Ook bij duurdere merk verdeeldozen (Rittal bv) zijn de schakelaars het zwakke punt qua levensduur en betrouwbaarheid.

In verhouding veel waar voor je geld maar ik zou dit nooit in een werkplaats gebruiken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door Kjelt »

We kijken eens naar een duurdere verdeeldoos die vaak in kantooromgevingen onder de bureaus gebruikt worden.
Dit is een Kaiser verdeeldoos met twee Wieland GST18i3 connectoren om door lussen, te koop voor +/- €28.-

24728

De trekontlasting wordt hier voor rekening genomen door de Wieland GST18i3 connectoren die een lipje hebben waardoor de connector vast klikt.
Intern zie je dat behalve dat de spanningsvoerende draden naar de contactstrook gaan, ze ook parallel naar de doorlusconnector lopen zo hoort het.

24729

Maar ook hier zie je weer een messing spanningsvoerende klemstrook waarbij de plastick behuizing de delen op zijn plaats houdt, wel zijn dit twee losse delen die op meerdere plaatsen zijn gepuntlast.
Persoonlijk vind ik de messing randaarde strip die boven de spanningsvoerende stroken "zweeft" zonder verder isolatie ook niet helemaal zoals ik het graag zou willen zien, het zal wel goed zijn.

Maar ook hier is de hogere prijs dus geen garantie voor een veel hogere kwaliteit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door Kjelt »

De HATEHA VD16/4K

24725

Nee ik heb geen aandelen in dit bedrijf, ben ook geen eigenaar (helaas) maar dit zijn toch voor de werkplaats wel hele goede verdeeldozen naar mijn mening.
Vooral als je er eentje aanschaft met H07RN-F Rubberkabel die oliebestendig en vlamvertragend is kun je de rest van je leven mee vooruit.

Hier twee exemplaren, eentje die kwam uit de jaren 80, die heb ik meerdere op een veiling bij Troostwijk op de kop getikt bij het opdoeken van het tv lab van een ooit bekende lampen producent in het zuiden van het land.
De ander heb ik van iemand gekregen die er enkele teveel had en komt uit 2018. Deze laatste is helaas zonder de mooie rubberkabel maar dat kun je zelf altijd nog aanpassen.
De reden dat ik ook een foto van de nieuwste heb gemaakt is omdat je kunt zien dat er in dertig jaar niets veranderd is aan het product, goed is goed.

24726

24727

Wat vind ik nou beter aan de Haweka verdeeldoos?

1) Trekontlasting dubbel uitgevoerd, een wartel aan de buitenkant maar mocht die per ongeluk beschadigen, afbreken zit er alsnog een mechanisch geschroefde trekontlasting aan de binnenkant.

2) IP44 Mennekes contactdozen (dadelijk meer)
IP44: Plensdicht Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek
Stof spatwater dicht
Bescherming tegen aanraking met een werktuig. Beschermd tegen aanraking met een draad. Beschermd tegen indringen van vaste voorwerpen groter dan 1 mm

3) Nylon behuizing ook IP44. Zie de foto van de doos uit de jaren 80, net nieuw.

24730

4) Mennekes 11011 contactdozen, ik heb in 2007 er voor een ander forum eens eentje opengemaakt (zie laatste foto) en je ziet dat de contacten uit een stuk geveerd staal (vermoed vernikkeld koper) zijn.
Robuust uitgevoerd en helaas is de huidige prijs van een tientje of zelfs meer per contactdoos daar ook naar. Maar wel kwaliteit die mee gaat en mee blijft gaan.

5) Laatste voordeel mocht er onverhoopt toch een contactdoos kapot gaan dan kun je hem gewoon vervangen.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door pgroot »

mooie duidelijk uitgewerkt.

Als je verdeeldozen vaak en/of professioneel gebruik bezuinig er dan niet op en kies voor de laatste.
Die heb je ook nog in meerdere vormen. ik heb jaren zo'n zelfde maar dan 3hoekig boven de werkbank gehad aan een ketting (door de komst van een bovenloopkraan zitten er nu 2 3 voudige onder de werkbank.

Die eerste doen idd wat ze moeten doen en voor gebruik van de ledverlichting van de kerstboom prima, voor dagelijks gebruik met veel in en uitpluggen minder geschikt
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door André-R »

Dat doorlussen in die Haweka doos is m.i. wel een zwak punt. (Daarom worden in groepenkasten kamrails gebruikt...zelfde principe.)
Maar verder een oerdegelijk ontwerp.
Ik ben wel erg tevreden met Brennenstuhl verdeeldozen...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door Kars-cnc »

Mooie uitleg Kjelt! Je kunt op de foto's duidelijk de verschillen met een action verdeeldoos zien.

Wel jammer dat je in de bouwmarkten meestal alleen maar de "Action kwaliteit" aantreft, tenminste bij de Gamma en Hubo hier in de buurt. Misschien heeft de Hornbach betere? Ik was eens in een bouwmarkt in Duitsland en daar hingen ze wel van verschillende kwaliteitsniveau's.

Natuurlijk kun je tegenwoordig elk gewenst type wel via internet bestellen maar een verdeeldoos is al gauw zo'n ding wat je in de winkel meepakt omdat je je op dat moment herinnerd dat je er laatst nog een tekort kwam...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door assink »

Dan de bouwmarkt mijden, maar naar een gereedschap zaak gaan, of een elektro winkel. En dan geen mediamarkt of andere prijsklapper :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door Kjelt »

André-R schreef: 15 mar 2023 07:42 Dat doorlussen in die Haweka doos is m.i. wel een zwak punt. (Daarom worden in groepenkasten kamrails gebruikt...zelfde principe.)
Maar verder een oerdegelijk ontwerp.
Ja goed punt alleen zul je er denk ik in de praktijk weinig last van hebben.
De kamrails in een groepenkast zijn gebaseerd op de maximale stroom (plus extra) die er kan lopen bij alle groepen die er door verbonden worden.
Dat wil zeggen als je drie groepen van 16A aansluit (48A max totaal) met een kamrail deze minstens geschikt is voor 50A dus waarschijnlijk 64A of 80A.

Deze doos is gespecced op max 16A en dat betekent dat de gebruiker er voor moet zorgen dat er niet meer dan 16A afgenomen wordt.
De interne bedrading is 2,5mm2 VD draad (1988 versie) of montagesnoer (2018 versie) dus voldoet aan deze eis.
Wel is het natuurlijk zo dat als 1 draad het begeeft de andere dozen ook stroomloos zijn en de aardedraad is dan wel een risico inderdaad.
Wellicht de reden dat de dozen bij ons bedrijf ieder jaar gekeurd moeten worden.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 14 mar 2023 21:41
De ander heb ik van iemand gekregen die er enkele teveel had en komt uit 2018. Deze laatste is helaas zonder de mooie rubberkabel maar dat kun je zelf altijd nog aanpassen.
De reden dat ik ook een foto van de nieuwste heb gemaakt is omdat je kunt zien dat er in dertig jaar niets veranderd is aan het product, goed is goed.
En zo merk je ook dat in één enkele identieke stekkerdoos tot 20 cm stroomkabel kan bespaart worden. Maakt ons misschien niet zo veel uit, maar met een productie van enkele duizenden stekkerdozen kan een bedrijf flink wat besparen -of meer winst maken zo u wenst.

Bedankt voor de toelichting!
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Het verdeelcontactdozen / spanningsblokken / stekkerdozen topic

Bericht door keesfrees »

Breek me de bek niet los over inferieure verdeel blokjes.
Ik heb een doos waar ik demonstratie modellen in bewaar, en vroegah stond ik ook meer dan eens van een vastgebrande CEE (bv 125A) de kabel er af te zagen midden in de nacht.

Overigens gebruik ik de eenvoudige, voordelige verdeelblokken zonder probleem, voor de lichte verbruikers, achter een 4A automaat en 10mA differentiaal.

En hier nog een paar uitvoerige verhandelingen er over
Stekkerblok kinder"veiligheid"
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie