Instellingen Danfoss frequentie regelaar

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door tokas98 »

Ik zou graag deze Danfoss frequentie regelaar
IMG_1669.JPG
willen gebruiken samen met deze ATC spindel.
IMG_1672motor.JPG
Helaas zijn dit de enige gegevens die ik van deze motor heb.
De frequentie regelaar is getest met een normale 3 fase motor met een toerental van 2850 omw/min Deze combinatie werkt goed.

Ik zou graag een werkbereik hebben vanaf 8000 omw/min (135 Hz) tot max 25000 omw/min (400Hz) Reden dat ik voorlopig niet sneller wil is dat ik een beginnend frezer ben en niet goed weet hoe goed mijn gereedschap opnames uitgebalanceerd zijn. Bij de vorige gebruiker heeft de motor waarschijnlijk ook nooit sneller gedraaid dan 25000 omw/min.

Nu heb ik helaas nog geen ervaring met het gebruik/instelling van een frequentie regelaar in combinatie met deze hoge frequenties.

De manual van de frequentie regelaar is overigens hier te vinden: VLT® 6000 HVAC Oper. Instr. SW2.6x (danfoss.com)

De belangrijkste instellingen zijn denk ik te vinden onder Load en motor.
Hieronder de parameters zoals ik denk dat ze ingevuld moeten worden.
parameters load and motor.PNG
Kunnen jullie hier naar kijken of dit klopt. Mochten er opmerkingen / verbeteringen / aanvullingen zijn dan hoor ik deze graag. Ik zou het nl erg jammer vinden als de spindel in rook op zou gaan.
Ook zou ik graag de in parameter 107 beschreven automatic motor adaption uitvoeren. Heeft iemand ervaring hiermee ?
Zijn er verder nog mogelijkheden om tijdens het testen van de instellingen de spindel extra te beveiligen?
Hieronder nog een lijst met alle parameters zoals ik die wil gaan gebruiken.
danfoss cnc zone.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

Voor de motor gegevens even uitgaan van:
380Vac
2 kW
4,5 A
16000 rpm./267Hz.
Zie je mooi in het motorgrafiekje terug, tot 16000 lineair, van 16000 tot 30000 vlak en daarna zakt het vermogen in.
101. AOE zegt me niets misschien zelf even nazien in de manual ?
102. Motor power 200 ?, geen 2.00 ?
106. Motor speed is vaak alleen een weergave in het display.
107. AMA geen idee hoe de regelaar op een niet standaard motor reageerd, in manual
nakijken.
114/115 om motor middels DC (gelijkstroom) te laten remmen, zou het gewoon op
20% laten staan.
Kan soms een storing generen als regelaar de motor niet binnen de tijd kan
afremmen omdat de roterende massa te groot is, meer een draaibank dingtje.
118. Cos phi als je deze waarde niet hebt, gewoon op 0,8 laten staan.
202. .....Hz voor je 25000 rpm.
204. zou ik ook op 50Hz zetten om te beginnen.

Let heel goed op wat je motorstroom doet !!!
De stroom door je motorspoelen, niet de stroom uit het net !!!
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door tokas98 »

Bedankt voor je reactie hier kan ik weer mee verder.
Wat betreft
PM101: Moet anders ingesteld worden wanneer bv 2 motoren op dezelfde regelaar zitten. Is hier dus niet van belang.
PM102 : Dit moet inderdaad 2.00 zijn
PM106: Hier ga ik 16.000 invullen. Ik denk dat de regelaar dit alleen nodig heeft om het aantal polen te kunnen bepalen
PM107: Hier lees ik op het net geen positieve berichten over in combinatie met een motor met deze hoge frequenties. Voorlopig doe ik dit
dus niet. Mogelijk later als ik nog iets wil fine tunen. En dan vooral onder het motto baat het niet schaad het niet. Maar voorlopig
verwacht ik er niet veel van.
PM115: Voorlopig nog geen idee hoe snel afremmen zal gaan. Is een rem tijd van 5sec normaal voor een dergelijke spindel?
PM118: Deze parameter staat wel in de manual maar zit niet in de regelaar ( zal wel een versie kwestie zijn)
PM 202: Zal dus iets van 420 Hz worden.
PM204: oke.
Vandaag nog wat gespeeld met de oude (KEB) regelaar die eigenlijk bij de motor hoort. De reden dat ik deze wil vervangen is dat ik er geen bedieningspaneeltje bij heb. Ik kan dus geen alarmen uitlezen en als ik iets aan de instellingen zou willen veranderen gaat dit ook niet meer lukken.
Ik heb wat metingen kunnen doen bij verschillende snelheden:
Hieruit is de volgende grafiek te voorschijn gekomen
keb eurospindel grafiek.PNG
Hierop is duidelijk te zien dat het knikpunt bij zowel de spanning als de stroom bij 267 Hz ligt
Zondag ga ik proberen de Danfoss aan te sluiten en ga dan dezelfde meting doen. Hopelijk kan ik dan dezelfde waardes krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door Kjelt »

Leen bij benkr de motor lampenbak. Er zijn hier op het forum door verkeerde parameters in het verleden al een aantal hele dure spindels in rook opgegaan.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door Ballegooijen »

Kjelt schreef: 11 feb 2023 10:39 Leen bij benkr de motor lampenbak. Er zijn hier op het forum door verkeerde parameters in het verleden al een aantal hele dure spindels in rook opgegaan.
Een zeer wijs advies! Ik ben helaas ervaringsdeskundige :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door tokas98 »

Ik heb je verhaal over het misgaan met je spindel nog kunnen vinden. (Was wel even zoeken) Beetje lullig en kloten dat het toen zo gelopen is. Maar voor mij wel zeer zinvol om het terug te kunnen lezen. De lampenbak vind ik ook een goed idee om te gebruiken. Lijkt mij ook niet al te veel werk om te maken. Ik begrijp alleen de werking nog niet helemaal. Zoals ik het lees wordt er een ohmse weerstand in serie gezet met de spoel van de motor. Ziet de VFD deze samenstelling dan niet als een totaal ander soort motor? Wil mijn motor graag heel houden maar wil ook graag begrijpen wat ik doe.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door Ballegooijen »

Hoe het werkt weet ik ook niet precies. Ik ben op electra gebied een leek zeg maar. Maar er zijn er hier wel die dit haarfijn uit kunnen leggen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Die lampen zorgen er gewoon voor dat er geen (te) grote stromen kunnen gaan lopen.
Als je een VFD zelf wil laten bepalen wat de juiste instellingen zijn (alleen bepaalde, meestal dure merken kunnen dat) dan is de lampentruuk niet bruikbaar.
Je moet het denk ik meer zien als een eerste grove indicatie van stromen die er kunnen gaan lopen, je schakelt die lampen (1200W in mijn geval) in serie met de motorspoelen, daardoor blijft de stroom beperkt tot maximaal een Ampere of 6 bij een volle kortsluiting. Het heeft inderdaad al diverse motoren gered van een snelle en stille dood, maar het is zeker niet zaligmakend en er komt een moment dat je hoe dan ook over moet naar de normale situatie zonder die lampen om te zien of alles echt goed is ingesteld.
Een goede VFD regelt denk ik als allereerste terug als de ingestelde stroom dreigt te worden overschreden, dat zou er voor moeten zorgen dat er geen schade door te hoge stromen zou kunnen ontstaan, maar ik heb bij echt goedkope VFD's uit China gezien dat er helemaal geen stroombegrenzing op zat en dan wordt het een heel ander verhaal.
Ik heb meermaals gehad dat een verkeerd ingestelde V/F waarde bij een Huang VFD te grote stromen liet lopen terwijl de max. motorstroom wel goed was ingesteld, o.a. hobbycnc23 heeft daardoor een motor in rook doen opgaan, maar ik heb het zelf ook gehad bij een Huang VFD die rooksignalen afgaf, gelukkig zonder verdere schade. Dat was destijds de reden voor mij om dat lampenpaneel te bouwen, later heb ik dat omgetoverd tot een handelbaar kastje, maar de eerste versie was echt een plank met lampen er op.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door serum »

Je hebt er vast een goede reden voor, maar waarom zet je hem niet in serie met de 230vac input van je vfd? (zo gebruikten we een dergelijke opstelling bij het testen van gerepareerde eindversterkers). Als je nu een sluiting in de VFD hebt of een rotte voedingselko oid, dan kan de gevolgschade alsnog een groter defect aan de VFD zijn?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Zo.n kastje met lampen heb ik inderdaad ook, maar het gebruiksdoel is toch anders.
Die lampentruuk in de 230VAC leiding is voor apparaten met onbekende fouten, ook VFD's dus, maar de 3 fasen lampenbox is echt bedoeld voor het instellen van een VFD. Een eenfase VFD staart vaak niet eens op met een lamp die er mee in serie is geschakeld, evenals echt zware eindversterkers als voorbeeld. Om die reden heb ik dan ook een eenfase lampenbox met daar 4 stuks 300W lampen in, die ik met schakelaartje per lamp kan inschakelen, één lamp voor lichtere dingen (qua vermogen dus) of 4 lampen voor een 2,5 kW audio versterker. Dat heeft best wel veel zekeringen en transistoren gescheeld, vooral bij die echt dikke versterkers, als het daar knalt zijn er gelijk 20 of 30 transistoren overleden en dat gebeurde nog al eens.
Ik heb een tijd Dynacord en ElectroVoice versterkers gerepareerd voor een vast bedrag. Zo'n versterker had 4 eindtrappen met elk 12 powertransistoren, meestal bleef het bij 1 defecte eindtrap, maar ik heb ook wel eens gehad dar er 3 kapot waren, dan heb je het over 36 powertransistoren die kapot (kunnen) zijn. Bovendien werd als er ook maar een transistor kapot was in een eindtrap alles vervangen, de ervaring heeft geleerd dat zo'n versterker anders binnen een paar dagen weer op de bank stond voor reparatie. Bij de importeur kostte een vervangende eindtrap als ruilmodule 350 gulden, ik repareerde ze voor 175 gulden, er ging voor zeg 50 gulden materiaal in, het was globaal 1 a 1,5 uur werk, de rest was winst. Heel vaak repareerde ik die versterkers op mijn werk, zelfs onder werktijd, en had er een hele leuke bijverdienste aan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door serum »

Helder Ben, dank voor je uitleg! Mooi dat je die vrijheid kreeg in je werk, dat zijn fijne secundaire arbeidsvoorwaarden.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door tokas98 »

Ben
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik ga alles nog een keer overdenken en nakijken. Bij de Danfoss regelaar kan ik stroom begrenzing denk ik extra laag instellen. Verder hang ik er een losse ampere meter aan. (uitgaande stroom naar de motor) Als die boven de 2 Amp komt gaat gelijk de spanning eraf. Door mijn metingen aan de KEB regelaar weet ik nu welke stromen en spanningen ik kan verwachten en wil hebben bij bepaalde frequenties. Hopelijk gaat het goed komen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Die stroommeting zal alleen redelijk goed gaan als het zo'n echt oude draaispoelmeter is, een modernere digitale meter zal naar alle waarschijnlijkheid complete onzin aanwijzen. Dat komt doordat de spanning en stroom uit een VFD verre van sinusvormig zijn, het is tevens ook de reden dat die krengen meestal flink storen. Daarom is zo'n gloeilamp iets wat wel werkt, daar gaat het puur om vermogen.

Bedenk ook dat zolang die motor niet draait er magnetisch heel andere dingen spelen dan bij een draaiende motor, daarom zal die stroom pas wat zeggen als de motor draait.
De stroom zal op dat moment zeker ook groter zijn dan bij een draaiende motor wat jou instelling van een lage stroom misschien wel niet toestaat en daarom ook geen goed resultaat opleveren.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Instellingen Danfoss frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

@tokas
Zat even naar je meetreseultaten te kijken.
Daar klopt iets niet.
Als je er bij laag toeren echt 360 V op zet dan fikken je wikkelingen eruit.
Ellende die bij Baldas gebeurde.
Waarschijnlijk kan je meter niet overweg met gemodificeerde sinusvorm die de regelaar uitstuurt.

Elektromotoren hebben een vaste verhouding tussen spanning en frequentie.
Een 50Hz/400Vac 3 fase standaard motor heeft bij 25Hz 200Vac nodig, kan een paar Volt meer zijn omdat er verliezen meespelen.
Als de instellingen goed staan dan zal de regelaar dit zelf aanpassen.
Plaats reactie