Encoder op spindel plaatsen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Encoder op spindel plaatsen

Bericht door K.J. »

Zoals het topic het al aangeeft zou ik graag een encoder op de spindel van de draaibank willen, zodat ik ook kan schroefdraad snijden met de machine.
Nu heb ik een paar opties.

1. Op de hoofdspindel een tandriemschijf monteren maar deze moet dan minimaal 150mm doorsnede zijn. (anders kan ik hem niet monteren)
2. Op de aandrijfmotor as, daar zou het mooi passen. Maar je hebt dan nog wel het risico op slip van de riem
3. Ik zag op Ali encoders met wiel, die zou ik dan mooi op de spindel as kunnen laten lopen. Alleen wel kans op slip maar lijkt me verwaarloosbaar.

Die laatste optie spreekt mij wel aan, wat zouden jullie doen.

Als je onderstaande foto ziet, zou je denken waarom monteert hij hem niet op het uiteinde van de as.
Nou dat gaat niet omdat die in de deur valt, waar eventueel koelwater en rommel word opgevangen en afgevoerd.
Ik kan dus alleen monteren op die schijf die je ziet op de foto
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door benkr »

Op die ronde schijf waar je de schuifmaat op hebt een klein magneetje plakken of een klein stukje zwart maken of een (zwarte) sticker er op plakken.
Dan met een magnetische of optische sensor monitoren, kan beiden. Je kunt ook nog ergens een vaantje op maken wat je door een opto-coupler (zo'n poortje) monitort.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door K.J. »

Zo'n optocoupler zit er op, zie zwarte schijf tegen de wand. Alleen ik krijg het signaal niet op mijn acorn besturing. Die vereist een encoder.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door hfjbuis »

Heb je een kwadratuur encoder signaal nodig?

Voor draadsnijden heb je genoeg aan één index pulse. Als de spindel motor geen overbrenging heeft, dan voldoen een paar synchronisatie pulsen.
Ik gebruik 4 synchronisatie pulsen op de BF290 en 8 op de DC300 draaibank.
24712
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door benkr »

K.J. schreef: 04 mar 2023 22:11 Zo'n optocoupler zit er op, zie zwarte schijf tegen de wand. Alleen ik krijg het signaal niet op mijn acorn besturing. Die vereist een encoder.
Dan denk ik dat je het beste met een Arduino of zoiets dat signaal van die schijf om moet toveren naar een soort van encoder signaal, dat is op zich niet zo heel erg moeilijk. Als ik die schijf bekijk zijn dat richting 100 pulsen per omwenteling, dan hoeft de Arduino daar alleen maar een kwadratuur signaal van te maken. En misschien komen er al wel 2 in fase verschoven signalen uit, ik zie 2 opnemers denk ik.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

K.J. schreef: 04 mar 2023 18:04 1. Op de hoofdspindel een tandriemschijf monteren maar deze moet dan minimaal 150mm doorsnede zijn. (anders kan ik hem niet monteren)
2. Op de aandrijfmotor as, daar zou het mooi passen. Maar je hebt dan nog wel het risico op slip van de riem
3. Ik zag op Ali encoders met wiel, die zou ik dan mooi op de spindel as kunnen laten lopen. Alleen wel kans op slip maar lijkt me verwaarloosbaar.
Voor de enige juiste oplossing #1 gaan.
iets met een 'risico' van slip is geen risico, maar een garantie.

Er bestaan speciale quadratuur opnemers voor op tandwielen.
https://e.sentech.nl/nieuws/inductive-e ... andigheden
Maar misschien maak je zelf iets.
Die schroefdraad snij functie heeft wel nog steeds 1 index puls nodig voor het juist functioneren van het schroefdraad snijden. Het encoder signaal is alleen voor synchroon lopen van de Z met de spil wanneer het toerental last heeft van toerenvariaties door snijkrachten.
Dus ze zullen wel specificeren dat de encoder een AB+Z signaal nodig heeft. (Z=index puls)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door DaBit »

Ik ga volledig met Hugo mee: alleen een overbrenging gebruiken die niet kan slippen. Tandriem of direct op de hoofdas dus, waarbij die laatste toch de beste optie is. Je kunt eens kijken of hier wat bruikbaars tussen staat

Of de besturing perse een index(Z)-puls nodig heeft van de encoder moet je even nakijken, dat zou niet perse een verplichting hoeven te zijn imho.
(en die puls komt eigenlijk altijd wel uit de encoders, maar niet zelden is de pulslengte te kort)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hieronder nog wat plaatjes ter inspiratie. Wel 1:1 tandwielen gebruiken dan. :lol:
2023-03-05 09_43_40-Foto - Google Foto's.jpg
2023-03-05 09_44_05-Foto - Google Foto's.jpg
The Acorn Encoder input allows the use of a rotary encoder or a linear scale. Rotary encoders are used for spindle encoder feedback for mills and lathes (used with Rigid Tapping and Threading) Scales are used as DRO positional display such as 2 axis knee mills or 3 axis bed mills quill position DRO or other applications. Acorn accepts industry standard RS422 type differential quadra-ture encoder output with A, B, and Z channels Use male DB9 connector and shielded cable to connect to the Acorn board
Dat weten we dan ook weer, kun je volgens mij nog steeds met die gaatjes schijf bereiken, 1 extra groefje er in voor een Z-opnemer en 2 opnemers voor de gaatjes om een AB signaal te krijgen. Zou mooier zijn als de verdeling licht donker wat meer 50-50 was.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door XL500SZ »

heb op mijn draaibankje tandwielsensoren geplaatst.
Als je een tandwiel hebt ergens op de hoofdspil waar je ze kwijt kunt is dat een oplossing zonder slip.

https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=198483#p198483
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door MeMoRy »

Had je de electronic lead screw van Clough42 al gezien? Die gebruikt een encoder met een tandwiel en riem op de hoofdas. En dan zet hij de encoder vast met een voet van een magneet statief. 8)
https://youtu.be/P1JSocGuEC0
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 08 mar 2023 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door MeMoRy »

Tjeetje zeg, die quote en edit knop op dit forum zitten intuïtief verkeerd om... :|
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door chimaerion »

MeMoRy schreef: 08 mar 2023 22:31 Had je de electronic lead screw van Clough42 al gezien? Die gebruikt een encoder met een tandwiel en riem op de hoofdas. En dan zet hij de encoder vast met een voet van een magneet statief. 8)
https://youtu.be/P1JSocGuEC0
Die clough42 heeft soms wel geinige video's maar is allesbehalve een voorbeeld om te volgen.
In dat laatste video van hem zet hij zijn servo vast met een iel 3D-geprinte stuk plastic. Als hij hem los doet zie je dat de servo mount krom staat als een hoepel. Is een van de gemakkelijkste en goedkopere zaken om goed te doen, en dan neemt hij er de moeite niet voor.
En dan zie je hem op andere momenten de micrometers najagen waar het eigenlijk niet toe doet...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door MeMoRy »

chimaerion schreef: 09 mar 2023 18:37 Die clough42 heeft soms wel geinige video's maar is allesbehalve een voorbeeld om te volgen.
Nee, dat ben ik het niet mee eens. Als in, ja, inderdaad, het is een hobbyist en een perfectionist is sommige dingen. Maar hij heeft een sterke technische achtergrond en een goed stel hersenen. Hij zoekt dingen best goed uit en onderzoekt andere dingen. Dat vind ik wel een goed voorbeeld, als in inspirerend.
Misschien dat professionals neerkijken op zijn projecten, maar ik heb er als hobbyist in ieder geval veel van geleerd.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Encoder op spindel plaatsen

Bericht door K.J. »

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb het één en ander op gezocht.
Maar een hall sensor is niet afdoende, als ik het goed lees. Zie ook onderstaande citaat uit de acorn documentatie.

- Added RPM_Sensor Input for one pulse per revolution Spindle Speed indicator that uses an Input, typical use
with Hall Effect sensors. (note: can not be used for threading, threading requires a spindle encoder, spindle
encoder and RPM_Sensor can not be used at the same time. If you have an encoder installed CNC12 reads the
spindle speed from the encoder and the RPM_Sensor is not necessary. RPM_Sensor is for machines without
a spindle encoder but the user wishes to have a true spindle RPM readout within CNC12 and displayed on the
main screen. In the Wizard input definitions menu.

De optie van Hugo vind ik wel heel mooi, kost circa 300-400 euro zie ik als ik snel wat zoek.
Of ik ga voor de optie die Hugo zelf heeft gebouwd.

Ik ga het één en ander uitzoeken zodat ik draad kan snijden met de machine
Plaats reactie