Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hainjedaf »

Om nog eens terug te komen op de standtijd van de accu....

Ik rij nu 5 jaar elektrische bus. Die dingen staan 10-20 keer per dag onder de snellader (600V/200A)
Buiten de exploitatie (plm 02:00-05:30) staan ze aan de conditie lader (600V/70A)

En ook na 5 jaar merk ik nauwelijks capaciteitsverlies.....
Zouden die batterijen toch beter zijn dan we denken?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door spinningwheels »

hainjedaf schreef: 28 nov 2022 02:23 Om nog eens terug te komen op de standtijd van de accu....

Ik rij nu 5 jaar elektrische bus. Die dingen staan 10-20 keer per dag onder de snellader (600V/200A)
Buiten de exploitatie (plm 02:00-05:30)
Dus dat is om het uur tanken. Hoelang duurt dat ?
Terwijl er in een diesel zo,n 500 liter ingaat, dat is om de dag tanken?
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door HD13 »

hainjedaf schreef: 28 nov 2022 02:23 Om nog eens terug te komen op de standtijd van de accu....

Ik rij nu 5 jaar elektrische bus. Die dingen staan 10-20 keer per dag onder de snellader (600V/200A)
Buiten de exploitatie (plm 02:00-05:30) staan ze aan de conditie lader (600V/70A)

En ook na 5 jaar merk ik nauwelijks capaciteitsverlies.....
Zouden die batterijen toch beter zijn dan we denken?
Snelladen zal dan tot een deel lopen van de capaciteit, of alleen bijhouden om nog genoeg over te houden zodat snachts de laatste stap voor de volle capaciteit wordt gedaan.

Zijn dus korte snellaadstops,denk ik....
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kawarider »

Ja , dat klopt, batterijen doen het beter dan voorspeld. Hetzelfde als pv, die panelen vallen ook niet ineens uit elkaar na 25 jaar.

Net een rit van 2500 km in twee dagen achter de rug. Eerste keer zo ver. Op de heenweg voorzichtig aan gedaan, een hoop stress wel niet de volgende paal. Gemiddeld 65 km/h incl stops. Zelf de stops zoeken en de goedkoopste. Op de terugweg was ik daar klaar mee en knallen maar. Tesla het uit laten zoeken. Ging een stuk beter. 85 km/h. Ooit eens een rit gedaan van 1775 km. 13,5 uur, 131 km/h gemiddeld incl tanken, file, grensovergangen, tol en aanhouding. Pfoe, die was scherp. Dat gaat inderdaad niet snel gebeuren met een EV. Maar dat hoeft ook niet. Als laden een tikkie sneller zou gaan en bereik iets verder, dan het meer dan prima.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kawarider »

Ja, klopt. Kan me niet voorstellen dat zon bus telkens 100% gaat. Die laatste 20 duurt een eeuwigheid. Wij begonnen tegen de 200 kW te laden, bij de helft was dit nog 150 kW en dat zakte naar 100 kW om nog 50 kW te zijn bij 80%. Stekker eruit en knallen naar de volgende paal.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hainjedaf »

spinningwheels schreef: 28 nov 2022 03:25
hainjedaf schreef: 28 nov 2022 02:23 Om nog eens terug te komen op de standtijd van de accu....

Ik rij nu 5 jaar elektrische bus. Die dingen staan 10-20 keer per dag onder de snellader (600V/200A)
Buiten de exploitatie (plm 02:00-05:30)
Dus dat is om het uur tanken. Hoelang duurt dat ?
Terwijl er in een diesel zo,n 500 liter ingaat, dat is om de dag tanken?
het duurt 20 minuten om van pm 30% naar 100% te gaan.

meeste wagens landen onder de lader met 50-70% lading en gaan weg met 100% Zo'n stop duurt 10-15 minuten.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hainjedaf »

kawarider schreef: 28 nov 2022 06:57 Ja, klopt. Kan me niet voorstellen dat zon bus telkens 100% gaat. Die laatste 20 duurt een eeuwigheid. Wij begonnen tegen de 200 kW te laden, bij de helft was dit nog 150 kW en dat zakte naar 100 kW om nog 50 kW te zijn bij 80%. Stekker eruit en knallen naar de volgende paal.
Bij mij gaan ze 95% van de gevallen naar 100%
In ieder geval de VDL met een actieradius van 120Km
Voor die 2x 23 km stad in en uit heb ik (als de airco geen roet in het eten gooit) 0,8-0,9 kW/km nodig.
ik kom meestal terug met rond de 70% lading als ik op 100% ben weggegaan.

De chinees/brabantse Ebusco pakt in 10-15 min meestal maar 15-25 % lading.
(die gaan meestal tussen 30-60% onder de lader en gaan met 60-90% weer aan de rol)
Maar die wagens hebben een actiradius van 300-400 km op een volle accu.

Tijdens instructie eens met een Ebusco overdag het land door getourd.
Na terugkomst (200-250km) nog ruim 45% in de accu.
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 28 nov 2022 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hainjedaf »

Maar mijn punt is eigenlijk;

Ondanks de klappen die die batterijen krijgen, de capaciteit na 5 jaar nauwelijks lijkt afgenomen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 28 nov 2022 12:50 Maar mijn punt is eigenlijk;

Ondanks de klappen die die batterijen krijgen, de capaciteit na 5 jaar nauwelijks lijkt afgenomen.
Misschien is die 100% eigenlijk 80% vol en is daar het systeem op gebaseerd. Kunnen ze bij veroudering software matig ook nog wat mee.
Dacht dat er bij personen auto's ook over zoiets gesproken werd?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kawarider »

Precies Hugo, zo werkt dat. Die batterijen gaan gewoon niet volgas naar volledig vol.

Maatje van me heeft een een Nissan busje opgevoerd van 25 kWh naar 130 kWh van Porsche Taican. Voorheen 200 km bereik en tweede keer laden nog 150 km omdat accu al warm was. Niet gekoeld standaard. Nu met 130 kmpu bereik van dik 400 km. Dat haalden we vorige week niet. Beetje teleurgesteld maar is toch echt wel goed te doen zo'n lange rit. Auto zelf is meer dan prima, accu zou met 100 kWh ook ok zijn. Laden begint met bijna 200 kW, mits supercharger als bestemming in navi staat. De accu is dan al voor de stop voorverwarmd en kan meteen volgas. Halverwege zakt dit naar de 150 kW om dan verder te zakken richting 100 kW bij 80% en dat laatste gaat met 50 kW. Stekker deruit en doorknallen dus, niet wachten op die laatste 20%

Een dieseltje is toch moeilijk te verslaan, maar moet dat? Het komt toch al aardig in de buurt.

Enne, batterijen kunnen meer dan iedereen verwacht, net als zonnepanelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door DaBit »

Wat Hugo volgens mij bedoelt is dat wanneer jouw kabouter '100% vol' zegt de daadwerkelijke state-of-charge van de cellen maar 80% is.
En dat klopt, dat doen ze ook. Waarschijnlijk nog wel minder dan dat ook.

Bij elektrische fietsen, laptops, telefoons, etc. doen ze dat meestal niet; als je die accu's flink gebruikt is het met een paar jaar klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

Floppy schreef: 25 nov 2022 14:36 Als je nog een kabel moet trekken, laat er dan een kabel inleggen die je ook voor een eventuele 3 fase kan gebruiken. Die meerkosten zullen niet zo veel zijn.
Het wordt toch een drieaderige.
Die is 6mm2, een vijfaderige is 4 mm2.

Omdat de standaard sokkel voor het laadkastje een hele hoge kast (1.85 meter...) zou opleveren heb ik zelf een paal/sokkel gemaakt:
IMG_20221201_145653638.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kawarider »

Het wordt toch een drieaderige.
Die is 6mm2, een vijfaderige is 4 mm2.
????Ik heb hier nog een rol 5 aderig 6mm2 flexibel liggen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 01 dec 2022 17:51
????Ik heb hier nog een rol 5 aderig 6mm2 flexibel liggen.
Ik heb wel interesse in een metertje of 50, dan is mijn probleem met het spanningsverlies op de kabel van voor in de loods naar mijn domeintje stukken minder verwacht ik.
Ik heb dan dezelfde lengte 5 x 2,5 over, interesse? dat is denk ik rubber of neopreen kabel, nu even geen idee.
Wat vraag je er voor want ik wil hem beslist niet gratis, ik sta al genoeg in de min bij jou?

Natuurlijk alleen als er tenminste dan nog een stukje voor Sven overblijft natuurlijk, maar hij moet denk ik wel kabel hebben met een aardscherm er in omdat die de grond in moet.
Plaats reactie