kogelomloop setup.

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

kogelomloop setup.

Bericht door keesijp60 »

Even overgezet naar nieuw draadje.

Ik ben een printplaatfrees aan het maken, en heb wat problemen met de lange versie van de kogelomloop, met aan elke kant lagers is het moeilijk
goed en soepel te krijgen, lees ik hier goed dat je ook aan een kant lagers kan gebruiken en de andere kant gewoon los laten, zonder lager dus.

Op die manier krijg ik wel soepele loop. Maar met shimmen kan het ook, dan loopt ie goed alleen als de materialen uitzetten kan dat weer anders worden las ik ook.

Ik gebruik dan de dikke meerlager kant waar de motor zit met een slotmoer, de andere kant met enkel lager dan los laten.

Hoor het graag.
Laatst gewijzigd door keesijp60 op 06 feb 2023 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: kogelomloop setup.

Bericht door keesijp60 »

Ook interessant hoor, maar je borduurt verder op een draad van 9 jaar oud. Misschien is het beter om een nieuw onderwerp aan te maken, en dan meer te laten zien van wat je al hebt, en hoe degelijk je het wilt maken. Daar hangt namenlijk alles aan vast.

Erg populaar is om de BK10 (BK12, BK15) lagerblokken te gebruiken voor de "stijve" kant, en de bijbehorende BF maat voor de "Losse" kant. Het lager aan de losse kant zit er alleen om zwabberen van de kogelomloopspindel te voorkomen, en kan axiaal in de behuizing schuiven.

In de goedkope BK blokken zitten standaard groefkogellagers, die kun je voor een paar EUR vervangen voor hoekkontact lagers. Als je iets duurdere BK blokken koopt, zijn ze nauwkeuriger gemaakt, en zitten er soms al hoekkontact lagers in.

Hoekkontact lagers met ingebouwde afdichtingen zijn minder gebruikelijk (maar bestaan wel). In de BK blokken zitten echter ingebouwde rubber afdichtingsringen.

De BK blokken zijn alleen aan te raden als je met een extra (tandriem) overbrenging wilt werken. Als je het eenvoudiger wilt houden en de motor in het verlengde van de kogelomloopspindel wilt zetten, dan kun je veel beter de lagerblokken gebruiken waarop al een motorflens geintegreerd zit.

Wat lichtgewicht machines' betreft, ik vind onderstaande wel redelijk goed in elkaar zitten, en het is vrij gemakkelijk te maken:

https://www.instructables.com/LOW-COST- ... -CNC-MILL/

Het is een bijna directe kloon van een Sorotec, maar dan in hout uitgevoerd i.p.v. aluminium, en een stuk goedkoper dan Sorotec...
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: kogelomloop setup.

Bericht door keesijp60 »

De mijne is van hout, het is hooggeperste watervast mdf welke knap goed vlak ligt, wat betreft de lagerblokken, ja ik heb de schijnbare goedkopere, en met aan eind een blokje met enkel lager, echter wanneer ik de wagen verplaats naar de andere kant lijkt hij gewoon zichzelf op te tillen, en heb gezien dat de aluminium blokjes waar de kogelomloop moer in zit niet haaks is, rommel dus en daardoor alles wat scheef trekt.

Als je een verkoiper weet die wel de goeie aluminium blokjes heeft voor kogelomloop hoor ik dat graag.

Ik gebruik de cnc voor pcb, maar er zitten wel flinke rails in die behoorlijk overdeu zijn, maar had niets anders.

O ja wat betreft de aandrijving, er zit een motor rechtstreeks op de as met een koppelstuk wat dempertjes heeft. DE motor op zijn beurt zit op de
plaat vastgeschroeft en is goed stijf. Dus ik kan eigenlijk de BF blokjes weglaten, dat geeft meer ruimte ook voor de as soepel te draaien omdat dan
door werking bij kou of warmte de zaak mooi meegaat, met blokje heb je geen tolerantie en of zeeer weinig, voor PCB frezen waarvoor deze machine is bedoelt kan dat volgens mij prima. Voor metaal en zo is hij niet zo goed, al is hij wel zeer stijf.

Ik gebruik voor de X en Y een kogelomloopspindel.

vrg ijpelaar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door keesijp60 op 06 feb 2023 17:59, 4 keer totaal gewijzigd.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: kogelomloop setup.

Bericht door keesijp60 »

keesijp60 schreef: 06 feb 2023 17:06 Ook interessant hoor, maar je borduurt verder op een draad van 9 jaar oud. Misschien is het beter om een nieuw onderwerp aan te maken, en dan meer te laten zien van wat je al hebt, en hoe degelijk je het wilt maken. Daar hangt namenlijk alles aan vast.

Erg populaar is om de BK10 (BK12, BK15) lagerblokken te gebruiken voor de "stijve" kant, en de bijbehorende BF maat voor de "Losse" kant. Het lager aan de losse kant zit er alleen om zwabberen van de kogelomloopspindel te voorkomen, en kan axiaal in de behuizing schuiven.

In de goedkope BK blokken zitten standaard groefkogellagers, die kun je voor een paar EUR vervangen voor hoekkontact lagers. Als je iets duurdere BK blokken koopt, zijn ze nauwkeuriger gemaakt, en zitten er soms al hoekkontact lagers in.

Hoekkontact lagers met ingebouwde afdichtingen zijn minder gebruikelijk (maar bestaan wel). In de BK blokken zitten echter ingebouwde rubber afdichtingsringen.

De BK blokken zijn alleen aan te raden als je met een extra (tandriem) overbrenging wilt werken. Als je het eenvoudiger wilt houden en de motor in het verlengde van de kogelomloopspindel wilt zetten, dan kun je veel beter de lagerblokken gebruiken waarop al een motorflens geintegreerd zit.

Wat lichtgewicht machines' betreft, ik vind onderstaande wel redelijk goed in elkaar zitten, en het is vrij gemakkelijk te maken:

https://www.instructables.com/LOW-COST- ... -CNC-MILL/

Het is een bijna directe kloon van een Sorotec, maar dan in hout uitgevoerd i.p.v. aluminium, en een stuk goedkoper dan Sorotec...
Waar zijn die hoekkontakt lagers verkrijgbaar? heb 10 x 26 x 8, gat, hoogte en breedtte nodig, en die staan er nergens bij.

vrg ijpelaar
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: kogelomloop setup.

Bericht door benkr »

Zoek naar lagers uit de 7000, 7200, 7300, 3200 en 3300 serie en je vindt ze te kust en te keur. En er zijn er nog wel meer, maar dit zijn de meest bekende typen. Als je geluk hebt heeft Lagerboer.nl ze liggen voor heel schappelijke prijzen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: kogelomloop setup.

Bericht door hfjbuis »

Ik dacht dat de kleinste HKC de 7000 was met een as van 10 mm.

edit
Ik zie dat de 30/8 rs een 8 mm as heeft.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie