welke stappenmotor?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Reb0rn
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2022 00:37

welke stappenmotor?

Bericht door Reb0rn »

Hoi allemaal,

Ik wil een plasma "tube notcher"(weet even de nederlandse benaming niet) gaan maken.

Ik heb al een plasma tafel, en wil mogelijk daarvoor de zelfde controlebox gaan gebruiken om kosten te besparen. Dus dan de stappenmotors wissellen en klaar.

Ik weet alleen niet welke motors ik voor de roterende as moet gaan gebruiken... Dat is dan meteen ook bepalend voor "hoe gek" ik het wil gaan maken. Als de mogelijkheden er zijn, wil ik misschien wel 500mm buis erop zetten en met een maximale lengte van +-2m werken. En dan misschien zelfs een aanpassing (ook een x-as) om kokers te kunnen snijden. Maar hier heb ik vrijwel zeker een eigen controle box voor nodig.

Dus nu is de concrete vraag, hoe bepaal ik welke stappenmotor ik nodig heb? of heeft iemand ervaring met een (mogelijk zware) roterende as te maken?

ideeen zijn natuurlijk ook altijd welkom.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: welke stappenmotor?

Bericht door Bjornski1976 »

Heb je ook een voorbeeld van je wilt gaan maken? Kan wel handig zijn zo ook het formaat van wat het moet gaan worden.

Als je een besturingssysteem wilt gaan gebruiken zit je toch al redelijk vast aan motor stromen wat een motor keus zal dicteren.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Reb0rn
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2022 00:37

Re: welke stappenmotor?

Bericht door Reb0rn »

nee heb nog geen voorbeelden. maar buizen van 200mm tot een lengte van +-2m en mogelijk de echt grotere maten max 1m.

Ik had een filmpje gezien van iemand, die had een nema 34 12nm. hij hoeft niet hard te lopen, maar moet wat kracht hebben. heb al vertragers gezien etc.

https://www.youtube.com/watch?v=1YeG42yBHwo

maar ik heb dus geen verstand hiervan, weet niet of je kan berekenen wat je voor motor nodig hebt.

Wat betrefd de huidige aanstuurkast, als ik een zwaardere motor echt nodig heb, ga ik ook wel een kast maken, dat is dan maar zo.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: welke stappenmotor?

Bericht door hfjbuis »

Reb0rn schreef: 20 nov 2022 22:38 heb al vertragers gezien etc
Als je op een stappenmotor een vertrager zet, heb je meer koppel, meer resolutie maar minder snelheid. Zet je dan de snelheid weer hoger, gaat het koppel weer evenredig omlaag. Binnen grenzen kun je bij een stappen motor het koppel verhogen door de snelheid te verlagen.
Alleen de buis rond draaien kost geen kracht. Dat kan dat al met b.v. een nema17 0.6 Nm stappenmotor.
Reb0rn schreef: 20 nov 2022 22:38 hij hoeft niet hard te lopen
Dat denk je maar. Als je op een bepaalde plaats wilt beginnen te snijden/lassen, wil je echt geen minuut wachten tot dat de buis gedraaid is.

Je kunt een kleine servo plaatsen dan heb je kracht en snelheid met weinig componenten.
In deze video worden een aantal motoren getest waaronder een kleine geïntegreerde servo motor. Die laatste is misschien overkill, maar zal het zeker doen voor deze toepassing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: welke stappenmotor?

Bericht door Bjornski1976 »

Hmm interessant onderwerp dit.

Een plasma snijder heeft toch wel een bepaalde snelheid waarmee die bewogen moet worden afhankelijk van materiaal dikt en gebruikte stroom.
Dus lijkt het een handig om daar eens wat dieper in te duiken.

Z'n plasma torch van Parkside doet het echt niet verkeerd weet ik uit ervaring. Maar goed probeer daar eens de snijsnelheden, stroom etc.. uit te halen ter indicatie. Dan weet je ongeveer hoe snel je minimaal/maximaal moet gaan bewegen.

Als je er een buis met een diameter van 500mm op wil zetten met een lengte van 2mtr is afhankelijk van de dikte en materiaal soort je massa te berekenen. Als je dat een beetje voor ogen hebt kan je eens gaan kijken naar een klauwplaat met daaraan een motor met een riempje, riem of ketting :mrgreen:

Je kan ook eens kijken naar twee roller blocks ter ondersteuning aan beide uiteinden van z'n 500mm diameter buis en daar een aandrijving op verzinnen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: welke stappenmotor?

Bericht door hfjbuis »

Deze borstelloze DC motor https://www.omc-stepperonline.com/36v-4 ... lr90-36-01 ga ik bestellen zodra hij leverbaar is in DL. Samen met deze controller https://www.omc-stepperonline.com/digit ... w-dbls-01s.
Deze motoren zijn ook verkrijgbaar met een overbrenging. Dan heb je meer dan voldoende koppel en een regelbare snelheid. Daar komen nog een voeding, potmeter en een paar schakelaars bij en dan kun je aan de slag.

Mijn toepassing is wat spelen met het modbus protocol.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Reb0rn
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2022 00:37

Re: welke stappenmotor?

Bericht door Reb0rn »

Ik ben geadviseerd dat de meeste mensen hiervoor een nema 34 gebruiken. Dus voor nu ga ik mij hier eens in verdiepen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: welke stappenmotor?

Bericht door DaBit »

Je moet eerst boven water zien te halen wat de inertie is van de buis die je wil kunnen snijden, wat de acceleratie is die je minimaal nodig hebt, en de maximale hoeksnelheid. Dan komt daar na wat rekenwerk een koppel uit gerold, wat samen met een toerental weer naar vermogen te vertalen is, en daar kun je dan een passende motor bij zoeken. Maar al dat soort berekeningen zijn rubbish in = rubbish out, dus eerst de basisparameters...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie