Bouwen 4th Mill met Eding

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb al een hele tijd een hoofdspindel liggen van een Emco draaibank. De bedoeling is om hier een 4e as van te maken voor de portaalfrees. Nu is het weer tijd om dit project weer eens op te pakken.
Ik was aan het zoeken naar een motor om de spindel aan te drijven en kwam deze servo tegen.
Is dit een goede keuze?

https://hardware-cnc.nl/winkel/aandrijf ... t-encoder/

P.S. Is deze motor ook geschikt om continu te draaien?
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 04 jun 2023 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 29 jan 2023 11:15
P.S. Is deze motor ook geschikt om continu te draaien?
Sterker nog, daar is ie voor gemaakt zelfs.

Ik had op het Emcootje de 1,2 kW versie met A4 driver zitten, en op de AI DR1 heb ik de 2,6 kW A4 zitten, beiden ook van Lichuan en ben en was daar echt tevreden mee.
Een tijdje geleden, het was toen nog volop zomer heeft DaBit een 1,2 kW motor in step/dir mode voor mij in LinuxCNC aan het draaien gemaakt, helaas ligt dat project tijdelijk stil omdat ik toen een halve portaalfrees in de schoot geworpen kreeg (dank aan kawarider daar voor) en die eerst af
wil maken.
Draadsnijden met zo'n servomotor op een draaibank is kennelijk wel een uitdaging, om dat goed te doen moet je echt wat meer uit de kast halen om dat goed voor elkaar te krijgen, hfjbuis is daar mee bezig geweest en dat gaat geloof ik nog steeds niet vlekkeloos.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 29 jan 2023 12:09 Draadsnijden met zo'n servomotor op een draaibank is kennelijk wel een uitdaging, om dat goed te doen moet je echt wat meer uit de kast halen om dat goed voor elkaar te krijgen, hfjbuis is daar mee bezig geweest en dat gaat geloof ik nog steeds niet vlekkeloos.
Ben ik wel benieuwd naar het probleem, draad snijden op mijn draaibankje met servomotor is absoluut geen issue....
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door abs02 »

Er zijn er altijd die overal een probleem van maken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door Ballegooijen »

Nou, voorlopig hoef ik er geen draad mee te snijden dus dat probleem heb ik niet. Ik wil wel goed kunnen positioneren en nauwkeurige stappen maken.
En hij moet natuurlijk voldoende kracht hebben om het werkstuk in positie te houden tijdens het frezen.
Waarschijnlijk is het ook verstandig om er een home schakelaar op te monteren zodat ik telkens de juiste uitgangspositie heb.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door hfjbuis »

Ik heb de lichuan ongeveer zover dat alles functioneert, zowel het draadsnijden , graven, indexeren als draaien. Ik heb al een maand geen instellingen meer veranderd.
De A4 driver heeft geen autotune, dat is wel een gemis. De A6 versie dacht ik wel.

De prijs van die servo is nog lager dan bij Alie! Al met al, niet verkeerd.
Mocht je mijn settings willen hebben, laat het maar weten.

Als home schakelaar gebruik ik op mijn 2 verdeeltafels een 8mm proxy.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 29 jan 2023 17:20 De A4 driver heeft geen autotune, dat is wel een gemis. De A6 versie dacht ik wel.
Dit is een set met een A5 driver, weer wat anders, en gezien het prijsverschil denk ik dat er ook wel echte verschillen zullen zijn, zowel de A4 als de A6 versie zijn beduidend duurder, maar de A5 lijkt wel alle dingen te kunnen die de A4 en A6 ook doen, waar het echte verschil zit ben ik nog niet achter.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door hfjbuis »

andrefc101 schreef: 29 jan 2023 14:55
benkr schreef: 29 jan 2023 12:09 Draadsnijden met zo'n servomotor op een draaibank is kennelijk wel een uitdaging, om dat goed te doen moet je echt wat meer uit de kast halen om dat goed voor elkaar te krijgen, hfjbuis is daar mee bezig geweest en dat gaat geloof ik nog steeds niet vlekkeloos.
Ben ik wel benieuwd naar het probleem, draad snijden op mijn draaibankje met servomotor is absoluut geen issue....
Het probleem is/was een setting te vinden (compromis) waarbij heel langzaam en heel snel en plotselinge last wissels werken. Dit op een draaibank met 160 mm kop en geen riem aandrijving maar tandwielen met speling.
Dat viel zwaar tegen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door Ballegooijen »

Dit is een set met een A5 driver, weer wat anders, en gezien het prijsverschil denk ik dat er ook wel echte verschillen zullen zijn, zowel de A4 als de A6 versie zijn beduidend duurder, maar de A5 lijkt wel alle dingen te kunnen die de A4 en A6 ook doen, waar het echte verschil zit ben ik nog niet achter.
Kan ik dan beter nog even wachten of misschien voor de A6 gaan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 29 jan 2023 17:20 De A4 driver heeft geen autotune, dat is wel een gemis. De A6 versie dacht ik wel.
Ik heb hem op de A6 ook nog niet kunnen vinden eigenlijk.🤔
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 29 jan 2023 17:47 Het probleem is/was een setting te vinden (compromis) waarbij heel langzaam en heel snel en plotselinge last wissels werken. Dit op een draaibank met 160 mm kop en geen riem aandrijving maar tandwielen met speling.
Dat viel zwaar tegen.
Tja, draad snijden op een cnc met speling is uiteraard een lastige vergelijking met een machine die zich gedraagt als een cnc zoals deze hoort er zijn, zonder speling dus….
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door kawarider »

Wel een fors prijsverschil tussen die a5 en a6. Iemand enig idee wat de technische verschillen zijn?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 29 jan 2023 19:45 Wel een fors prijsverschil tussen die a5 en a6. Iemand enig idee wat de technische verschillen zijn?
De A6 is volgens mij een absolute encoder, zijn zijn dus duurder.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door Ballegooijen »

De A6 is volgens mij een absolute encoder, zijn zijn dus duurder.
Ik heb daar natuurlijk geen bal verstand van ;-) Wat is het verschil c.q. voordeel?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie