sjabloon schuine buis.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: sjabloon schuine buis.

Bericht door bartL »

joopbos schreef: 18 nov 2022 08:39
Floppy schreef: 17 nov 2022 23:51 Ik snap even iets niet.
De diameter is 140 mm, de totale lengte zou dan toch 140xpi = 439.82 moeten zijn en niet 434.93
met binnendiameter berekend?
Er wordt -zoals al aangehaald- gerekend met de lengte van de neutrale lijn. Voor staal wordt deze y-factor ruwweg op 0.5 gehouden, dit zou in dit geval dus betekenen dat je 138xPi moet rekenen. Echter in mijn CAD programma reken ik met een wat complexere formule welke ik lang geleden al eens van een snij- zetbedrijf heb gekregen. Hierin verschuift de y-factor iets naarmate de radius toeneemt. Om die reden zie je in dit geval dus dat de neutrale lijn niet op 138mm ligt maar op ca. 138.44mm.
Ik maak dergelijke uitslagen ook voor een toeleverancier in de bagger-industrie (tikkie groter dus) en krijg nooit klachten dus ik ga er vanuit dat het wel ongeveer klopt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: sjabloon schuine buis.

Bericht door kitman »

Was achteraf gezien toch veel laswerk aan en heb momenteel geen gas op mijn mig.
Had er enkele gerold en paste perfect.
Heb stukken buis afgezaagd en op de freesbank schuin gefreesd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: sjabloon schuine buis.

Bericht door Arie Kabaalstra »

kitman schreef: 17 nov 2022 19:03 Zou handig zijn, mijn eenvoudige cad kan dat niet.
Alvast bedankt.
Kan wel, je moet alleen weten hoe je ee uitslag moet maken.. ,moeilijk?.. nee.. maar dan mket je wel even weten hoe...kwestie de cirkel opdelen in segmenten, en van elk segment de hoogte bepalen en uitzetten op de omtrek...
Plaats reactie