Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb momenteel een Huvema 450 draaibankje staan. Deze heb ik omgebouwd naar CNC met een Eding kaart.
Nu wil ik deze eigenlijk vervangen voor een slaagje groter en steviger.

Nu denk ik om de HBM 250 x 550 Profi Vario te kopen.
Graag hoor ik de voors en tegens (maximaal 5 pagina's :lol: :lol: )

https://www.hbm-machines.com/be-nl/p/hb ... eessysteem
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een BF290 die wat groter is maar ook een flink stuk duurder. Ik heb voor dit model gekozen vanwege de doorlaat van 38 mm. Het huidige model van HBM heeft ook een camlock opname. Dat maakt het wisselen van de kop wat eenvoudiger. https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... k-compleet

Mocht je willen proefdraaien op dat ding van mij, stuur dan maar een PB.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door Ballegooijen »

Ja, die 290 heb ik ook naar gekeken maar is voor het mooi net een slag te groot voor mijn hok. Die camlock is idd wel mooi maar anderzijds hoef ik niet dagelijks de klauwplaat te vervangen, ik mag er dam wat langer over doen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door hfjbuis »

Het meetsysteem van de X-as zorgt, door de montage, dat je de losse kop niet goed dichtbij kunt zetten. Voor de rest is het een complete machine van 150 kg. Dat is denk ik niet veel zwaarder dan je huidige machine.

Ik heb ook bij Paulimot gekeken naar de Sieg SC6. Die heeft een BLDC motor, 21 mm spindel doorlaat en weegt 145 kg. Daarmee is het een vergelijkbare machine.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door javanree »

(eigenlijk ben ik gek want ik wil het ding zelf ook graag maar goed...)
Er staat al tijden op Marktplaats een hele mooie Weiler Primus LZ , met camlock en quick-close spantanghouder.
Tandwiel aangedreven dus 18 toerentallen tussen 60 en 3000 rpm

Haalt misschien qua spindel doorlaat (23mm) en in de Z (circa 450-500mm afhankelijk van hoe je meet) net iets minder dan dat HBM ding maar die Weiler doet het over 50 (en 100...) jaar nog steeds net zo goed.

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... ank-weiler

Als je het ding goed schoon maakt en er zelf een goede DRO op knutselt ben je nog steeds goedkoper uit en heb je een vele malen betere bank.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door spinningwheels »

En zoiets dan ( Als het bed nog netjes is )
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... 750-toeren
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door Ballegooijen »

Als je het ding goed schoon maakt en er zelf een goede DRO op knutselt ben je nog steeds goedkoper uit en heb je een vele malen betere bank.
Deze is nu al € 2150 voor geboden. Verder zit er niets bij aan gereedschappen en waarschijnlijk ook nog zonder factuur.
En zoiets dan ( Als het bed nog netjes is )
Dit is ook weer een maatje te groot.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door MeMoRy »

Die is toch nauwelijks groter dan de huvema? Waarom heb je die uitgekozen? De dro? De norton box? De vario?
Let op: is wel gelijkstroom motor. Ik weet niet hoe die presteert ten opzichte van 3 fase.

Ga je hem weer ombouwen naar cnc? Dan heb je een aantal van de opties niet nodig toch?

Had je deze al gezien? Draaibank LTC DR 550i
€ 1.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1507167333
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door MeMoRy »

javanree schreef: 04 feb 2023 20:10 (eigenlijk ben ik gek want ik wil het ding zelf ook graag maar goed...)
Er staat al tijden op Marktplaats een hele mooie Weiler Primus LZ , met camlock en quick-close spantanghouder.
Tandwiel aangedreven dus 18 toerentallen tussen 60 en 3000 rpm
Ja, had ik ook al gezien. Staat er ook al een tijdje (wat vreemd is)
Ik dacht ik eerste instantie ook: die wil ik! Maar toen zal ik dat alle toebehoren missen. Voordat je dat er allemaal bij verzameld hebt, ben je twee keer zoveel kwijt volgens mij.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door Ballegooijen »

Had je deze al gezien? Draaibank LTC DR 550i
€ 1.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1507167333
Deze ziet er idd ook goed uit. Afmetingen zijn dezelfde en hij lijkt ook verdacht veel op die van HBM. Komt misschien wel uit dezelfde fabriek :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door javanree »

Dat is bij de meeste profi banken die verkocht worden zo ; alles wat nog bruikbaar is verhuist naar de nieuwe bank (die af fabriek ook kaal komt)

Maar die HBM machines komen met een crappy center, de klauwplaten zijn niet je van het en of je met die snelwisselaar zo blij moet zijn... kortom veel koop je tzt nogmaals en dan beter gelijk goed is mijn filosofie.

Ik kocht recent een riem-aangedreven versie van de Primus LZ , inmiddels voor circa 500 er een incomplete set spantangen, een gebruikte multifix met paar blokken en wat andere kleinigheden bij gekocht. Center en boorkoppen had ik nog van de vorige machine. Veel meer gebruik je toch niet op zo'n machine, spanplaat heb ik nog nooit gemist en bij een machine met blok geleiding kun je altijd wat improviseren voor de ontbrekende vaste bril.

Maar goed, ieder z'n ding. Als hij er over een poosje nog staat maar eens gaan kijken en wat contanten meenemen. En dan een perfecte machine Frankensteinen :mrgreen:
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door FreesKever »

Ik heb al een paar jaar zelf ook een HBM staan. Een 320x600. Ik had van te voren al geaccepteerd dat het een goedkoop chinees ding is. Het gevolg daarvan is dat je een aantal zaken (afhankelijk van model) beter gelijk kunt ombouwen en verbeteren dan wachten tot het kapot gaat en reparatie veel lastiger is. Ik heb b.v. kromme T-gleuf moeren gemaakt op m'n verdeeltafel die precies in de ronde t-gleuf voor het kruis support past. Dat was iets wat belabberd was bij die draaibank.

Die 320x600 is wel een maatje groter als jij wilt, maar ik was zelf niet echt blij met de stijfheid van het hele bed. Gelukkig had ik nog een stalen pijp liggen van ong 220mm. Daar heb ik wat flenzen op gelast en die zowel onder de motorkast als onder het meedraaiende center elk met een bosje M10 bouten aan de draaibank geschroefd. Daar werdt hij heel erg veel stijver van. (Zie bijgevoegde foto)

Een nadeel van die "Profi" vario is de "vario" Een elektronische toerental regeling is leuk als ekstra, maar een schakelbare mechanische overbrenging is noodzakelijk om een hoog koppel te krijgen in een laag toerental. Kleine draaibanken hebben toch al een klein motortje meestal. Een goede oplossing is om een handgeschakelde draaibank te kopen voor 3-fasen en er een frequentieregelaar op te zetten. Ik weet niet wat voor motor er in die "Vario" zit, en wat voor toerentalregeling, maar ik vermoed iets met koolborstels. Met een 3-fasen motor heb je een degelijke induktiemotor, en frequentieregelaars zijn spotgoedkoop en vervangbaar, of vrijwel onverwoestbaar als je een wat duurder gerenomeerd merk koopt.

Een frequentieregelaar is ook handig voor CNC. Er zit altijd iets op om ze van buitenaf aan te sturen.
Bijlagen
IMG_20160912_134426_Small.jpg
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door FreesKever »

Als je (weer) naar CNC wilt gaan...

Heb je deze "4e-as" nog staan:
23311

Ik ben van mening dat het best goed te doen is om zelf een draaibank te bouwen.

Je hebt al genoeg knutselervaring en een redelijk stevige portaalfrees.
Ik ben zelf al heel lang aan het tekenen aan verschillende portaal frezen, en de portaal met Z-as van een portaalfrees lijkt al best veel op het bed en dwars support van een draaibank. Het kruis support heb je helemaal niet nodig voor een CNC bank, dus dat is weer een stuk gemakkelijker.
Na heel veel wikken en wegen ben ik op de volgende construktie uitgekomen (zie foto).

De basis is een stalen koker (bij mij 150x150x5) aangekleed met stukken hoekprofiel en plat, en dat geheel wordt in elkar gelijmd. Daar bovenop komt dan HGR20 met lange bouten, en die bouten hebben ruime gaten in het buitenste staal en zijn alleen getapt in de stalen koker zelf, en houden daarmee het geheel dus extra bij ellkaar. Een ander voordel van deze construktie is dat je alleen de bovenkant maar vlak hoeft te maken, en dat is al vrij goed te doen op jouw portaalfrees. (Eventueel met de hand naschrapen). Als alternatief kun je geslepen strips kopen, die op een vlakplaat leggen, en dan de rest van de kokerconstruktie op die strips lijmen (vlakplaat afplakken). (er moeten nog wel wat dwars flenzen in die koker)

En met zelfbouw kun je hem natuurlijk helemaal op de door jouw gewenste maat maken.
Bijlagen
Portal_Tube_150x150.png
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Voornemens om nieuwe draaibank aan te schaffen.

Bericht door MeMoRy »

javanree schreef: 04 feb 2023 20:10 Er staat al tijden op Marktplaats een hele mooie Weiler Primus LZ ,
Hij is ineens gereserveerd. Jij? ;-)
Plaats reactie