Multimeter

Moderator: Moderators

FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Multimeter

Bericht door FreesKever »

André-R schreef: 07 jan 2023 17:33
FreesKever schreef: 07 jan 2023 16:38 Met dat ervarings nivo is het enige zinvolle advies om er vanaf te blijven en het iemand anders te laten doen.

Als je ervaring op wilt doen, doe dat dan met dingen die niet veel kosten om mee te experimenteren. Koop een breadboard en wat LEDjes of een arduino of iets dergelijks.
als je nog even wat onbekend bent met een multimeter moet een arduino ook maar beter even links laten liggen ... ;-)
Nee hoor.
Die arduino's kosten EUR5, dus meer kan er niet kapot, en het draait op 5V en daar kun je nauwelijks iets gevaarlijks mee doen. Die zijn prima geschikt om te beginnen met ervaring opdoen. Die fiets accu's zijn stevig aan de prijs en je kunt zo'n ding gemakkelijk de vernieling inhelpen door een onbenullig foutje te maken.

(P.S: met een "tesla coil" aan 5V kun je ook enge dingen doen, en al je je arduino onbeheerd achterlaat kan daardoor je huis afbranden, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel).
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Multimeter

Bericht door MeMoRy »

andrefc101 schreef: 08 jan 2023 10:24 En je denkt toch niet dat de mensen die er wel genoeg van af weten nooit geen kortsluiting veroorzaken?
Tja, als je zo redeneert kan je net zo goed zeggen dat alle automobilisten er genoeg vanaf moeten weten (ze hebben er zelfs examen voor moeten doen) om geen verkeersongelukken te veroorzaken.
En toch gebeuren die aan de lopende band.

Ofwel: een ongeluk zit in een klein hoekje en vergissen is menselijk.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Multimeter

Bericht door André-R »

MeMoRy schreef: 11 jan 2023 09:02
andrefc101 schreef: 08 jan 2023 10:24 En je denkt toch niet dat de mensen die er wel genoeg van af weten nooit geen kortsluiting veroorzaken?
Tja, als je zo redeneert kan je net zo goed zeggen dat alle automobilisten er genoeg vanaf moeten weten (ze hebben er zelfs examen voor moeten doen) om geen verkeersongelukken te veroorzaken.
En toch gebeuren die aan de lopende band.

Ofwel: een ongeluk zit in een klein hoekje en vergissen is menselijk.
ben het ermee eens dat je met accu's en lithium cellen voorzchtig moet doen...heb zelf ook wel eens de interne zekering van mijn multimeter opgeblazen omdat de meter in t verkeerde bereik stond... maar gekker dan dat kan ik me niet herinneren..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Multimeter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 11 jan 2023 09:02 Tja, als je zo redeneert kan je net zo goed zeggen dat alle automobilisten er genoeg vanaf moeten weten (ze hebben er zelfs examen voor moeten doen) om geen verkeersongelukken te veroorzaken.
En toch gebeuren die aan de lopende band.
Als je het over het totaal aantal autobewegingen bekijkt is de foutmarge volgens mij extreem klein.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Multimeter

Bericht door MeMoRy »

André-R schreef: 11 jan 2023 09:07 ben het ermee eens dat je met accu's en lithium cellen voorzichtig moet doen...heb zelf ook wel eens de interne zekering van mijn multimeter opgeblazen omdat de meter in t verkeerde bereik stond... maar gekker dan dat kan ik me niet herinneren..
Daar ga je er dus al vanuit dat de multimeter een interne zekering heeft. Jij zal dus een goede multimeter hebben. Maar er is genoeg op de markt zonder zekering.

Je hoopt dat de draden en koperbanen in de multimeter dan eerder smelten dan de lithium batterij. Anders krijg je een van deze
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Multimeter

Bericht door Kars-cnc »

MeMoRy schreef: 11 jan 2023 13:54 Daar ga je er dus al vanuit dat de multimeter een interne zekering heeft. Jij zal dus een goede multimeter hebben. Maar er is genoeg op de markt zonder zekering.
In het Ampere bereik, want daar praten we volgens mij over, heeft zelfs het allergoedkoopste Chinese of zelfs Indiase metertje wel iets wat hem beveiligd. Kan een zekering zijn, kan een smaller stukje PCB spoor zijn. Dit gaat namelijk zo vaak mis dat geen enkele maker van multimeters hier niet iets aan doet.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Multimeter

Bericht door André-R »

Als je in het 10A bereik een lipo accu kortsluit dan gaat er wel een paar honderd ampere lopen. Goedkope multimetertjes zonder interne zekering hebben goedkope en dunne meetsnoertjes, die fikken binnen de kortste keren door. of je meetpennen zijn dan al weg gesmolten of vastgelast.. :P
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Multimeter

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 11 jan 2023 13:54 Daar ga je er dus al vanuit dat de multimeter een interne zekering heeft. Jij zal dus een goede multimeter hebben. Maar er is genoeg op de markt zonder zekering.
Nou ben ik zelf ook alles behalve een electro(nica) expert, maar mijn neef had een goede tip voor me: koop een goede uitgebreide multimeter, want, dan hoef je, als je meer leert over electro geen nieuwe meter te kopen..

En da's er dus een waar zo'n interne zekering inzit, een FLUKE 179, ik mag wel zeggen: een wereldding!...ik heb ook nog een kleintje :oops:
Afbeelding
Ooit gewonnen bij een verloting op mijn werk (ja.. ik werkte toen bij nieaf smitt)
Maar die "blauwe Ipod" is voor onderweg, de fluke is er voor in de werkplaats..
Plaats reactie