krijg de schijt van die computers.... pfff

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Swets »

keesfrees schreef: 10 feb 2023 08:59
Swets schreef: 10 feb 2023 00:50 Ik vroeg me af of ik de enigste ben?
In vergelijking met wie allemaal ? Dat kan ik en kunnen de meesten hier niet beoordelen, dat kun je beter aan je directe omgeving vragen.
:-)
nou heb jij het dan niet? dat er heel veel dingen zijn die raar doen?

ik heb het bijvoorbeeld met facebook inlog... 2 stap verificatie. kan je opgeven dat de computer waar je op dat moment me inlog een vertrouwde computer is, en dat die die computer moet onthouden... nou als ik een dag later inlog, moet ik weer gewoon alle toeters en bellen invoeren, en komt hij weer met de vraag of hij hem onthouden moet? krijg ik weer een mailtje dat er vanuit Gouderak ingelogd is, en of dat vertrouwd is, kan ik weer kiezen dat het een vertrouwde computer is... maar de volgende dag weer het zelfde....

maar probeer maar eens iemand van facebook er iets over te vragen...? als je gaat zoeken, kom je op 50 pagina's met helpdingen.. met onderop 2 knoppen of het geholpen heb ja/nee , en ook daar maakt niet uit wat je kies, want je hoor er toch gewoon nooit wat van... :-)

me Broertje heeft een jaar of 10 de leiding gehad van de helpdesk van Sitecom.. en die vertelde al, elke beller krijg maar 8 minuten... en of het nu opgelost is of niet, dan word je afgewimpeld... met dan zo'n antwoord, "Als u nu opnieuw opstart dan zal het wel weer werken, en anders moet u maar opnieuw bellen" en dan sta je eerst weer 1,5 uur in de wacht... dus na 2 of 3 keer kap je daar ook wel mee.... :-)


Die helpdesken is een soort van reclame voor die bedrijven, maar ook een onkosten post... dus voor de vertegenwoordiger is het natuurlijk heel mooi om te kunnen zeggen, we hebben een 24 uur ondersteuning... maar of je er echt wat aan heb?

is toch met die vertegenwoordigers ook... zolang je nog niets gekocht heb, kan met hun systeem/software alles, totdat je het gekocht heb en in huis heb.... dan valt 80 % weg... :-)

bij ons op de zaak (en gelukkig heb ik daar weinig mee van doen gehad) een nieuwe telefoon centrale... en omdat wij een anatal mensen hebben (waaronder de bazen) die zowel binnen als buiten zijn ... wilde een centrale, die als je naar hun nummer belde op de zaak, als deze niet opgenomen werd, hij naar 3x over ging naar hun mobiel.... nou dat was allemaal geen probleem

Maar het werk dus niet.... hoop gezeik.... en ze hebben het nu maar opgegeven... en eigenlijk is het systeem wat ze nu hebben rotter als het systeem daarvoor....
keesfrees schreef: 10 feb 2023 09:11
Swets schreef: 10 feb 2023 00:50 ik ben al met computers bezig vanaf 82
Ik ook zoiets, met een ZX80 / 81 ?
Swets schreef: 10 feb 2023 00:50 maar ik krijg een steeds groter hekel aan die PC....

nu ook weer, opeens doe windows . . .
Ik had dat ook, maar nu weet ik beter, geen windows meer, linux (debian), perfect !
Maar, o ja, nou ja, nog een winXP computer die ik nieuw kocht in < jr. 2000 voor cnc besturing, helaas, dat wil ook ik nog anders, aan de andere kant, het werkt perfect.
Helaas is er nog veel software alleen voor W. beschikbaar.
ja dat is dus het probleem... al die PLC software is windows....
anders was ik al lang over gestapt...
me broertje heeft alles van Apple, en die zeg dat zo vaak...
en dat je in apple virtueel windows kan draaien....
maar ik denk dat die helpdesken me dan helemaal niet helpen... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
1mix
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 aug 2007 13:01
Locatie: Best
Contacteer:

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door 1mix »

Ik ben (nog steeds) van mening dat een computer gereedschap is, moet dus gewoon werken.
Zou wat zijn als ik mijn schroevendraaiers voor gebruik moet updaten en mijn accuboor alleen kan laden met stroom van Essent :cry:
Helaas denken de hard en software leveranciers hier kennelijk anders over.
Ik maak bij een nieuwe PC altijd eerst een compleet image van de hele harddisk (inclusief herstelpartities e.d.) met Acronis True Image.
Heb ik ooit een keer gekocht,… werkt goed.
Acronis kan gewoon booten van een USB stick, ondersteunt externe USB schijven etc.
Als de computer compleet geïnstalleerd is of er iets wezenlijks veranderd is dan maak ik weer een image.
Terug is dan zo gepiept, uiteraard afhankelijk van hoe vaak je images maakt zit je met updates.
Maar deze manier van werken heeft me al een aantal keer gered.
Bestanden opslaan doe ik altijd in de cloud, daar is van alles op aan te merken maar wel makkelijk en ik ben niet zo interessant dat men alles van me wil weten.
Bovendien woon ik met 3 anderen in 1 huis welke nauwelijks PC kennis hebben, zij zijn op deze manier nooit documenten kwijt.
Cloud backup ik dan weer wekelijks op een NAS.

Een image maken, test dit eerst eens op een oud PC’tje inclusief terugzetten!
Heb een keer meegemaakt dat men dat terugzetten niet had getest, toen het nodig was bleek het niet te werken.
Weet niet meer wat de reden was, wel wat het resultaat was; complete handmatige herinstallatie en een tijd zonder productie.

Groeten Eric.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Swets »

ik heb wel, heel weinig op mijn c-schijf staan... windows, maar ik heb ook nog een aantal andere schijven er aan hangen , waar ik den meeste andere software op installeer...

maar als ik nu een back up maak? is dan alleen de c-schijf voldoende, of moet ik van alle schijven een backup maken?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Portje »

4 dgn om het weer goed geïnstalleerd te krijgen, pff
Maar wat is er op tegen een 2é harddisk in je pc te zetten waar je ook alles op installeert?
Dat zou je met klonen van je eerste systeem kunnen doen of stapje voor stapje normaal installeren van je pakketten.
Dat kun je op je dooie gemakje tussendoor doen.
Als je je data toch naar een cloud zet of naar een aparte hdd of misschien wel beide kun je als er iets mis gaat met je systeem altijd snel naar een goed werkend systeem.
ff rebooten naar je reserve systeem en werken maar.
Daarna maak je het slecht werkende systeem weer op orde, op je gemakkie
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door serum »

4 dagen klinkt als een gouden excuus om je werkgever uit je haren te krijgen, 2 uur om de pc te installeren en de rest van de tijd heb je vakantie.

Installeer gewoon lekker alles op C, de installaties op een andere harde schijf zetten stamt uit de tijd dat je een quantum bigfoot van 1.2Gb als C had.

Niet meer doen, alles op 1 schijf houden. En daar lekker een backup van maken, incl alle partities. > macrium reflect kost niks.

Had recent een probleempje met windows 11, binnen 10 minuutjes had ik het hele OS er weer opnieuw opstaan, opgestart met jeugdige vreugde.. Hoefde geen driver te installeren (dat hoeft eigenlijk sinds XP al niet meer met courante hardware). Kan je gaan bithunten en het laatste detail goed te willen krijgen, maar het meest efficient is gewoon een herinstallatie. Dat hebben ze op de helpdesk al lang door. Vaak zijn er miljoenen redenen waarom iets niet werkt zoals het hoort, hadden destijds een akkefietje met apparaatmonitoring op het netwerk waarbij een NL versie van .net het probleem veroorzaakte, en het met een engelse versie vlekkeloos werkte.

Daarnaast had ik diverse problemen met SMB over ipv6, pingen, alles ging prima, maar verbinden via SMB onmogelijk. Herstart van de switch en het werkte weer, totdat er weer ergens iets omviel en het weer zo ver was dat het niet werkte. Uiteindelijk alles van IPv6 uitgezet en nu werkt het alweer jaren (afkloppen) probleemloos. Nou ja. Alles met Software+processor=ellende verhaal.

Als je allerhande illegale zooi installeert dat je crack op patch op exe moet vervangen en in het register moet rommelen ben je wel even zoet.

Als je software hebt die weer strikte .net vereisten hebben en allerhande randtroep, (of zelfs nog applicaties die leunen op dat vervloekte java) dan heb ik het ook snel gehad.

Wijze les; regel 1; alles met een processor en software bijt je vroeg of laat in de kont. Macrium reflect kan dat voorkomen. Voor de prijs van de huidige SSD's hoef je het niet meer te laten om zo'n ding kant en klaar op de plank te leggen.

Maar hoe goed je alles ook voorbereid, vroeg of laat geldt toch regel 1.

Verder heb ik niets op met mcafee of norton bagger. Die pakketten verergeren regel 1.

EDIT; Zie dat Macrium Reflect nu 57 euro kost, naar mijn beleving is het dat waard.

28 november 2022
Producent Macrium heeft bekendgemaakt dat het gratis Macrium Reflect Free met pensioen gaat. De gratis backup software krijgt nog tot 1 januari 2024 beveiligingsupdates. Nieuwe functies hoef je niet meer te verwachten. Macrium Reflect Free blijft nog wel gewoon werken maar eventuele problemen worden niet meer opgelost en nieuwe Windows-versies worden niet meer ondersteund.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Swets »

nou 4 dagen is misschien overdreven.... maar voor alles weer werkt zoals het hoor te werken.....
met alle licentie's en enz... ik heb ook een aantal pakketten daar moet ik eerst beginnen met het installeren van een oude versie, omdat anders de licentie tool er niet mee om kan gaan.... enz enz...

en ja alles op 1 c schijf... ik heb een ssd van 250 g, dus ja daar kan tegenwoordig niet zo gek veel meer op....

maar okay, dan zal ik wel de enigste zijn wat tegen dit soort shit aan loopt.... weet wel dat ik computer steeds minder leuk begint te vinden.....
en dat ik steeds minder mensen kan die het nog begrijpen...en kunnen helpen... (zeggen dat je moet formateren en opnieuw beginnen kan ik ook, is ook niet echt hulp...)

ja in een forum even zeggen dat ze nooit problemen hebben... maar vaak als je dan door vraagt weten ze het ook niet meer... :-)

denk dat ik het voorlopig maar ff zo laat... dan maar geen windows update.... want wat ik nu het beste kan doen heb ik nog van niemand antwoord op gekregen.... niet van de windows helpdesk, die gister online 4 uur met bezig geweest zijn, en tot 2 keer toe gezegd hebben, als u nu opnieuw opstart is alles opgelost.... (dus ook die weten niet wat ze zeggen)

ik heb net ook kontakt gehad met het it bedrijf dat onze computers bij hou, ook die weten het eigenlijk niet....

en ik heb nu eigenlijk niet de tijd om alles er weer even opnieuw op te gaan zetten...
en dat ik dan in Bangladesh zit, en het blijkt dat er toch bepaalde dingen nog niet opstaan, of niet werken... en er 40 man achter me staan te wachten, en ik verder ook weinig kan... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Swets »

keesfrees schreef: 10 feb 2023 11:15 Interessant, nu alleen even dit :
Swets schreef: 10 feb 2023 11:08 dus ik zou nu nog backups kunnen draaien.... maar kan je ook zo backup maken, zodat als ik die straks terug zet, alles gewoon weer werkt?
en zo ja hoe?
keesfrees schreef: 10 feb 2023 09:52 daar toe maak ik dan een exacte copy van HD -> HD
ja , en heb ik dan niet weer gewoon het zelfde probleem? dat die gewoon mee verhuist word?

en hoe doe ik dat?
zo'n backup maken?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door serum »

Swets schreef: 10 feb 2023 12:45 ik heb ook een aantal pakketten daar moet ik eerst beginnen met het installeren van een oude versie, omdat anders de licentie tool er niet mee om kan gaan.... enz enz...
Siemens logo 7 > 8 bedoel je? Als je daar de licentie voor koopt, werkt 8 gewoon meteen hoor. Eerst 7 en dan 8 installeren kan en werkt ook gewoon legaal natuurlijk.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door DirkSchipper »

Portje schreef: 10 feb 2023 12:12Maar wat is er op tegen een 2é harddisk in je pc te zetten waar je ook alles op installeert?
Dat zou je met klonen van je eerste systeem kunnen doen of stapje voor stapje normaal installeren van je pakketten.
Dat werkt niet. Software-pakketten en windows zijn verbonden middels het register. Dikke kans dat als een van beide een update krijgt die koppeling ook is aangepast ...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Bjornski1976 »

Ik gebruikte een programma nlite. Daarmee kon ik een Windows installatie cd maken met alle updates, service pack, drivers etc... maken. Hierdoor ging het instaleren vele malen sneller.

Tegenwoordig maak ik eens per maand een volledige backup, die ik controlleer op terugzetten want anders heb je er nog niets aan, en dagelijks een snapshot.

Alles gaat naar een NAS van synology. Die draaid in een Raid 5. Hiervan maak ik eens per 2 maanden een backup middels de 1.2.3. Methode

Heel concreet houdt de 3-2-1 regel in: Maak 3 kopieën van je belangrijkste data. Bewaar deze back-ups op minstens 2 verschillende media. Zorg voor 1 kopie buiten de deur
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door JoepS »

Over welke versie van Windows hebben we het eigenlijk en om wat voor een computer gaat het?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door serum »

Gaat het allemaal niet om, die jongen wil gewoon van zijn frustraties af. Daar zijn we hier voor. We stellen geen vragen, we veren en leven voltallig mee.

Een thread over de aanschaf van een schuifmaat kabbelt ook zo een pagina of 25 door. Dit heeft ook potentie om die kant op te groeien.

Hij redt zich prima, maar had liever naast zijn knappe bruid op de bank gezeten met een zak chips en bier binnen handbereik, maar ipv daarvan zat ie diep in het rood achter zijn schijtcomputertje. En als ie dan eenmaal draait en je internet doet het weer, dan kom je hier even gal spuwen. Iedereen deelt zijn ervaring en verhaal, een traan en een lach, schouderklopje en hij kan weer door. We stellen geen kritische vragen bij dergelijke topics. Eigenlijk zo min mogelijk ter zake doende vragen stellen, leidt alleen maar af van het doel.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Oscar f1 »

Ik heb veel oudere hardware,
zoals een A1 formaat HP designjet
designjet130.jpg
en een 60cm brede snijplotter.
plotter-de-corte-gcc-expert-ii-24-d11.jpg
Beide zijn meer dan 10 jaar oud maar werken perfect,
dat wil zeggen afhankelijk van de windows update doen ze het af en toe echt niet meer,
en na de volgende update weer prima.
Met een oude windows versie op een Virtuele machine kan ik ze dan toch gebruiken
tijdens de "windows lockdown"

Wat mij echter erg vaak uit de problemen helpt zijn herstelpunten van windows.
Die kun je op elk gewenst moment aanmaken,
en je kan daar weer naar terug als dat nodig is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Portje »

Lekker hé, ff lekker kankeren...

Het gaat nog nét niet zover dat die laptop bij een van ons door het scherm vliegt
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie