Geëloxeerd alu plaat van 0,5 mm dik graveren

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Geëloxeerd alu plaat van 0,5 mm dik graveren

Bericht door hobbycnc23 »

vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Geëloxeerd alu plaat van 0,5 mm dik graveren

Bericht door vox67 »

Ik zou met acrifix alleen gegoten plexiglas lijmen. Bij geëxtrudeerd plexiglas krijg je aardig snel last van oppervlakte barstjes door de spanning in het materiaal.
Polycarbonaat kan je niet lijmen met acrifix.
Lijmen en lassen is niet het zelfde, ook niet met een ateriaal oplossende lijm.
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Geëloxeerd alu plaat van 0,5 mm dik graveren

Bericht door Wytze »

Geert, ik heb nog een tube Acrifix 192 liggen. Daar zit meer in dan ik ooit zal gebruiken.
Als je wilt kun je die een keer ophalen. Jammer om een tube van 20 euro te kopen voor een stofkap.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Geëloxeerd alu plaat van 0,5 mm dik graveren

Bericht door janplastiek »

Ballegooijen schreef: 11 mar 2023 15:27
reststukken polycarbonaat
Is dat wel te lijmen Geert. Plexiglas weet ik wel maar polycarbonaat eigenlijk niet.
ik maak hier wekelijks kappen voor machines uit PC, verlijmen doe ik met
https://www.lijmpartnershop.nl/product/ ... as-middel/
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Geëloxeerd alu plaat van 0,5 mm dik graveren

Bericht door hobbycnc23 »

Wytze schreef: 11 mar 2023 19:01 Geert, ik heb nog een tube Acrifix 192 liggen. Daar zit meer in dan ik ooit zal gebruiken.
Als je wilt kun je die een keer ophalen. Jammer om een tube van 20 euro te kopen voor een stofkap.
Wauw, daar maak ik graag gebruik van Wytze!!! Ik meld mij wel, hartelijk dank, kan ik weer eens je zeer interessante en mooie werkstukken bewonderen.
Gr Geert
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Geëloxeerd alu plaat van 0,5 mm dik graveren

Bericht door hobbycnc23 »

24815
Het maken van de stofkap is een projectje op zich geworden pppffff.
Ter leering en vermaak:
Ik heb de nodige filmpjess bekeken en ben aan de slag gegaan met proefstukjes. Veel te veel Acrifix en niet nauwkeurig. Ik had nog een paar kleine kogelbussen liggen en heb daarvan een lineaire geleiding gemaakt om met behulp van een injectiespuit Acrifix aan te brengen. Gebruikte spuit 2 ml. En een naald van 1,2 mm (0,6 mm bleek te klein).
Let op! Ik kwam erachter vanwege minder goede lijmresultaten en google dat Acrifix een beperkte houdbaarheid heeft, slechts 2 jaar.
Het aanbrengen volgens bovenstaande methode is redelijk gelukt, niet goed, zie foto’s in een volgende post. ( Heb de platenspeler met kap nl al ingepakt) vandaar komt dit later.
Het lijmproces zelf gaat goed, maar ondanks de injectiespuit met naald toch hier en daar te veel lijm. De viscositeit is een stuk hoger dan youtube filmpjes laten zien, waarbij de waterdunne acrifix door de capilaire werking keurig in de lijmnaad loopt. En het lijmen met de acrifix die ik heb gekocht bij bol.com dus moeilijker is door de hogere viscositeit. Kennelijk zijn er verschillen.
Al met al sluit ik het hier bij af op het later posten van wat foto’s na.
Plaats reactie