G68 en dubbelzijdige bewerking

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 nov 2022 22:02
Perkeo schreef: 14 nov 2022 20:27 Ik snap daarom niet waarom je blijft beweren dat het probleem bij mijn werk voorbereiding zou liggen??
In dat geval ben ik je een TomPoes schuldig. ;-)

PS, ik ben na 40 jaar ervaring met besturingen misschien wat eigenwijzer bij sommige dingen, doe het niet om je er mee lastig te vallen, meer om je alert te houden dat niet altijd alles is wat het lijkt.
Voor mij is het pas opgelost als het aantoonbaar is dat dat vinkje de boel verziekt door die toch weer aan te zetten en opnieuw de fout aan te tonen.
Het moet gewoon verklaarbaar zijn wat er dan fout gaat, het blijven gewoon getalletjes die bij elkaar opgeteld worden.
Ik zal je er nu niet meer mee lastig vallen.
Haha, nee hoor, blijf me gerust 'lastig vallen', want zo zie ik dat helemaal niet. Ik probeerde wel duidelijk te maken dat ik niet zomaar wat doe, of onnauwkeurig werk. Zo kwam de opmerking een beetje bij mij over.

Zelf wil ik nu ook aantoonbaar weten en snappen wat er fout ging bij de nek en niet bij het teststukje. Dat lukt alleen als ik bewust de fout kan reproduceren en bewust de fout kan corrigeren. Anders heb ik straks voor 100 euro aan mooi hout op de CNC liggen en blijft het een loterij of de dubbelzijdige bewerking slaagt.

Ik meld me weer als ik nog wat teststukjes heb gefreesd bij verschillende instellingen. Naast volgorde van bewerkingen zal ik ook een schermprintje maken van het variabelen scherm in EdingCNC.

Zijn er nog andere zaken om bewust in de gaten te houden of noteren?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je in het freesprogramma van die nek nog 2 kamertjes door en door toevoegt in het restmateriaal en die vooraf bewerkt, kun je controleren of het goed gaat en op tijd stoppen.
Je kunt ze zelfs al van te voren frezen, want als de boel op pennen ligt kun je net zo vaak de boel omdraaien als je wilt.
Misschien is het dan wel handiger om je Z-nul gewoon altijd op de bovenkant van je materiaal te houden, dan hoef je na omdraaien helemaal niets meer te doen met ligging nulpunt voor de Z.
Nu ik dit opschrijf bedenk ik me dat daar wel eens de sleutel kan liggen, daar wordt of je G54 nulpunt aangepast, of die correctie wordt met het G92 register gedaan. Dat zijn dus 2 verschillende methodes afhankelijk van het vinkje. (zou natuurlijk niets uit mogen maken, want verandering in Z heeft niets met X en Y te maken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door serum »

Ik heb een tijd terug uit beuken een meter of 16 aan trapleuning gefreesd, waarbij ik in 40mm MDF pockets had gefreesd met de machine waar de referentiepunten van het te bewerken materiaal zaten; zo had ik altijd hetzelfde uitgangspunt en omdat het door de machine zelf was gemaakt klopten deze punten prima. Ook na het draaien bleef het kloppen, maar als er dan iets afwijking in de stock zit (al is het 0,5mm) dan verschuift het 1mm. Het vergde bij mij wat voorbereiding, maar we hebben een dergelijk stabiele vandiktebank dat er nog geen 0,1mm verschil inzat. Snel daarna bewerken, voordat de vochtigheidsgraad verandert.

Ik heb met Eding (toen nog usbcnc) in het begin ellende gehad met de Z as, scheen een bug te zijn. Was net bij de laatste opp van een werkstuk waar de machine toch al een uur of 4 op had staan zwoegen. (versterkerpaneel voor een luidspreker) die bewerkingstijd zegt meer over mijn toenmalige machine dan iets anders.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

Nu breekt mijn spreekwoordelijke klomp. Ik heb vandaag 4 testjes gedaan, allemaal met het vermaarde G10L20 vinkje uitgeschakeld. Maar niet met het verwachte resultaat.

Mijn verwachting was uiteraard, dat net als met de nek ik de verschuiving bij voor- en achterkant frezen zou kunnen reproduceren.

24596
Test 1
Werkstuk in positieve bereik MCS
G10L20 uitgevinkt
G92 variabelen gereset
G68 rotatie
XY en Z nulpunten instellen
3 frees programma's (bovenkant (z0 top werkstuk), gaten offerplaat (z0 top offerplaat), gedraaide onderkant (z0 top offerplaat))

24597
Test 2
idem, maar dan werkstuk gedeeltelijk in negatieve bereik MCS

24598
Test 3
idem 1, maar dan eerst werkstuk nullen en daarna G68 verdraaiing

24599
idem 3, maar dan ook in negatieve bereik MCS

Nu heb ik op verschillende momenten nog de variabelen tab van Eding bekeken en screenshots van gemaakt, echter kon ik geen veranderingen in de variabelen herkennen. Dit zijn twee screenshots van Test 2, waarbij je de Z-coördinaat in G92 ziet veranderen vanwege nullen op werkstuk en nullen op offerplaat.

24600
Z0 = top werkstuk

24601
Z0 = offerplaat

Nieuwe probleemstelling is dus dat ik de fout vooralsnog niet kan reproduceren.

Ideeën wat er dan waarschijnlijk toch aan de werkvolgorde of instellingen fout kan zijn gegaan toen de fout optrad? (daar gaat mijn kans op een tompouce :P )
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Perkeo schreef: 19 nov 2022 18:27(daar gaat mijn kans op een tompouce :P )
ik zeg niks

(ik heb de boel stiekem ingestraald :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 nov 2022 19:01
Perkeo schreef: 19 nov 2022 18:27(daar gaat mijn kans op een tompouce :P )
ik zeg niks

(ik heb de boel stiekem ingestraald :lol: )
Wat ik bij de nek natuurlijk niet heb gedaan is de G92 variabelen resetten. Ik ga morgen eens proberen om met G92 waardes de volgens mij verkeerde volgorde doen, dus eerst nullen en dan G68 rotatie.

Als ik de fout niet bewust kan reproduceren, kan ik hem ook niet bewust vermijden,.... :oops: :evil:
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

Mijn aanname van gisteren, hierboven in mijn laatste berichtje, heb ik kunnen bevestigen.

De ene test met G10L20 uitgevinkt en de andere test met G10L20 aangevinkt. In beide gevallen had ik een verschuiving te pakken met de voor en achterkant frezen. Hier zit dus op zich het probleem niet, maar het probleem zit wel in de G92 variabelen die worden weggeschreven met G10L20 uitgevinkt die bij verkeerde werkvolgorde een verkeerd resultaat geeft.

Als er G92 variablen gevuld staan en deze werkwijze wordt aangehouden gaat het dus mis:
  • Werkstuk nullen
  • G68 verdraaiing
  • Bovenkant frezen
  • Z0 = offerpaat instellen (welk nulpunt ook gekozen wordt is volgens mij onbelangrijk
  • Gedraaide onderkant frezen

Dit is dus de verkeerde werkvolgorde, de G68 macro zegt ook als laatste mededeling om na afloop van G68, XY en Z als normaal te nullen

24602
Bovenkant

24603
Onderkant

Een laatste test met G10L20 uitgevinkt (dus gebruik makend van G92 variabelen) met eerst G68 verdraaiing en pas daarna werkstuk coördinaten nullen, laat weer een correct freesresultaat zien.

24604

Conclusie: met G92 variabelen al gevuld (en alleen als er al waarden gevuld staan) maakt de werkvolgorde G68 en nullen werkstuk uit, namelijk een fout resultaat bij nullen werkstuk gevolgd door G68 en een correct resultaat bij G68 gevolgd door nullen werkstuk.

Hugo, had je dus toch gelijk :roll: :lol: . Ere wie ere toekomt. :mrgreen:

Ik ga toch G10L20 aanvinken, omdat dan de werkvolgorde volgens mij niets uitmaakt.

Snappen waarom het fout gaat doe ik nog steeds niet, namelijk de voorkant wordt op de correcte positie gefreesd en ik kan zowel in de G68 macro als in de Z0 macro geen verwijzing naar G92 variabelen vinden.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door XL500SZ »

g68 nog nooit gebruikt, maar wel eens dubbelzijdig freeswerk gedaan.
Dus waarschijnlijk overbodige opmerking.....maar wie weet.

Met dubbelzijdig freeswerk draai ik in Fusion het coordinatensysteem in de cam setup van de 2e frees setup aan de kant van het werkstuk.
Dus eerst gaten in spoilboard frezen / boren, en doorlopnde gaten in de stock.
Nulpunt ligt op hart van 1 van de positioneer pennen en machinebed.
Stock op dikte frezen, werkstuk uitfrezen.
vervolgens werkstuk omdraaien op de 2 pennen.
Setup in Fusion met nulpunt nu aan de andere kant materiaal en 1 van de assen omdraaien, zoals het werkstuk ligt op machine.
2e kant frezen zonder nulpunt in de machine te verplaatsen.

Met de optie "in process stock generation" aan bij de tabblad "utilities" in de manufacture omgeving en de optie "from preceding setup" bij het "setup -> Stock" tabblad aan kun je ook de andere kant simuleren terwijl de stock de uitgefreesde vorm heeft van de vorige setup.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

De aanhouder wint! 8)

24608
Uitgangspositie en frezen van de pingaten

24609
Bovenkant is gefreesd

24610
Onderkant na meeste materiaal weghalen met 3D Adaptive.

24611
Onderkant finaal resultaat na een parallel bewerking met een 10mm bolkop frees. Nog even opletten dat de 10mm frees rondom genoeg ruimte heeft. De contouren zijn met een 8mm met kleine stapover gedaan, deze moet ik de volgende keer even iets groter kiezen zodat in elk geval meer dan 10mm ruimte ontstaat. Het tekort aan ruimte is te zien een de brandmarkeringen.
Hoewel het smalle voorkantje nog met dubbelzijdig tape vastzat, deze toch maar even met een zaagje weggehaald met wisseling van de 8mm naar de 10mm frees voor de laatste bewerking.

Naast de correcte EdingCNC settingen in dit draadje nog twee zaken in Fusion360 om op te letten:
  • Ik heb er voor gekozen om per CAM setup van onderkant en bovenkant, het ruwmateriaal als body in Fusion 360 te aan te maken en in CAM te gebruiken ('use stock from solid') en niet het ruwmateriaal van de vorige CAM operatie mee te nemen ('From preceding setup')
  • De oorsprong in het werk coördinaten stelsel in Fusion kiezen voor 'Stock Box Point' en niet voor 'Model Box Point'
24612

Nu is een eerste gitaar hals en body van de CNC gekomen. Deze nu maar naar een mooie rode Stratocaster te bouwen! :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Kars-cnc »

Perkeo schreef: 27 nov 2022 17:23 De oorsprong in het werk coördinaten stelsel in Fusion kiezen voor 'Stock Box Point' en niet voor 'Model Box Point'
Ik begrijp even niet zo snel waarom dat verschil zou kunnen maken. Wel moet het nulpunt natuurlijk hetzelfde blijven bij boven en onderkant. Ik kan me voorstellen dat dat bij een Model Box Point lastig is als je in de eerste bewerking het Model Box Point hebt weg gefreesd.

Verder is het mooi geworden! Ik ben benieuwd naar de hele Stratocaster straks.

Ik wist niet wat een Stratocaster was maar even Googlen levert op: een legendarisch model elektrische gitaar oorspronkelijk gemaakt door Fender (even voor diegene die ook geen idee hadden 8) ).
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

Kars-cnc schreef: 27 nov 2022 19:45
Perkeo schreef: 27 nov 2022 17:23 De oorsprong in het werk coördinaten stelsel in Fusion kiezen voor 'Stock Box Point' en niet voor 'Model Box Point'
Ik begrijp even niet zo snel waarom dat verschil zou kunnen maken. Wel moet het nulpunt natuurlijk hetzelfde blijven bij boven en onderkant. Ik kan me voorstellen dat dat bij een Model Box Point lastig is als je in de eerste bewerking het Model Box Point hebt weg gefreesd.
Durf ik ook niet met zekerheid te zeggen, ook omdat ik het middelpunt als oorsprong had gekozen, dus gaat het bij rotatie van zowel 'stock box point' als 'model box point' waarschijnlijk wel goed. Ik was echter niet zo consistent in het gebruik en als je bij de bovenkant 'stock box point' kiest en onderkant 'model box point' en de punten zijn toevallig eens niet gelijk, dan kan je wel de mist in gaan.
Kars-cnc schreef: 27 nov 2022 19:45 Ik wist niet wat een Stratocaster was maar even Googlen levert op: een legendarisch model elektrische gitaar oorspronkelijk gemaakt door Fender (even voor diegene die ook geen idee hadden 8) ).
24613
Het wordt een kopie van de beroemde David Gilmour Candy Apple Red stratocaster, echter dan met zwarte pick guard en compleet zwarte hardware.
Gebruikersavatar
Schallbert
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 mar 2023 19:51
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Schallbert »

Hey @perkeo,

Just admired your work. Double-sided milling is a bit more on the complex side, but adding full 3D is even more so.
What a beautiful Guitar you made. Is it ready by now? Will you share some pictures?

The translation of the above issue was a bit cloudy, so was the problem that a G92 on top of G10L20 would lead to wrong results when adding G68 (because G92 would be "on top of" G68)? And your resolution was to reset G92 and set it again after G68?

Thanks for the clarification and regards,
Schallbert
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

Hi Schallbert,

Apologies for a really late reply on your question. Everything started with that I had to use G68 rotation to be able to have the full length of the guitar neck on my CNC and I had problems with a shift in the double sided milling.

This was the main conclusion:
Perkeo schreef: 20 nov 2022 21:10 ..
Conclusie: met G92 variabelen al gevuld (en alleen als er al waarden gevuld staan) maakt de werkvolgorde G68 en nullen werkstuk uit, namelijk een fout resultaat bij nullen werkstuk gevolgd door G68 en een correct resultaat bij G68 gevolgd door nullen werkstuk.
..

Depending on your EdingCNC set-up you have G10L20 zeroing turned on or off. If checked the active coordinate system (G54 – G59.3) is zeroed instead of the global G92.

With G10L20 checked your working order for applying G68 and zeroing is not affected, however only if the actual G92 variables don't have a value and still are 0. I would therefore recommend to check G10L20 and double check that G92 values are set to 0.

With G10L20 unchecked, the G92 variables are used, but the working order is important, you first have to do the G68 rotation and then zero your workpiece. This then again results in a correct double sided milling operation (provided ofcourse that your actual CAM operation with offsets are correct).

At the moment I am unfortunately too busy to make real progress on the guitar, but did replace my sacrificial top with some holes to use clamps that I printed on my 3D printer. The operation on the picture was to correct the holes for the bridge that somehow where oval and incorrect dimension (too fast CAM with deflection of router bit?). I used the updated Shopfloor programmer (very cool :idea: :arrow: ) Shopfloor Programmer to rout new 10mm pockets, exactly 56,8mm apart. I aligned the body using a side of the pick-up cavities. Basically using my CNC as very expensive, but very accurate drill press. :lol:

24767
Gebruikersavatar
Schallbert
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 mar 2023 19:51
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Schallbert »

Hey @Perkeo,

I see it all comes down to knowing the machine and its software. Great job!
I'm using G92 currently a lot to run the same job multiple times in a grid https://schallbert.de/cut-dibond/ for bigger sheets where I want to allow iterations (e.g. for quality improvements) in between.

It's very helpful to know that it works independently of the coordinate system and always ON TOP of other coordinate adjustments.

About cutter deflection: You're using pretty long ones, so that could be an issue. When you're circling the holes in a ramp, though, cutter load should be really balanced so I wouldn't expect elliptic holes even if you ran them pretty quick.

But the body looks really nice. I bet it took quite some hours to get it smoothed 8)
Regards
Schallbert
Plaats reactie