Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door spinningwheels »

Maatje net andere hut gekocht, en daar liggen een 15 zonnepanelen op het dak.
Salderen wordt minder, je krijgt niet veel meer terug.
Hij vroeg mij (vroeg mij en ik weet het antwoord ook niet)
Kan je grotere verbruikers zoals een wasmachine, en boiler automatisch in laten schakelen als de panelen voldoende opbrengen?
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Kjelt »

Moet je wel wat voor doen.
Je omvormer interfacen met home automation software zoals Home Assistant en dan moet je wasmachine ook nog voorzien van een relais en dan moet ie ook nog automatisch starten als er spanning op gezet wordt. De meest moderne wasmachines doen dat dus niet meer dan moet je nog een startknop indrukken.
Makkelijker om als de zon schijnt en volgens buienradar nog twee uur blijft schijnen naar je wasmachine te lopen en aan te zetten ;-)
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door pgroot »

Even uit praktische overweging hoe ga je om met de donkere maanden van het jaar waarin je soms maar een 500w per dag opwekt dan gaat het hele spul natuurlijk niet aan, geen was geen warm water etc. Het idee van automatisch in en uitschakelen zou technisch uiteindelijk misschien wel moeten kunnen alleen waar ligt je ROI over de kosten die je moet maken om het voor elkaar te krijgen.
Als het met de tijd rendabel is kun je beter energie gaan opslaan of iets dergelijks, voorlopig is salderen nog steeds de beste optie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 26 feb 2023 23:13 Salderen wordt minder, je krijgt niet veel meer terug.
Waarom krijgt hij niet veel meer terug? Iedere energie leverancier is toch echt verplicht te salderen op jaarbasis t/m 2024.
De ACM kwam wel even met wat tegengas over oneerlijkheid t.o.v. mensen die geen zonnepanelen (kunnen) hebben, maar bij mijn weten is de regeling niet daadwerkelijk veranderd toch???
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Swake »

Er bestaan 'load balancers'. Deze zijn vooral gebruikt in combinatie met een laadpaal voor de auto.
Het ding meet hoeveel verbruik je hebt in het huis tov van de totale aansluitwaarde in de tellerkast en stuurt deze info door naar de laadpaal die op zijn beurt de auto informeert hoeveel de maximum stroom is dat kan afgenomen worden zonder de zekeringen te laten afslaan.

Die load balancer, al naargelang het model, kan ook voor andere dingen gebruikt worden, inclusief het meten en doorgeven van hoeveel stroom er naar het net gaat of uit het net wordt gehaald. Die informatie kan gebruikt worden om iets aan te sturen. Je kan zoiets ook zelf in elkaar steken met een arduino en een paar ampère klemmen.

Bij het aan/af schakelen is het best rekening te houden met het feit dat er op korte tijd redelijk wat schommeling kan zitten in de opbrengst van PV panelen. Denk maar aan wolken bvb. Het is verre van ideaal om een toestel zoals een wasmachine tijdens een cyclus te schakelen, mogelijks zal het toestel het programma gewoon afbreken of minstens human-interaction vragen alvorens verder te gaan.

Naar mijn weten zijn de 2 snelst te schakelen systemen het verwarmen van water mits het met klassieke weerstanden is en geen warmtepomp en als tweede het opladen van batterijen met een vermogen regulerende lader (zoiets zou al op de hybride omvormer moeten zitten).

ROI werd al vernoemd, daar zijn ze in Belgïe zeer leep mee, enfin langs de kant van de regering dan. De prijzen en kosten zijn zo gekozen dat het vandaag haast nooit loont om batterijen te zetten. Ondertussen werden er accijnzen toegevoegd als belastingmethode per kWh. En dat gaat binnen de kortste keren het gevolg hebben dat je belast zal worden per opgewekte kWh, of die nu naar het net gaat of niet.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Stephan »

Ik denk dat je niet met wasmachines of iets dergelijks aan de gang moet gaan maar een Boiler zou toch een goede keuze zijn. Je slaat de energie die je teveel heb op in het Water.

Is er energie over dan word de boiler ingeschakeld. Is de boiler warm dag hoeft de cv niet aan om het douche water te verwarmen en word het douche water te koud omdat de boiler uitstaat dan stookt de cv het douche water alsnog op.

Lijkt mij redelijk eenvoudig te realiseren. Er zijn zelf speciale aansluit sets om dit op je cv aan te sluiten.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door henkzelf »

Mijn ervaring met dit boiler idee:
20 jaar geleden bouwden we een stuk aan ons huis met een keuken.
Warm water halen van de verwarming op de 2e verdieping halen geen goed idee, Dus een 40 liter elektrische boiler in het keukenkastje (verwarmingselement 2kW).
Vierentwintig uur per dag het water warm houden koste wel 2kWh per dag. Hoeft ook niet hele dag. Als het water maar 1x per dag boven de 60 graden komt wordt je er niet ziek van. Dus klok er op die boiler 220 geeft tussen 4 en 5 uur. Gebruik ging terug naar 1 kWh per dag en ‘s morgens vonden we het water nog warm genoeg.
Toen we een paar jaar terug zonnepanelen hadden wilde ik natuurlijk proberen om die resterende 1kWh zonder saldering uit eigen stroom te tappen.
Stroomtang nagebouwd om de DC die van de panelen komt met een Arduino te meten om dan weer als de opbrengst van de panelen genoeg is het boilertje te voeden.
Op mijn werk noemden we projecten als dit NOVs (niet opgegane vliegers).
Je moet niet meten wat je panelen opleveren maar of je genoeg terug levert om 2 kW zelf te houden.
Voor mooi zou je het gebruik van de boiler moeten dimmen tot dat hij juist zoveel gebuikt als je stroom over hebt. Ik zou het kunnen, maar de kosten nooit terugverdienen.

Nu staat de klok (E3,5 bij de AC-tion) er nog op en geeft de thermostaat in de boiler de kans om het water op temperatuur te brengent tussen 2 tot 3 uur.
De KANS dat we dan terug leveren is in dat uur het grootst, en als het winter is of bewolkt, hebben we warm water door gekochte stroom.

Ik overweeg om de zelfde klok-truc (3- 4 uur) ook toe te passen bij de diepvrieskist. Als de inhoud maar beneden de -18 graden blijft. Eerst wat grafieken meten.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Swake »

Misschien heb je hier iets aan.
Hieronder het verbruik van de 2 laatste dagen van onze diepvriezer. Het is een groot model, 2 jaar oud of zo met elektronische regeling. Zoals je kan lezen staat deze in dezelfde ruimte als de pelet-CV ketel, maw het is daar altijd lekker warm. Niet ideaal.

Bovenste grafiek instant verbruik. De piek komt van het nofrost systeem.
Onderste grafiek is totaal verbruik (dat ding zou iedere dag vanaf 0 moeten rekenen maar blijkbaar is het iets mis mee)
Afbeelding

Vlak naast die diepvriezer staat nog een koelkast met onderaan ook een aantal vriesvakken. Die is zo'n 8 jaar oud en is uitgevoerd met een ouderwetse thermostaat schakelaar. Het verbruik is exact het dubbele van de diepvriezer voor maar 2/3 van de inhoud. Wordt enkel nog aangezet wanneer er eens wat meer drank of zo moet gekoeld worden.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Sven »

Als het je met een boiler lukt om alles dat je over hebt na het laden van een auto en hetdraaien van de warmtepomp als warmte op te slaan, en die warmte ook nog kan gebruiken voor je vaatwasser en wasmachine dan heb je denk ik het overgrote deel van de energieslokops van electrische energie voorzien.

Die boiler ook nog gebruiken voor het voorverwarmen van de verwarming en je hebt je panelen maximaal gebruikt zonder salderen.
Oh, boiler eerst verwarmen met warmtepomp en pas als de max daarvan is bereikt elektrisch?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Kjelt »

Ik zou eerst eens grofweg uitrekenen wat warm water kost aan energie.
Bij ons is dat nog geen 5% van het gasverbruik dus eigenlijk marginaal zeker als je meeneemt dat het juist in de winter meer energie kost en dan de zonuren ook minimaal is.
Als je een groot gezin hebt die iedere dag douched is het misschien een ander verhaal.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij kun je tegen een beetje opbrengst niet op verbruiken.
Bij mij staat vandaag de teller op 24kWh met 24 panelen, dus 15 panelen zou dan 15kWh worden.
Dus dat wordt overdag de vaatwasser, de boiler en wasmachine aan, maar dan nog heb je volgens mij over.
Maar het kan natuurlijk geen kwaad om je aan te wennen de verbruikers in te schakelen wanneer dat gemiddeld goed uitkomt.
Boiler kan geen probleem zijn, vaatwassers hebben volgens mij ook iets dat je ze op een tijdstip kunt laten beginnen.
Het lijkt me logisch dat zoiets met moderne wasmachines ook kan.

En daarna dan maar een grote veer opwinden die 's-avonds de generator aandrijft. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 feb 2023 15:54 Boiler kan geen probleem zijn, vaatwassers hebben volgens mij ook iets dat je ze op een tijdstip kunt laten beginnen.
Het lijkt me logisch dat zoiets met moderne wasmachines ook kan.
Gekoppeld aan buienradar zodat je weet dat de zon nog twee uur blijft schijnen ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 27 feb 2023 15:59
hugo stoutjesdijk schreef: 27 feb 2023 15:54 Boiler kan geen probleem zijn, vaatwassers hebben volgens mij ook iets dat je ze op een tijdstip kunt laten beginnen.
Het lijkt me logisch dat zoiets met moderne wasmachines ook kan.
Gekoppeld aan buienradar zodat je weet dat de zon nog twee uur blijft schijnen ? :mrgreen:
Dan kun je ook nog beslissen of je de was buiten ophangt of in de droger stopt. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Bjornski1976 »

Leuk topic, toch een hele simpele vraag maar geen makkelijk of een mogelijk antwoord.

Wat Kjelt al aangeeft is het automatisch starten van apparatuur niet zo heel eenvoudig.

Een. (plint) Boiler op een slimme stekker zetten en met home assistant een regel aanmaken.

Twee. Een gebruikt UPS kopen van circa 1.5kW achter een slimmestekker en daaraan de wasmachine of vaatwasser, droger etc.. ff kijken naar het afgenomen vermogen. UPS trekt ook vermogen, laag rendement.

Drie. Zonnepanelen laten invoeden direct op batterijen en van daaruit omvormen en gebruikers voeden. Complex en dure installatie.

Vier. Lekker terug leveren en salderen voor zolang het kan en of wat er voor terug gaat komen. Het is niet zo dat er een investering tegenover staat. Het is meer een luxe probleem.

Vijf. Fiets accu's en gelijk achter slimme stekker etc..
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie