DaBit schreef: ↑15 dec 2022 20:20
Ik denk ook dat een acculadertje inbouwen dat vanaf de hoofdbatterij de 12V accu bijlaad met een Ampere of 20 ofzo plus een loodaccu een stuk goedkoper en uiteindelijk efficienter is dan een DC/DC converter die 100+ Ampere kan leveren (en die het merendeel van de tijd uit z'n neus aan het eten is).
Dat gebeurt dus ook. een DC/DC converter speelt dezelfde rol de de wisselstroomgenerator in anto met verbrandingsmotor speelt.
En ja die kunnen stuk en dan heb je (op onze bussen) een klassiek 'dynamo laadt niet' foutmelding :)
Die 12V is verder nodig omdat een EV gewoon standaard autoelektronica gebruikt. Koelwaterpomp, ECU's, airbags, autoradio, lampjes, bladiebla.
(aircocompressor. Zou dat ding wel op 400/800V draaien, of hebben ze daar ook een 12V type voor?)
12 of 24V afhankelijk van het type EV.
Ja, die airco pompen zijn er op 12, 24 en 36 V.
Stonden diverse fabrikanten mee op de bus beurs.
Worden ook gebruikt in hybrides om de airco te laten werken als de verbrandingsmotor stil staat.
(Net als elektrische/electrohydraulische stuurbekrachtiging)
En om klassiekers bij ombouw naar EV ook van airco te voorzien