tandwielen vervangen door stappenmotor

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

harry321 schreef: 23 dec 2022 12:50 heb ik closed loop nodig of kan het ook met open loop ?
Het kan probleemloos met openloop.
harry321 schreef: 23 dec 2022 12:50 blijft het draadsnijden dan goed gaan met open loop of gaat ie dan misschien zijn positie verliezen ?
Zolang je niet te snel wilt gaan, heb je geen problemen. Ik zit ruim onder de limiet en dan gaat het nog steeds veel harder en nauwkeuriger dan ik met de hand kan draaien. Meestal hoor je het onmiddellijk als je stappen verliest en stopt de motor er helemaal mee. In zo'n geval stel je de maximale snelheid wat (20%) lager in.
harry321 schreef: 23 dec 2022 12:50 ik zit te bedenken hoe ik simpel het koppel van mijn voedingspindel kan meten, want die gaat best licht.
Ik heb de eerste 10 jaar met Nema17 steppers gedraaid. Die hebben een vermogen van zo'n 12 W en een koppel van 0.5 Nm. Ook dan kun je het zadel maar met moeite met de hand tegenhouden. Als je handmatig draait, zul je echt niet zo veel kracht op de handels zetten.
harry321 schreef: 23 dec 2022 12:50 ik heb ook nog zo een vevor 3018 cnc router die ik eventueel kan kannibaliseren want doe daar toch niets mee, er zitten Stappenmotoren op van 12V en Koppel: 0.25 N / m, misschien is dat al sterk genoeg ?
Gevoelsmatig is dat krap maar wat let het om te proberen. Je kunt daarna beter beoordelen wat voor jou passend zou zijn. Alleen al daarom zou ik het doen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door harry321 »

hfjbuis schreef: 23 dec 2022 13:24 Gevoelsmatig is dat krap maar wat let het om te proberen. Je kunt daarna beter beoordelen wat voor jou passend zou zijn. Alleen al daarom zou ik het doen.
en ik zat ook al te denken als die motor iets te zwak is dan kan het koppel vergroten door een 2x of 3x groter tandwiel op de voedingspindel dan de stappenmotor tandwiel te maken, dat vergroot het koppel 2 of 3 keer.
Laatst gewijzigd door harry321 op 23 dec 2022 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door harry321 »

HD13 schreef: 23 dec 2022 13:12
@Harry, tekst aangepast ?
ehhh, :oops: ja, ik wist achteraf dat er iets niet klopte :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

harry321 schreef: 23 dec 2022 13:43
hfjbuis schreef: 23 dec 2022 13:24 Gevoelsmatig is dat krap maar wat let het om te proberen. Je kunt daarna beter beoordelen wat voor jou passend zou zijn. Alleen al daarom zou ik het doen.
en ik zat ook al te denken als die motor iets te zwak is dan kan het koppel vergroten door een 2x of 3x groter tandwiel op de voedingspindel dan de stappenmotor tandwiel te maken, dat vergroot het koppel 2 of 3 keer.
Een tandwiel vertraging vergroot het koppel. Maar dan is ook de snelheid van de as lager. Om die weer op dezelfde (benodigde) snelheid te krijgen moet het motor toerental omhoog. Bij een hoger toerental heeft een stepper echter een lager koppel. Daarom geeft een tandwiel overbrengen bij een stepper geen verhoging van het koppel.
Een stepper levert een "constant" vermogen "onafhankelijk" van het toerental. Wordt het toerental echter te hoog, dan loopt het koppel door de zelfinductie van de motor in combinatie met de voedingsspanning van de driver nog verder terug. Ook hebben drivers (met name de analoge TB6560, TB6600, etc ) last van resonanties bij hogere step frequenties. De veel duurdere digitale drivers van de goede merken hebben hier minder last van. Gezien de (tegenwoordig) geringe meerkosten kun je beter een goedkope digitale driver kopen dan een analoge. Digital drivers kunnen door het verlagen van de microstepping bij hogere step frequenties het koppel nog wat opkrikken.
Met een overbrenging, kun je bij een stepper, wel de resolutie verhogen. Daardoor maakt de stepper ook minder irritant geluid bij lage snelheden. Ook gebruik ik een overbrenging om de stepper in de tandwielkast te kunnen plaatsen. In de praktijk houd ik het stepper toerental op max 800RPM.

Bij een servo motor of BLDC motor kun je wel met een overbrenging het koppel verhogen. Deze motoren leveren een "constant" koppel "ongeacht" het toerental.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door Oscar f1 »

harry321 schreef: 23 dec 2022 11:41 en ik vraag me af of ik met een lichtere stappenmotor af kan want het is voor dit draaibankje, hoeveel koppel zou ik ongeveer nodig hebben ?
Wordt het direct drive of met een tandriem?
Bij een tandriem kun je nog een vertraging toe passen,
daardoor krijg je meer koppel.
ook kun je vaak compacter bouwen met een tandriem.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door FreesKever »

Nema 23 motoren kunnen een relatief constant koppel leverent tot ongeveer 400rpm. (Bij voldoende spanning van de voeding), en doen het redelijk goed tot ongeveer 1000rpm tot 1500rpm, maar dan wel met een steeds lager koppel.

De aanzet as van een draaibank haalt vrijwel nooit 400rpm, Het is dus aan te raden om er een overbrenging tussen te zetten. Want vermogen is koppel maal hoeksnelheid, en als het toerental van de motor onder de 400rpm blijft krijg je met een extra overbrenging (vertraging) dus meer koppel op de uitgaande as.

Als de stappenmotor tussen 400rpm en 1200rpm zit, kun je dus een grotere overbrengingsverhouding gebruiken, maar omdat de motor bij hoger toerenal minder koppel kan leveren, zal het koppel op de uitgaande as ongeveer gelijk blijven, bij vergroten van de overbrengsverhouding. Je krijgt wel meer resolutie, en mogenlijk wat meer stijfheid, maar mogenlijk ook meer lawaai en speling. Ook maximale accelleratie ligt lager.

Nema17 kunnen vaak een hoger toerental aan, terwijl de grotere Nema34 al koppel begint te verliezen bij een lager toerental.

Dit zijn echter vrij gealgemeniseerde vuistregeltjes. Er zit best veel verschil thussen hetzelfde formaat motor van verschillende fabrikanten (of zelfs dezelfde fabrikant, maar anders gewikkeld).

Wat overbrenging betreft. Ik zou zelf eerst kijken of de motor zo in te bouwen is dat ik de bestaande wisselwielen kan gebruiken. Ten eerste heb je die al, en ten tweede kun je dan eenvoudig de overbrenging aanpassen om te kijken wat het beste werkt. Omdat wrijving enzo vrij groot zal zijn is het moeilijk te voorspellen wat voor koppel je precies nodig hebt.

Ik zou zelf altijd voor een "closed loop" motor gaan. Die draaien veel stiller, en de motor wordt veel minder warm. Alleen daar heb ik wel een paar tientjes extra voor over.

Die "Electronic Lead Screw" video van Clough42 zit goed in elkaar, en voor zover ik weet levert hij het hele systeem ook als bouwpakket, en dat maakt het aantrekkelijk voor "beginners" met electronica / microcontrollers.

Als je zoekt op "Electronic lead screw" vind je een heleboel projecten voor verschillende microcontrollers, maar die zijn vooral interessant als je ook zelf software voor die dingen aan kunt passen. (En die kans lijkt me niet zo groot).
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door harry321 »

iedereen bedankt voor de reacties !
fijne kerstdagen allemaal.
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door newhumanoid »

De encoder kan op de spilas worden geplaatst en de stappenmotor kan op de langsvoeding worden geplaatst.
Er is een klaar project om dit te beheren
op Arduino Mega2560 https://www.youtube.com/watch?v=1gAx1HX ... churovskiy
Bedrijfsmodi:

Draad
Multi-start draad
Synchrone voeding (Voeding mm/omw)
Asynchrone voeding (Voeding mm/min) door joystick
Kegels (Kegel< en Kegel>)
Ontwerpbol (Sphr)
Cirkelverdeler (verdeler)
het instellen van de rechter en linker aanslagen op de gewenste lengte
Automatische multi-pass invoer
interne draaien
trimmen
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door Kars-cnc »

newhumanoid schreef: 25 dec 2022 13:10 De encoder kan op de spilas worden geplaatst en de stappenmotor kan op de langsvoeding worden geplaatst.
Er is een klaar project om dit te beheren
op Arduino Mega2560 https://www.youtube.com/watch?v=1gAx1HX ... churovskiy
Ik heb nog altijd plannen om, als ik nog eens tijd heb, mijn draaibank te "CNC-en" of te "ELS-en" 8)
Daarom heb ik dit filmpje en het GitHub account van Maxim Kachurovskiy dan ook met belangstelling bekeken.

Het lijkt mij een bijna 1 op 1 vervanger van de Rocketronics ELS. Voor iemand die handig is met elektronica lijkt me dit zeker een interessante optie! Als je liever geen elektronica projectjes doet is de Rocketronics ELS-4 Basic misschien een betere keus. Voor ca. 100,- meer ben je (voor wat de besturing betreft) in een keer klaar.

Wat wel een groot voordeel kan zijn van dit MegaEls project is dat de software open source is. Als je daar een beetje mee overweg kunt heb je natuurlijk geweldige mogelijkheden daar je eigen dingen aan toevoegen. Bij Rocketronics zit dat allemaal vastgebakken in het kastje.

Tot zover mijn eerste indrukken van dit MegaEls project ;-). Ik ben benieuwd wat anderen er van vinden.

P.S. ik ben wel een beetje verbaasd dat Newhumanoid een project aanhaalt wat oorspronkelijk door een Rus bedacht is...
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door newhumanoid »

Kars-cnc schreef: 26 dec 2022 08:00 P.S. ik ben wel een beetje verbaasd dat Newhumanoid een project aanhaalt wat oorspronkelijk door een Rus bedacht is...
The project was developed by my friend from Riga (Latvia) and there are a large number of control modes and configuration options. While the project is being improved and developed.
The project started in 2012. Everything else is a variation of this project. Therefore, I gave a link earlier to the source.
Here is a link to the debugged versions of the firmware
https://www.chipmaker.ru/files/file/9787/
This is a complete kit
https://www.chipmaker.ru/topic/118083/p ... nt-3669856
This is a link to the improvements made by the Ukrainian.
https://www.chipmaker.ru/topic/219463/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwielen vervangen door stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 26 dec 2022 08:00 P.S. ik ben wel een beetje verbaasd dat Newhumanoid een project aanhaalt wat oorspronkelijk door een Rus bedacht is...
Rusland was voor Kroaten een soort 'europa' thuis basis denk ik. Als ik verder in z'n filmpjes kijk kom ik dit ook tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=vbysfskw52s
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie