UIO-10 topic

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: UIO-10 topic

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 21 jan 2023 19:12 't zou mooi zijn als je met de UIO-10 een UserMacro af kan laten lopen.. dan reserveer je er 6 voor alle X, Y en Z richtingen..
Die zou je weer via een user button kunnen benaderen.

Denk dat dat ook de kracht van die uio10 is of zelf een UI met sneltoetsen aan je machine maken; je eigen eigenwijze creativiteit mag de vrije loop nemen, als het mij per dag een emmer toetsaanslagen scheelt is dat voor mij winst; het moet zo makkelijk en snel mogelijk gaan. (efficient werken, daar ben ik van). Als iets dan technisch niet helemaal de perfecte oplossing is haal ik mijn schouders op.

Ik wil geen F1 indrukken op het toetsenbord, terwijl je er ook een duidelijke rode knop voor kan maken op de machine zelf. Je loopt dan je fysieke UI van links naar rechts af. Reset > home > jog/probe > zero > auto en vervolgens opent je standaard folder waar je de gcode vandaan haalt (ik heb mijn machines aan het netwerk (bekabeld) hangen ipv USB, werkt sneller en het bestandsbeheer is ook eenvoudiger. USB sticks liep ik altijd mee te klootviolen. Na een stuk of 12 gesneuvelde/weggegooide USB sticks heb ik de sticks uit gewuifd. (en ik heb 'veilig uitwerpen' obsessie) maar die dingen stellen altijd teleur op de momenten dat je er het minst om verlegen zit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja, jij zou mogelijk de Probe functies in 't eerste usermenu kunnen zetten, net als je toolmeetmacro.. want die moet je er dan ook bij hebben, anders heeft het proben in Z richting geen enkel nut..

zelf een UI maken?.. been there, done that. ik sla wel even over dank u. :roll:
je bestaande UI opleuken met slimme knoppen.. dat dan weer wel..

het aantal toetsaanslagen?.. ik kijk er niet eens naar.. het enige wat me een emmertje toetsaanslagen scheelt is de "combinatietoets" voor het handwiel.. als ik mijn handwiel op X nodig heb..dan druk ik handwiel, en de asletter op het NUMPAD in.. omdat de asletters daar gegroepeerd staan.. lekker overzichtelijk.. de A As gaat met "IV" en als ik er ooit een B As op zet, dan krijgt die de "V"..als ik een as wil nullen.. lig ik daar wakker van?.. gewoon F1 F12 F3 en dan de juiste as kiezen..invullen en op Enter Heien.. klaarrrr..doe ik niet moeilijk over.. k heb wel gekkere besturingen meegemaakt (Philips, Fagor, Fanuc, Fadal om er maar een paar te noemen..Ohja.. en EMCO..de TM02..hoe kan ik die vergeten.. die kun je niet eens op "0" zetten... daar moet je de offset aflezen in machinecoordinaten, en die invullen... )
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: UIO-10 topic

Bericht door serum »

Met fysieke UI bedoel ik de knoppeninterface. De UI op het scherm doe ik niks mee.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ah.. dan had ik dat even verkeerd begrepen..Mea Culpa..

Dat moet natuurlijk prima mogelijk zijn, want dat is waar de UIO-10 voor ontworpen is.
Ik weet niet of je recentelijk nog op de Edingcnc Site hebt gekenen, maar..

https://docs.edingcnc.com/Hardware/conn ... ary-switch

hier staat toch een klein voorbeeldje, met in de animatie een overzicht van de mogelijkheden, en..wat ik zelf ook wel leuk vind.. je kunt iets schakelen bij zowel het opkomen als het afvallen van een signaal, dus kun je ook met tuimelaar schakelaars werken..ik noem maar wat geks.. feed override 100%, of 50% een haas/schildpad schakeling.. of ik dat ga gebruiken, of dat ik wat anders verzin, daar kan ik nu nog niet over oordelen..maar ideetjes?. ' t bruist in mijn bovenkamer..
Ook de mogelijkheid om "selectors" aan te sluiten en te gebruiken vind ik een mooie.. op mijn Brother HS-100 schakel ik ook met een selector tussen de verschillende modii.. en ik vindt dat een fijne en snelle methode, niet dat ik het op mijn frees en draaibank ga gebruiken, omdat ik daar gebruik maak van Heidi-klavieren, maar het kan dus wel

Ook het aansluiten van een potmetertje voor Speed en Feed override is geweldig.. min huidige CPU in de Freesbank heeft daar al aansluitingen voor, en ik kon de potmeters van het Heidi klavier zo aansluiten.. je zal me regelmatig kunnen zien met de VoedingsPotmeter in de linker hand en de vingers van mijn rechterhand op de JogToetsen.. Fullspeed and a half voorpositioneren, en dan de voeding bijna dicht voor het laatste stukkie..

Kijkend naar de Animatie op EdingCNC.. ja.. de eerste 20 UserFunctions kunnen "Onder de knop" gezet worden.. dus.. je maakt je Macrootjes voor Probing in diverse richtingen, je maakt er knoppies voor..die wijs je toe. en Presto!..'t wordt zo gaaf!!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: UIO-10 topic

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 21 jan 2023 14:28 Echter, een UIO-10 is een heel handig ding, en het zou mooi zijn als je de machine-toetsen van een Heidi klavier door een UIO-10 laat afvangen.
Zover als ik kort naar de UIO10 heb gekeken zijn dit een stuk of 20 losse inputs.
Bij een compleet Heidenhahn toetsenbord heb je denk ik wat 50 a 80 knoppen?
Je zou daar een matrix scan optie moeten hebben: dat je de knoppen in rijen en kolommen scanned.
Dat zit niet op de UIO10 zover als ik kan zien of je zou er meerdere moeten kunnen aansluiten maar dat zul je even bij Alfred willen checken.

Als die 20 knoppen voldoende zijn en je wilt ze isoleren dan wil je even naar de printplaat kijken. Als die zoals vroeger twee lagen heeft boven en onder dan is het makkelijk, je koopt bij Ali een freespen en je freest de spoortjes op 1cm afstand door, dan met dezelfde freespen haal je de lak van de laatste 0.5cm af en soldeert daar een dun draadje op enz. enz.

Als je meer lagen hebt, mwah dan wordt het vrij lastig en voor je het weet zit je met voedingsspanningen enz te klooien. Dan kun je beter zelf een bordje maken en ontwerpen, dacht dat je daar al mee bezig was?

https://nl.aliexpress.com/item/1005002400406222.html
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het merendeel van een Heidi klavier:

24636

omvat het "gewone" toetsenbord, en bij een TE420 type toetsenbord heb je dan 34 toetsen over, waarvan er 2 ook geen functie hebben op een Heidi besturing.. en niet alle heidenhain functies kun je naar EdingCNC vertalen, met name de lichtgrijze toetsen, die zijn voor Contourelementen al dan niet met radiuscompensatie..

voor de gewone toetsen, ja.. die zitten op een Marix, en dat regelt een Pokeys wel voor je.
de rest?.. ik heb dat momenteel op de Freesbank ook via de Pokeys lopen, omdat die nou eenmaal een 16 x 8 Matrix aan kan, hetgeen resulteert in een 128 toetsen.
Ik heb onder de grijze toetsen, en een aantal zwarte in de Pokeys wat macrootjes geprogd die er voorgekauwde stukken code uitspugen, in een programma , zoals een kant en klare Subroutine, en de aanroep, of een IF/THEN of WHILE loop, met cursor verplaatsing naar waar de voorwaarden moeten komen..

een Heidi klavier is maar 2 lagen.. het is al mogelijk om gewoon door goed te kijken de matrix uit te vlooien, maar met een Fluke is het makkelijker.. :lol:

Zelf iets ontwerpen was ik inderdaad al mee bezig, liefst compatibel met een Heidi klavier zodat ik de hele resem kan hergebruiken..
Harrycnc
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2015 12:47

Re: UIO-10 topic

Bericht door Harrycnc »

Mijn draaibank wordt enkel aangestuurd met een arduino pro micro, een I2C PCF 857
Voor num keypad ,toetsen voor openen van macro’s enz…bijna alles is te programeren.
werkt prima met vuile handen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Harrycnc schreef: 03 feb 2023 10:57 Mijn draaibank wordt enkel aangestuurd met een arduino pro micro, een I2C PCF 857
Voor num keypad ,toetsen voor openen van macro’s enz…bijna alles is te programeren.
werkt prima met vuile handen.
Ja... en??
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Niet dat we Arduino's niet interessant vinden ofzo.. maar dit topic is geopend vanwege de mogelijkheden met de UIO-10 Kaart.

Met Arduino kun jeook veel doen..maar laten we daar dan een ander Topicje voor openen.. ook als je een Arduino aan je UIO-10 knoopt, dat kan best interessant zijn, maar laten we dan de aansluiting en de Sketches in dat topic onder de loep nemen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik wil geen F1 indrukken op het toetsenbord, terwijl je er ook een duidelijke rode knop voor kan maken op de machine zelf.
Eigenlijk is dat bij veel apparaten een keuze die je moet maken bij het ontwerpen van de GUI, waar je bij een Tesla de kachel hoger moet zetten via een Mepscherm, waar ook alle andere functies op staan, en een Porsche een toets voor elke functie heeft.

Ik zou haast zeggen.. Kijk eens wat er op een Professionele bedieningsconsole zit..
Bij de Heidenhain besturing waar ik jaren mijn brood mee verdiend heb..opstarten?.. eerst de foutmelding "Stroomonderbreking" wissen (CE), en daarna de machine Refereren..Het Refereermenu verdween dan.. en de machine stond in handbediening.. wilde ik de taster gebruiken?, dan moest ik in mdi beginnen met Toolcall 22 M6 en dan M56 (als ik het me wel herinner om de taster aan te zetten ), dan de toets TouchProbe, en dan kon ik een as kiezen.. start heien.. waarde ingeven... volgende as.. wilde ik tussendoor joggen. dat kon..hoefde je ook niet voor naar een ander menu...
Maar automatisch een hoekmeting in 2 gaten?.. sorry.. moet je zelf maar een progje voor schrijven..

Dat laatste is wel iets wat bij EdingCNC makkelijker is dan op een Heidi.. je schrijft gewoon een macrootje.. en die kun je met de UIO-10 aanroepen.. zo spannend is dat allemaal niet meer.

het kan nog gekker, als je een plugin kan schrijven.. maar daar komt wel de nodige C# code bij kijken..
Een poosje geleden hebben we het hier wel gehad over macrootjes die batchfiles aansturen.. of scriptjes die toetscombinaties naar EdingCNC sturen.. daar kun je natuurlijk ook leuke dingen mee doen..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: UIO-10 topic

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 03 feb 2023 15:44 Niet dat we Arduino's niet interessant vinden ofzo.. maar dit topic is geopend vanwege de mogelijkheden met de UIO-10 Kaart..
Best wel bijzondere reactie voor iemand die in de post daarvoor een half boekwerk heeft gedicht over een heidenhain toetsenbord met een pockeys. 🤔
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door andrefc101 »

Ging dit nu over UIO-10 of over Heidenheinz, wordt er een beetje moe van……
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben niet inhoudelijk ingegaan op hoe je dat ding progt, en ik heb ook aangegeven dat een UIO-10 bj mij in combinatie gebruikt gaat worden, eigenlijk alleen als toetsenbord controller, omdat de andere toetsen door de UIO-10 afgevangen gaan worden..

Hoe ik dat met de Pokeys gedaan heb, dat heb ik al eerder uit de doeken gedaan als ik het me wel herinner.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben Gisterenmiddag even naar huis gegaan vanuit de Fysio, en ik heb daar nog even goed gezocht, en gevonden..

momenteel heb ik de UIO-10 naast me liggen, met wat draadjes eraan, aangesloten op de Laptop.
de eerste 3 contacten heb ik ingesteld op Trigger (indrukken) naar User Menu 1, op Release (loslaten) naar User 1,2 of 3.. kortom.. hij kiest ook meteen het menu.. gewoon om te testen.. maar dat werkt..

Da's wel mooi dus, dat je 2 functies per knop kan programmeren..

Het is ook prachtig om te zien dat je bij een druk op de knop, een dialoog kan oproepen, en éénieder die weet hoe mijn Macro werkt, begrijpt dan ook dat ik met een druk op de knop een macro oproep, em invul, een preview op mijn scherm krijg, en als me bevalt wat er op mijn scherm verschijnt, ik een Ros op de grote groene knop geef, en koffie ga drinken.. :lol: , misschien moet ik maar eens een macrootje schrijven dat de koffiemachine aanzwengelt, zodra ik een programma start.. iets met een MCode ofzo.. Start.. prrrr.. Koffie!!

Wat betekent dat voor mij?, dat ik toch eens moet kijken of ik die toetsen voor het programmeren "los" kan aansluiten van de rest van het Heidi Klavier.. of dat ik een klavier verzin dat past achter de Heidi Frontplaat, met een Pokeys en een UIO-10 Piggyback gemonteerd, 2 USB kabels naar de PC.. en Gas erop..

Momenteel ben ik ook nog bezig met een Speciale Editor voor G-Code, ik heb em maar E++ genoemd, en ik moet nog even uitpluizen hoe ik een programma kan laden in die applicatie als EdingCNC em Wakker schudt..dan kan ik die Applicatie namelijk ook vanuit EdingCNC starten.
Een foefje wat ik met die Editor heb uitgehaald.. is dat zodra ie de Focus verliest, hij het programma meteen opslaat.. en dus wordt het direct zichtbaar in EdingCNC wat je geprogrammeerd hebt...net echt..
ik moet nog volop gaan grasduinen in wat de UIO-10 allemaal kan, maar met de toegevoegde loadJob functie in Release 5... kun je heel leuke dingen doen.. voor zover je nu al niet heel leuke dingen kan doen..zoals gezegd.. met die dubbele functie per knop kun je best een boel doen..
Plaats reactie