Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

spinningwheels schreef: 09 dec 2022 23:01
Dat is iets van 200A
Leuk als straks de halve straat zo,n EV ding heeft , en allemaal s,avonds met 20 Kw thuis wil gaan laden.
Tegen de tijd dat de halve straat een ev ding heeft dan is de helft daarvan in de nacht juist stroom aan het leveren, niet aan het laden. Laden doe je dan als stroom goedkoop is.

Behalve dat, de laadstok is onder de grond doorgewurmd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kawarider »

Laden doe je dan als stroom goedkoop is
En dan begrijp ik weer waarom Tesla niet bidirectioneel wil, afgezien van extra slijtage van batterijpakket en bijbehorende garantie. Hoe wil je goedkoop laden als je niet thuis bent? Die thuisbatterij gaat er toch echt komen. In Belgie is dat al, nu nog in NL.
Auto daarvoor gebruiken is grappig maar niet echt bruikbaar.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door FSSF »

kawarider schreef: 10 dec 2022 08:35 Dan ga je naar een trafohokje of nog net niet? Accupakket al overwogen? Ongeveer €30.000 voor 30 kW en 30 kWh. Schakelbaar. Ik kan me niet voorstellen dat 250 A acht uur lang nodig is.
Zit het wel tegen aan inderdaad. Mogelijke optie is of om de rest van de machines werkend te hebben óf het nieuwe gevaarte, wordt nog even avonturieren. Het idee is wel dat de machine flink uren gaat maken, komende week e.a. proberen met een aggregaat om het daadwerkelijke stroomverbruik te meten.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kawarider »

Ben benieuwd. Als er wat spannends te melden is, delen svp
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

Afgelopen gisteren heb ik mn eerste akkefietje gehad.

De auto gestart om te krabben, dus met de verwarming aan.
Normaal is de auto dan in een minuut of zo warm.

Deze keer niet, dus nog even blijven wachten.
Even later auto op tilt. Knipperende lampjes, trillend rempedaal, sloten continue klikken en klein knipperende achterlichten.

Mobiliteitsservice erbij en met een booster de auto weer kunnen starten
Waarschijnlijk had de startaccu door de lage temperatuur een lage spanning.

En laat ik nou niet de enige zijn geweest. Een andere ioniq rijder had het ook,( inclusief de vastgevroren motorkap, maar dat terzijde).

Weet een van jullie of de startaccu van een EV een "echte startaccu" is, dus voor kortstondige hoge stroom, of een semi tractie accu?

Ik heb inmiddels best veel gelezen over gedoe dat veroorzaakt wordt door lage spanning in de startaccu, en dan vind ik de accu die er in zit een beetje een pietluttig ding. Als het dan ook nog eens een startaccu is dan moet ik maar eens denken aan iets anders...

Oh, de Ioniq heeft een systeem dat bij lage 12v accuspanning automatisch gaat bijladen uit de hoofdaccu. Maar ik lees net dat als ie dat een keer of 10 heeft moeten doen dat ie er dan mee kapt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kars-cnc »

Wees blij dat je geen Tesla hebt, die gadget deurklinken die vanzelf naar buiten komen en de raampjes die 2cm naar beneden moeten schuiven om ze onder de dakrand vandaan te halen zijn echt een ramp als het gaat vriezen :evil:

Waar die 12V loodaccu voor dient bij een EV heb ik nog niet kunnen snappen, Tesla heeft dat ook. Er wordt niks gestart, dus daar kan het niet voor zijn. Maar als hij niet goed meer is wil je auto niet heb ik me laten vertellen. Misschien is het om je toch nog een beetje het gevoel van een brandstof auto te geven :mrgreen:

Ik zou er gewoon een nieuwe inzetten, zo duur is zo'n accu niet. Vroeger, bij brandstof auto's verving ik de accu altijd meteen bij de eerste tekenen dat hij niet goed meer is. Dat na, nog veel vroeger, ervaren te hebben dat naarmate de winter vordert de narigheid alleen maar groter wordt. Misschien wel goed om even met de garage te overleggen voor je de accu polen lostrekt...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

Ze zijn 12 volt omdat verreweg de meeste autosystemen 12 volt zijn.
Anders moeten ze voor ev's opeens deurvergrendeling van 400 volt maken. En ledlampjes.

Maar ik heb nog nergens gelezen of het startaccus's zijn of deepcycle accu's die ook ev's mogen starten omdat die nou eenmaal geen hoge stromen nodig hebben.

Als ze bij Hyundai alleen echte startaccus verkopen dan stop ik er liever iets anders in.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kevertje »

Volkswagen is bij de ID serie bezig met een terugroepactie om de 12V start accu te vervangen door een tractie accu. De accu wordt gebruikt om de communicatie systemen te laten werken maar ook het hoogvoltage accu relais te bedienen. De start accu’s gaan allemaal stuk omdat ze te diep ontladen worden als je een tijdje stilstaat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 15 dec 2022 07:57 Waar die 12V loodaccu voor dient bij een EV heb ik nog niet kunnen snappen
https://www.midtronics.com/blog/why-do- ... y-in-them/

Veiligheid. Beetje vervelend om 800/400V->12VDC buckconverters te gebruiken, als er dan iets mis gaat met de isolatie ofzo.....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

Ik heb even gezocht op vervangingsaccu bestellen, dat gaf deze pagina:
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... Code=57420

Daar worden naaste de ioniq ev ook andere ICE auto's genoemd.
Voorlopig houd ik aan dat het wsch een startaccu is...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoe zit het met de Bovag garantie op die auto?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Ballegooijen »

Anders moeten ze voor ev's opeens deurvergrendeling van 400 volt maken. En ledlampjes.
Daar hebben ze toch trafo's voor uitgevonden ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door DaBit »

Die accu word in ieder geval niet gebruikt om te starten, dus iets met een hoge CCA waarde lijkt me volstrekt onzinning en een (semi)tractieaccu zinniger. De kans dat er een reguliere startaccu in zit is wel groot; die dingen zijn relatief goedkoop en in de kleine lettertjes zal wel staan dan slijtagedelen zoals banden, remmen en accu niet bij de garantie horen.

Ik denk ook dat een acculadertje inbouwen dat vanaf de hoofdbatterij de 12V accu bijlaad met een Ampere of 20 ofzo plus een loodaccu een stuk goedkoper en uiteindelijk efficienter is dan een DC/DC converter die 100+ Ampere kan leveren (en die het merendeel van de tijd uit z'n neus aan het eten is).

Die 12V is verder nodig omdat een EV gewoon standaard autoelektronica gebruikt. Koelwaterpomp, ECU's, airbags, autoradio, lampjes, bladiebla.
(aircocompressor. Zou dat ding wel op 400/800V draaien, of hebben ze daar ook een 12V type voor?)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 15 dec 2022 20:20 Ik denk ook dat een acculadertje inbouwen dat vanaf de hoofdbatterij de 12V accu bijlaad met een Ampere of 20 ofzo plus een loodaccu een stuk goedkoper en uiteindelijk efficienter is dan een DC/DC converter die 100+ Ampere kan leveren (en die het merendeel van de tijd uit z'n neus aan het eten is).
Dat gebeurt dus ook. een DC/DC converter speelt dezelfde rol de de wisselstroomgenerator in anto met verbrandingsmotor speelt.
En ja die kunnen stuk en dan heb je (op onze bussen) een klassiek 'dynamo laadt niet' foutmelding :)
Die 12V is verder nodig omdat een EV gewoon standaard autoelektronica gebruikt. Koelwaterpomp, ECU's, airbags, autoradio, lampjes, bladiebla.
(aircocompressor. Zou dat ding wel op 400/800V draaien, of hebben ze daar ook een 12V type voor?)
12 of 24V afhankelijk van het type EV.

Ja, die airco pompen zijn er op 12, 24 en 36 V.
Stonden diverse fabrikanten mee op de bus beurs.

Worden ook gebruikt in hybrides om de airco te laten werken als de verbrandingsmotor stil staat.
(Net als elektrische/electrohydraulische stuurbekrachtiging)
En om klassiekers bij ombouw naar EV ook van airco te voorzien
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie