Windows 11

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

jand schreef: 11 nov 2022 08:48 Daar heb je gelijk in. Het is echter wel bruikbaar als je Windows 11 opnieuw wil installeren. Wel even opletten dat je je eigen bestanden veilig stelt. En de andere software ook opnieuw kunt installeren.

Deze computer moet Windows 11 prima kunnen draaien, zoals dabit ook al zei.
Bedankt, het gaat beter nu . W11 heb ik geen bezwaar tegen, het moet gewoon werken en geen frustratie geven. Data staat niet op de pc, maar extern. Moet dus niet zo lastig zijn.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

javanree schreef: 11 nov 2022 09:46
DaBit schreef: 10 nov 2022 17:52Maar eigenlijk is Altium Designer nog zo'n beetje de enige reden voor Windows.
Geen Fusion / AutoCAD ed? Al draai ik dat tegenwoordig in een VM, scheelt rebooten.
VM? Dan praat je over Linux?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door javanree »

kawarider schreef: 11 nov 2022 09:47 VM? Dan praat je over Linux?
In mijn geval wel , maar je kunt met VMWare/Oracle Virtualbox oid ook VM's draaien onder Windows
Voordeel van een VM is dat een hele virtuele PC in slechts 3-4 files zit opgeslagen, die kun je prima op een externe disk oid copieren als backup, zodat als er iets mis gaat je met die 3-4 files terugzetten weer up and running bent.

Voor je laptop zou ik trouwens even naar Clonezilla kijken... je laptop schoon inrichten , met de drivers ed , en dan met Clonezilla gelijk een snapshot maken naar een externe HD. Als er dan weer eens een issue is en je moet weer met een schone lei beginnen bespaar je jezelf een hoop tijd en frustratie.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows 11

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 11 nov 2022 08:20 Alleen heb je dan de drivers voor dat OS, als je wilt downgraden naar 10 kan het voor problemen zorgen. Maar als je zoekt op laptop model + driver pack of naar de website van de leverancier gaat vind je de betreffende drivers wel onder support. (enige echt broodnodige driver in dat geval is van je WIFI of LAN adapter).
Maak van te voren in apparaatbeheer een overzicht van de geïnstalleerde drivers met naam, leverancier en type. Dat scheelt weer zoeken en onnodige installaties.
Deze drivers moet je goed bewaren omdat na enkele jaren de leveranciers deze bestanden niet meer hosten. Kun je de bestanden niet vinden, kijk dan bij andere leveranciers. Meestal zoek ik dan bij DELL.

Kijk eens in de handleiding of er geen manier is om de fabrieksinstellingen te herstellen. Meestal staat er een installatie op een afgeschermde partitie die je in Windows of via de Bios kunt installeren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Windows 11

Bericht door DaBit »

javanree schreef: 11 nov 2022 09:46 Geen Fusion / AutoCAD ed? Al draai ik dat tegenwoordig in een VM, scheelt rebooten.
Ik probeer het kwa CAD zoveel mogelijk op FreeCAD te houden; mijn vertrouwen in Autodesk is niet meer groot genoeg dat ik er afhankelijkheid van wil creeren.
Fusion360 draait verder best aardig in Wine met DXVK. Ik heb verder een Windows 10 VM, maar echt heel soepel voelt dat niet aan, in ieder geval niet met Altium. Als ik ergens gek van word is het telkens die paar milliseconden vertraging als je ergens op klikt. Misschien eens een keertje ergens een extra videokaartje vandaan toveren, die via passthrough aan een VM voeren, en dan via Looking Glass.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Nog even terugkomend op een haperend W11, het lijkt dat de onedrive de zaken verstoort. Voor wie er zijn voordeel mee wil doen.

Enne, Freecad? Doe je daar mee cam-en , Dabit? Als verstokt Fusion gebruiker?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 11 nov 2022 13:35 Ik probeer het kwa CAD zoveel mogelijk op FreeCAD te houden
Dat vind ik dan wel weer een mooi onderwerp voor een presentatie op een cnczone opendag.

Ik heb er nog geen goed begin in kunnen maken maar zou graag native cad op linux hevven.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Windows 11

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 01 dec 2022 17:58 Nog even terugkomend op een haperend W11, het lijkt dat de onedrive de zaken verstoort. Voor wie er zijn voordeel mee wil doen.
Die Onedrive en Edge meuk die je door je strot heen gedouwd krijgt en waar je nauwelijks vanaf komt. De moeite die je tegenwoordig moet doen om gewoon lokale gebruikers aan te maken waarvan een aparte met adminrechten. Argl :evil:

Het is opzich prima spul dat Windows 11, maar blijkbaar word ik te oud voor die onzin ofzo. Met duimpjes omhoog en blauwe vinkjes enzo heb ik ook al helemaal niks.

Of dit, niet specifiek Windows, maar ook in de categorie 'ik snap die onzin niet helemaal meer':
Afbeelding

Cached Chrome het halve Internep ofzo?
Enne, Freecad? Doe je daar mee cam-en , Dabit? Als verstokt Fusion gebruiker?
Als het niet te ingewikkeld word wel. 9 van de 10 freeswerkjes kan ik prima in Path doen, voor die laatste grijp ik terug naar Fusion. Maar met tekenen idem hoor.
Sven schreef: 01 dec 2022 19:27 Ik heb er nog geen goed begin in kunnen maken maar zou graag native cad op linux hevven.
Och, als je simpelweg begint met de Part Design workbench, dan heb je schets-stukje uittrekken-schets-gaatjesprikken-enz. Precies wat je al gewend bent om te doen en daar kun je de meeste machine-onderdelen al prima mee maken. De rest komt vanzelf wel als je ergens tegenaan loopt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door hainjedaf »

Bart,

Al zo lang chrome van Google is vreet ie standaard minstens 256Mb per tabblad voor het sandboxen van alles wat er op die pagina staat.

Een pi of pc met 2-4 gb ram en 20 tabbladen open in chrome, is traag als heel dikke mest in een heeeeel dun capillairtje. :mrgreen:

En ja, het maakt dan geen scheidsrechtersgereedschap uit of het onder Linux, Windows of Android gebeurt..

27 * 256 = 6912 mb....
Oei, dan is Chrome toch wat efficienter geworden de laatste tijd. Jouw 27 vensters nemen maar 2200mb
Of de cache werkt gewoon :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie