ff serieus, energiekosten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Sven »

Waarom wordt afvalolie uit een motor gehaald en wordt er nieuwe ingestopt?
En wat is het verschil tussen dieselolie en afgewerkte motorolie, afgezien van de viscositeit?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door serum »

johannes77 schreef: 10 jan 2023 17:52 De winst zit er in dat je een ruimte direct en snel kan verwarmen i.p.v. eerst nog meters buizen door te moeten en ook andere ruimtes te moeten verwarmen. Tevens hoef je niet eerst water op te warmen welke dan weer lucht op moet warmen.
Sterk afhankelijk hoe je je CV afgesteld hebt en wat voor regelsysteem erop zit, denk niet dat daar de winst zit. Gevoelsmatig misschien, maar ik vermoed dat wanneer je eraan gaat rekenen dat het tegenvalt. En als je in een woonwijk woont, dan mag je al helemaal niet aan zo'n ding denken naar mijn beleving. Ronduit asociaal, maar dat vind ik ook van houtkachels zonder fatsoenlijk stookbrevet. Onze lieftallig buurman (die met de dikste auto op de plas) stookt gerust met mist.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Die filmpjes poppen ineens overal op. Wat is daar nu voor nieuws aan? Het wordt net gepresenteerd als het ei van Columbus. Niets nieuws onder de zon lijkt me. En dan zijn er nog uitvinders die helemaal het Walhalla bereikt hebben en nog een extra warmtewisselaar op de uitlaat zetten.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kars-cnc »

johannes77 schreef: 10 jan 2023 17:52 De winst zit er in dat je een ruimte direct en snel kan verwarmen i.p.v. eerst nog meters buizen door te moeten en ook andere ruimtes te moeten verwarmen. Tevens hoef je niet eerst water op te warmen welke dan weer lucht op moet warmen.
Bij een doorsnee woning zijn die verliezen klein en leveren overwegend warmte binnen de woning.
De verliezen om eerst water op te warmen (in een CV ketel) zijn er overigens niet, in tegendeel een CV ketel weet ook de warmte uit het condens in de afvoergassen nog mee te pakken iets wat met vrijwel geen enkele ander heater gebeurt.

Maar goed, er zijn natuurlijk ook andere ruimtes te verwarmen als een "doorsnee woning" en dan kan zo'n diesel heater z'n nut hebben.
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door TestCase »

kawarider schreef: 10 jan 2023 18:43 Die filmpjes poppen ineens overal op. Wat is daar nu voor nieuws aan? Het wordt net gepresenteerd als het ei van Columbus. Niets nieuws onder de zon lijkt me. En dan zijn er nog uitvinders die helemaal het Walhalla bereikt hebben en nog een extra warmtewisselaar op de uitlaat zetten.
Nee, helemaal niks nieuws, natuurlijk. Ik ben wel in hetzelfde bedje ziek. Heb zo'n standkacheltje in mijn werkplaats met een paar meter pijp aan de uitlaat. Toen ik merkte hoe warm die werd, ging er een lampje aan. Ik had ook een stuk pvc liggen van de perfecte lengte, hoefde dus zelfs niet te zagen. 2 kapjes erop en rond die uitlaat proppen. Water erin en de laatste joule eruit aasgieren. Maar pvc wordt al redelijk mals bij 80°C, dus dat plan maar laten varen omdat ik verder niks had liggen waar ik iets mee kon. En geld uitgeven om enkele joules mee af te vangen, is ook te zot.

Het ding werkt wel heel goed. Mijn werkplaats is 6 op 7m en 2.20 hoog, dat zal zo'n 90 kuub zijn. De hoeveelheid staal die er op een hoop ligt, is ook niet te onderschatten.
Als je begint te tellen klopt het ook allemaal wel. Hij staat meestal zo rond de 2 kW te blazen, en dat is aangenaam. Toen het -10 vroor meestal 3 kW, maar ook dikwijls genoeg op 4 en zelfs kortstondig op 5 kW. Dus warmte komt er wel uit, en ook efficiënt.

Ik stook er gewoon rode diesel in. Maar heb wel wat andere brandstoffen geprobeerd, vervallen zonnebloemolie die ik nog had liggen aan 80c ofzo, kerosine, gewone benzine, alcohol. Dat wordt allemaal zonder probleem gewoon opgebrand. Maar ik heb een hekel aan overbodig onderhoud en wil dat dat pompje de rest van mijn leven meegaat. Dat ding open pielen om er de kool uit te krabben ook liefst zo weinig mogelijk, dus geen plantaardige olie of afgewerkte motorolie. Ik schat dat het nu toch al zo'n 500 uur zonder problemen heeft staan blazen en hij start gewoon op zonder stotteren of lang voorverwarmen. Dat was met die plantaardige olie wel anders, de opstarttijd was duidelijk langer.

Er bestaan ook van die branders speciaal voor afgewerkte olie. Ik heb dat eens in een garage gezien. Hoe het werkt weet ik niet, maar het stinkt totaal niet en er komt een verbazingwekkende hoeveelheid wermte uit. Dus voor mensen die veel en vooral goedkope afvalolie hebben misschien een optie.

Misschien erbij vertellen dat ik ook nog een houtkachel en een propaanbrandertje in die werkplaats heb. Die standkachel is voor de lange adem en niet geschikt om die ruimte snel warm te krijgen. Als ze alle drie opstaan, is het binnen 10 minuten goed 18°. Dat propaanbrandertje zal rond de 1 kW liggen. Met die houtkachel ben ik iets te enthousiast geweest toen ik hem bouwde, staat in een hoek en in die hoek is het niet te houden als ik hem vol laat gaan. De volgende zal een flinke maat kleiner worden en zal ook strategischer opgesteld worden. Eenmaal het goed opgewarmd is, houdt dat standkacheltje het heel goed bij op een lage stand.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door assink »

Heb zoiets in het groot, deze heb ik wel buiten m'n werkplaats staan.
Deze verbruikt maximaal 2,4 l per uur, maar in mijn werkplaats haalt ie dat nooit.

https://www.toolnation.nl/remko-atk-25- ... 20850.html

Heb 'm alleen aan staan als ik langer in de werkplaats bezig ben. Continu verwarmen is wel vrij duur met zo'n ding, vooral met een klinkervloer die rechstreeks op het zand ligt, en je voor de rest alleen een spouwmuur hebt en 4cm dupanel isolatie in het plafond.
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door TestCase »

Ja, als je 25 kW aan warmte wil zal je ook 25 kW aan brandstof moeten opstoken. Daar kunnen we natuurkundig gezien niet omheen, wat de moreel superieure milieureddertjes ook mogen beweren..
De laatste keer dat ik rooie kocht, was dat aan 1,20€ de liter. Aan 2,5 liter per uur telt dat aardig op als dat ding uren maakt. Ik kom met 1/3 liter per uur wel toe om bij te stoken. Ook niet goedkoop als dat ding de hele dag staat te blazen, maar het scheelt wel een slok op de borrel met de gasrekening die hier zo langzaam aan afpersingsvormen begint aan te nemen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door WillyH »

TestCase schreef: 02 feb 2023 08:42 Ja, als je 25 kW aan warmte wil zal je ook 25 kW aan brandstof moeten opstoken. Daar kunnen we natuurkundig gezien niet omheen, wat de moreel superieure milieureddertjes ook mogen beweren..
Dat is een verkeerde vergelijking. Om 25kW aan warmte te verkrijgen zal je meer tot veel meer dan 25kW aan brandstof moeten gebruiken. Dat noemt men het rendement van een verwarmingssysteem. Bovendien wil ik liever een "moreel superieure milieureddertje" als naaste buur dan een egoïst die lak heeft aan milieuwetgeving en die van oordeel is dat hij best wel die afgewerkte motorolie door zijn kacheltje mag jagen.
Fun fact: een vroegere werkgever van me vond het zonde dat al die afgewerkte olie van zijn +200 vrachtwagens alleen maar kon afgevoerd worden naar een verwerker. De verwarming heeft er een tijd staan draaien op zwarte smurrie. Met als eindresultaat zijn installatie om zeep en als bonus een megaboete van de OVAM (controlerende overheidsdienst voor milieu).
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door TestCase »

WillyH schreef: 02 feb 2023 10:28 Om 25kW aan warmte te verkrijgen zal je meer tot veel meer dan 25kW aan brandstof moeten gebruiken.
Echt? Meen je dit nu?

“Energy is not lost or destroyed, it is merely transferred from one party to the next.” – Sir Isaac Newton

https://en.wikipedia.org/wiki/First_law ... modynamics


WillyH schreef: 02 feb 2023 10:28 afgewerkte motorolie
Waar gaat het over afgewerkte motorolie?


WillyH schreef: 02 feb 2023 10:28 OVAM
Ah, een vlaamse belg, dat verklaart al veel.
Je weet toch waar BELG voor staat? Ben Erg Lomp Geboren! :mrgreen:
NL, Nog Lomper, trouwens. :mrgreen:
Graptjen wuh. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

Dit moreel superieur milieureddertje heeft inmiddels zijn Daikin/Intergas hybride warmtepomp. Tot nu toe valt het me helemaal niet tegen; deze week 6-8kWh aan elektriciteit per etmaal nodig gehad om de boel einde middag/avond op 19 graden te stoken en de rest van het etmaal op 18. En de zon levert alweer ruim 60% van die energie.

Er is verder nog wel wat te winnen; bij oplevering staat het spul zo ingesteld dat het comfort er zeker niet onder te lijden heeft. Logisch, zou ik als installateur ook doen anders regent het klachten. Ik heb de stooklijn en verwarmingsprogramma dus al wat aangepast, maar daar is nog wel meer te halen. Magoed, eerst meten, dan grafiekjes trekken, plan maken, aanpassen, weer meten, vergelijken, en kijken of het bracht wat je ervan verwachtte.

Warmwater komt nog wel uit gas, en de verse ketel is daar niet heel veel efficienter in dan de ketel uit 2005 die hij vervangt. De winst zit 'm voornamelijk in het feit dat het huidige systeem zich als geiser gedraagt en de warmwatertemperatuur iets lager is. Misschien is een buffervaatje van een liter of 30-50 voor de koudwaterinvoer te plaatsen en die hoeveelheid water voor te verwarmen met de warmtepomp wel zinvol. Zou toch wel een procent of 30-40 aan benodigd gas voor de warmwaterbereiding moeten kunnen schelen. In ruil voor electriciteit, en dat je eens in de zoveel tijd de boel even naar de 60+ graden moet brengen tegen groeiende beestjes moet je ook meerekenen. Eens rekenen of het wel opweegt tegen de kosten van materiaal, elektriciteit en de extra verliezen.
TestCase schreef: 02 feb 2023 12:05 Echt? Meen je dit nu?
“Energy is not lost or destroyed, it is merely transferred from one party to the next.” – Sir Isaac Newton
Ja, van de brandstof via het rookgaskanaal naar de mussen buiten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Ik heb de eerste mnd van dit jaar met CV verwarmd.
Ik zet het aan op 20° als ik op sta en rond 17:00 - 17:30 weer naar 14°, als we dan gaan duiken is het nog rond de 19°
Gas verbruik was, verwarmen incl warm water, 117m³, dus ruim beneden prijsplafond.
Stroom was wat anders:
335kWh, dus nét 4 kWh onder het prijsplafond, oeps, grin

Ik kreeg wel bericht dat er 20 febr. 12 zonnepanelen op het dag gegooid worden.
Eens kijken of die kunnen helpen bij het stroom verbruik.

Nu zit ik wel met oost/west met mijn dak, dus niet zo gunstig.
Het bericht was 12 panelen op de west kant.
Maar ik vraag me toch af of er op de oostkant niet ook wat moeten, of anders verdelen.

Hebben jullie daar inzicht op?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 02 feb 2023 15:06 Nu zit ik wel met oost/west met mijn dak, dus niet zo gunstig.
Dat zou ik niet zomaar stellen. De absolute opbrengst per jaar is lager dan ongeveer zuiden, maar de opbrengst is wel verdeeld over meerdere uren dus het is makkelijker om er zelf meer van te gebruiken. En dat is weer zinvol als ze de saldering af gaan bouwen.
Het bericht was 12 panelen op de west kant.
Maar ik vraag me toch af of er op de oostkant niet ook wat moeten, of anders verdelen.
Ik heb ook panelen op oost en west, beiden brengen over een jaar bekeken ongeveer evenveel op. Dus kwa absolute hoeveelheid productie maakt het niet zoveel uit of je ze verdeelt over oost-west of maar op 1 richting legt.

Maar wederom, als je doel is om een zo groot mogelijk deel van de dag je eigen opwek te kunnen gebruiken dan moet je ze wel verdelen. Is voor die mannen wel grofweg 2x zoveel werk (2x steigertje, 2x rails, 2x kabelwerk, bla), dus dat kost je wel meer aan installatie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door serum »

DaBit schreef: 02 feb 2023 12:28 Dit moreel superieur milieureddertje heeft inmiddels zijn Daikin/Intergas hybride warmtepomp. Tot nu toe valt het me helemaal niet tegen; deze week 6-8kWh aan elektriciteit per etmaal nodig gehad om de boel einde middag/avond op 19 graden te stoken en de rest van het etmaal op 18. En de zon levert alweer ruim 60% van die energie.
Klinkt goed Bart; ik wil ook een overstap maken. Huidige ketel is 18 jaar oud, we kunnen nog een ~2kw aan panelen bijplaatsen. Heb jij de 8Kw variant? Wat is het maximaal opgenomen vermogen van deze unit?

Wat mij handig lijkt is als een systeem zo slim is dat ie weet wanneer het het warmst is op de dag en de warmtepomp zo efficient mogelijk kan werken, zodat je die warmte kan bufferen in een 500L vat oid.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

serum schreef: 02 feb 2023 18:43 Klinkt goed Bart; ik wil ook een overstap maken. Huidige ketel is 18 jaar oud, we kunenn nog een ~2kw aan panelen bijplaatsen. Heb jij de 8Kw variant? Wat is het maximaal opgenomen vermogen van deze unit?
de 8kW inderdaad, officieel 7,4kW. Stapje lager (5kW meen ik) vond de installateur wat krap voor een huis uit 1960, maar als ik zo de eerste brokjes data zie had dat nog best prima gekund. Nouja, kan ik tenminste die twee dagen per decade dat het onder de -10C is buiten nog vol elektrisch verwarmen zolang ik te salderen kilowattuurtjes over heb. De COP komt met deze buitentemperaturen net boven de 5 uit, dus daar is in ieder geval niet zoveel te winnen met een kleinere.

Ze willen officieel dat je met 1 fase/20A voed, maar het maximale compressorvermogen is 2,1kW. De installateur voorzag geen problemen als ik een 16A automaat monteerde, dus dat heb ik gedaan (i.v.m. selectiviteit tov 25A hoofdzekering).
Wat mij handig lijkt is als een systeem zo slim is dat ie weet wanneer het het warmst is op de dag en de warmtepomp zo efficient mogelijk kan werken, zodat je die warmte kan bufferen in een 500L vat oid.
Dat weet-ie zelf niet. Wat ik gedaan heb ik is een klokprogramma dat tussen 14.00 en 21.00 de woonkamer een graad hoger wenst. Doet eigenlijk wel hetzelfde. Zo tussen 14.00 en 15.00 zie ik gemiddeld genomen de hoogste dagtemperaturen. Hou de aanvoerwatertemperatuur laag, en dat opwarmen gaat geleidelijk met relatief laag compressorvermogen (beneden de 600W heb ik nog niet gezien overigens maar ik heb 'm ook pas een blauwe maandag). Kan de eventuele waterig-winterzonnetje opbrengst van de zonnepanelen gelijk die compressor in ipv terug naar de energieboer.
Ik gebruik de thermische massa van de VV dus als buffer. Dik buffervat voegt volgens mij niet zoveel toe als je ook meerdere kuubs aan beton en tegels hebt die warmte opslaan.

Afbeelding

Inmiddels stroomt de data van de meeste sensortjes in het ding de database binnen, dus tezijnertijd kan ik je wel vertellen wat het efficientste is. Eerst eens kijken of ik van dat start-stoppen af kan komen. En eens zo'n Athom ding tussen de vloerverwarmingspomp mikken; dat (Wilo Para) kreng zuipt ook 28W (bijna 5kWh/week dus) en als de circulatiepomp van de CV niet draait hoeft die van de VV dat ook niet te doen.

Waar ik verder nog niet supergelukkig mee ben is de grote hysterese in de thermostaat van minimaal 1 graad (+/- 0,5). Best veel. Dat doen ze om overmatig pendelen te voorkomen, maar ik zie mezelf nog wel een keer wat in elkaar hobbyen waarbij meneer Tado (die nu zielig en alleen op mijn bureau ligt) de aanvoerwatertemperatuur een graadje of wat mag plussen en minnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie