Zandprinter / hobbygieter

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Zandprinter / hobbygieter

Bericht door Jurrian1 »

Goedemorgen allemaal!

Toevallig iemand hier die nog wel eens wat complexe productien giet van aluminium? Ik heb een ontwerpje liggen van een 2takt cilinder, alleen heb ik zelf niet de mogelijkheid dit te gieten. Als er iemand is die een zandprinter heeft zou dat natuurlijk helemaal makkelijk zijn :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik al eens gezien heb:, Geen Zandprinter, maar een "gewone" Filamentprinter waarmee de Mallen en kernkastjes geprint werden.

Dan kun je met deze modellen gewoon in delftse aarde je gietvormen maken op de traditionele wijze.
de kernkastjes stamp je vol met kernzand (Even uit het hoofd fijn zand met waterglas), die je vervolgens blootstelt aan een gas om het uit te harden., heb je alle onderdelen.. vorrm in elkaar zetten.. ALu erin.. klaarrrr...

Er zijn overigens ook wel gieterijen die hun neus niet ophalen voor enkelstuks en kleine series..(dat scheelt je een smeltkroes kopen, en een oven en brander maken)
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door André-R »

Helemaal mee eens , Arie. Maar mocht iemand toch echt aluminium willen gaan gieten, bij De Hazelaar in Soest vind je nagenoeg alles , heb er indertijd brussels zand gekocht maar nog niet aan smelten toegekomen...
https://www.hazelaar.nl/product/brussel ... zand-5-kg/
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door hainjedaf »

Je kan verloren-was-gieten met behulp van een 3D printer.

Daar zijn zelfs filamenten voor
https://machinablewax.com/wax-filament/
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door André-R »

hainjedaf schreef: 25 jan 2023 13:07 Je kan verloren-was-gieten met behulp van een 3D printer.

Daar zijn zelfs filamenten voor
https://machinablewax.com/wax-filament/
Interresant...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door Arie Kabaalstra »

was filament.. interessant.. daar kun je ook verloren model mee gieten, en dus je model in keramische slurry dompelen, en daarna in zand (voor de stevigheid) en dan weer in de slurry, tot je een voldoende dikke schaal hebt..

Een gietvorm van vormzand (of Delftse aarde) is voor de meer traditionele vorm van gieten, met een zandmal in een vormkast.
Ik heb zelf een vormkastje (kleintje ook wel gietfles genoemd), en een baaltje Delftse aarde, maar ik ben nog niet toegekomen aan het gieten (vroeger wel gedaan op de Edelsmidsopleiding)

Youtube is een bron van tip en trucs voor het gieten..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door hainjedaf »

Arie Kabaalstra schreef: 25 jan 2023 13:24 was filament.. interessant.. daar kun je ook verloren model mee gieten,
Ik geloof dat ik dat al gezegd had...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door Bjornski1976 »

Je kan zelf ook machinable wax maken van kaarsvet en smelten van plastic tasjes wat in een gestolde versie goed te frezen is.
https://youtu.be/ck__nwAbnQY
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door Markus »

Voor de mensen met minder tijd ook gewoon te koop

https://www.trycut.co.uk/

http://www.jewelwax.co.uk/jwproducts.htm

https://machinablewax.com/

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door Arie Kabaalstra »

hainjedaf schreef: 25 jan 2023 14:27
Arie Kabaalstra schreef: 25 jan 2023 13:24 was filament.. interessant.. daar kun je ook verloren model mee gieten,
Ik geloof dat ik dat al gezegd had...

Je moet niet alles geloven.. :lol:

Ik heb het in eerste instantie gehad over modellen printen om af te vormen, zoals ze dat vroeger van hout deden.. en het printen van vormkastjes voor de kernen..
Dus geen verloren model.

Ik heb ooit een filmpje gezien van iemand die een spruitstukje nodig had voor zijn brommertje, tekening gemaakt, 3d model geprint, met Kernprenten eraan, in 2 helften zodat ie em op de klassieke manier kon afvormen in zand.
Voor de kern had ie dus een vormkastje geprint die ie volstouwde met zand en waterglas en daar een gas doorheen liet stromen om het waterglas uit te harden, en zo een kern te bekomen.. die werd in de vorm gelegd, rustend op de kernprenten, malletje dicht, Alu erin, even laten koelen, kern eruit peuteren.. en Presto,, een inlaatspruitstuk.

Als we dit naar een tweetakt cilinder vertalen: Gaat er een Nicasil wand in, of een gietijzeren bus?
dat scheelt namelijk nogal in de vorm van de kern, immers als het een gietijzeren bus wordt, kan de kern voor de cilinder en de spoelpoorten in een stuk, zoniet, dan zul je per poort een aparte kern moeten maken, en die in de kern voor de cilinder moeten hangen..

Om eerlijk te zijn, lijkt mij uitbesteden van dit verhaal de beste optie.. wat het gieten betreft.. mogelijk kun je wel zelf de modellen en de kernkastjes printen in overleg met de gieterij
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door Bjornski1976 »

Een kern gemaakt van vormzand met waterglas word met CO2 gehard.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij een zandprinter denk ik toch echt hieraan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door Arie Kabaalstra »



het gieten aan de band van geprinte modellen.
Een kern gemaakt van vormzand met waterglas word met CO2 gehard.
Ok... C02 was het dus..het is ook wer 25 jaar geleden dat ik voor het laatst in de schoolbanken zat
Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Re: Zandprinter / hobbygieter

Bericht door Jurrian1 »

Dank voor jullie input, ik ga eens kijken wat nu de beste optie is. Cilinder zal inderaad een nicasyl wand in moeten. Als ik een resultaat heb deel ik die wel :lol:
Plaats reactie