Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Moderator: Moderators

Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door Cribs »

Ik ben op zoek naar een materiaal wat hierop lijkt. Het moet freesbaar zijn en het liefst van acryllaat achtig spul?
Ik zou niet weten op wat voor zoekterm ik moet zoeken.

Het lijkt wel kunstof, maar dan met een mooi patroon erin? Daarnaast moet het ook nog is tegen UV en weer en wind kunnen..

Afbeelding
Afbeelding

Bij gebrek aan een subforum waar we vragen kunnen stellen over materialen doe ik het even zo.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

bedoel je dit spul??
da's inderdaad een kunststof, om precies te zijn een kunsthars, meestal epoxy, maar soms ook een vinylester.
dat patroon dat zijn vezels om de boel te versterken.. in het geval van zwarte vezels is het koolstofvezel, ook wel bekend als Carbon(fiber)
vergis je niet in het bewerken van dit spul, het is nogal abrasief, en het stogf wat er bij vrijkomt wil je beter niet inademen.
sterk spul ook... ze maken er onder andere racefietsen, tennisrackets en formule 1 auto's van.. en klompen.. maar da's een verhaal op zichzelf..

er zijn wel freesjes voor vezelversterkte kunststoffen, ik meen dat Mede-forumlid DaBit wel ervaring heeft met het verspanen van Koolstofvezel, als ik het wel heb zijn dat de freesjes met "Diamond" vertanding, dat wil zeggen, ruitvormige tanden.

het is wel zo te koop, in platen, als je andere vormen nodig hebt kun je het ook zelf lamineren, da's niet heel spannend, maar vergis je niet in de prijs... 40,- per vierkante meter Ex BTW.. en dan komt de hars er nog bij.. en als je het goed wilt doen de "consumables" voor het vacumeren..

https://www.polyservice.nl/vezels/111-7 ... 1_m_op_rol
Koolstofvezel op de rol.

https://www.carbonwebshop.nl/carbon-fib ... 50x250x2mm
of voor 41,- een plaatje van 250x250..
Jam
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door Jam »

Je kunt zo'n resultaat wellicht ook bereiken door op je voorkeurs-materiaal er een laagje nep-carbon te plakken. De techniek heet "hydro dipping", geeft een fraai resultaat. Er zijn genoeg youtube filmpjes van te vinden.

Of het ook aan je eisen voldoet weet ik niet maar mogelijk is het een bruikbaar alternatief.
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door Cribs »

Dank dank dank voor de reacties.
Echter nog niet helemaal waar ik naar opzoek ben.
Ik begrijp dat het carbon is. En dat sommige platen dmv foliedippen worden voorzien van een mooie laag.

Maar waar ik op doel is dat dit soort plaatmateriaal, bijvoorbeeld een 'marble-look' zo wordt verkocht door een fabrikant. In beide gevallen lijkt het wel een soort van PVC met carbon en marmer look. Ik vraag me namelijk af of dit echt Carbon is, of een paneel met carbon look.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door DaBit »

Cribs schreef: 22 jan 2023 00:04 Ik vraag me namelijk af of dit echt Carbon is, of een paneel met carbon look.
Vanaf een afstandje lastig te beoordelen of het echt of nep is.

Maar als het echt is dan kan het geperst carbon zijn. Bij dat proces vullen ze een negatieve mal met hars en vlokken vezel, drukken het positieve deel erin, beetje warmte, en voila, je onderdeel. hier wel een paar leuke videootjes over dat proces toegespitst op de hobbyist.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door cncjohn »

Wat jij denk ik bedoeld is een kunststof plaat waar d.m.v een wals rol tijdens het extrusie proces een motief in het oppervlak wordt gedrukt.
Ik heb hier voorbeelden van gezien en moet zeggen het lijkt er op.
Meestal is het een abs drager net daarop een ingekleurd laagje pmma(acrylaat)
Voor de uv en chemische bestendigheid

Ik denk dat ik nog wel iets heb liggen.
Zal morgen foto maken en plaatsen

Mvg John
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door cncjohn »

Je kunt evt. ook even op de website van de leverancier kijken. Dan krijg je vast een idee
www.senoplast.com
En dan even zoeken naar embossings
brochure

( Sorry!! Krijg de link niet hierheen)
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door P1-Engineering »

De bovenste is zogenaamd Forged carbon. Losse vezels/vlokken die onder druk samen geperst worden.
Dit kan je kopen in plaatmateriaal als het vlak moet zijn of vrij eenvoudig zelf maken dmv een geprinte mal

https://www.easycomposites.co.uk/virgin ... -fibre-tow
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door Cribs »

cncjohn schreef: 22 jan 2023 09:18
Ik denk dat ik nog wel iets heb liggen.
Zal morgen foto maken en plaatsen

Mvg John
Heel graag! Dank.
P1-Engineering schreef: 22 jan 2023 13:13 De bovenste is zogenaamd Forged carbon. Losse vezels/vlokken die onder druk samen geperst worden.
Dit kan je kopen in plaatmateriaal als het vlak moet zijn of vrij eenvoudig zelf maken dmv een geprinte mal

https://www.easycomposites.co.uk/virgin ... -fibre-tow
Zelf maken is helaas geen optie, of in ieder geval te veel moeite :)
Waar zou je dit (in nederland) kunnen kopen? De plaat zegmaar. Ik krijg alleen Amerikaanse sites die het leveren te zien.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door MeMoRy »

Als je mallen kan maken, kan je evt ook denken aan echt carbon fibre maken. Is een heel proces, maar dan heb je iets wat licht en sterk is.
De "carbon fibre look" dmv folie is wat uit de mode, maar je ziet het nog vaak genoeg op bijv after market "tuning" onderdelen voor auto's en motoren. Voor de meeste mensen goed genoeg voor de looks.
En zoals anderen al zeiden: CF bewerken is alsof je een slijpschijf probeert te bewerken. Vreet je freesjes op. En het stof is (mogelijk*) kankerverwekkend. Dat geldt ook voor bewerken van die geperste vezels. En pf2 mondkapje is niet genoeg, je wilt echt een goed filtersysteem.

(*) langetermijneffecten zijn nog niet 100% bekend. Stof kan sowieso je longen beschadigen, zoals bewerken van polyester e.d. ook kan.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 23 jan 2023 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door Sven »

MeMoRy schreef: 23 jan 2023 07:47 En het stof is kankerverwekkend.
Dat is voor het eerst dat ik dat lees, heb je een referentie?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit en waar is het te koop

Bericht door Sven »

Carbon nanotubes zijn geen koolstofvezels.

Het is goed om kritisch te blijven op de gezondheidsgevaren van koolstofvezel en de daarbij gebruikte harsen, maar ik pleit er wel voor om de juiste gevaren bij de juiste materialen gebundeld te houden.

Voor zover ik weet:

- koolstofvezel is zeer stijf, elk microvezeltje gedraagt zich als naald, die moet je uit je lichaam zien weg te houden.
- geldt in iets mindere mate vast ook voor glas
- de dampen van epoxyhars zijn gevaarlijk, inademing vermijden
- uitgeharde epoxy is niet gevaarlijk voor de gezondheid, maar of het is uitgehard hangt weer af van hoe goed de verwerking is geweest.
Het bewerken van in slechte verhouding gemengde epoxy of onvolledig gemixte epoxy kan ook weer gevaar opleveren.

Voor de volledigheid heb ik nog even gezocht op carbon fiber carcinogenic, de enige info gaat al snel over nanotubes.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie