Aanpak draaiwerk

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door benkr »

Ik heb vanmiddag een stuk POM ofzoiets op maat gezaagd en in de vierklauw gezet, na een beetje uitproberen kwam ik tot de conclusie dat een simpele kamer waarin de LEDring paste het makkelijkst was. Nadat ik de kamer uitgedraaid had kwam ik er achter dat het platte stuk op de spindelneus waarop je een steeksleutel zet om de ER20 moer vast te draaien net ver genoeg uit de POM plaat kwam. Ook vond ik de kans dat ik de LEDring met dat vastzetten van de spindelmoer zou beschadigen best wel groot. Toen maar meteen de vergrendel lipjes van de LED ring afgeknipt en deze verdiept in de plaat laten zakken, vastzetten doe ik wel met een drupje lijm als blijkt dat het een werkbaar licht geeft.
Indien het niets oplevert maak ik wel een nieuwe plaat, is eigenlijk zo gebeurd.
Ik kwam er achter dat mijn motorklem anderhalf uitgelubbert M8 draadgat had om de motor klem te zetten. Omdat grafjan toch langs zou komen na werktijd, hij werkt bij het bedrijf naast het bedrijf waar ik achter woon, om wat op te halen heb ik hem gevraagd of zijn baas toevallig M8 helicoils had liggen, dat bleek zo te zijn. Die helicoils er in gezet maar een van de twee trok ik er ook meteen weer helemaal uit toen ik de motor probeerde vast te zetten. Toen maar het draadgat helemaal tot onder doorgeboord en er weer gewone M8 draad ingetapt van onder af, dat bleek beter te werken, ik kan nu de motor weer goed stevig vastzetten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door Ballegooijen »

Ben,
Ik heb er een LED lamp opzitten. Deze is 12 volt. Uit kunststof een beugel gefreesd en die op de spindel geklemd. Werkt uitstekend en geen schaduw.

Afbeelding
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door DaBit »

Als het spul in een behuizing zit: gewoon een LED-paneel erboven plaatsen. Dan heb je diffuus licht dat niet schittert op het zojuist gefreesde aluminium en zie je alles veel beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door Kjelt »

Of een camera en monitor
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 09 feb 2023 14:35 Of een camera en monitor
nachtzicht?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door Kjelt »

Beetje moderne sensor ziet bij schemer genoeg.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb in mijn Freesbank aan een kant een LEDbalkje hangen.. en die voldoet aardig.. ik ben nou eenmaal niet zo iemand die erg lang in zijn machine gaat staan kijken.. anders hou ik geen tijd meer over om koffie te drinken :lol:

Maar.. wat me vandeweek te binnen schoot. ik heb geen idee meer waar ik dat ooit gezien heb, iemand had een paar "Flinke" Leds gemonteerd in de Spuitmondjes van een Loc-Line, draadje door een aantal blauwe links getrokken, en 2 van die units in zijn machine gebouwd.. Presto..richtbaar licht.. wil je het heel dicht op je werk? dan trek je ze naar benee.. ben je klaar.. dan buig je ze weer omhoog..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2023 16:59 iemand had een paar "Flinke" Leds gemonteerd in de Spuitmondjes van een Loc-Line, draadje door een aantal blauwe links getrokken, en 2 van die units in zijn machine gebouwd.. Presto..richtbaar licht..
Helemaal geen slecht idee, die dingen gaan toch maar lekken, kun je ze beter voor licht gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Google er maar eens naar.. dan kom je zelfs burolampen tegen op een Magneetvoet.. (zoeentje wil ik ook)

Lekkage van die LocLines lig ik niet wakker van.. tot in de machine heb je toch gewoon een slang of een leiding.. en als ie vanaf dat punt lekt? het zal me jeuken met zijwieltjes.. :lol
Als er maar geen rook uit lekt als je er een Lampje instopt.. :mrgreen: of je moet er een Bundeltje glasvezels doorheen trekken.. dan kun je de lichtbron ook buiten de machine plaatsen..
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door benkr »

Dat vind ik een pracht idee, die Loc-Lines heb ik liggen en de LED's heb ik maar 50 besteld, kosten ook een drol.
Ik heb het inmiddels al in de Inventor tekening getekend, zou beter moeten werken dan zo'n ronde ring.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door MeMoRy »

benkr schreef: 20 feb 2023 22:58 kosten ook een drol.
Misschien heb ik een rijke fantasie, maar ik zie de betaling al helemaal voor ogen.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 21 feb 2023 09:26
benkr schreef: 20 feb 2023 22:58 kosten ook een drol.
Misschien heb ik een rijke fantasie, maar ik zie de betaling al helemaal voor ogen.
Het wordt pas echt leuk als het niet gepast kan worden betaald, wat denk je van wisselgeld?
Jam
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door Jam »

Het kan nog makkelijker, ik heb 2 van deze dingen op mijn machine:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/navlinge-l ... -00449877/

Ruim voldoende licht zonder schaduwen. En zit het in de weg, dan een ander plekje zoeken...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vroeger ook zo'n ding gebruikt op mijn draaibank..
Maar.. een Locline is veel flexibeler, het staat veel "Technischer" en het is eventueel in lengte aan te passen, zonder al te veel moeite
Gewoon de draden van de Led in een Kroonsteentje vastzetten, of met kleine stekertjes die door de Locline heen passen, en dan kun je er zo een paar elementen tussen zetten, of tussenuit halen..draadjes weer vast... klaarrrrrr :lol:
Plaats reactie