draaien op cnc freesbank

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

draaien op cnc freesbank

Bericht door pgroot »

Hoi Allemaal,

Voor een projectje wat ik helaas niet op mijn conventionele draaibank kan maken ben ik genoodzaakt om te gaan draaien op de cnc freesbank.
Uitbesteden had op zich een optie geweest maar een stuk minder leuk en kostbaar voor een project in testfase (even los gezien van de tijd die ik er dan zelf mee bezig ben)
Afgelopen week al even een test gedaan met het product in een spantangetje in de spil gehangen en wisselplaat houder in de klem.
Dit gaat aan zich vrij aardig even los van het feit dat mijn wisselplaatje niet ideaal is voor de te maken vorm en vrij ver onder de spil uitsteekt (140mm).

Afbeelding
*de verjonging waarmee deze in de spantang zit is er hier al afgeslepen

Het probleem waar ik echter tegenaan loop is het makkelijk programmeren van het geheel.
Voor nu heb ik de contour/bewerking 1x geschreven in exel en vervolgens het aantal stappen terug gerekend met de aanzet.
dit vervolgens in een notepadd++ filetje geplakt en laten aflopen door de machine.

Nu loopt de machine grotendeels lucht te draaien wat volgens mij niet nodig hoeft te zijn.
Is er iemand die tips heeft om dit makkelijker te programmeren?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, draaien in de freesbank doe ik ook wel eens, wel een uitdaging.
Soms doe ik het met de horizontale spil, soms in de vertikale. Heb er speciaal een linkse binnendraaibeitel met een kopiëer plaat er in voor aangeschaft. (niet die op de foto)
Ik neem meestal niet de moeite om dat programma te optimaliseren, met nulpuntverschuiving gewoon steeds een stapje dichter naar het product toe, of eventueel een toeslag op de radius die ik met een parameter steeds kleiner laat worden.
In het ideale geval zou je met snede opdeling moeten gaan werken, als je daar geen software voor hebt, moet je dat zelf uit gaan tekenen, veel werk, voor 1 malig denk ik dan, als die machine wat langer in de lucht loopt, jammer als het product er maar goed uit komt.
2022-12-06 09_16_49-Window.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door pgroot »

Draaien in een freesbank is zeker een uitdaging, ik probeerde het in de sturing van de machine te programmeren met een contourtje op het werkvlak G18 maar dat slikte die toch lastig, omdat ik er daar niet te veel tijd in wilde steken om het via de machine te programmeren heb ik het even door excel laten berekenen, feitelijk het zelfde idee als het nulpunt verschuiven.
Afbeelding

Dat vervolgens geplakt in een notepad++ bestandje als gcode (eerste testfile zitten nog wat syntax fouten in)
Afbeelding

Dit alles werkt prima maar vond het hoewel het niet heel veel tijd kost nogal een omslachtige manier

Een deze dagen ga ik er nog een maken zal proberen dan van de setup wat foto's of filmpje te schieten
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door pgroot »

Vandaag nog even een poging gewaagt met positief resultaat
Er toch maar voor gekozen om het luchtdraaien voor lief te nemen, ik denk/hoop ook niet dat dit heel vaak voor gaat komen dat dit soort trucen nodig zijn.

Afbeelding
Afbeelding
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door xander janssen »

Mooi resultaat.

Wat betreft "luchtdraaien", als het maar 1 op een paar keer nodig is, geen probleem toch. Dit doet hij toch onbemand en kun jij ondertussen iets anders doen. Als je eerst zelf uren gaat optimaliseren, dan ben de de tijd ook kwijt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door WillyH »

Mooi opgelost, maar vind de draaibeitel er eng krap in de machineklem zitten.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door xander janssen »

WillyH schreef: 14 dec 2022 09:14 Mooi opgelost, maar vind de draaibeitel er eng krap in de machineklem zitten.
Ja en nee, als de machine klem nog goede kwaliteit bekken heeft, dan klapt die beitel er zomaar niet uit hoor. Denk dat het werkstuk dan inmiddels ook al een projectiel geworden is, zeker als de aanvaring tegen het einde van de cyclus gebeurd i.e. wanneer het al zo dun is.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door pgroot »

xander janssen schreef: 14 dec 2022 21:58
WillyH schreef: 14 dec 2022 09:14 Mooi opgelost, maar vind de draaibeitel er eng krap in de machineklem zitten.
Ja en nee, als de machine klem nog goede kwaliteit bekken heeft, dan klapt die beitel er zomaar niet uit hoor. Denk dat het werkstuk dan inmiddels ook al een projectiel geworden is, zeker als de aanvaring tegen het einde van de cyclus gebeurd i.e. wanneer het al zo dun is.
Klemmetje heeft een spankracht van max 100 KN, goed aandraaien zou wel goed moeten gaan.
productje zat een een 16mm spantang dit was eigenlijk voor het mooie net te weinig, bij de grote Diameter onderaan zit toch wat resonantie (even uitgepoetst op de draaibank) dus verder geen issue.
aanzetje was ook redelijk beperkt met ,5 per pass.

Van te voren had ik wel al even gemeten of het werkstuk de klem niet ging raken ;-)
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door FreesKever »

Ik zag net onderstaand filmpje, en toen moest ik ineens weer aan deze draad denken.

https://www.youtube.com/watch?v=RGiynZCDimA
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door xander janssen »

Daar bestaan zelfs commerciële oplossingen voor.

Zoek maar eens op Mill2Lathe, "mill to lathe"

https://youtu.be/mOTdVd0aVKc
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: draaien op cnc freesbank

Bericht door pgroot »

FreesKever schreef: 01 jan 2023 03:50 Ik zag net onderstaand filmpje, en toen moest ik ineens weer aan deze draad denken.

https://www.youtube.com/watch?v=RGiynZCDimA
staan wel meer van die mooie filmpjes op youtube, dat gaf mij ook wel het gevoel dat het moest kunnen :)
maar toch maar eens nadenken om een cnc draaibankje aan te schaffen
Plaats reactie