Computer start niet op

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Computer start niet op

Bericht door bartL »

Ik heb een vreemd probleem met mijn computer in de freesbank.
Zodra ik hem opstart krijg ik het normale opstartscherm van het moederbord en vervolgens het opstartscherm van Windows maar op dat moment start hij weer opnieuw op. En dat blijft zich maar herhalen. Is mij harddisk naar de eeuwige jachtvelden of kan dit iets anders zijn?
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Computer start niet op

Bericht door pep »

Probeer eens bij opstarten meteen na het bios scherm (dus voordat windows start met starten..) de F8 toets in te drukken. En vandaar kijken of je verder kan doorstarten.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Computer start niet op

Bericht door MeMoRy »

Kan honderd dingen zijn. En of F8 werkt is niet eens vast. Soms is het F2, soms Del, soms Esc.
Ik zou de harddisk aan een andere computer hangen en dan een disk check runnen.

Google eens op "Computer won't start" en je krijgt veel hits met tips.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Computer start niet op

Bericht door Danny »

Als de harddisk er de brui aan gegeven heeft zou Windows niet beginnen met opstarten.
Wellicht zit het probleem bij Windows zelf.
Probeer eens op te starten in veilige modus.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Computer start niet op

Bericht door MeMoRy »

Danny schreef: 31 jan 2023 11:44 Als de harddisk er de brui aan gegeven heeft zou Windows niet beginnen met opstarten.
Nee, dat is helaas niet zo. Als er corrupte files zijn als gevolg van de disk crash, kan hij wel beginnen, maar zodra hij die files tegenkomt crasht hij en start opnieuw op.

Welke versie van Windows is het eigenlijk? Wellicht is er een recovery disk oid.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Computer start niet op

Bericht door DaBit »

Beginnen met ergens een live-USBstick van het een of ander. Die van LinuxCNC heb je nog wel denk ik. Start je daar eens mee op en kijk je of dat wel werkt.

Zo ja, dan zit het in je harddisk of installatie. In geval CNC-computer dan simpelweg een verse harddisk (of SSD vandaag de dag) installeren of image op verse disk terugzetten. Van je configuratiebestanden heb je als het goed is een backup, maar zo niet: oude disk aan de PC (of een andere PC, of een USB-doosje, of..) knopen en kijken of je de configuratiebestanden van de software nog kunt kopieren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Computer start niet op

Bericht door Kjelt »

Of in safe mode opstarten (F8 of Shift-F8), soms is het ook een driver probleem.
Als safe mode wel opstart dan weet je veel meer, als die ook niet opstart dan zou ik inderdaad de harddisk verdenken.
If (and only IF) your Windows computer uses a legacy BIOS and a spinning-platter-based hard drive, you may be able to invoke Safe Mode in Windows 10 using the familiar F8 or Shift-F8 keyboard shortcut during the computer's boot process
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Computer start niet op

Bericht door DirkSchipper »

Het onderscheid tussen "Windows-/harddisk-probleem" en "BIOS-/moederbord-probleem" zie je meteen al.
Bij de tweede krijg je een melding op je scherm van "geen HD gevonden" of "geen OS aanwezig".
Bij de eerste zie je niets.
Een oorzaak zou dan kunnen zijn de knoopcel op het MB ...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Computer start niet op

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 31 jan 2023 12:36 Of in safe mode opstarten (F8 of Shift-F8), soms is het ook een driver probleem.
Dat lukt ook niet. Ik kan wel kiezen om in de safe mode op te starten maar dan gebeurt eigenlijk hetzelfde.
DirkSchipper schreef: 31 jan 2023 14:18 Het onderscheid tussen "Windows-/harddisk-probleem" en "BIOS-/moederbord-probleem" zie je meteen al.
Bij de tweede krijg je een melding op je scherm van "geen HD gevonden" of "geen OS aanwezig".
Bij de eerste zie je niets.
Een oorzaak zou dan kunnen zijn de knoopcel op het MB ...
In mijn geval gaat het fout zodra windows op gaat starten, ik neem aan dat het dan in de HD moet zitten?
DaBit schreef: 31 jan 2023 12:22 Beginnen met ergens een live-USBstick van het een of ander. Die van LinuxCNC heb je nog wel denk ik. Start je daar eens mee op en kijk je of dat wel werkt.

Zo ja, dan zit het in je harddisk of installatie. In geval CNC-computer dan simpelweg een verse harddisk (of SSD vandaag de dag) installeren of image op verse disk terugzetten. Van je configuratiebestanden heb je als het goed is een backup, maar zo niet: oude disk aan de PC (of een andere PC, of een USB-doosje, of..) knopen en kijken of je de configuratiebestanden van de software nog kunt kopieren.
Dat ga ik maar een proberen. Een backup heb ik niet maar er staat ook amper iets op. Alleen Eding en wat standaard zaken. Ik kan weleens proberen een andere HD eraan te hangen en kijken wat er dan gebeurt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Computer start niet op

Bericht door andrefc101 »

Een backup van de cnc.ini zou ander best handig zijn….
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Computer start niet op

Bericht door bartL »

Probleem opgelost!
Gelukkig heb ik een broertje die wel verstand van computers heeft en toevallig langs kwam. Het eerst wat hij zei toen ik de HD liet zien.... huh die pc had toch een SSD?? Ik... Ja dacht ik ook.
Die bleek ook ergens verstopt te zitten maar met een stekkertje eruit waardoor hij de andere HD wilde gebruiken om op te starten en waar blijkbaar ook Windows op geïnstalleerd stond. Die is dus wel kapot maar dat is niet zo interessant. Toch nog een meevaller vandaag 😁
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Computer start niet op

Bericht door andrefc101 »

Das mooi, toch maar een backup maken misschien?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Computer start niet op

Bericht door bartL »

Ja er valt niet zoveel te backuppen. De Eding bestanden heb ik overigens wel op 2 computers staan. Dit omdat ik een nieuwe macro dan eerst offline kan proberen op mijn "goede" pc in mijn verwarmde hokkie voordat ik hem in de koude schuur ga uitproberen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Computer start niet op

Bericht door Kjelt »

Tja een ssd/hdd stekker die spontaan los schiet zonder dat er iemand iets in de kast heeft lopen rommelen dat heb ik nog niet vaak meegemaakt. Wellicht dat hij er nooit echt goed vast ingezeten heeft. Maar mooi dat het opgelost is.
Plaats reactie