step pulse en dir puls

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

step pulse en dir puls

Bericht door twentetwente »

Hoi ik heb een vraag, wie weet waar dir pulse en step pulse bij motortuning in mach 3 voor zijn??

ik heb al in het forum gezocht maar kan het niet echt vinden.

alvast hartelijk dank.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: step pulse en dir puls

Bericht door diode »

Step en dir zijn de belangrijkste signalen die mach 3 uitstuurt. Step is de snelheid van je motoren en dir de richting.
Bij het menu motortuning kun je onder andere instellen hoe snel de snelheid opgevoerd mag worden. Stel je deze te hoog in dan kunnen je stappenmotoren het veld niet meer volgen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: step pulse en dir puls

Bericht door Mcgyver »

Als het goed is zijn de waardes van 1-5 (in micro seconden) die je in die vakjes van dir pulse en step pulse in kan vullen de lengte van de puls.

SOms als die waarde te laag staat kan het voorkomen dat de driver de step-dir signalen niet helemaal goed kan ontvangen... als je de waarde wat hoger zet krijg je dan een beter resultaat.....
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: step pulse en dir puls

Bericht door twentetwente »

oke hartelijk dank, wat is verstandig om de waardes op te zetten? Of waar hebben jullie ze op staan? En hoe kan ik controleren of ze goed staan?

bedankt.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: step pulse en dir puls

Bericht door Mcgyver »

Als je motoren goed draaien staat hij goed hahah... :lol:

IK heb ze meestal op 5 staan... in 9 van de 10 gevallen merk je weinig van de instellingen...

Ik heb het een aantal keer gehad dat als de waarde te laag stond dat de stappen motor bleef "hangen"net alsof hij te snel was ingesteld... dat werd beter naarmate ik die waardes omhoog zette..

Das gewoon een kwestie van proef ondervindelijk vaststellen..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: step pulse en dir puls

Bericht door Jan1ydanne »

De mijne maakt kleine groeven in het freesoppervlak. Weet iemand hoe dat in te stellen. Ik werk met mach3 en de g codes maak ik met aspire.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: step pulse en dir puls

Bericht door benkr »

Jan1ydanne schreef: 01 feb 2023 22:13 De mijne maakt kleine groeven in het freesoppervlak. Weet iemand hoe dat in te stellen. Ik werk met mach3 en de g codes maak ik met aspire.
Da's heel erg vaag omschreven, snap echt niet wat je bedoelt en heeft zeker niets met de hier gestelde vraag te maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: step pulse en dir puls

Bericht door benkr »

twentetwente schreef: 27 dec 2008 02:00 Hoi ik heb een vraag, wie weet waar dir pulse en step pulse bij motortuning in mach 3 voor zijn??

ik heb al in het forum gezocht maar kan het niet echt vinden.

alvast hartelijk dank.
Dat is een instelling die op zijn minst erg verwarrend is, maar het is de minimaal door Mach3 gebruikte breedte van de Step puls en de minimale tijd dat de Dir puls geldig is voordat de Step-pils komt. Die tijden vind je in de user manual van je stepper-driver.
Meestal is de Step-puls vele malen breder, maar dat heeft verder geen invloed. (als je tenminste de polariteit van de Puls goed hebt ingesteld)
Mach3 regelt zelf de piulsbreedte terug naar de hier ingestelde waarde als dat nodig is, anders blijft die pulsbreedte zo breed als Mach3 goed uitkomt.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: step pulse en dir puls

Bericht door Jan1ydanne »

Sorry hoor ik ben gewoon aan het zoeken waarom mijn cnc machine ribbels laat staan hij haalt gewoon niet alles weg. Ik gebruik een ballnoze 6 mm frees.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: step pulse en dir puls

Bericht door benkr »

Jan1ydanne schreef: 01 feb 2023 22:34 Sorry hoor ik ben gewoon aan het zoeken waarom mijn cnc machine ribbels laat staan hij haalt gewoon niet alles weg. Ik gebruik een ballnoze 6 mm frees.
Een ballnose heeft een bolvormige kop, dan krijg je toch automatisch ribbels. Als je geen ribbels wil dan neem je een frees met een vlakke kop of je verminderd de stapgrootte (niet de waarde van de Step-pulse, maar de afstand tussen 2 freesbanen) die stel je in in je CAM software.
Maar misschien moet je eens duidelijk vertellen wat je probeert te maken, misschien wordt het voor ons dan duidelijker.
Een filmpje is denk ik het meest duidelijk.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: step pulse en dir puls

Bericht door xander janssen »

Met een ballnose krijg je altijd een golvend oppervlak. Hoogte van en afstand tussen de golven hangt ondermeer af van:
- diameter frees
- afstand tussen freesbanen
- hoek van frees tov oppervlak

Zoek maar eens in google op plaatjes van "milling scallop height"

https://help.topsolid.com/7.15/en/TopSo ... 2045%C2%B0.

https://www.researchgate.net/figure/Sca ... _349646476
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: step pulse en dir puls

Bericht door MeMoRy »

Nou ja, als je de stapgrootte oneindig klein maakt, heb je theoretisch gezien geen golven aan het einde.
Maar dat duurt wel oneindig lang.. :roll:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: step pulse en dir puls

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 02 feb 2023 13:03 Nou ja, als je de stapgrootte oneindig klein maakt, heb je theoretisch gezien geen golven aan het einde.
Maar dat duurt wel oneindig lang.. :roll:
En heb je met een 'rechte' frees ook altijd langs groeven omdat die theoretische snijcirkel onderaan door het doorbuigen van de frees nooit loodrecht op het freesvlak staat en dus eigenlijk een ellips profiel achterlaat. (daar hoe je ook helemaal je best niet voor te doen, dat gebeurt al heel snel)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: step pulse en dir puls

Bericht door Jan1ydanne »

Opgelost frees was niet goed. Zie foto en gewoon met een ballnoze van 6mm.
Laatst gewijzigd door Jan1ydanne op 02 feb 2023 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie