Isomo (piepschuim) frezen

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door skillalot »

Als je assen langer worden gaan je kogelomloopspillen ook langer worden, deze gaan heel erg slingeren als ze gaan draaien. Omdat je dan al snel naar steeds dikkere kogelomloopspillen over moet gaan schiet de prijs natuurlijk omhoog. Doordat je dikkere spillen nodig hebt, heb je ook dikkere moeren nodig, waardoor je hele constructie ook weer zwaarder wordt. Ook je lagering zal zwaarder worden, en ook je motoren die die dikkere zwaardere spil in beweging moet zetten.
Bij wat grotere lengtes is het handiger om met tandheugels te werken.

Bij ons staat een robot van een ander bedrijf, die daar proeven mee doet bij ons. Dit is een fanuc die ik geloof 90kg kan tillen, ik hoorde vandaag dat zo'n robotarm kaal 35.000 euro kost met besturing erbij.

Wat jij wil maken kan allemaal wel, maar ik denk niet dat je stilgestaan hebt bij de ruimte die dit in gaat nemen, en wat dit gaat kosten. Wil je 2m Z-hoogte hebben, dan heb je dus al een 2m hoge machine, daar komt hetgeen waar je z-as in hangt nog bij, wil je een beetje stabiel, dan neem daar maar minimaal een halve meter voor, en om die z-as helemaal bovenin te krijgen heb je dus een machine van 4,5 meter hoog.

Wat je misschien nog wel kunt proberen is om een of andere telescopische z-as te maken. Stel dat je je z-as in delen kan maken van een meter, dan zou je je machine misschien tot 3m hoog kunnen bewerken.

Maargoed, ik kan het mis hebben, maar ik denk niet dat dit een serieus topic is. Een hoop wilde plannen maar of het er ook echt van gaat komen om zoiets te maken, ik betwijfel het...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

Vind dat niet gek duur voor een robotarm.. helemaal interessant met zo'n module waar diode het over heeft.

Zou je niet een eind komen met een draaiplateau, en vervolgens alleen een Z en een X-as? Als het ware een 4e as, die je op zn kant zet.

Wordt wel een grote kop trouwens, carnaval ofzo? Ken ook iemand die van die grote poppen maakte waar je met stelten in rond kon lopen voor een soort theater voorstellingen.. Maar dat was allemaal handwerk.
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

@skillalot: Geen offence hé maar door uw gedachtengoed die je hier met mij deelt ben je een bewijs van dat deel van de bevolking dat mensen echt niet verder helpt maar verder dieper duwt. Opbouwend mag je mij alles wijsmaken en raadgeven, maar aub ik ben niets met afbouwende kritiek houdt dat maar voor uw privé.

Iemand meer info over zo een roterende freeshouder?

mvg
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

http://www.doughtydrive.com/
http://www.cnc-toolkit.com/gantry_router.html

Die website cnc-toolkit heeft wel een leuke 3dsmax plugin, daar ga ik eens naar kijken!!
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

heb je daar soms enig idee van hoe die prijzen zijn van bovenvernoemde producten?
Ziet er in ieder geval super uit!

mvg
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door skillalot »

Ik probeer je echt niet verder te duwen, en hoopte eigenlijk dat de rest van mn reactie zeker wel helpt.
Het is alleen nogal een gevaarte wat je wilt maken, en om zoiets als eerste machine zo te bouwen, dat is nogal iets.
Als je echt serieus hiermee aan de gang wilt, dan zul je hier zeker goed geholpen worden.

Zet eerst eens op een rijtje wat je precies wilt.
Wil je alleen piepschuim kunnen verspanen, of ook andere materialen?
Wat voor ruimte heb je om zo'n machine te stallen, wat mogen de maximale afmetingen van de machine zijn?
Wat is je budget?

Ik denk dat als je die vragen beantwoord dat mensen je hier al een stuk makkelijker kunnen helpen.

Gr Sascha
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door diode »

Een robot van kuka met een hefvermogen van 210 kg kost volgens mij ook iets van 35.000 euro met besturing.
Dan heb je al een 6 assige machine waar je nog 6 extra assen aan kan koppelen.
Die extra module zal ook best wel wat kosten.
Het voordeel van zo'n robot is wel dat je een behoorlijk werk bereik hebt en dat je behoorlijk universeel bent. Nadeel is wel dat je vermoedelijk wel een cursusje nodig hebt voordat je die robot überhaupt van zijn plek krijgt.
Informeer eens bij Kuka Belgie in Houthalen.

En over de snelheid, die maximale as snelheid van die robots is 2m/s en dan dus met volle belasting. Die dingen zijn echt ongelofelijk sterk en razendsnel
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Damocles »

Wat je ook kan doen is werken met een draai plateau zoals Arie aangaf.
Maar dan niet in combinatie met een robotarm maar met een soort van horizontale freesmachine voor.
Zodat de Z-as zogezegd parallel met de vloer/draaiplateau staat.

Een portaal machine met 4e as 90° gekanteld zeg maar. Dan hoef je in ieder geval geen 6m hoog plafond.
En kwestie van kostprijs en besturing zit je zo wel beter denk ik.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Ok skillalot merci,

enkele dingen duidelijk maken:

Z-as 1m
X-as 2m
Y-as 1.5m

Mijn werkplek is op zijn hoogste +- 8m dus daar moet ik niet op kijken.

Wat ga ik verspanen: enkel en alleen zacht isomo
Debiet: Middelmatig, zéker géén massaproductie
Snelheid: Mag zelfs traag werken, tijd maakt niet zoveel uit.
Doel: Carnavalshoofden en praalwagen-attributen maken adhv 3dsmax (cartoon-karikatuurfiguren)
Proffesionaliteit: Moet niet verbluffend top zijn, verre van zelfs, de afwerking voor praalwagens is geen precisiewerk!

mvg
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door frank »

Bijgaand voorbeeld ziet er ook wel strak uit.
Stijve profielen (kokers) en grote vezelafstanden. Dit resulteert in een stijve machine.
Persoonlijk had ik het machinebed niet op H-balken gelegd.

2861
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

allesdoen schreef:heb je daar soms enig idee van hoe die prijzen zijn van bovenvernoemde producten?
Ziet er in ieder geval super uit!

mvg
Ik las een hele tijd terug dat die modules van doughtydrive per stuk ongeveer 750 dollar kosten.

Wat je het beste kunt doen voor jou afmeting (welke al flink gereduceerd is). Is een portaal frees bouwen waarvan de X-as op 50cm van je object ligt. Op die manier hoeft je Y kolom iets meer dan 50cm hoog te wezen, dit goed te doen met een portaal.

In plaats van een 5e as kun je je blok schuim draaien over de lengte-as van je machine, op die manier kun je voldoende details frezen.

Als de precisie niet heel belangrijk is dan zou ik voor tandheugels gaan, deze zijn ook relatief goedkoop. Voor de Z-as een trapezium-spindel.

Geheel aansturen met 6.4Nm's van stappenmotor, hiermee haal je redelijke snelheden (ik heb zelf een erg zwaar portaal, kan 2.5m/min doen, begrenzing is de spindel, maar daar heb je dan met een heugel geen last van).

Wel leuk dat je 3dsmax kunt gebruiken, dan is die plugin erg handig! (ben er erg enthousiast over tot nu toe, nu nog een paar assen extra op de machine zetten ;-)
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Lude schreef: Wat je het beste kunt doen voor jou afmeting (welke al flink gereduceerd is). Is een portaal frees bouwen waarvan de X-as op 50cm van je object ligt. Op die manier hoeft je Y kolom iets meer dan 50cm hoog te wezen, dit goed te doen met een portaal.

In plaats van een 5e as kun je je blok schuim draaien over de lengte-as van je machine, op die manier kun je voldoende details frezen.
De vet gemaakte delen begrijp ik niet zo goed.

mvg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik snap er eerlijk gezegd ook niets van..

wat je voor een werkruimte van 1 x 1.5 x 2 nodig hebt is of een robot, of een portaal machine van 2000x1500 mm, met een Z-as van 1000.

zo groot heb ik ze nog niet gebouwd.. 1800x1200x450 was de grootste tot nu toe..

dit is em...:


voor jouw werk zouden de zijkanten gewoon iets meer dan 2 keer zo hoog moeten worden, en de Z-as ook ..

da's wel te doen... gaat alleen nie goeikoop worre nie...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

Ok ik zal het proberen wat beter uit te leggen:


http://markcomp77.p9.pl/img/5axis/Bartek_600.jpg

Deze machine heeft zijn X-geleiding helemaal boven het object liggen. Het Y-portaal is in dit geval niet hoog.

http://www.compositesolutions.com/images/cnc_router.jpg

Deze machine heeft zijn geleiding zo dicht mogelijk bij de tafel liggen, in dit geval is het Y-portaal erg hoog (hier moet in jou geval minstens 1 meter onder kunnen).

Als je nu een standaard cnc router neemt, dan heb je een groot tafelblad:
http://www.traderscity.com/board/userpi ... pump-2.jpg

De X-geleiding ligt ter hoogte van je tafelblad (zegmaar 50cm hoogte). Als je nu je tafelblad weg haalt kun je je object op de grond leggen en als er 50cm onder je Y portaal door kan, heb je de mogelijkheid om 1meter in de z-as te frezen.

Op die manier is je Y-portaal niet heel hoog, maar ook niet heel laag.. een middenweg.

Hopelijk is het zo duidelijker?

Trouwens waar je ook aan moet denken, je wilt een Z-verplaatsing van 1 meter, door een roterende as te gebruiken kun je deze terug brengen naar 50cm, heeft veel voordelen. (maar dit heb ik al eerder gezegd volgensmij)
Plaats reactie