Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Wat mij ook opvalt is dat er nogal een piep met daarbij een sissend geluid uit de beide voedings printen ,zowel van de besturing in de console als van de sps besturing in de besturingskast
Maar ik meet wel juiste voedings spanning ,de sps voeding heb ik niet gecontroleerd
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door benkr »

Dat sissende geluid zou best wel eens kunnen duiden op verouderde / verdroogde elko's, zeker in schakelende voedingen.
Dat is een heel veel voorkomend probleem en is redelijk moeilijk te achterhalen zonder b.v. een echt goede capaciteitsmeter die condensatoren in de schakeling kan meten of een oscilloscoop. Wat wel een indicatie kan zijn is dat bij bepaalde merken condensatoren de bovenkant bol gaat staan, als dat zo is dan is die condensator heel waarschijnlijk overleden of hard op weg daar naartoe. Maar misschien is dit geluid wel normaal voor jou geval, geen idee, zeker dingen van 40 jaar oud die een schakelende voeding hebben werken op relatief lage frequenties die voor een deel zelfs hoorbaar kunnen zijn.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Heeft iemand hier op het forum toevalligerwijs het elektrisch schema liggen van de nsp56 geheugenkaart ?
En wil hiervan een kopie maken ,uiteraard tegen onkosten vergoeding.
Ik ben alleen in het bezit van het schema van de nsp55
Hier zit toch wel wat verschil tussen .
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Kjelt »

Michel schreef: 30 jan 2023 16:58 Wat mij ook opvalt is dat er nogal een piep met daarbij een sissend geluid uit de beide voedings printen ,zowel van de besturing in de console als van de sps besturing in de besturingskast
Maak eens een goede foto van alle elcos en post deze wellicht kunnen we al wat zien.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Maak eens een goede foto van alle elcos en post deze wellicht kunnen we al wat zien.
Zal ik vanmiddag doen ,ik zit nu nog op mijn werk

Ik heb gisterenavond nog gezocht voor nieuwe exemplaren maar er zit een aanbouwvlak op twee condensatoren met aan de buitenomtrek drie massa aansluitingen en in het hart hiervan de plus ik weet de bouwvorm benaming niet van ,kon zo 123 niet iets vinden
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Kjelt »

Dat zullen van die grote potten zijn? Die gaan gelukkig heel lang mee.
De kleinere en vooral die dicht bij koelplaten gemonteerd zitten of flinke rimpelstromen te verduren krijgen gaan als eerste er aan.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

De grote van de condensatoren valt eigenlijk wel mee
4700 uF bij 40 V en 2200 uF bij 16 V
Er zitten inderdaad kleinere bij het koellichaam
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Deckel / Grundig gebruikte in die tijd behoorlijk kwalitatief hoogstaande componenten, misschien is dat je redding.
(ooit een vertegenwoordiger zien kwijlen toen die z'n eigen schakelaars terugzag in een toetsenbord, en toen de opmerking maakte: die heb ik in Nederland nog nooit verkocht)

Ik ben bang dat die schema's lastig wordt, van de oudere ontwerpen zag je ze nog wel eens, maar naarmate het moderner werd nooit meer pcb schema's gezien. (zal vanmiddag nog es even in m'n archief spitten)

Even archief door gespit, lijste waar ik iets van heb, ook makkelijk voor mezelf, hoef ik de volgende keer niet weer te spitten.: (dat speelt zich allemaal zo af rond 1985)
NSV 56 (52/54/55/56)
NZP 59 (55/56/57/58/59)
NSI 56
NCR 53
NPP 54
NPP 55
NRP 53/54
NSP 55
NMP 52 (basis board)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Hier de foto,'s van de elco's24646
Hier is de grote elco te zien ,de bouwvvorm is mij onbekend

24647
Andere grote elco met twee kleinere bij het koellichaam

24648
Links grote elco op de achtergrond de voorste van de kleine elco's

24649
Links de grote elco plus een mks condensator om

Verder zit de print vol met tantaal elco's ,zou het wijs zijn deze te vervangen ?
Niet alleen deze print ,maar eigenlijk alle printen zitten er vol mee
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Hugo bedankt voor het kijken en het samenstellen van je lijstje met print platen ,ik ga zo kijken welke schema's ik heb
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door benkr »

Die rode Wima dingen waren een jaar of 25 geleden echt berucht om hun slechte kwaliteit, ik ken monteurs die die dingen echt gewoon standaard vervingen, en heel vaak was dan het probleem ook gelijk verdwenen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Kjelt »

Gewoon allemaal preventief vervangen door goede japanse elcos (Rubycon, Panasonic, Nichicon) liefst 105 graden C , kost een paar euro en weer 20 jaar plezier.
Enigste waar je op wilt letten is de afstand tussen de pootjes, die driepuntsbehuizing is voor de kleinere opvolgers niet echt nodig.
En wat Benkr schrijft, die rode Wima dan ook maar vervangen, dat wist ik trouwens niet.
Wel evt Rifas op het ingangsfilter die zijn berucht om te begeven met veel rook.
Wel alleen als je goed kunt (de)solderen en goede bout hebt, laat het anders iemand anders doen. Je wilt niet met koude soldeerverbindingen of erger loslatende printsporen klooien.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Goedemorgen allen,

Bij het opstarten en aanzetten van de freesbank ,lijken alle functies die op de netspanning moeten reageren het gewoon te doen ( Ba 5)
De servo motoren staan stand-by, bosch controller geen foutmeldingen
De rode ledjes van de npp90 gaan uit (sps regeling)
Hoofdmotor kan draaien plus toerenwisselingen
Gereedschap wissel kan uitgevoerd worden
Spindelsmering werkt
Bij bekrachtigen van een van uitvoerende elementen gaat ook het corresponderende ledje branden (op de sps)
Dus zou ik zeggen ,als leek op elektrotechnisch gebied, dat het probleem hem in de computer zit
De voeding geeft de spanningen weer welke aangegevenworden op de meet pennen
Ik denkrichting dat ik dan weer terug kom op de ram kaart
De vorige eigenaar gaf ook aan dat de problemen begonnen nadat de batterij was gaan lekken
Nu zie ik in het schema een draaibrug getekend ,welke open is ,maar op de print is deze door gesoldeerd weet of kan iemand hier eens kijken hoe het zit op de printplaat van zijn machine ?
De batterij was origineel op vier aansluitingen vastgesoldeerd ,de vervangende batterij is op twee punten aangesloten ,zijn die extra aansluit punten alleen voor de bevestiging of hebben die met het circuit te maken ,het lijkt erop dat er geen printbaan naar toe loopt maar ik weet niet of het een drielaagse printplaat is
Ik voeg nog onder het berichtje het stukje schema waarin de batterij zit
Alvast hartelijk bedankt voor het meekijken
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

24674
Dit schema is van een nsp 55 board
Ik heb het nsp56 board ,er verschillen wel een paar dingen maar de strekking is het zelfde
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie