ff serieus, energiekosten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Om ook eens serieus een onderwerp te hebben..
Nadat de oorlog is uitgebroken en de prijzen de hoogte inschoten ben ik toch maar eens gaan kijken naar al het verbruik hier.
En een paar maatregelen getroffen.
Ik heb in de buitenkast een koelkastje staan voor drank enzo,: de stekker eruit
De vrieskast anders ingesteld: van -21 naar -18
De koelkast van +4 naar +7, maar die gaat denk ik terug naar +4
En de server die altijd aanstond uitgezet en alleen maar aan als het nodig is.
Verlichting is al tijden naar led gegaan dus daar was niks nodig.

Nu de tijd aangebroken is om de verwarming aan te zetten ben ik eens gaan kijken om niet de CV te gebruiken om te verwarmen.
We zijn vanaf Oktober gaan verwarmen met de airco die vanuit de keukenunit naar de woonkamer blaast.
( die airco is inmiddels al zo'n 18jaar dus zal niet de zuinigste zijn )
We hebben het op 21° ingesteld staan.
In de keuken wordt het dik 20° en de woonkamer dik 19°
Ik heb op internet gelezen dat je de airco zo'n 2° hoger moet instellen dan dat je wil hebben.
Dus dat klopt tot nu toe aardig.
Om nu eens te laten zien wat dat scheelt?
24606
24605
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Swake »

Om die kosten van de verwarming te kunnen vergelijken moet je er ook bijzetten hoeveel de buitentemperatuur was. Uiteindelijk is het die temperatuur die moet gecompenseerd worden. Zo hebben wij hier dit jaar ook wat minder verbruikt vergeleken met vorig jaar, de temperatuur buiten was de laatste 2 maanden wel veel zachter dit jaar vergeleken met vorig jaar.

De verwarming 1°C minder hoog zetten is gelijk aan 7% besparen. Dit is een ietwat bij de haren getrokken gemiddelde maar geeft wel goed aan wat er kan.

Kijk ook eens naar het verbruik van de CV pomp. Als dat een losstaande is zijn die vaak overbemeten. De recentere pompen hebben automatische vermogensinstelling die het verbruik dynamisch verminderen tot soms maar een paar Watt. In ieder geval een groot verschil met de oude pompen die 40 à 60 W verslinden.

Wanneer een toestel niet of minder gebruikt wordt dan heeft dat ook een onrechtstreeks effect: voorbeeld met de koelkast of diepvriezer hoger zetten. Dat gaat uiteraard wat stroom besparen. Indien die toestellen in de 'verwarmde schil' staan van het huis dan geven die de onttrokken warmte uit de koelruimte binnenshuis af, Aangezien ze minder onttrekken gaan ze nu ook minder bijdragen aan de verwarming. Dat moet nu gecompenseerd worden door de verwarming. Meestal kan de verwarming dat economischer doen.

Als je het nog niet gedaan hebt koop dan een energiemetertje en ga al de toestellen met een stand-by modus eens na. Of beter nog, zo'n smart socket dan kan je het verbruik op afstand in het hoog houden.
Op deze manier vond ik een versterker, actief subwoofer en TV die samen continu iets meer dan 25W verstoken.
De koelkast voor drank verbruikt 2x zoveel als de gewone in de keuken en die zijn nochtans zeer vergelijkbaar in grootte. De koelkast met drank heeft een mechanische thermostaat waar die in de keuken elektronisch geregeld is en trouwens een veel stabielere temperatuur heeft. De drank staat nu in de kelder, dat is fris genoeg en die tweede koelkast zetten we enkel nog aan als er eens veel volk over de vloer komt.

Ook soms iets aangenaam gevonden zoals voor de wasmachine, droogkast en 10 jaar oude printer die in standby maar 0.2W opsouperen.
Wat de computers en netwerk spullen betreft doe ik aan struisvogeltechnieken want ik weet dat het geen mooi zicht gaat zijn :mrgreen: .
When it fits stop using the hammer.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Tonybryden »

De prijzen zijn niet leuk meer in deze tijd.
Ik hobby er niet minder door.
Ik ga er ook niet voor in de kou zitten en/of me er zorgen over maken.
Het is wat het is .
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

je betaald in Nov 2022 voor 170KWh slechts 39 euro ??

Dat is 23 cent per KWh ? anderen heben voor stroomprijzen 2 tot 3 keer hogere tarieven
Ook betaal je voor 4 kuub gas 20 euro ?? das 5 euro per kuub ?? anderen betalen minder dan de helft voor een kuub gas

Met jouw tarieven snap ik heel goed dat je op stroom wilt verwarmen maar 1 kuub gas is nog altijd iets van 9,8 KWh aan energie. Gas is in theorie voor de meeste mensen tarieven dus goekoper.

Dit kon ik vinden kwa prijzen online (of het echt klopt weet ik niet)

Vattenfall 0,44 euro per KWh stroom en 2,02 Euro per m³ gas
Eneco 0,84 euro per KWh stroom en 3,40 euro per m³ gas
Essent 0,734 per KWh en 2,719 per m³ gas


Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Mijn verlenging variabele jaar contract is half oktober weer ingegaan bij Vattenvall
Dus ja, dat zijn de prijzen die ik nu dus moet betalen.
De images heb ik vanmorgen van het scherm geplukt
Ik kan dat ook niet helemaal volgen.
Je zou bijna zeggen, hoe minder gas ik verbruik des te meer moet ik er voor betalen
De winst moet toch érgens vandaan komen
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door spinningwheels »

Denk dat je haast voordeliger vanaf januari het zogenaamde energie plafond voor gas zo veel mogelijk moet benutten.
Ook het voer voor de pellet kachel is belachelijk gestegen.
Ik heb het in huis nu 15 graden. Dat is een paar dagen echt niet prettig, maar het went heel erg snel. Dik vest aan, dekentje over de benen en een paar warme sloffen.
Stroomverbruik, andere pc gekocht die in 8 sec opstart, in plaats van minuten met het oude ding. in slaapstand na 3 minuten en uit als ik naar het hok ga of weg ga, Was eerder bij opstaan het ding aan en bij het naar bed gaan weer uit.
Verlichting in het hok in twee groepen en de helft van de TL,s ook afgesloten. branden er nu 3 waar ik bezig ben in plaats van 12 de hele dag.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

15°?
brbrbrb dat gaat me te gek worden, 18° of 19° vind ik nog prima
Ik loop er nu wel aan te denken of ik niet een ir paneel aan het plafond moet hangen boven de computer plek.
Daar zit ik nu het grootste deel van de dag.
Daar ben ik nog niet uit.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door MeMoRy »

Dat IR paneel eerst proberen. Ik heb alleen nog maar gehoord van mensen die het niets vonden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

Bij ons in huis kan ik roepen wat ik wil over wat het kost, maar ik vind nog steeds kinderen die lekker op de bodem van de douche zitten te spatteren of in bad met de warmte kraan op een straaltje, en de TV staat bij voorkeur heel de dag te tetteren of er nu wel of niet iemand aan het kijken is. Zucht. Handig als je het toch niet zelf hoeft te betalen, en moeders zegt er niks van want die vind die spelende kinderen wel schattig en er staat niemand aan de badkamerdeur die zegt 'kan ik even 5 euro vangen?' dus geen terugkoppeling.

Gasverbruik is dus weer aan het oplopen naar 4+ kuub per dag hier. Misschien het voorschot eens voor de gein op 600 euro zetten ofzo, kijken of er dan iemand wakker word.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Als ik 4 kuub/dag zou verbruiken zou ik ook die €600 kwijt zijn DaBit met mijn prijs van €5.00/kuub
Dat zou dan het veld in en knollen zoeken worden.

En in Nijmegen woont er iemand die het niks uitmaakt allemaal, het is zoals het is, mja die is stinkend rijk natuurlijk
En volgens de berichten zouden juist de rijken het meest profiteren van het prijsplafond per Januari
Helaas daar hoor ik niet bij.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kjelt »

4 kuub per dag is normaal als het koud is.Dat halen we nu al.
Wij verstoken 1000 m3 per jaar met koken en warm water.
Dat is minder dan het normale in NL.
Maar energie is bij ons veel te hoog.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

Wij wonen vrijstaand op het ultra platte en winderige groningse platteland land, slechts 4 m³ per dag verstoken daar dromen wij van :)

Binnenkort (hopelijk) houtkachel in de net geisoleerde werkplaats, wellicht gaat het helpen, ben alleen bang dat we lang moeten wachten op het dubbelwandige rookkanaal en die was flink aan de prijs.

Greezt,

Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door benkr »

Ik heb een maand of 3 geleden eens voor een heel jaar berekend wat ik per maand aan energie, G / W / L, betaalde en kwam niet tot consistentie getallen, reden om de huisbaas om uitleg te vragen. Ik heb hier een tijd geleden al eens een maandafrekening laten zien, dat was (en is nog steeds) belachelijk weinig, vergeleken met de tarieven die iemand in een normaal woonhuis betaald.
Na de discussie met mijn huisbaas heb ik van het hele jaar, én van vorig jaar alle rekeningen en zo gekregen, dat heb ik allemaal in een spreadsheet verwerkt. Het bleek dat er diverse fouten in zaten, waterschapsbelasting die werd verrekend terwijl wij dat ook al zelf betaalden, dus weg er mee, BTW op water werd 21% berekend terwijl dat 9% moest zijn, vaste aansluitkosten kosten werden volledig doorberekend terwijl die duidelijk per woning en bedrijf zijn gespecificeerd, dus wordt ca. 1/3 van wat het was en zo nog wat kleinigheden.
Al met al lijkt het best wel een stuk(je) goedkoper te worden, hij wil ons ook nog mee laten genieten van de opbrengst van de zonnepanelen, als ik helder kan krijgen hoe dat te doen dan is het idee er achter dat wij dan meebetalen aan de investering, maar dat we dan de netwerkkosten en zo niet hoeven betalen over dat verbruik. Het lijkt er op dat ik daar een modus voor ga vinden, maar dat kan ik pas definitief bepalen cq, aantonen wanneer de jaarafrekeningen binnen zijn. Daarom hebben we afgesproken dat wij de laatste 3 maanden van 2022 niets betalen, we de afrekeningen van 2022 allemaal opnieuw gaan berekenen tegen de echte tarieven en dat we de zonnepanelen in de berekening mee gaan nemen.
Wat ik nu al zie in de dingen die niet meer zullen veranderen is dat het tientallen Euro's per jaar goedkoper gaat worden terwijl de tarieven buiten alleen maar oplopen. Ook de gas en licht tarieven voor 2023 zijn voor 75% al bekend en die zijn zeker niet hoger dan in 2022 terwijl de resterende 25% ook zeker niet duurder lijkt uit te komen. Hij heeft een contract waarbij de tarieven voor 75% vast zijn en voor 25% variabel, die resterende 25% wordt door een tussenpersoon variabel op de markt ingekocht en komt tegen echt goede prijzen door.
Al met al heb ik nog steeds niet te klagen over de energiekosten, dat is zeker.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Zeker Ben, jij zit goed daar, letterlijk en figuurlijk.

Portje, per maand betaal je €17.5 voor je aansluiting. Wij koken nog op gas en zijn ongeveer €20 a €25 per maand kwijt.

Sluipverbruik is eigenlijk erger dan de pieken. Die zijn vaak kortstondig en duidelijk maar sluipverbruik gaat 24-7 door. Inmiddels heb ik ook zon stekkertje gekocht om hier het sluip terug te dringen. Dat is nu 400-500 W, reken maar uit wat dat per jaar is. Werkplaats is stabiel met 62 W, waarschijnlijk de standby pelletkachel. Ik schaam me diep voor ons sluipverbruik maar krijg het niet echt boven water, voorlopig.
Plaats reactie