Instellingen Danfoss frequentie regelaar

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door tokas98 »

Als je er bij laag toeren echt 360 V op zet

Als ik de grafiek bekijk.
De gemeten stroom is de rode lijn
De gemeten spanning is de blauwe lijn.
De regelaar stuurt dus pas bij 200Hz ( 11500 omw/ min) 350 volt uit.
En bij 265 Hz (15300 omw/min) wordt de 400 volt bereikt.
Dit komt toch best wel overeen met wat op het type plaatje van de motor staat. (zie opening post)
Buiten deze meting heb ik de Danfoss ook nog op een standard 50 Hz motor gehad en dezelfde metingen gedaan.
De Danfoss kan op het display zowel de uitgaande stroom als spanning weergeven. De afwijking met mijn gemeten waarde
bleef ruim binnen de 10%. Afwijking kan bij hogere frequenties natuurlijk groter worden. Ik realiseer me heel goed dat mijn spullen
niet 100% geschikt zullen zijn voor dit doel. Maar dit is wat ik heb en daar moet het dus mee gebeuren.
Wat mij in de grafiek wel opvalt is dat de start spanning bij 10 Hz (570 omw/min) vrij hoog is nl 112 Volt. Geen idee hoe hoog dit bij een andere regelaar is. In combinatie hiermee : Met een heel erg simpele rem op de motor ( klemmen tussen 2 blokjes hout) Zie ik dat het toerental inzakt bij een freq van 10 Hz (570 omw/min) Bij 17 Hz kan ik niet meer zo hard duwen dat ik een afname van het toerental kan zien. Op het net lees ik verhalen dat men de spindel bij vergelijkbare toerentallen .tussen twee vingers kan stoppen. Vergelijken blijft dus een beetje lastig.

Wat mij nu heel erg zou kunnen helpen is denk ik een motor waar ik zonder risico mee kan spelen. Mocht iemand nog een HF spindel hebben liggen en deze weg willen doen dan hoor ik dit graag. Vermogen maakt niet uit. toestand lagers is ook niet echt van belang. Als de motor niet bruikbaar meer is door te grote run-out dan is dit ook geen probleem. Enige doel is om er achter te komen hoe het een en ander werkt.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

HD13 schreef: 13 feb 2023 10:54 @tokas
Zat even naar je meetreseultaten te kijken.
Daar klopt iets niet.
Als je er bij laag toeren echt 360 V op zet dan fikken je wikkelingen eruit.
Ellende die bij Baldas gebeurde.
Waarschijnlijk kan je meter niet overweg met gemodificeerde sinusvorm die de regelaar uitstuurt.

Elektromotoren hebben een vaste verhouding tussen spanning en frequentie.
Een 50Hz/400Vac 3 fase standaard motor heeft bij 25Hz 200Vac nodig, kan een paar Volt meer zijn omdat er verliezen meespelen.
Als de instellingen goed staan dan zal de regelaar dit zelf aanpassen.
Ik zit te suffen :cry: :cry:
Zag links 350V en een oranje lijn......
Dat je bij 17Hz meer koppel hebt dan verwacht komt juist door die 117 Volt.
Bij de lagere toeren zie je ook dat je stroom iets hoger is dan in het verdere verloop van de grafiek.
Zou je die 117 Volt lager instellen dan wordt de motorstroom ook minder en je koppel ook minder.
Als motorstroom niet boven de nominaalstroom komt dan is er niets aan de hand.
Motorspoel is berekent voor die stroom.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door Bjornski1976 »

Maak anders een lampen bak van gloeilampen en zetten nul van de de drie aan elkaar. Iedere lamp voeden met fasen L1, L2 en L3 vanaf de inverter. Zo kan je wat spelen zonder een
motor op het spel te zetten.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door tokas98 »

Ik zal eens op zoek gaan naar wat geschikte lampen. ( bv 3x 500Watt). Maar is het beeld dat ik dan krijg wel gelijk aan dat wanneer er een motor op aangesloten zit. Impedantie ipv ohmse weerstand?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Nee, die lampen zijn zeker niet hetzelfde als een motor, of je nu lampen in serie zet met die motor, of dat je die lampen in plaats van die motor aansluit maakt niet uit, het is gewoon niet hetzelfde.
Waarom gebruik ik die lampen is serie dan? Gewoon om bij het eerste inschakelen, dus als je het gedrag van zowel de motor als de VFD helemaal niet kent er voor te zorgen dat er geen te grote stroom kan gaan lopen, vooral dat kan is hier belangrijk, het moet niet, maar het zou kunnen, en als dat dan betekent dat je motor in rook opgaat is dat erg jammer en zeker frustrerend.
Als blijkt dat je met die lampen in serie niets vreemds ziet (lees hier de lampen gaan fel branden) dan kun je ze veilig weghalen en de motor normaal aansluiten, de kans dat er dan nog rooksignalen worden gegeven door die motor is dan minimaal.

Wat er b.v. gebeurde met de motor en VFD van hobbycnc23 was dat wanneer het toerental laag werd de lampen voluit gingen branden, dat kwam door een verkeerd ingestelde V/F curve van de VFD. Na het wijzigen van de betreffende parameter was dat verschijnsel weg en kon de motor gewoon normaal worden aangesloten zonder verdere schade.
In mijn eigen situatie (voordat ik dat lampenpaneel had gebouwd) was er eigenlijk precies zo'n situatie, samen met HD13 op een CNCZonedag een jaar of 4 a 5 geleden, hebben we de VFD gereset naar de fabrieksinstellingen, de juiste parameters ingevoerd en was ook daar het probleem weg.
Het lampen paneel heeft mijn motor, en ook de nieuwe motor van hobbycnc23, zeker wel beschermd voor brandschade en daar ging het denk ik toch om.

Mocht je lampen zoeken, ik heb tientallen 300W halogeen staaflampen liggen, model R7s, die mag je overnemen voor 1 Euro per stuk. Ik had die lampen met zelfgemaakte contacten verend aangesloten. Dat lampen paneel is later (toen ik zelf een compactere uitvoering had gemaakt) naar een medeforumlid gegaan. Wie dat was weet ik niet meer.
Plaats reactie