Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jan 2023 16:10 dan kun je de 'waardeloze' vlaktes woestijn gebruiken om iets met die zon te doen, want zonne energie is er in principe in overvloed, vervolgens verscheep je het over de wereld.
Heb je de simulaties gezien van als ze 25% van de Sahara volzetten met zonnepanelen ?
Dan gaat de bewoonde wereld helemaal naar een klimaatkrisis.
Het gevolg was namelijk dat het daar ging afkoelen en neerslag zou vormen waardoor de Sahara zoals vroeger weer groen wordt.
Maar juist wolken en neerslag die wil je niet op een zonnefarm en op de plaatsen waar je het wel wilt (bewoonde wereld) valt het niet meer of veel minder.
Lastig hoor zo'n wereld simulator met goede oplossingen zonder bijwerkingen, misschien ook wel een mooi vraagstuk voor een AI ;-)
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jan 2023 16:10 ...
Iets met synthetische brandstof, die liefs 10x zoveel energie inhoud heeft dan olie of zo, en ook niet teveel weegt. (en er mag natuurlijk ook geen co2 vrijkomen bij gebruik)
Dan moeten die gebieden opeens politiek stabiel worden wat ook nog wel eens een uitdaging kan zijn.

(en als die systhetische brandstof dan 0.42 per liter kost vind ik dat een prachtige uitkomst)
Niet zo realistisch. Als dat zo makkelijk kon, was dat er al lang.
De hoop in de jaren 50 was atoomenergie "de hoop" voor zo'n supercompacte "brand"stof, maar 70 jaar later is dat beperkt tot centrales her en der. Ivm veiligheid e.d.

Elke "brand"stof (ook kernsplijtingstoffen) gaat alleen maar duurder worden. Want er is steeds minder een er zijn steeds meer mensen die er gebruik van willen maken.

Beste optie is mijn inziens (terug naar) minder verbruiken. Better isoleren, dikkere kleding aan, werken dicht bij huis, lokaal produceren, minder reisjes in het algemeen (dus al helemaal niet vliegen).
Ik vlieg al jaren niet meer, heb zelfs geen auto. Huis volledig geïsoleerd (A label). Geen aardgas. Groene energie, etc.
Alles in de hoop dat mijn achterkleinkinderen nog een leefbare wereld zullen hebben.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Terug naar max 1 miljard bewoners voor deze planeet.
Maar hoe en wie ? Het groeit nog steeds.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Sven schreef: 12 jan 2023 15:03 Als er ooit nog waterstof uit het aardgasnet komt dan veranderen de cijfers wel meteen.
Ahum, dat word 'm voorlopig niet geloof ik:
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Memory, op mijn denkvlak zit je. Kernenergie? Die techniek heeft wel bewezen niet veilig te zijn, en net zo belangrijk, gewoon eindig. Op zich niet raar dat de techneuten hier een oplossing in techniek zoeken. 😀

Een miljard mensen? Als die zweer in oost Europa zich uitbreid, snel genoeg. Hoop t niet trouwens.

Khelt, regen in de Sahara? Ik zou het tegenovergestelde verwachten. Met al die spectraalgevoelige panelen in de zon ipv fel weerkaatsent zand ligt een thermal runaway meer voor de hand.

Wat wel? DME? Geen idee, shoot!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Bjornski1976 »

https://nos.nl/artikel/2459378-saudisch ... s-oordeels

Een groene woestijn gaat er komen, is er al.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 12 jan 2023 17:17 Ahum, dat word 'm voorlopig niet geloof ik:
Dat videootje, mjah. Die brandbaarheid valt in dezelfde categorie als aardgas, geen extra reden tot zorg. Het lekken van het spul wel; het lekt echt overal dwars doorheen. Daarom kun je ook het huidige gasnet niet gebruiken voor pure waterstof; alle prima aardgasdichte afdichtingen zijn een vergiet voor waterstof. Stop aan het begin van de pijp waterstof erin, en aan het eind heb je niks meer.
Wel kun je een paar procent bijmengen.
kawarider schreef: 12 jan 2023 17:32 Wat wel? DME? Geen idee, shoot!
Dat spul blijft interessant klinken. Conversie van CO2 naar DME kan richting de 45% efficient geloof ik, niet slecht. En de infrastructuur voor dat spul is er al; je hoeft niet met dat ellendige waterstof te zeulen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

DME blijft voorbij komen, te pas en te onpas. Niet echt diy volgens mij, en ik weet eigenlijk niet waarom zo ingewikkeld doen mbt energie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Ingewikkeld, sja. Het blijft toch handig als je energie in een tankwagen of bootje kunt stoppen.

Maar niet DIY inderdaad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

Kjelt schreef: 12 jan 2023 17:14 Terug naar max 1 miljard bewoners voor deze planeet.
Maar hoe en wie ? Het groeit nog steeds.
1 goed werkend virus zou dat trucje toch moeten kunnen doen.
Terug naar 1 miljard is misschien een iets te sterke reductie. maar een 25% mag er zeer zeker wel af.
Beetje lullig als je dan net tot die 25% zou behoren, maar is dan voor een goed doel moet je maar denken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 12 jan 2023 20:56 DME blijft voorbij komen, te pas en te onpas. Niet echt diy volgens mij, en ik weet eigenlijk niet waarom zo ingewikkeld doen mbt energie.
Voor jou wel te doen lijkt me, gewoon zo'n installatie in je schuur. :lol:
Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kars-cnc »

DME is toch geen echte oplossing? Je gaat CO2 verbinden met H2 om een brandstof te maken die zich gemakkelijk laat opslaan, transporteren, en verbranden. Tot zover prima, maar bij gebruik in motoren, CV ketels etc. wordt de H2 gebruikt en gaat de CO2 gewoon de atmosfeer in. Die is dan niet meer terug te vangen om nieuwe DME mee te maken.

Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag ;-)
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door MeMoRy »

kawarider schreef: 12 jan 2023 17:32 Memory, op mijn denkvlak zit je. Kernenergie? Die techniek heeft wel bewezen niet veilig te zijn, en net zo belangrijk, gewoon eindig. Op zich niet raar dat de techneuten hier een oplossing in techniek zoeken. 😀
Ja, in de jaren 50 dachten ze dat alles op kernenergie zou gaan werken. Auto's, treinen, wasmachines
Ford nucleon:
Afbeelding

Er was zelfs een experimenteerdoos voor kinderen met echt uranium erin. :lol:
Afbeelding

Er zit factoren meer energie in aan gram uranium (met kernsplijting) ten opzichte van een gram olie (bij verbranding).
Maar ja, was toch geen goed idee. Vandaar dat ik kerncentrales noem.
Ik was nog wel de kernonderzeeërs en een paar types schepen vergeten, die natuurlijk wel een mobiele kerncentrale hebben. Maar alle andere toepassingen zijn uitgebleven.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Bjornski1976 »

Het interessante van mobiele kerncentrales en de ontwikkeling in die tijd is dat de hoofdontwerper al snel door had dat een reactie niet heel veilig was voor de bemanning aanboord van een onderzeeër. Het was een instabiel geheel.

Hij kwam toen op het idee om een gesmolten zout reactor te bouwen ook bekend als thorium reactor. Hier hebben ze veel op getest en werkte goed.

Helaas werd het project gestopt, ook al was het veiliger en succesvol, omdat vanuit een militaire overwegingen ook kernbommen gemaakt moesten worden.

Nu is men druk bezig om thorium reactoren te ontwikkelen. India, China maar ook TuDelft is hier mee bezig.

Youtube heeft mooie filmpjes hierover en natuurlijk zijn er ook nadelen die onder belicht worden maar het is een interessant iets. Mijn inziens heeft dit wel perspectief voor de korte en lange termijn.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie