indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door Kjelt »

Of een zeemleren broek aantrekken
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 27 jan 2023 17:38 Of een zeemleren broek aantrekken
Die komt er dan nog bij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door joopbos »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 jan 2023 13:49
Als je je een beetje gaat verdiepen in zadels zul je er achter komen dat 'luxe' zadels, waar ook dat gel-zadel onder valt in principe voor stadsritjes goed zijn, wanneer je langer dan 30 minuten op een zadel zit is een goed passend hard zadel comfortabeler. En dat kom je in een segment waar je kunt kiezen uit verschillende breedtes afhankelijk van de positie van je zitbotjes. Kun je opmeten door op een stuk golfkarton te gaan zitten (op de keukentafel) en 2 cirkels te zetten om de indrukken, en daar dan de hartafstand van te nemen.
(maar ook dan moet je er wel een poosje aan wennen)
De fietsbouwer waar ik regelmatig ben zit in het segment reis-vakantiefietsen. Zijn klanten zijn mensen die o.a. op fietsvakantie gaan, vanaf 2000km in de zomervakantie tot 25000km tijdens een sabatical. Fiets bepakt met bagage en tent e.d. Toch een uur of 6-8 per dag op de fiets. Leren zadels die gevormd zijn naar het achterwerk worden slechts vervangen als ze helemaal uit elkaar vallen. Van groot belang is, buiten een goed passend zadel, ook de verdere afstelling van je fiets. De afstand van zadel tot het stuur moet zo zijn dat je heupgewricht enigsinds gekanteld is. de druk wordt dan verdeeld over een groter oppervlak van je heupgewicht. Als je, te, rechtop zit hebben je zitbotten bijna een puntcontact en dat ga je voelen. Overigens altijd een broek met zeem dragen, om de druk nog meer te verdelen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door hfjbuis »

Ik fiets ruim 10.000 km per jaar. Op mijn 2 fietsen zitten de ouderwetse brooks zadels (B17). Die zitten vanaf km 10 beter dan zo'n gel, foam, plastic, schapenvel, etc zadel. Ik ben zo bang dat ze ooit niet meer leverbaar zijn, dat ik zelfs een reserve heb liggen en een leren dek.
Voor het afstellen van de hoogte en hoek heb ik zo'n 7 sessies nodig. Dat gaat het beste als het zadel nog nieuw en glad is. Als het zadel eenmaal gezet is, is het afstellen een stuk moeilijker. De hoek is goed als je op een vlakke weg blijft zitten in de positie die je prettig vind. De hoogte is makkelijk te vinden en een beetje persoonlijk. Het verschil tussen schoenen met dunne (zomer) of dikke (winter) zolen is zo groot dat ik de hoogte aanpas.
Ik zit altijd in en op dezelfde positie. Het is niet zo als op de motor dat je gaat verzitten omdat het zitten pijnlijk wordt.

Ja, in mijn zadels zitten van die kuiltjes. Die ontstaan door langdurige druk. Wil je een afgietsel maken van het "onderstel", dan moet je ook druk kunnen uitoefenen bij het maken van een afdruk.
Die jongens van de F1 zijn slim. Ik zou hun methode ook gebruiken. Let op dat je dit doet in precies dezelfde houding als de fietser onder het fietsen heeft. Dat kan eigenlijk alleen maar op zijn eigen fiets.
Ook skischoenen kunnen met foam op maat gezet worden. Het verbaasd mij dat dit werkt (zal ook wel niet) omdat je voeten dikker worden (doorbloeding) tijdens het fietsen, wandelen, rennen, skiën. Je moet dan ook de maat nemen na het sporten.

Een ingezeten zadel is heel persoonlijk en zal voor een ander persoon niet goed zitten. Op de juiste manier voor vormen is bepalend voor het succes.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 27 jan 2023 23:06 Ik fiets ruim 10.000 km per jaar.
:shock:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 27 jan 2023 23:19
hfjbuis schreef: 27 jan 2023 23:06 Ik fiets ruim 10.000 km per jaar.
:shock:
Ja, de afstand klopt en de km op de gewone fiets tel ik niet mee. Dat gaat probleemloos, een kwartier lang gas geven in de auto niet (ik verdraag geen constante spierspanning), daar moet de cruisecontrol aan anders gaat het niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door FreesKever »

Een zagel?
Is dat om je bilspleet verder uit te diepen?

Voor het overnemen van de vorm lijkt een blok klei het gemakkelijkste, en het is herbruikbaar, dus in tegenstelling tot dat "oase" schuim kun je het wat vaker proberen.

Ik heb ook wel eens geexperimenteerd met "FugenFix" van knauf. 't is ook gips, net als roodband, maar het is een stuk sterker. Met wat uitproberen kun je aardig de uithardtijd timen. De eerste 30 tot 40 minuten blijft het zacht, en dan 5 tot 10 minuten later is het ineens vrij snel "bijna" hard, dus dan moet je ongeveer 10 minuten stil blijven zitten, of er minder water bij doen zodat het stijver is en vanzelf blijft staan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door Sven »

"Droog" aangemaakte gips is ook best het verkennen waard.

Gips wordt veel natter aangemaakt dan voor de uitharding nodig is omdat het voor de verwerking vaak het makkelijkst is om het in vloeibare vorm te verwerken.
En vloeibaar aanmaken is veel makkelijker, de verdeling van het water bij "droog" aangemaakte gips moet wel mooi homogeen worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door André-R »

joopbos schreef: 26 jan 2023 21:25
hugo stoutjesdijk schreef: 26 jan 2023 20:56 Een zakje met korreltjes, als je er op zit vacuumzuigen, wordt zo vast als wat. Na scannen even beluchten en klaar voor de volgende ronde.
Ja, dat was ook een van mijn ideeen. Begin 1970 was er een cardioloog die had bedacht dat het voor hartpatienten met een zwakke hartfunctie goed was om ze op een tafel te leggen die bewoog op het ritme van de hartslag. Om te voorkomen dat de patient van de tafel werd geschud heb ik toen een houtenbak gemaakt ( vast op die schudtafel). De bak gevuld met ps korrels afgedekt met een vel latexrubber en een vacuumaansluiting. Patient er in, vacuum zuigen en de patient vast als een huis. Uiteindelijk was het hele project geen succes. Waarom weet ik niet meer.
eind 80 er jaren werkte ik op de ic , daar hadden we een bed voor langdurige beademingspatienten. Het bed was a.h.w. een bak gevuld met siliconen gecoat zand dat met warme lucht omhoog werd geblazen. Er was een fijnmazig (nylon ?) doek over het geheel gespannen. De patient lag op een gewoon laken, de warme lucht werd omhoog geblazen en zo 'dreef' de patient a.h.w. en voorkwam drukplekken. Als je de patient op z'n zij wilde draaien volstond om het laken aan een zijkant te pakken en de patient te draaien. Als je op dat moment dan de motor afzette , en dus de luchtstroom stopte zakte de patient in het zand dat precies zijn vorm aan nam. zo kon je de patient verzorgen. saillant detail, het bed was zó zwaar dat het alleen in de goederen lift van het zhs mocht worden vervoerd....en als je dan met de patient naar de rontgen moest voor een ct scan was dat een hele onderneming...met beademings en bewakings apparatuur... dat waren nog eens tijden
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Jam
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door Jam »

Niet direct wat je zocht en ook nog een heleboel te ontwikkelen maar mischien is dit een interessante weg om te bewandelen:
Dit product op Aliexpress bestaat uit een matrix van druksensoren. Je kunt dus het gewicht bepalen op vlakjes van 7x7mm (en ja mijn chinees is zo goed, vooral met hulp van de vertaal-app :lol:). Door over deze sensormatrix een (schuim)rubberen mat te leggen kun je dan uit de sensorwaardes de drukplekken en diepte van de indrukken herleiden.

Hier zit dus nog een heleboel ontwikkelwerk aan vast, vooral elektronica/en microprocessing. Het is maar een mogelijke richting naar een oplossing...

https://nl.aliexpress.com/item/10050041 ... pUM4n3Tq9h
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door Maarten Visser »

In de orthopedische techniek wordt PVA (polyvinylacetaat als ik t wel heb) gebruikt. Dat wordt zacht bij lage temperatuur zo'n 60 graden. Handdoekje ertussen en je kunt het naar het lichaam vormen. Wel vrij duur spul.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door spikee »

Zn klein oppervlakte 3d scannen met b.v. einstar?
Werkt prima en snel op b.v. het gezicht van ee mens. Kost ongeveer 1000 euro.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door FreesKever »

Ik vermoed dat 3D scannen geen goede optie is.

Botten zijn stijf, maar vlees, vel en wat daar tussen zit geeft mee, en ik denk dat je wat tegendruk wilt hebben tijdens het meten.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door joopbos »

FreesKever schreef: 21 feb 2023 21:32 Ik vermoed dat 3D scannen geen goede optie is.

Botten zijn stijf, maar vlees, vel en wat daar tussen zit geeft mee, en ik denk dat je wat tegendruk wilt hebben tijdens het meten.
Het idee is om een testzadel te maken. Van dat testzadel zijn er 2 uitvoeringen. 1 is een zadel, wel de juiste vorm, zonder zacht meetdeel. EErst wordt op een pasfiets alles juist afgesteld, Zadelhoogte stuur hoogte en afstand. Zodoende is de houding vastgelegd. Daarna wordt een volgend testzad el op de de pasfiets gezet, die zadel heeft op de plaats waar de zitbotten zitten een indrukbaar en vormvast deel. De fietser gaat op dat zadel zitten, ideaal met de fietsbroek aan, en blijft even zitten met de handen op het stuur. Nu worden er door de zitbotten deukjes in het testzadel gedrukt.

Dan het lastige deel. Het deel waar de deukjes inzitten scannen en overbrengen in het cadmodel van het zadel. Dit laatste valt nog niet mee.
Plaats reactie