CV verwarmen met houtkachel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 05 feb 2023 15:43 Om er mee te experimenteren moet je volgens mij beginnen met een water/water warmtepomp. Daar kun je als amateur best wel een lucht wisselaar bij aan koppelen. Maar voor mij is dat gepasseerd station...
Zullen we dan maar lekker verder gaan Bart's topic te vervuilen. Maar het blijft over verwarmen gaan.

Ik heb een 'Vincent' op m'n vizier staan, een lucht-water warmtepomp die met 2x 250mm buizen de lucht naar binnen haalt.
Je zou in die aanzuigbuis een radiator kunnen plaatsen waar je grondwater door pompt. Misschien in een wat groter oppervlak radiator enz. maar dan ben je dus eigenlijk de aangezogen lucht aan het voorverwarmen, lijkt mij de meest simpele oplossing.


https://ontmoetvincent.nl/bestaande-bouw/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door Kars-cnc »

Zo'n Vincent is een mooi ding! Die had ik eerst ook in het vizier, mede omdat je daar mooi je ventilatielucht op in kunt koppelen waardoor die warmte meteen weer benut wordt. Ik heb er uiteindelijk vanaf gezien, in de eerste plaats omdat dat ding niet te krijgen is (was?) en ook een beetje koud water vrees voor wat betreft het geluid. Hij zou bij ons in de bestaande CV ruimte moeten komen en die wordt omringt door de slaapkamers. Ik krijg nu al opmerkingen over de mechanische ventilatie die er hangt en dat zijn veel minder dB's dan een Vincent. Maar wie weet, in de toekomst, als blijkt dat het geluid best meevalt (en iedereen een beetje geluid van de warmtepomp normaal is gaan vinden).

Ik verwacht wel dat Vincent niet al te veel extra weerstand in z'n aanvoer kanaal moet hebben. Ik heb begrepen dat die 250mm kanalen hem nog steeds een beetje astmatisch maken. Ook niet gek als je kijkt naar de 1.0m2 warmtewisselaar die een buitenunit van vergelijkbaar vermogen heeft.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door motormuis »

bij mij thuis in oostenrijk hadden we een kachel in de keuken staan die was niets anders dan een cv ketel hij verwarmde te ruimte en
da liepen dus de leidingen van de cv door en tevens diende dat ding om een boiler te verwarmen voor heet water
zijn gewoon standaard te koop
https://www.kaminofen-store.de/18/kamin ... gKd3_D_BwE
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door hainjedaf »

Vincent: Is zoiets nou ook zinvol te combineren met Blok/stadsverwarming?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

motormuis schreef: 05 feb 2023 19:44 bij mij thuis in oostenrijk hadden we een kachel in de keuken staan die was niets anders dan een cv ketel hij verwarmde te ruimte en
da liepen dus de leidingen van de cv door en tevens diende dat ding om een boiler te verwarmen voor heet water
zijn gewoon standaard te koop
https://www.kaminofen-store.de/18/kamin ... gKd3_D_BwE
Oef, de link had ik wel bekeken foto's niet. Ik ging er vanuit dat het ok was. In Oostenrijk weten ze wel hoe om te gaan met houtstook. Dit is een creosootbom, een warmtewisselaar in het vuur? Hout stoken is niet moeilijk maar je moet je wel aan een paar basisregels houden. Eerst zo heet mogelijk verbranden, daarna warmte aftappen. Dit geeft halve bak verbranding met aangekoekte warmtewisselaar tot gevolg en erger nog, serieuze kans op schoorsteenbrand.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door bartL »

kawarider schreef: 05 feb 2023 11:44 Ok, das mooi. Dan hoef je dus niets te doen? Evo home sluit kranen in de woonkamer en opent andere als er warmtevraag is? Volgende is misschien hoe cv ketel uit te schakelen als kachel brandt.
Wat ik dan eigenlijk zou willen is 2 verschillende temperatuur settings. Dus de CV warmt op tot bijvoorbeeld 20 graden en de houtkachel mag best nog wat verder verwarmen indien die warmte beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door Oscar f1 »

bartL schreef: 05 feb 2023 08:48 Het lijkt erop dat mijn vrouw toch haar zin gaat krijgen en er een houtkachel gaat komen...............
Ik heb ook zo'n vrouw (gelukkig) en we stoken nu 14 jaar op hout (in de winter)

Er zijn een paar dingen die ik achteraf anders zou doen:
Onze houtkachel is 9Kw en dat is heel er veel in een goed geïsoleerd huis.
Als het buiten boven de 10 graden is stoken we geen hout,
want dan wordt het binnen boven de 23 graden en dat is niet lekker.
Ik denk dat 2 tot 4 Kw ruim voldoend is voor een eengezinswoning.

Warmte uit de kachel ergens anders voor gebruiken is veel lastiger dan het lijkt,
maar ik loop ook al jaren met deze plannen rond.
Een buffervat van een paar honderd liter lijkt mij een goede oplossing.
met dat buffervat kun je dan tapwater en cv water voorverwarmen.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door assink »

Iemand die hier zo'n walltherm kent?
Dat is een houtvergasser die er best gaaf uit ziet in de woonkamer.
https://www.youtube.com/watch?v=zMaB21vZUA0

Zou ik wel gaaf vinden.
Rendement is best goed, en 80% waterzijdige verwarming.
Laatst gewijzigd door assink op 06 feb 2023 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

Buffervat hoeft niet altijd, voor tapwater wel natuurlijk. Maar doorgaans kun je de warmte wel kwijt in de woning, mits de kachel niet te groot is. Wel begrijpen dat je de kachel niet uit kunt zetten. Eens het hout in de fik gestoken is, zal de warmte afgevoerd moeten worden. Zeker met cv gaan er anders vervelende situaties ontstaan. Dus altijd aparte pomp op je kachel die werkt als de kachel brandt. Daarna is het aan EV home om de pomp van de cv ketel uit te laten als de kachel brandt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

Ja, die Walltherm is top of the bill.
Plaats reactie