y-as kan niet initialiseren

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
owen2013
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2013 17:52

y-as kan niet initialiseren

Bericht door owen2013 »

Ik heb een jaar geleden een Stepcraft-2/D.600 USB CNC portaalfrees gekocht maar ondervind wat problemen met de y-as.

In eerste instantie is het probleem vooral dat bij het initialiseren van de machine, x-as (korte as) z-as doen het prima maar bij de Y-as “botst” de linker upright gantry eerder tegen de achterkant (rear panel) waardoor de rechter upright gantry niet tegen de y-as endswitch komt en de motor dus blijft lopen.

Nu heb ik al een paar keer de gantrys opnieuw uitgelijnd zoals wordt uitgelegd in de YouTube video van Stepcraft. Dan gaat het initialiseren van de machine een of twee keer goed en dan weer het zelfde probleem.

Nu is er ook nog bij gekomen dat de y-as steeds blokkeert/vastloopt als je hem heen en weer wild bewegen.


groet Floris
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: y-as kan niet initialiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je geeft eigenlijk zelf de oorzaak al. Als de boel scheeftrekt, schrankt de geleiding en gaat zwaarder lopen.
Beter uitlijnen, en de oorzaak proberen te vinden en op lossen van dat scheef trekken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: y-as kan niet initialiseren

Bericht door benkr »

Dit is nu precies de reden waarom mensen die dingen verkopen, je blijft afstellen en er blijft speling komen of de boel gaat zwaar lopen.
Is gewoon een waardeloos ontwerp in mijn beleving.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: y-as kan niet initialiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ook een uitdaging om het dan wel op te lossen. Misschien 2 moeren of een schoor om dat schranken te verminderen?

Maar ik ken de details niet dus kan er eigenlijk geen zinnig woord over zeggen.

Heeft dat model eigenlijk 2 motoren voor de y-as? Dat meen ik te zien op de site bij stepcraft.
Dan moet het toch op te lossen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: y-as kan niet initialiseren

Bericht door benkr »

Hier een tekening uit de assembly manual van een van de latere versies, de eerste versie was nog erger:
Stepcraft geleiding.JPG
Zoals je kunt zien is dat afstellen op een extrusieprofiel hier gedaan met een inbusboutje, een beetje slijtage of andersom wat stof en weg is je afstelling.
Bij de wat oudere versies was er helemaal geen inbusboutje, toen was het puur op het gevoel instellen, dat ging natuurlijk helemaal niet lang goed.
Is bijna net zo erg als dat bouwvoorbeeld voorbeeld van een machine op de site van stappenmotor.nl met dat elastiekje op de Z-as.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie