Stepcraft D840/3 uitlijnen hulp gevraagd?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
GaisStepcraftD840
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2023 21:38

Stepcraft D840/3 uitlijnen hulp gevraagd?

Bericht door GaisStepcraftD840 »

Net voor de kerst mijn Stepcraft D840 opgebouwd, dat was al een werkje op zich, maar goed. Een paar kleine frees bewegingen gemaakt en wil nu een plaat van 300x780x3mm uitfrezen.
Ik gebruik hiervoor het programma WINPC/NC maar heb ook Vcarve gekocht.

Heb het probleem dat de machine vastloopt na een minuut of 10, de machine is dan bijna aan het eind van de Y-as en wil terug naar het midden, de Z-as gaat omhoog en de machine wil zich SNEL verplaatsen via de Y-as, een spindel komt niet in beweging hierdoor loopt de machine vast.
Ik denk dat ik de Y-as niet goed heb uitgelijnd, mijn Stepcraft heeft 2 motoren op de Y-as.

Heb alles al geprobeerd, bouten van de Y-as los, tafel weer waterpas gesteld, spindels ingevet, zijkappen eraf, ik ben ten eind raad.
Wat wel gek is, is dat zodra de machine in het midden van de Y-as is je de spindels geluid hoort maken of meer geluid dan normaal.

Is het een idee om de aluminium onderplaat los te halen? of zie ik nog iets over het hoofd?

Super bedankt alvast voor jullie hulp
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Stepcraft D840/3 uitlijnen hulp gevraagd?

Bericht door Rocnc »

Ik ken de machine niet. Mijn ervaring is dat het heel belangrijk is dat de stappenmotor heel soepel moet kunnen draaien. Ze kunnen best heel sterk zijn, maar vanuit stilstand op gang komen met een ietwat zwaar lopende spindel is al snel funest.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Stepcraft D840/3 uitlijnen hulp gevraagd?

Bericht door Kars-cnc »

Als ik het zo lees gaat het om een G0 beweging terug naar de begin positie nadat het freeswerk klaar is?

De oorzaken die ik zo kan verzinnen zijn; mechanische weerstand te hoog, stepper voedingen kunnen het niet aan, acceleratie staat te hoog, iets in de G-code waar je machine niet mee om kan gaan en tenslotte zou het nog een EMC probleempje kunnen zijn. De eerste drie mogelijkheden hebben allemaal als basis oorzaak dat je machine de gevraagde beweging/snelheid (op dit moment) niet aan kan. Je zou eens kunnen beginnen met de acceleratie en eventueel de as snelheid lager te zetten.

Het is handig bij dit soort zaken als je het probleem reproduceerbaar kunt maken, dat zoekt heel veel gemakkelijker. Je zou met de hand een stukje G code kunnen maken wat ongeveer hetzelfde doet als het laatste stukje van je programma. Of anders gewoon wat random combinaties van snelle as bewegingen.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Stepcraft D840/3 uitlijnen hulp gevraagd?

Bericht door MeMoRy »

Is er geen manier om de foutconditie uit te lezen? Geven de drivers geen foutmeldingen door. Dit lijkt me tenmiste iets dat softwarematig diagnostiseerbaar moet kunnen zijn?
Welke electronica zit erbij jou op?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stepcraft D840/3 uitlijnen hulp gevraagd?

Bericht door benkr »

Ik ken de 840/3 versie niet in detail, maar in het algemeen is dit te wijten aan de hele opbouw van zo'n Stepcraft, deze opbouw is en blijft problemen geven, warmte ontwikkeling in de rollertjes, vervuiling, omgevingstemperatuur en afstelling zijn en blijven steeds problemen geven, dit is een heel bekend Stepcraft probleem.
Alleen het ietsje losser stellen van de geleider wieltjes lost dit probleem gedeeltelijk op, maar daar krijg je onnauwkeurigheid voor terug.
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Stepcraft D840/3 uitlijnen hulp gevraagd?

Bericht door JoepS »

Ik heb een Stepcraft D.420 2. De D-serie (en dan vooral de grotere machines) staat erom bekend dat 'ie perfect moet worden uitgelijnd om geen problemen te hebben met het vastlopen van de motoren bij rapids. Het kan goed zijn dat het portaal wel snel van de ene naar de andere kant kan bewegen, maar niet andersom. Of dat 'ie vastloopt bij één van de twee uiteindes van de y-as. Ik heb dit weten op te lossen door 'm volledig opnieuw te assembleren en geduldig de assen uit te lijnen. Mechanisch loopt 'ie nu soepel en kan ik 'm onbelast met 7000mm/min bewegen (dat is zo'n beetje de max van de D2-serie), maar de assen staan nu niet meer pefect haaks op elkaar. Trammen zou ik wel kunnen doen (is een drama), maar dan introduceer je weer mechanische weerstand en loopt 'ie weer een stuk stroever.

Schijnbaar hebben de iets sterkere stappenmotoren van de D3-serie dit probleem nog niet helemaal opgelost. Wat mij betreft is de D-serie nog steeds niet een zorgeloos product.
GaisStepcraftD840
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2023 21:38

Re: Stepcraft D840/3 uitlijnen hulp gevraagd?

Bericht door GaisStepcraftD840 »

Bedankt allemaal, super, de wiel/lagers opnieuw op moment gezet, de spindels opnieuw uitgelijnd en de goede tip was om de snelheid terug te brengen van het verplaatsen. Deze heb ik nu op 40mm/sec gezet, het gaat nu super, echt bedankt!

Nog 1 vraag, ik wil in 6mm Trespa gaten frezen:
Welk freesje moet ik gebruiken?
Wat zijn de snelheden, van de Spindel en van de Feed.
in hoeveel stappen kom ik door het trespa heen?

Nog 1 vraag :-), ik wil ook graveren (letter schrijven)
ik denk dat ik een 60graden freesje hiervoor gebruik en dan 1 mm diep.
wat zijn dan de snelheden?
Is het wel handig om dit freesje te gebruiken!
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Stepcraft D840/3 uitlijnen hulp gevraagd?

Bericht door Goudgele »

Er zijn formules om de snelheid etc te berekenen. Nu is dat als je het mij vraagt helemaal niet nodig als je met een hobby machine hout gaat frezen (ik heb er ervaring mee).

Zet je spindle eens op maximaal toerental (hoeveel is dat?) en je snelheid op bijvoorbeeld die 40mm/sec die je noemt. Stop een nieuw freesje in de spindle en begin eens met 1mm diepte per keer. Als dat goed gaat probeer je 2mm en dan 3mm etc. Gewoon proberen net zo lang tot je het idee hebt dat de machine het niet leuk meer vindt. Dan 1 a 2 stappen terug gaan en dat als settings gebruiken.

Gebruik gewoon goedkope freesjes, zodat je niet bang hoeft te zijn om er een paar te mollen. Wel in de gaten houden dat ze nog scherp zijn en anders gewoon wisselen voor een nieuwe.
Plaats reactie