Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door Hessel Oosten »

Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Ik heb 10 jaar geleden mijn BF25 omgebouwd naar CNC (16 mm KO spindels).
Aanvankelijk deed ik er home-cockpitbouw mee en dan is het heul veul.. plexi.
Daarbij komt het niet op een paar hondertsen aan. Als het niet past duw je wat harder … :lol:

Omdat ik steeds meer metaal doe (klokken) moet de nauwkeurigheid flink omhoog.
Een deel van mijn onnauwkeurigheid wordt veroorzaakt door het feit dat ik indertijd per sé de handwielen wilde handhaven en dus op alle assen tandwielriemen (9.53 mm, zonder staal) heb.
Nu had Ik daarmee op de Y-as, wat ik ook probeer/afstel enz, maar liefst 0.07 mm omkeerspeling. Niet werkbaar.
Als ik de motor en riemen er af haal is het, laten we zeggen, een kwart honderdste, (voor mij) niks dus.
Ik heb nu besloten over te gaan naar direct drive, omdat ik een andere frees heb, die handbediening heeft en houdt.
Ik kan dus bij de BF25-CNC zonder de handwielen.

Het huidige lagerhuis (ik moet dat vervangen omdat dat bij de direct drive constructie niet past) heeft 2 stuks (in X-positie geplaatste) enkelrijige hoekcontactlagers, in het midden gescheiden door een richeltje. Type 7201 E3.

Nou weet ik helemaal niet of dat nummer een goede keuze is, dus ik wil niet naar de winkel lopen en om dat nummer te vragen (deed dat per ongeluk toch 2 keer en de vriendelijke medewerkers wisten tot mij n verbazing eigenlijk niets; konden niet voorlcihten, konden alleen een opgegeven doosje uit het magzijn pakken).

Dus hier de vraag wat ik moet hebben in een ook nog realistische prijsklasse. 30 euro per lager lijkt me genoeg (toch ?).
Ik herinner me dat er uit China indertijd 2 eenvoudige tegenover elkaar geplaatste kogeltaatslagers/axiaal lagers in zaten.
Op zich helemaal niet gek bij een conventionele frees.

Ook nu met CNC, zijn de krachten m.i. (gokje) voor 90 % axiaal, maar ik heb het gevoel…. dat een pietsie opvang van radiale krachten niet verkeerd is.

Wat moet ik nou toch nemen ?

2 Eénrijige hoekcontactlagers in X opstelling ?
2 Kogeltaats (axiaal) lagers tegen elkaar in ?

Dat wordt dus een beginnummer 7 (eenrijige hoekcontact lager).
Eventueel als beginnummer een 5 (axiaallager), maar daar ga ik even niet op door. Minder kansrijk als oplossing lijkt me ?

Het tweede nummer is de sterkte van de constructie. Ik kan daar van zeer dun tot zwaar en gok maar op een “2” (licht, die zit ongeveer in het midden). Dan zit ik op de serie 72….

Ik moet naar een binnendiameter van 12 en een buitendiameter van 32.
Bij 12 mm binnendiameter krijg ik voor het derde en vierde cijfer de codering 01
Dus nu gekomen op 7201

En nu de aanvullende letters breekt voor mij de hel los……
Ik wil zoveel mogelijk axiale krachten opvangen dus er komt een “A: bij (40 graden is de grootste contacthoek).
Ik moet toch de grootste conacthoek hebben ?

Ik weet niet wat aanmoet met de “C”: De radiale speling (“C”) die normaal is krijgt geen aanduidling. C2, C3 en C4 wijken af van normale speling.

Spatwaterdicht (“RS”) niet nodig, stofafdichting (“Z”) ook niet nodig (lijkt mij althans; lagers helemaal in verstopt in lagerhuis).

Kooitype (messing, staal, polyamide, combinaties): géén flauw idee.

Zelfinstellend: géén flauw idee.

Tolerantie van het te maken lagerhuisgat (32 mm): geen flauw idee.
H7 of wel of niet met Loctite 603 of perspassing ?

Gepaard paar kopen, zoja welke ?
Tot mijn schrik (omdat ik het niet begrijp) lees ik dan ook nog eens” bijvoorbeeld bij de 7201-B-XL-JP-UA FAG
( https://www.twenty4bearings.nl/7201-b-xl-jp-ua-fag.html)
“”gepaarde lagers hebben bij O- en X-opstelling geringe axiale….brrrr ”” ????


Wie wil / kan me een concreet advies of link geven, waar ik mee aan de slag kan.

Excuses voor het lange verhaal. Hier even iets met het (niet) zien van “bomen en het bos….:-)

Ik wil het type vraag vermijden in de trant van ”I want to buy a car, any advice appreciated”:lol:

Hessel
Laatst gewijzigd door Hessel Oosten op 15 dec 2022 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door hainjedaf »

Mijn BF25 heb ik destijds omgebouwd met HTD riemen.
Dit omdat direct drive te veel te grote uitsteeksels gaf.

De lagering is op alle assen vervangen door eenvoudige paren hoekcontactlagers in X opstelling.
Daarmee werd de zpeling uit de lagers weggedrukt.

Ik heb de indruk dat die keuse behoorlijk nauwkeurig werkt (20mm KO spillen op X/Y 25mm op Z)
gezien de kwaliteit die Kim Vlasblom hiermee weet te realiseren.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door benkr »

Mogelijke keuze van geschikte lagers kunnen zijn 7000 serie, 7200 serie, 3000 serie, 3200 serie en waarschijnlijk nog wel een paar mogelijkheden.
Ik geloof niet dat een goede tandriem, of het nu Tx, ATx of HTDx is het grote verschil gaan uitmaken, wel het type riem, met staal gordel of van die elastiek zonder enige wapening.
Verder denk ik dat het ondersteunen van de kolom zowel in X- als in Y-richting enorm veel uitmaakt. Ikzelf heb bij mijn BF25 een koker van 160 x 80 x 8mm direct achter de kolom geplaatst, die koker loopt door onder de tafel waar de hele machine op staat en is ook helemaal onderaan aan die tafel bevestigd. Dat scheelt echt enorm in stabiliteit.
Ik heb de KO spindels niet in mijn machine geplaatst, dat heeft mijn voorganger al gedaan, er zitten konische lagers in, die zijn dus nastelbaar op speling, ik heb nooit problemen gehad met speling van die lagers.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door DaBit »

7000/7200 serie lagers zijn de standard go-to's. Gepaard, mwah, op een BF25 zou ik dat zelf niet doen. 7000 heeft een kleinere buitendiameter en is daarmee stijver. Niet heel erg van belang op een BF25. Contacthoek: niet van belang op een BF25; je kunt geen krachten opwekken die groot genoeg zijn om significant verschil te maken. Idem voor 'voor O-opstelling/X-opstelling'.

3200-serie word hier door velen afgeraden vanwege de inherente axiale speling, maar mijn ervaring is toch anders; ik kan de enkele-micrometers axiale speling niet fatsoenlijk meten met de apparatuur die ik heb. Ik vind ze wel geschikt eigenlijk.

52xxx taatslagers: als je die dingen combineert met een klein kogellagertje of sinterbronzen busje om de radiaalkrachten die van de motor/koppeling af komen op te vangen prima bruikbaar. Onderschat die bronzen busjes niet; dat zijn heel mooie lagertjes voor een paar centen. Maar zo goedkoop zijn die taatslagers stiekum nog niet dus aan weerskanten van de tafel een 72xx lagertje kan best kostenefficienter zijn.

Kwa riemen: vrijwel alle machines gebruiken tandriemen, op een enkele hobbymachine na. Ze staan je toe om de motor efficient te gebruiken omdat je met de juiste overbrenging het hele toerenbereik kunt gebruiken en wint in resolutie. En net zoals velen heb ik met mijn AT5 riempjes op de frees absoluut geen problemen. Persoonlijk ben ik voor positionering geen fan van die neopreen HTD riemen met glasvezelkern; ik vind ze te elastiekerig. Maar eenieder mag daar anders over denken van mij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door frans32 »

@TS,

Kijk eens op lagerboer.nl

Even voor de duidelijkheid ik heb niets met hem van doen.
Alleen in het verleden goed door hun geholpen.

Mvg,
FdJ
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door Hessel Oosten »

OK, dank allemaal !

Dan gaan we maar voor 2 stuks van : https://www.twenty4bearings.nl/7201-bep-skf.html

Hessel
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door hainjedaf »

frans32 schreef: 15 dec 2022 21:58 Kijk eens op lagerboer.nl
Lagers van mijn BF25 kwamen daar ook vandaan. Idd aardige lui en veel keuze.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door benkr »

Lagerboer heeft er 3 liggen a 10 Euro per stuk, scheelt toch weer een slok op een stevige borrel.
Bovendien vind ik ze (hem, George, in dit geval) een perfecte service hebben.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door Hessel Oosten »

Bingo en dank je Ben !

H.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door FreesKever »

Net als anderen vraag ik me ook af waar die 0.07mm omkeerspeling vandaan komt.
Dat komt niet zomaar van een tandriem overbrenging die fatsoenlijk opgebouwd is.
De diameter van de gebruikte poelies zijn hier een belangrijke factor. Grotere poelies geven kleinere trek krachten in de snaar, en ze geven een kleinere hoekverdraaiingsfout door "spelingsruimte" tussen de tandriem en de poeli.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door Hessel Oosten »

Riempjes zijn 9.53 mm (Damen) en 10 jaar oud. Opvallend is dat bij de langste riem ook de meeste backlash is.
Met de hand in feite geen noemenswaardige omkeerspeling.

Ik maak nu de Y-as direct drive (zonder oude schepen achter me te verbranden; spindel veranderen dus) en kijk gewoon wat er gebeurt.

Er zijn dus momenteel maar 3 smaken over m.i.:

De riem -of- de 2 bevestigingen van de 2 poelies aan de assen (uiteraard heel vaak gecheckt).

W'll see.

Hessel
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door benkr »

Hessel Oosten schreef: 16 dec 2022 16:40 De riem -of- de 2 bevestigingen van de 2 poelies aan de assen (uiteraard heel vaak gecheckt).

Hessel
Ik lijm poelies standaard met LockTite 603 / 638 / 648 op de as.
Zeker weten dat daar nooit speling op komt, zit echt muurvast.
En als het los moet dan gaat dat feilloos met een gasvlammetje op de poelie.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Kogellager (hoekcontactlager) keuze hulp nodig please ?

Bericht door Hessel Oosten »

Ik doe het tot nu toe met klembusjes.
Bevalt ook wel, mits je eerst alles maar (heel) goed ontvet.

https://www.damencnc.com/nl/mechanica/c ... klembussen

Hessel
Plaats reactie