Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door assink »

Hoi Allemaal,

Na het zien van het nieuwe maandbedragen van bijna 1000 euro voor onze boerderij met dubbel woonhuis begin ik ook steeds meer aan zonnepanelen te denken.
Zelf installeren op een golfplaten dak zie ik wel als te doen, dak is vrij recent, asbestvrij en is goed bereikbaar. Ligt goed qua zon.
Wie heeft ervaring met de verschillende aanbieders van DHZ paketten? Met ook bevestigingsmateriaal voor golfplaten.
Wil me eens beter oriënteren.
Elektrisch aansluiten laat ik wel over aan een elektricien. Moet namelijk ook nog een heel eind kabel bij aan, ik schat zo'n 80 meter.
Dak oppervlak is 25x6 meter, dus kunnen er zat op. :lol:
Wie heeft er nog tips?
Losse omvormers, of 1 grote?
Het wordt in ieder geval 3 fase, hebben een 3x25A aansluiting.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door keesfrees »

Om mogelijke problemen later voor te zijn, hoe ver zit je bij een trafo huisje vandaan ?
Dit ivm de mogelijke te hoge netspanning. Meet de spanning op een zonnige dag :-)
assink schreef: 01 dec 2022 19:52 Moet namelijk ook nog een heel eind kabel bij aan, ik schat zo'n 80 meter.
assink schreef: 01 dec 2022 19:52 Losse omvormers, of 1 grote?
In het geval van een grote omvormer kun je er voor kiezen om de omvormer bij de meter te hangen zodat je geen last hebt van de spanningsval over die lange kabel.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door kawarider »

Damwand of golfplaten? Voor de eerste is het simpel. Golfplaten is wat meer improviseren.

Schaduw of heel de dag volle zon?

Besparen begint het natuurlijk mee.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door spinningwheels »

Ik zie bij BVA Grote sets. 40 panelen, die gingen eerder voor redelijk geld weg.
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door assink »

40 panelen is misschien wel iets teveel van het goede op 3x25a.
Dan moeten we ook nog netverzwaring regelen.

Dit is een kapschuur helemaal achteraan op onze boerderij, en hier is nooit stroom naar toe gelegd.
Dus als we zoiets zouden willen, moet er een kabel de grond in. Denk dat deze het beste vanaf de hoofdaansluiting kan komen, en die zit 80 meter verderop.
Zitten wel meerdere meterkasten op het bedrijf, maar het beste is op de hoofdaansluiting?
Denk dat golfplaten ook nog wel mee vallen, je moet alleen de golfplaatbouten eruit halen en er een ander soort bout voor terug plaatsen waarop je de rails kunt monteren lijkt me?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door DaBit »

assink schreef: 02 dec 2022 07:45 40 panelen is misschien wel iets teveel van het goede op 3x25a.
Dan moeten we ook nog netverzwaring regelen.
12 panelen op oost, 12 op west doen hier onder gunstige omstandigheden iets meer dan 6kW. Zeg dat het bij jou gunstiger ligt en die 40 panelen 15kW doen, dan zit je nog maar op een goede 20A per fase. Dat is dus voor je hoofdaansluiting geen probleem.
Je groepenkast moet wel 25+20A kunnen hebben, dus als daar 40A aardlekken en hoofdschakelaars in zitten moet dat aangepast worden.
Zitten wel meerdere meterkasten op het bedrijf, maar het beste is op de hoofdaansluiting?
Als het allemaal de som van aangevoerde+teruggeleverde stroom kan hebben zou dat technisch gezien niet strikt noodzakelijk zijn, en regeltjes die dat tegengaan zijn er volgens mij ook niet. Maar dat kun je het beste even overleggen met je installateur. Op de hoofdaansluiting is wel mooi duidelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door assink »

Dak ligt op zuidwest, zeg maar 20 graden links van het zuiden :lol:
Hebben nog wel andere daken die daar 90 graden op verdraaid staan. Maar daar zit nu nog asbest op, en zijn oudere lichtere constructies.
Ben bang dat die misschien niet sterk genoeg zijn, vandaar de keuze voor dit dak.
Asbest saneren moet ook nog gebeuren, maar dat gaat waarschijnlijk nog wat langer duren.
Ga eens overleggen met een installateur wat er mogelijk is, hoe zwaar de kabel dan moet zijn etc.
Wat er nog aangepast moet worden in de meterkast, we kunnen sowieso meedoen voor een ondernemers regeling omdat we een bedrijf zijn.
Wil eens kijken of er überhaupt veel te besparen valt door zelf te leggen, want aansluiten moeten we toch al laten doen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door Bjornski1976 »

De panelen voed je in parallel aan de hoofdvoeding welke 3x25A is lees ik. Wat Dabit aangeeft zijn de aardleks 40A/30ma die waarschijnlijk gevoed worden vanuit een rail waar een 3 fase hoofdschakelaar zit van 40A.
Terugkoment op die 3x25A wat betekent dat je niet meer dan 15A vanuit de panelen mag ontvangen anders overstijg je de 40A.
Je kan als alternatief de een 3 fase 16A (aardlek)automaat B karakteristiek plaatsen parallel aan de inkomende voeding en dat naar een tweede hoofdschakelaar 40A voeden die dan je aardlek voorziet. Hierdoor zijn en blijven de aardlek beveiligd op 40A. a) Je moet hiervoor wel de ruimte hebben in je kast en b) die aardlekautomaat van de panelen is afhankelijk van welk type omvormer je gebruikt. Indien je aardlekautomaat moet installeren dien je rekening te houden met de selectiviteit.

Check ook even je brandverzekering of die er geen probleem mee hebben dat je deels zelf aansluit/legt.

Het bereken van de kabel kan je hier bekijken:
https://www.elektramat.nl/kabel-calculator

Ik zou zelf voor een 4x10mm2 ymvkas gaan en deze afmonteren in de schuur middels een onderverdelen. Dan kunnen daar de panelen op en wat andere aansluitingen mocht je dat willen. Let op dat de aardlitze zit onder de afscherming en dus heb je geen 5 aderige kabel nodig. De nul is optioneel afhankelijk van wat je wilt gaan doen.

Als je veel panelen wilt gaan leggen is een enkele 3 fase omvormer wel het voordeligste echter neem er een die meerdere stringen aan kan want met 40 panelen op een string neemt de dc-spanning aardig toe. Ook bij gelijke verdeling kan je de stringen vergelijken op output.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door bartL »

assink schreef: 02 dec 2022 07:45 40 panelen is misschien wel iets teveel van het goede op 3x25a.
Dat is sowieso geen probleem.

Los hiervan ben ik er eigenlijk groot voorstander van om meer panelen neer te leggen dan de hoofdzekering aankan om de simpele reden dat je daarmee een veel hogere productie kan halen.
Wij hebben hier bijvoorbeeld 90kwp op het dak liggen bij 3x80A. Als je dat uitrekent kom je op zo'n 130A per fase. Echter hier liggen ze op het westen, dus gaat er al pak 'm beet 15% rendement vanaf en zijn de tijden dat ze echt volop produceren meestal in Juni/juli rond 15.00 uur s'middags. Op dat moment regelt de omvormer de boel iets terug om die 80A (gemeten bij de hoofdzekering, dus verbruik wordt daarin meegenomen) niet te overschrijden. De rest van de tijd komt hij niet bij die 80A en heb je dus profijt van die panelen die er teveel liggen. Ik overweeg bij ons dan ook om er nog meer neer te leggen zodat het eigen verbruik weer volledig is afgedekt.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door assink »

Ik moet eerst ff een idee hebben wat het allemaal gaat kosten.
Zoveel energie gebruiken we bedrijfsmatig niet met ons klein koppel vee.
Heb wel veel machines in de werkplaats staan, maar die maken echt geen uren.
Misschien dat het in de toekomst nog anders wordt, maar daar heb ik geen idee van.
Dus kan wel veel meer gaan leggen, maar de terugverdien tijd wordt dan ook veel langer voor m'n gevoel.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door assink »

Even hier terug op komend, we hebben besloten toch een bedrijf in de hand te nemen.
Ook ivm verzekering.
Wel doen we wat zaken zelf om de kosten te drukken, zoals het leggen van de kabel en assistentie met de montage van de panelen en profielen.
Inmiddels zijn de panelen, omvormers en profielen geleverd.
Het wordt een installatie van 9750 Wp, omvormer komt in de loods te hangen. Ook omdat we dan meteen een stroomaansluiting hebben in deze loods, die was er nog niet.
En gaat van daar met een kabel van 120 meter lang naar de hoofdmeterkast. Wil de optie houden om in de toekomst meer panelen te leggen, dus wil de kabel voldoende zwaar nemen.
Zit zelf te denken aan 6mm2 kabel, in een schutbuis. Of een kabel met mantel, even kijken wat het meest praktische is.
Want 120 meter door een schutbuis trekken wordt ook geen succes lijkt mij.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door serum »

Niet wat dikkere kabel pakken? bij 9750wp heb je toch gauw een verlies van 300kwh bij 6mm2 kabel? of mijn berekening slaat nergens op.

https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

4% procent verlies is toch significant?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door Kjelt »

Ik zou dit ook even door een bedrijf laten narekenen.
Bedenk ook dat als de netspanning in de groepenkast plus de spanning die over die 120m kabel valt hoger dan 255V wordt je inverters afschakelen. Je wilt dus ook je verliesspanning over die kabel zo laag mogelijk houden.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door andrefc101 »

assink schreef: 02 dec 2022 13:38 Ik moet eerst ff een idee hebben wat het allemaal gaat kosten.
Zoveel energie gebruiken we bedrijfsmatig niet met ons klein koppel vee.
Ik dacht dat je het had over een maandbedrag van + 1000 euro, maar ik zal het wel niet goed gelezen hebben…
Plaats reactie