storing op arduino bij starten plasma snijder

Moderator: Moderators

mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

Ik heb toch ook even een opstelling gemaakt om te testen of het zonder alle ingrepen ook had gekund, en inderdaad... Maar goed, ik lig er niet wakker van. Het was een leerzaam proces, en bovendien zit het nu wel allemaal goed.

Ik heb eens voor de grap mn onaangesloten osciloscoop bekeken tijdens het inschakelen van de hoogfrequent start. Daar kwam me een piek vanaf, het verbaast me niks dat de elektronica dat niet leuk vind.
Diezelfde osciloscoop met de pen direct naast de toorts met blowback electrode geeft een heel klein bultje. Een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door kawarider »

Maurits, dankje voor de terugkoppeling. Zo is het voor ons ook een leerzaam proces.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door FreesKever »

Fijn om te horen dat je het aan de gang hebt gekregen.

En best kans dat het vervangen van de kabels ook heeft bijgedragen aan het success.

Maar toch nog steeds wat twijfel over je aanpak. Je schreef:

"De mantels hiervan allemaal naar een centraal aardpunt op het frame"

... en dat kan op een heleboel verschillende manieren, goed en/o fout.
Een Nederlander die actief is op EDM gebied en zelf een EDM machines bouwt heeft uitgebreid geblogd over EMC onderdrukking. Hij stopt de electronica in een metalen kast, gebruikt metalen wartels, en verbind de afscherming van de kabels rondom direct met de wartels, zodat een compleet gesloten faraday kooi gemaakt wordt.

Een stukje draad van 20cm naar een "aardpunt" kan al genoeg zelf induktie hebben om ervoor te zorgen dat het geen effectieve afscherming of EMI onderdrukking meer is.

Zie deel 3 "CNC Control Hardware" vanaf ongeveer 18 minuten.
https://www.baxedm.com/custom-wire-edm- ... -tutorial/
Ariewhr
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2023 10:53

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door Ariewhr »

Hallo Maurits,

Ik zie dat deze post al een tijdje oud is, maar niet geschoten is altijd mis.

Zelf ben ik ook bezig met een cnc plasmasnijder. Ik heb begrepen dat ik de HF start plasmasnijders uit de weg moet gaan. Maar verder is me wat onduidelijk welke plasmasnijder ik dan wel kan gebruiken.

Ik lees veel over Blowback toortsen, maar kan ik die op elke huis tuin en keuken snijder aansluiten? (naast dat er een extra draad naar de massa van de snijder moet)?

Anders gezegd; Kan ik bijvoorbeeld een plasmasnijder van de Lidl icm. een bijvoorbeeld deze toorts (https://www.amazon.nl/SUSEMSE-Snijbrand ... C76&sr=8-5) gebruiken om te gebruiken bij de CNC?

En welke plasmasnijder en toorts heb je zelf gebruikt?


Groeten Arie,
Plaats reactie