Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Sven »

In ons rijtjeshuis uit 1974 heeft de benedenverdieping alleen "ventilatie per ongeluk". Er zitten geen roosters in de ramen, de ventilatie die er is komt via de spleten in hang en sluitwerk en de co2/vochtmeter geeft aan dat we als we druk zijn we te weinig ventileren.

De nattevinger conclusie is dat de spleten kleiner zijn dan de afwezige ventilatieroosters eigenlijk zouden moeten zijn.
We gaan nog kijken of het permanent laten draaien van de ventilator in de badkamer verschil maakt.

Maar hoe zit het nou met energieverbruik?
Wat voor energieverbruik wordt je geacht kwijt te raken aan ventilatie?

En hou kan je actieve ventilatie fatsoenlijk achteraf installeren?
Mechanisch gezien is de minst ingrijpende denk ik een ventilator aansluiten op de voormalige pijp voor de afzuigkap. Die gaat nu door voor natuurlijke ventilatiepijp maar ik denk dat dat niet veel is...
Maar daar een motor op aansluiten is niet leuk, dan moeten we de koof openbreken (dat is tot daar aan toe) maar volgens het bestek is de pijp van asbest.

Kan/mag je een asbestpijp veilig (laten) aanboren?
Als dat een optie is dan hoeven we alleen de plek nog maar vast te stellen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kjelt »

Ramen zijn wel volgens de laatste normen dus HR++ ?
Anders zou ik de kozijnen en ramen vervangen, meteen weer een isolatie upgrade te pakken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door benkr »

Ventileren zonder echt veel warmte weg te gooien doe je met een zgn. WarmteTerugWin unit, kortweg WTW unit.
Met zo'n box wordt een redelijk percentage van de warmte binnenshuis gehouden, maar er gaat altijd warmte verloren.
De pijp van de afzuigkap voorzien van een ventilator, evenals de badkamer ventilator zo maar laten draaien (tenzij daar wel een WTW unit aan gekoppeld is) is meer van hetzelfde.

Asbest pijpen mag je helemaal niets aan doen, elke mechanische bewerking is ongezond, waar je bij kunt inspuiten met lijmspray en er verder gewoon afblijven is het beste als je niet dat circus met die mannetjes in luchtdichte pakken, schotten in huis van folie en een grote afzuigunit tegen de deur aan geplakt wil hebben, en dat kost dan ook nog eens goud geld.
En denk niet dat de jongens goed werk afleveren, ik heb het meermalen meegemaakt dat hun werk 2 of zelfs 3 keer werd afgekeurd omdat in een ruimte die volledig zou zijn schoongemaakt nog volop asbesthoudend materiaal werd gevonden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou (als ik me de situatie goed herinner is de belangrijkste ruimte een open keuken/woonkamer) in de muur een 1 kamer wtw unit plaatsen. Die bovenverdieping geloof ik wel. Jullie slapen vast ook met het raam op de ventilatie stand, en dan constateert die CO2 meter vast geen verhoging. (althans dat is bij mij het geval)
https://www.ventilatieshop.com/awenta-h ... 8vEALw_wcB
(zitten in Ede)

Toen bij mij het asbest verwijderd werd, mocht ik zelf de asbest schoorsteenpijp weg halen, schijnt een hardere versie te zijn en minder risico. Of boren dan aan te raden is, weet ik niet en de regels kunnen ook wel weer aangepast zijn. (ze moeten wel aan je blijven verdienen)
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 26 nov 2022 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kjelt »

Nadeel van die wtw ventilatoren is het buisgat..
Die is zo groot dat je daar een pro machine voor moet hebben die eerst asn de muur wordt geankerd.
Ga je zelf niet makkelijk doen tenzij je geen beton hebt en alleen zandsteen,baksteen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Sven »

Helemaal vergeten, die plaatselijke wtw!
Kwam notabene voorbij in mijn andere draadje "wtw in oud rijtjeshuis"

Dat gat, dat komt er links of rechtsom wel.

Ik ga mezelf een minuut in de hoek zitten schamen.
Kort, ik weet het, we gaan zo lunchen.

@ Ben, ik vermoede al dat er idd beter niet aan asbest geklust kon worden maar beter wel er even naar vragen ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kars-cnc »

Sven schreef: 26 nov 2022 12:55 Helemaal vergeten, die plaatselijke wtw!
Ik weet het niet hoor... Ze zeggen 85% rendement met 1 minuut uitblazen (is warmte opslaan) en 1 minuut inblazen (opgeslagen warmte terug leveren). Erg leuk bedacht, maar je huis is geen ballon. Als er uitgeblazen wordt zal er per definitie ergens anders koude lucht naar binnen gezogen worden. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor inblazen, ergens zal er ook lucht naar buiten moeten waarbij de warmte die daar in zit verloren is.

Het rendement kan volgens mij dus nooit hoger zijn dan 50%. Maar misschien maak ik een denkfout, dan hoor ik dat graag!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door benkr »

Essent vertelt een ander verhaal, maar ook dat rammelt, lees hieronder:
Hoe werkt een wtw-unit?

Een wtw-unit bestaat uit een ventilator, inblaasopeningen en een aantal afzuigpunten. De elektrische motor in een wtw-installatie zuigt voortdurend lucht van buiten naar binnen. In de wtw-unit wordt deze koele buitenlucht door middel van een warmtewisselaar opgewarmd met de warme lucht die al in uw woning aanwezig is. Op deze manier ontstaat een luchtstroom in huis die voortdurend ververst wordt. Zo beschikt u thuis altijd over frisse lucht, terwijl het u vrijwel geen extra energie kost om deze op te warmen.
Waar dan het overschot aan lucht blijft wordt niet genoemd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door benkr »

Hier een andere uitleg die wel lijkt te kloppen:
De afkorting WTW staat voor warmte terugwin en is een manier van ventileren waarbij zo min mogelijk warmte verloren gaat. Bij WTW ventilatie wordt de gebruikte, warme lucht eenvoudig afgevoerd en wordt de warmte hiervan overgebracht naar de verse, koude lucht die door het ventilatiesysteem naar binnen het huis in stroomt. Een WTW unit houdt de luchtstromen in je woning in balans, waardoor dit ook wel balansventilatie wordt genoemd. Ook staat het systeem bekend onder de naam 'ventilatiesysteem D'.

Net als bij een mechanische ventilator voert het WTW systeem vervuilde lucht af, maar voert daarnaast ook verse lucht aan. De warmte van de vervuilde lucht wordt door de warmtewisselaar overgedragen aan de verse buitenlucht, zodat deze op temperatuur is bij het binnenstromen van de woning. De uitgaande en inkomende luchtstromen komen hierbij niet met elkaar in aanraking. Vervelende, koude luchtstromen in huis zullen verleden tijd zijn. In de zomer werkt dit juist andersom, waardoor het systeem voor enige verkoeling kan zorgen.
wat is een wtw unit
WTW.JPG
Het aan- en afzuigen gebeurd dus gelijktijdig waardoor er geen vacuüm of overdruk ontstaat begrijp ik.
En kennelijk is het proces omkeerbaar zodat het systeem in de zomer gebruikt kan worden voor een beetje koeling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Sven »

Dat voorbeeld dat Hugo linkte, die zie ik ook niet zo zitten. Maar de duurdere met een plaatwisselaar zoals ook Ben aanhaalt, dat lijkt me wel wat.
En er is nog een tussenvorm, met de eenvoudige bouw/plaatsing maar met een tegengestelde luchtstroom.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door DirkSchipper »

benkr schreef: 26 nov 2022 16:39 Hier een andere uitleg die wel lijkt te kloppen:
De afkorting WTW staat voor warmte terugwin en is een manier van ventileren waarbij zo min mogelijk warmte verloren gaat. Bij WTW ventilatie wordt de gebruikte, warme lucht eenvoudig afgevoerd en wordt de warmte hiervan overgebracht naar de verse, koude lucht die door het ventilatiesysteem naar binnen het huis in stroomt. Een WTW unit houdt de luchtstromen in je woning in balans, waardoor dit ook wel balansventilatie wordt genoemd. Ook staat het systeem bekend onder de naam 'ventilatiesysteem D'.

Net als bij een mechanische ventilator voert het WTW systeem vervuilde lucht af, maar voert daarnaast ook verse lucht aan. De warmte van de vervuilde lucht wordt door de warmtewisselaar overgedragen aan de verse buitenlucht, zodat deze op temperatuur is bij het binnenstromen van de woning. De uitgaande en inkomende luchtstromen komen hierbij niet met elkaar in aanraking. Vervelende, koude luchtstromen in huis zullen verleden tijd zijn. In de zomer werkt dit juist andersom, waardoor het systeem voor enige verkoeling kan zorgen.
wat is een wtw unit
WTW.JPG

Het aan- en afzuigen gebeurd dus gelijktijdig waardoor er geen vacuüm of overdruk ontstaat begrijp ik.
En kennelijk is het proces omkeerbaar zodat het systeem in de zomer gebruikt kan worden voor een beetje koeling.
Een WTW omkeren heeft geen zin. De luchtstromen lopen langs elkaar, tegen elkaar in, gescheiden door metalen platen via welke de warmteterugwinning plaats vindt. Koelen in de zomer via de WTW kan dus niet. Wat de betere (duurdere) WTW's wel kennen is een bypass voor in de zomer zodat er geen warmteterugwinning plaatsvindt, maar koele (avond-/nacht-)lucht rechtstreek naar binnen wordt gehaald.

Daarnaast wordt zo'n WTW soms ook met een warmtepomp luchtverwarming gecombineerd. En ook hier, de betere/duurdere exemplaren kunnen ook omgekeerd werken als een airco.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 26 nov 2022 21:18 Dat voorbeeld dat Hugo linkte, die zie ik ook niet zo zitten. Maar de duurdere met een plaatwisselaar zoals ook Ben aanhaalt, dat lijkt me wel wat.
En er is nog een tussenvorm, met de eenvoudige bouw/plaatsing maar met een tegengestelde luchtstroom.
Ding werkt met een opslag warmtewisselaar wordt ook in hele grote industriële systemen gebruikt, dan is het een continue proces met een draaiend wiel.
> warmtewiel https://www.econox.nl/blog/165/hoe-werk ... ewiel.html
Heb ik ergens begin jaren 80 al eens mogen aanschouwen in het spiksplinter nieuwe kantoor van fläkt in Amersfoort.
https://www.architectuur.org/bouwwerk/9 ... Flakt.html
Kars-cnc schreef: 26 nov 2022 14:44 Het rendement kan volgens mij dus nooit hoger zijn dan 50%. Maar misschien maak ik een denkfout, dan hoor ik dat graag!
Dat is het rendement op warmteverlies, als je geen warmte kwijtraakt is het 100%.
En met 1 minuut blaas je 1/60 van 50 m³ bij een woonkamer van 30 m² ongeveer 1% van je kamer volume.
(al is het in de documentatie niet duidelijk of de ventilator 50m³ doet of 100, want als ie de helft van de tijd 1 kant op blaast is de ververste lucht ook de helft, lijkt me)
Een barometrische drukverandering van 950 naar 1050 mbar is volgens mij eerder 10% dan 1 % dus ik denk dat het 'ballon' effect wel mee zal vallen.
Zo'n hekel aan mensen die maar wat zeggen zonder even te rekenen. (en misschien maak ik een rekenfout, maar heb het tenminste geprobeerd)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Sven »

Blijft staan dat de genoemde soort ergens anders koude lucht naar binnen trekt en daarna daar weer verwarmde lucht naar buiten blaast.

Liever dan deze variant:
https://www.ventilatieshop.com/blauberg ... h/?sqr=wtw

Of deze:
https://www.ventilatieshop.com/blauberg ... i/?sqr=wtw

Maar ik weet niet of ik mezelf, laat staan mijn vrouw hiervan kan overtuigen....

Gat boren:
https://www.boels.com/nl-nl/huren/diama ... mm/p/17211
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Denk dat dat koude lucht naar binnen trekken wel mee valt, maar die met die kruislingse wisselaar is natuurlijk wel veel mooier.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie