zelfbouw cnc

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

zelfbouw cnc

Bericht door aperfecttool »

Hallo beste forumleden,

Een week of 2 geleden heb ik met een 3 tal collega's een cnc portaalfrees aangekocht.
Het gaat om een gebruikte machine, die betreffende eigenaar gekocht heeft bij een zelfbouwer (is dat een woord?)

Ik heb zelf zeer weining ervaring met cnc frezen, dus het was best wel een sprong in het diepe.
Na wat onderzoek de laatste dagen, ben ik achter een aantal dingen:
-De machine lijkt vrijwel geheel te zijn opgebouwd uit ISEL componenten. Dat geldt voor de ALU profielen, alsmede de lineaire geleiding en de
ballsrews.
-In de besturingskast zit een Eding CPU 5A 4E kaart (heel blij mee!), 3x leadshine DM856 stepperdrivers en een Switching Powersupply 400W 75V 5,3A
DC output (DAMEN CNC)
-freesbereik ongeveer 110 x220 cm

Ik voeg een aantal overzichtfoto's toe om mijn vraag te verduidelijken...
Vragen die meteen in mij opkomen zijn:
-waarom maar 1 motor op de y as en deze via tandriem de andere y laten aandrijven? Met een relatief klein motortje NEMA 23 2nm
-waarom zo'n hoge z-as als je er een klein spindelmotortje aan hangt?
-de lineaire geleiders op de y assen zitten gebout en geshimmed/geepoxied aan stalen hoeklijnen. Deze hoeklijnen lijken niet te zijn gevlakt.
zou dat niet de betere methode zijn geweest om deze te vlakken?
-Zijn er dingen die jullie opvallen/ direct zouden verbeteren of upgraden?

Alvast bedankt voor jullie meedenken. Ik lees nu een aantal weken mee op dit forum en het valt me op dat echt een gezellig en hulpvaardige community is.

Groet!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: zelfbouw cnc

Bericht door benkr »

aperfecttool schreef: 22 okt 2022 17:49 Hallo beste forumleden,

Een week of 2 geleden heb ik met een 3 tal collega's een cnc portaalfrees aangekocht.
Het gaat om een gebruikte machine, die betreffende eigenaar gekocht heeft bij een zelfbouwer (is dat een woord?)

Ik heb zelf zeer weining ervaring met cnc frezen, dus het was best wel een sprong in het diepe.
Na wat onderzoek de laatste dagen, ben ik achter een aantal dingen:
-De machine lijkt vrijwel geheel te zijn opgebouwd uit ISEL componenten. Dat geldt voor de ALU profielen, alsmede de lineaire geleiding en de
ballsrews.
-In de besturingskast zit een Eding CPU 5A 4E kaart (heel blij mee!), 3x leadshine DM856 stepperdrivers en een Switching Powersupply 400W 75V 5,3A
DC output (DAMEN CNC)
-freesbereik ongeveer 110 x220 cm
Het is echt niet moeilijk om welke machine dan ook helemaal de grond in te boren, maar een positieve aanpak kan ook.
Toevallig heb ik een jaar of 2 geleden een machine bij mij gehad die ook opgebouwd was uit vrijwel alleen Isel componenten, die machine is uiteindelijk in de schrootbak verdwenen. Reden was dat de machine volkomen verkeerd was ontworpen en gebouwd. Echt alle Isel delen waren compleet naar zijn grootje omdat het gewoon niet paste, krom was en op een zodanige manier werd belast dat het wel kapot moest.

Ik ben er van overtuigd dat je met Isel componenten wel een goede machine kunt bouwen als je maar weet waar je mee bezig bent en waar de grenzen liggen.
Vragen die meteen in mij opkomen zijn:
-waarom maar 1 motor op de y as en deze via tandriem de andere y laten aandrijven? Met een relatief klein motortje NEMA 23 2nm
Beide oplossingen zijn goed, soms gebruikt men zelfs een combinatie van beiden, voor beide keuzes zijn voor- en nadelen op te sommen, maar als die ene motor sterk genoeg is, en de tandriem strak genoeg is gespannen is het gewoon een goede keuze.
-waarom zo'n hoge z-as als je er een klein spindelmotortje aan hangt?
De hoogte van de Z-as is eigenlijk niet zo afhankelijk van het formaat van de spindelmotor, meer van de aard van het werk wat je er mee wil doen.
Zo ben ik zelf een portaalfrees aan het bouwen met een redelijk hoog portaal, dit o.a. om er een flinke 4e as onder te kunnen plaatsen, maar ook 'dikke' werkstukken te kunnen behandelen.
-de lineaire geleiders op de y assen zitten gebout en geshimmed/geepoxied aan stalen hoeklijnen. Deze hoeklijnen lijken niet te zijn gevlakt.
zou dat niet de betere methode zijn geweest om deze te vlakken?
Alles is op dit gebied relatief, de combinatie van staal en aluminium is soms een heel slechte combinatie door de verschillende uitzettingscoëfficiënten van staal en aluminium. Toch worden er vele machines gebouw met aluminium extrusie profielen waarop stalen lineaire geleidingen worden geschroefd, helemaal fout lijkt het, en toch gaat het eigenlijk altijd goed. Dit komt vooral omdat het temperauursverschil maar zeer beperkt is én omdat er altijd behoorlijk wat flex (schuiven) in zo'n constructie zit.
Het ligt er ook aan wat je met de machine wil gaan doen, maar als ik de constructie bekijk denk ik dat wanneer je met enkele tienden nauwkeurigheid tevreden bent de gemaakte keuzes aanvaardbaar zijn.
Wil je echt nauwkeuriger dan heb je met welke constructie dan ook een echte uitdaging, beneden zeg 0,2 mm totaal tolerantie komen er zo ontzettend veel factoren om de hoek die allemaal hun invloed hebben op deze nauwkeurigheid. Het is niet voor niets dat een machine met een groot werkbereik in de gevallen waar nauwkeurigheid een eis is, deze echt loodzwaar zijn, massa's ijzer, beton of wat dan ook, maar massa is het sleutelwoord.
-Zijn er dingen die jullie opvallen/ direct zouden verbeteren of upgraden?
Het is bekend dat lange schroefspindels gaan slingeren als ze wat harder gaan draaien, van KO spindels weet ik er zelfs tabellen van te vinden. (knowledge base) Ik denk dat jullie machine trapezium spindels heeft, of dat goed gaat kun je zelf proberen.
Vaak wordt dit opgelost met tandheugel aandrijving of zgn. roterende moeren.

Ga spelen met de machine, ervaar waar de grenzen van de machine liggen en bepaal dan of dit aanvaardbaar is, of dat er verbeteringen op dit punt nodig zijn.
Ook kun je door handigheidjes best wel om bepaalde tekortkomingen heen werken zonder daar last van te hebben, ervaring is daar het sleutelwoord.
Er zijn mensen die met een barrel van een machine toch ware kunstwerkjes maken, maar er zijn ook mensen die zelfs met een topmachine niks goeds gemaakt krijgen, wat dat betreft bepaalt de mens achter de machine voor een groot deel de output.
Alvast bedankt voor jullie meedenken. Ik lees nu een aantal weken mee op dit forum en het valt me op dat echt een gezellig en hulpvaardige community is.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: zelfbouw cnc

Bericht door Floppy »

Als ik naar de geleidingen kijk lijkt het meer op Drylin dan op Isel.
Een hoge z-as is inderdaad handig als je hoge voorwerpen hebt of een 4e as wilt gaan gebruiken,
maar deze z-as is hoog maar het portaal is laag dus dat is wel een raadsel.
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

Re: zelfbouw cnc

Bericht door aperfecttool »

Floppy schreef: 22 okt 2022 20:15 Als ik naar de geleidingen kijk lijkt het meer op Drylin dan op Isel.

Dat was ook mijn eerste resultaat; drylin. het profiel van de gebruikte koker op de x as (gantry) heeft me uiteindelijk geleid naar Isel.
drylin gebruikt op de op hun rails alleen aluminiuim, bij de rails op mijn machine is de drager van de rails alu, maar de ronde staven, waar de karretjes overheen lopen, is dat machinestaal. Hetzelfde geld voor het x-as profiel; dat is een alu extrusiekoker met stalen staven erop gemonteerd die de feitelijke geleiding zijn.Waar de lagers op lopen zeg maar.

Een hoge z-as is inderdaad handig als je hoge voorwerpen hebt of een 4e as wilt gaan gebruiken,
maar deze z-as is hoog maar het portaal is laag dus dat is wel een raadsel.
Precies. Je hebt niets aan een hoge z-as als je portaal laag is. Het portaal is de beslissende factor in deze. Niet de z-as hoogte
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: zelfbouw cnc

Bericht door WillyH »

benkr schreef: 22 okt 2022 18:50
aperfecttool schreef: 22 okt 2022 17:49
Vragen die meteen in mij opkomen zijn:
-waarom maar 1 motor op de y as en deze via tandriem de andere y laten aandrijven? Met een relatief klein motortje NEMA 23 2nm
Beide oplossingen zijn goed, soms gebruikt men zelfs een combinatie van beiden, voor beide keuzes zijn voor- en nadelen op te sommen, maar als die ene motor sterk genoeg is, en de tandriem strak genoeg is gespannen is het gewoon een goede keuze.
-waarom zo'n hoge z-as als je er een klein spindelmotortje aan hangt?
De hoogte van de Z-as is eigenlijk niet zo afhankelijk van het formaat van de spindelmotor, meer van de aard van het werk wat je er mee wil doen.
Zo ben ik zelf een portaalfrees aan het bouwen met een redelijk hoog portaal, dit o.a. om er een flinke 4e as onder te kunnen plaatsen, maar ook 'dikke' werkstukken te kunnen behandelen.
Kleine aanvulling, voor het haaks zetten van de x-as (brug) is het een stuk eenvoudiger om deze met twee motoren aan te sturen.

Wat de Z-as betreft, is zoals reeds aangegeven de vrije hoogte onder de brug de beperking. Maar soms kan je vrij eenvoudig (nou ja...) de zijstukken vervangen door hogere zijsteunen om zo grotere werkstukken te kunnen bewerken. Je levert dan wel stabiliteit in.
Een andere mogelijkheid lijkt me de bewerking van kopse kanten te zijn. De machine steekt duidelijk een heel stuk over het onderste frame, misschien kan je door de bodemplaat te verwijderen ook kopse kanten van plaatmateriaal bewerken?
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

Re: zelfbouw cnc

Bericht door aperfecttool »

een extra steppermotortje is zo besteld en kost niet zoveel, dus dat ga ik doen. Om te kunnen tandemhomen, heb ik ook een extra proximity sensor nodig.
Is het verstandig om dan precies hetzelfde model/ fabricaat te bestellen als de bestaande inductieve sensor op de y as?

Hoe stel ik de 2e stepper in op de betreffende y-as? Ik heb gelezen over een slave instelling.... De bedrading gaat dn in dezelfde driver als de bestaande y-as driver? Hoe krijg je die twee stepper dan simultaan... eerst homen en dan de tandriem demonteren en voorts de nieuwe steper monteren?


Wederom veel vragen... Als het RTFM is, hoor ik het graag!

MvG

Bram
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: zelfbouw cnc

Bericht door Oscar f1 »

aperfecttool schreef: 26 nov 2022 23:38 een extra steppermotortje is zo besteld en kost niet zoveel, dus dat ga ik doen. Om te kunnen tandemhomen, heb ik ook een extra proximity sensor nodig.
Is het verstandig om dan precies hetzelfde model/ fabricaat te bestellen als de bestaande inductieve sensor op de y as?

Hoe stel ik de 2e stepper in op de betreffende y-as? Ik heb gelezen over een slave instelling.... De bedrading gaat dn in dezelfde driver als de bestaande y-as driver? Hoe krijg je die twee stepper dan simultaan... eerst homen en dan de tandriem demonteren en voorts de nieuwe steper monteren?
................................Bram
Je kunt ook overwegen een grotere stappenmotor te kopen (als het vermogen of de snelheid daarvan het probleem is )
en dan de tandriemverbinding te behouden.
Dan blijft het allemaal mechanisch, elektronisch en softwarematig wat eenvoudiger.

PS: die lange Z-as kan wel van pas komen als je over de rand van de tafel heen kan frezen,
en dan werkstukken kops kunt bewerken.
Of een luik in de bodem van de tafel waar dan weer grote stukken materiaal onder passen.
cncfreak
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2018 00:22

Re: zelfbouw cnc

Bericht door cncfreak »

Floppy schreef: 22 okt 2022 20:15 Als ik naar de geleidingen kijk lijkt het meer op Drylin dan op Isel.
Een hoge z-as is inderdaad handig als je hoge voorwerpen hebt of een 4e as wilt gaan gebruiken,
maar deze z-as is hoog maar het portaal is laag dus dat is wel een raadsel.
Zoals deze portaalfrees is gebouwd, heb je niks aan zo'n hoge z-as, met een lage y-as, die bij een langere werkstuk in de weg komt te zitten.

Persoonlijk zou ik deze manier van opbouw veranderen, wanneer ik langere werkstukken zou maken, die ook een bepaalde diepte vereisen. Eventueel met een roteerbare kop,afhankelijk wat voor materialen er bewerkt zal worden.
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

Re: zelfbouw cnc

Bericht door aperfecttool »

Ik heb er nu voor gekozen o aan de voorkant van de freestafel een verticale opspanmogelijkheid te maken. Op deze manier kan ik die lange z-as tot zijn recht laten komen door kopse kanten van welk materiaal dan ook (hout of alu) te kunnen bewerken. Theoretisch dus ook een slotgatsparing in een deur...

Mocht ik dat niet gaan gebruiken, dan is inkorten van de z-as wellicht verstandiger. Het vergroot het "moment" natuurlijk wel.
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

Re: zelfbouw cnc

Bericht door aperfecttool »



Mochten de ballsrews te veel gaan vibreren, (Ik ben nog steeds bezig met de ombouw van de machine) ben ik gaan onderzoeken wat daar een soort van oplossing voor kan zijn. Aaangezien er op mijn cnc 1605 spindels zitten, ben ik bang dat op die lengte van 225cm, de kns groot is dat ik dit fenomeen ga meemaken.

Iemand ooit een dergelijke (zoals het filmpje) oplossing 'live' gezien?
Best inginieus eerlijk gezegd. Vraag me alleen af hoelang de geleiding van dit blokje zuiver aan de maat blijft.
Ik vermoed dat deze van teflon of POM gemaakt is.

Groet aan allen!

Bram
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: zelfbouw cnc

Bericht door FreesKever »

aperfecttool schreef: 31 jan 2023 23:25 Iemand ooit een dergelijke (zoals het filmpje) oplossing 'live' gezien?
Ik Heb bij Janssen in Etten-Leur eens naar een 10 meter (of zoiets) lange draaibank staan kijken, en daar zat ook zoiets onder de draad spindels, maar dat was gewoon trapeziumdraad. Het systeem was wel anders, het was een half ronde schoen die de draadspindel over een wat grotere lengte (misschien 150mm) ondersteunde. Details van hoe het systeem werkte zijn echter kwijt.
Plaats reactie