post processor Powermill?

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

H.C schreef: 08 mar 2023 13:00
ook nu bij blender is er een plugin, zodat blender tekenen veel op solidworks begint te lijken.... dus wie weet, ga ik daar ook nog een keer naar overstappen....
goed voor 3Dprinten, maar voor cam ben je er (bijna) niets mee. Blijf .stl files.

Waarom begin je TOP te ruwen ? gewoon front dan back. Top is verloren tijd :)
okay, nu kan je er nog weinig mee, met die blender plugin... maar het is wel met dat open source spul, dat het opeens heel hard kan gaan....

top toolpad...
ja... nog niet op letten..... ben zomaar toolpaths aan het maken.... en een beetje aan het oefenen....
net wat ik al eerder screef, ik weet nog steeds niet goed welke ik nu het beste kan kiezen...
ik wil vooral toolpaths maken, die alle assen laat bewegen... maar dat is meer omdat ik dat leuk vind :-)

het is natuurlijk best een uitgebreid pakket.... maar gaat steeds beter....

maar net wat ik ook al eerder schreef.... tis meer het uitzoeken, en proberen... enz enz.... want zo veel 5 assig freeswerk zal ik niet hebben....
en nu doe ik eigenlijk al het andere freeswerk nog met andere programma's, omdat ik die door en door ken....

maar dat kan altijd veranderen natuurlijk als ik hier alles van door begin te krijgen....

Ik was ook aan het spelen met een rond toolpad.... maar het lukt me ook maar niet , dat de y-as niet beweeg, dus alleen de c-as draaien, en de z- x as....... ik zal zo wel een filmpje maken, wat ik nu heb...



ziet er ook wel geinig uit... wilde eigenlijk dat hij in Y stil bleeft staan... nog even verder zoeken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

toch nog een vraag over de post processor... misschien iemand die het weet...

ik wil dus ook me Laser besturen .... en dat doe ik normaal vanuit mach3 met een M10P3 en M11P3.
M11P3 bij een G00 en een M110P3 bij een G1,G2 en G3...
nu heb ik het zo gedaan:

Afbeelding

en dan krijg ik dit:

Afbeelding

maar dan geeft hij dus een M11P3 elke regel.. maar hij geeft bijvoorbeeld niet elke regel de G01,
iemand enig idee waar ik die M11P3 in de Postprocessor editor neer moet plakken?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 02 sep 2023 22:43 ik wil dus ook me Laser besturen .... en dat doe ik normaal vanuit mach3 met een M10P3 en M11P3.
M11P3 bij een G00 en een M110P3 bij een G1,G2 en G3...
Ja zal dit wel bedoelen. ;-)
M10P3 bij een G00 en een M11P3 bij een G1,G2 en G3...

Je moet per adres aan kunnen geven of het een modale of niet modale functie is. (zal wel ergens in die properties zijn)
Wat zijn de definities bij b.v. de X en Y.
Wanneer je een rechthoek beweegt wordt de X of Y ook niet in elke regel weer gegeven.
Je kunt ook even kijken wat de properties van een M3 zijn, die is ook modaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 sep 2023 08:08
Swets schreef: 02 sep 2023 22:43 ik wil dus ook me Laser besturen .... en dat doe ik normaal vanuit mach3 met een M10P3 en M11P3.
M11P3 bij een G00 en een M110P3 bij een G1,G2 en G3...
Ja zal dit wel bedoelen. ;-)
M10P3 bij een G00 en een M11P3 bij een G1,G2 en G3...

Je moet per adres aan kunnen geven of het een modale of niet modale functie is. (zal wel ergens in die properties zijn)
Wat zijn de definities bij b.v. de X en Y.
Wanneer je een rechthoek beweegt wordt de X of Y ook niet in elke regel weer gegeven.
Je kunt ook even kijken wat de properties van een M3 zijn, die is ook modaal.
ja dat bedoelde ik dus.... this dus vanuit de g-code een uitgang hoog/laag zetten....

Wil je echt een M3 zien? of is een M5 ook goed... :-)
Afbeelding
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

M5 is ook goed.

Kijk eens waar die 'output next = ignore' bij jouw M11 op staat. Als je kunt kiezen tussen always en ignore of zo iets zou dat hem wel eens kunnen zijn.
Of je moet ergens een beschrijving van die parameters kunnen vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

ja ik heb geen M10 en M11, die heb ik gewoon als tekst getypt....

dus ik heb bij een Rapid move , er een hokje bij gemaakt, en daar M10P3 in gegeven...
en bij de lineaire move een M11P3...

en dat werkt, maar dan geeft hij het dus in elke regel....

Afbeelding

Afbeelding

dus als Motion Mode is RAP dan wordt het G00
is Motion Mode is LIN dan wordt het G01

dus ik denk dat je die motion Mode moet afvangen? en als die veranderd, dan dus aan de hand van de variable motion mode een M10p3 of een M11p3 plaatsen in de g-code.... maar nu nog even nog uitvogelen hoe....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien kun je ergens eerst een M10 en M11 definiëren, dat lijkt me eigenlijk logischer.
Klemming A, B, C-as moet ie toch ook uit kunnen voeren, dus er zullen wel user defined M functies zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

ik heb het voor elkaar geloof ik?

Afbeelding

zal eens kijken van de week , of ik tijd heb het te proberen op me machine....
hugo stoutjesdijk schreef: 03 sep 2023 15:16 Misschien kun je ergens eerst een M10 en M11 definiëren, dat lijkt me eigenlijk logischer.
Klemming A, B, C-as moet ie toch ook uit kunnen voeren, dus er zullen wel user defined M functies zijn.
Ik zal het best wel niet gedaan hebben zo als het hoort...? dus maar eens kijken of dit werkt....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 03 sep 2023 23:50 Ik zal het best wel niet gedaan hebben zo als het hoort...? dus maar eens kijken of dit werkt....
Als vaste tekst aan de G00 en G01 vast geknoopt ?
Als het werkt, wat is er dan mis mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2023 08:19
Swets schreef: 03 sep 2023 23:50 Ik zal het best wel niet gedaan hebben zo als het hoort...? dus maar eens kijken of dit werkt....
Als vaste tekst aan de G00 en G01 vast geknoopt ?
Als het werkt, wat is er dan mis mee.

Afbeelding

Ik heb hier achter de 00,01,02,03 dus gewoon spatie M10p3 en M11p3 gezet... en in de g-code komt het op de goede plaatsen terecht..
bij die groene pijl dus.... er staat wel value, maar waarschijnlijk is het een sting variabele, maar okay... hij pakt het gewoon...

kijken of ik van de week tijd en zin heb het te testen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

Afbeelding

dacht dat ik het had.... maar toolpad gemaakt... maar zoek ik in de g-code vind ik maar 1 of 2 x een g00 en de rest is alles G01...? en hij gaat (nog) niet met een g00 naar de volgende plek....

hij gaat gewoon naar een hoger z, en dan move hij naar de volgende plek...
zelfs als ik voor elke letter een eigen toolpad maakt? vind ik nog geen g00 terug in de g-code....
vraag me echt af hoe ik dan de laser uit/aan zou kunnen schakelen....

zou toch raar zijn als het met zo'n duur programma niet zou kunnen?

iemand met tips?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: post processor Powermill?

Bericht door H.C »

gebruik je een safe plane?
kijk eens bij speeds&feeds of je bij approach/return save plane/surface het niet op rapid kan zetten.

Kijk ook eens bij links, ik zie in mijn cam dat ik daar zowel bij korte/lange/exit/entry het op rapid kan zetten.

& maak eens een toolpath voor elke letter. Gaat dan sowieso naar save plane.

open de gcode eens in notepad++ & zoek op G00
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

H.C schreef: 05 sep 2023 14:31 gebruik je een safe plane?
kijk eens bij speeds&feeds of je bij approach/return save plane/surface het niet op rapid kan zetten.

Kijk ook eens bij links, ik zie in mijn cam dat ik daar zowel bij korte/lange/exit/entry het op rapid kan zetten.

& maak eens een toolpath voor elke letter. Gaat dan sowieso naar save plane.

open de gcode eens in notepad++ & zoek op G00
dat laatste had ik dus gedaan dus in het kladblok de g-code bekeken, en daar vond ik dus maar 1 of 2 G00 alleen in het begin, en op het einde...
en 1 x G01 alleen in het begin....

en Eerst had ik dus alle letters in 1 toolpad ziten, later heb ik voor elke letter een apart toolpad gemaakt, en nog gebruikte hij G01 om van de ene naar de andere letter te gaan....

maar ik ga eens zoeken in die andere puntjes kijken die je zei, want ik denk dat dit niets met mijn post-processor te maken heeft? het is powermill zelf ergens die besluit om met een g01 te verplaatsen... maar zal vannavond eens zoeken....

want ik weet wel niet wat ik allemaal 5-assig wil gaan laseren... maar tis gewoon leuk als het kan... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: post processor Powermill?

Bericht door Swets »

H.C schreef: 05 sep 2023 14:31 gebruik je een safe plane?
kijk eens bij speeds&feeds of je bij approach/return save plane/surface het niet op rapid kan zetten.

Kijk ook eens bij links, ik zie in mijn cam dat ik daar zowel bij korte/lange/exit/entry het op rapid kan zetten.

& maak eens een toolpath voor elke letter. Gaat dan sowieso naar save plane.

open de gcode eens in notepad++ & zoek op G00
Ben echt blij met jouw :-)
Afbeelding

ik heb deze beide op Rapid surface normal gezet... en dan krijg ik dus in de g-code meer M10/M11 (eigenlijk meer G00 en G01)
Afbeelding

maar ik weet eigenlijk niet wat ik doe... ik zag Rapid dus denk zal dat eens aan zetten... maar weet niet of het gevaar kan? :-)
Afbeelding
dus? naar een begin punt, stond geloof ik op Simultaneous, dus draaien en move gelijktijdig, eerst move en dan draaien, een draaien dan move... Rapid surface normal... wat doet dat? en wat zou reset machine tool doen?

en die Coordinates? wat zou dat allemaal zijn?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie