Verduurzaming plan Bjornski1976

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Vorige week 8 panelen weten te plaatsen op het dak, 375Wp per paneel. Ik zat een beetje te tobben met beschikbare ruimte en dakramen maar het is gelukt.
Afbeelding
Dat was plan A.

Plan B.
Voor de zekerheid heb ik 2 reserve panelen mocht er een op het dak uitvallen. Nu wil ik deze op mijn schuurdak plaatsen. Heeft iemand hier nog een goed idee of voorbeeld van een platdak montage systeem? Panelen zijn 1750x1038mm.
De bedoeling is ze met een omvormeren en een stekker op een bestaande groep in te voeden max 500Watt.

Maar wat voor plan C?
- Warmtepomp boiler;
- Plint boiler Hot or cold fill;
- 6kW hybride warmtepomp of...?

Voorlopig gaan we hier niet elektrisch rijden en is de groepenkast nog enkelfase.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door keesfrees »

Netjes, hoe heb je dat gedaan met die betonpannen en de beugels ? Sleufje uit de pannen geslepen ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Ik heb geen gleufjes gefreesd uit de pannen. Heb hier wel het e.e.a. over gelezen maar met het gebruikte systeem heb ik hier in de buurt dit niemand zien doen.

Pannen liggen allemaal goed aan en verwacht er geen problemen mee maar eerst eens een goede storm afwachten en dan zien we wel verder.

Systeem click fit dakhaken en rails gemonteerd achter de panlatten en dakpan.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door keesfrees »

Meestal gebeurd het niet inderdaad, maar deze pannen sluiten zo strak dat het zonde is om dat te verstoren, maar dat zit onder de panelen. Zal geen probleem zijn, zeker als je onderdak goed is, en dan evt bij stuifsneeuw, maar goed, terug naar de echte vraag.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door DaBit »

Isolatie is altijd het vertrekpunt, dus als je daar nog winst kunt behalen zonder ruzie met de directie te krijgen dan is dat een goed plan C.

En anders is het de vraag hoe je huis verwarmd word (vloerverwarming? Of nog ouderwetse radiatoren die niks doen onder de 80C watertemperatuur?), of je genoeg opwekt om extra slurpers zoals een warmtepompboiler/warmtepomp te kunnen voeden?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Verwarming hier in huis gebeurt met conventionele radiatoren met hun eigen tado knop en warmte vanuit een intergas hr combiketel. Op de radiatoren in woonkamer zitten 60x60 fannen en hier en daar kan ik nog wat uitbreiden. Heb nog 15 stuks liggen om de luchtstroming te verbeteren.

Wat ik niet snap is het voordeel van een hot fill t.o.v. cold fill boilertje. Lijkt me alleen logisch te zijn om voor hot fill te gaan i.c.m. een warmtepompboiler.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door kawarider »

Mmm, hotfill ben ik wel vanaf. Tegen de tijd dat hot bij de fill is, is er zoveel hot verloren dat het niets uithaalt. Tenzij je een grootverbruiker hebt, maar meeste apparatuur wordt zuiniger. Zowel met water als energie.

Panelen op schuurtje niet te moeilijk over doen. Als het vastzit is het ok. Ballast zijn programma s voor. Zelf heb ik wat gemaakt voor platdak oost west en laatst tegen de wand.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door DaBit »

Bjornski1976 schreef: 06 mar 2023 22:05 Verwarming hier in huis gebeurt met conventionele radiatoren met hun eigen tado knop en warmte vanuit een intergas hr combiketel.
Mijn Intergas kan ik terugzetten tot een kW of 6-7 door de fansnelheid lager te zetten, dat zal de jouwe ook wel kunnen dan. Kun je mooi eens proberen of dat genoeg is. Idem voor watertemperatuur van een graad of 40, 45 max. Daarboven kan het technisch best maar is elektriciteit niet goedkoop genoeg om het rendabel te krijgen volgens mij. Dan moet je het enkel doen uit idealisme (ook niks mis mee, overigens).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Zo, nog twee reserve paneeltjes op het dak kunnen plakken van het weekend.
Afbeelding

Had nog een omvormer liggen maar helaas is de opstartspanning net te laag om hem tot leven te wekken. Heb er een kleintje voor gekocht die deze zondag er aan gehangen kan worden want.... zaterdag hebben we een leuk samen zijn in Eindhoven.

Omvormer die ik over heb neem ik zaterdag wel mee voor overnamen. Het is een Goodwe GW2000-NS met wifi module en makkelijk uit te breiden met RS485.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 01 mei 2023 20:51 zaterdag hebben we een leuk samen zijn in Eindhoven.
Bedoel je de cnc brabant dag? Die is in Nijmegen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Verduurzaming plan Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

:mrgreen:

Zat nog ff met mijn hoofd bij gisteren
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie