eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

is al een hele verademing. Het is het verschil tussen je staan te vervelen tijdens aan wieltjes draaien (of hem elk vlak opnieuw instellen) of even voor 10 minuten wat anders kunnen gaan doen, en daarmee produktief zijn.

Er zijn vlak slijp banken waar je dit allemaal mechanisch in kunt stellen, maar in deze moderne tijd is dit met CNC veel gemakkelijker.

Ik vermoed dat er ook een systeem op zit om na een instelbare bedrijfstijd (of misschien zelfs bij meting van trillingen) automatisch de steen reritst wordt. Ik heb het ook al gezien dat met een diamant de steen heel voorzichtig aangeraakt wordt tijdens bedrijf om slijtage van de steen te meten, en hier automatisch voor te compenseren.
[/quote]


nou.. ik kan me prima voorstellen dat je een vlakslijper zou willen CNC-en.. Ik heb zelf veel gewerkt met vlakslijpmachines.. en die stelde je in op een bepaalde afname.. 0.01 per keer, en dat dan 10 keer om er dus 0.1 mm af te halen.. start.. koffie.. die machine was een automaat..
Ik heb met het idee rondgelopen ooit.. om een CNC besturing te verzinnen voor de grote slijpmachine die we opgeknapt hebben.. al is het alleen maar voor het instellen van de breedte van de slag, en de lengte...en dan eventueel de diepte ook, inckusief een sessie steen ritsen... dan programmeer je dat van te voren.. drukt op de grote groene knop.. en dan heb je tijd voor een hele thermoskan koffie... :lol:
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

en dan nog een reden om een dergelijke machine te kopen....
ik ben ontzettend nieuwsgierig, vooral naar mooie machines en mooi gereedschap, om te ervaren hoe het werkt en of ik er mee kan werken. dat houdt mij heel erg van de straat en helpt me mijn gedacht te verzetten. het is dus een soort uitlaatklep voor mij.
mijn nieuwsgierigheid zet ik wel om in daden door dit soort machines gewoon te kopen, het traject in te gaan van tegenvallers, problemen, gedoe enz enz om uiteindelijk te komen tot iets prachtigs, wat ik graag met anderen deel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tantan schreef: 17 nov 2022 12:21 en dan nog een reden om een dergelijke machine te kopen....
ik ben ontzettend nieuwsgierig, vooral naar mooie machines en mooi gereedschap, om te ervaren hoe het werkt en of ik er mee kan werken. dat houdt mij heel erg van de straat en helpt me mijn gedacht te verzetten. het is dus een soort uitlaatklep voor mij.
mijn nieuwsgierigheid zet ik wel om in daden door dit soort machines gewoon te kopen, het traject in te gaan van tegenvallers, problemen, gedoe enz enz om uiteindelijk te komen tot iets prachtigs, wat ik graag met anderen deel. :mrgreen:
Je mag ook gewoon toegeven dat jij ook bevangen bent door dat virus. :lol:
Machientjes altijd leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 nov 2022 12:47 Je mag ook gewoon toegeven dat jij ook bevangen bent door dat virus. :lol:
Machientjes altijd leuk.
hugo, ik kon het niet beter verwoorden, ik kan smelten bij een mooie machine...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door serum »

tantan schreef: 17 nov 2022 08:34 https://youtu.be/1wGPw0Dyqlg
FreesKever schreef: 16 nov 2022 13:38 't ziet er uit als een heel erg wiebelende film van een behoorlijk standaard slijpmachine.
Leuk voor de eigenaar om zoiets (2e hands?) op de kop te tikken, maar niet interessant om naar te kijken.
Portje schreef: 17 nov 2022 09:46 wat wilde je nou eigenlijk laten zien? Een rekenmachientje op zijn kant die niet afleesbaar is ?
Het gesproken woord was totaal niet verstaanbaar dus daar werd ik ook niet wijzer van.
Zet er eens een ondertiteling onder, paar minuten werk, misschien is het interessant.

Gut, de regisseurs dienen zich bij bosjes aan! Zelf een fatsoenlijk filmpje op youtube zetten is ze tot nu toe geen van beiden gelukt, maar aan inzicht geen gebrek.

Daar kan je een knap stukje mee slijpen. Prachtig resultaat.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door benkr »

Da's nu eens een commentaar waar ik het 200% mee eens ben.
Maar dit ging over stuurlui hé, en waar die zich meestal bevinden toch?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Portje »

serum schreef: 18 nov 2022 09:14
Portje schreef: 17 nov 2022 09:46 wat wilde je nou eigenlijk laten zien? Een rekenmachientje op zijn kant die niet afleesbaar is ?
Het gesproken woord was totaal niet verstaanbaar dus daar werd ik ook niet wijzer van.
Zet er eens een ondertiteling onder, paar minuten werk, misschien is het interessant.

Gut, de regisseurs dienen zich bij bosjes aan! Zelf een fatsoenlijk filmpje op youtube zetten is ze tot nu toe geen van beiden gelukt, maar aan inzicht geen gebrek.

Daar kan je een knap stukje mee slijpen. Prachtig resultaat.
Volgens mij was het meer als vraag gesteld.
En van mij heb jij nog geen zwiepfilmpje gezien.
Heb je er wel een gezien?

En ik sta idd aan de wal, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Tonybryden »

Vreemde vraag dan, volgens mij was het regisseur advies 🤔
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Portje »

haha, eigenlijk is het best simpel

ff het handboek filmen er bij gepakt:
Basis regels

1.Als je iemand iets wil laten zien, film het dan zo dat die iemand het ook kan zien.
2. Hou je camera recht en stil en laat wat beweegt zijn gang gaan of volg alleen het hoofdonderwerp
3. Staat het te filmen object stil en je wilt er omheen, beweeg dan niet te snel zodat de kijker kan volgen waar het over gaat.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door serum »

Dit neigt naar entertainment. Ik pak de popcorn.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Kars-cnc »

Portje schreef: 18 nov 2022 22:20 1.Als je iemand iets wil laten zien, film het dan zo dat die iemand het ook kan zien.
2. Hou je camera recht en stil en laat wat beweegt zijn gang gaan of volg alleen het hoofdonderwerp
3. Staat het te filmen object stil en je wilt er omheen, beweeg dan niet te snel zodat de kijker kan volgen waar het over gaat.
Grappig, toen ik heel lang geleden eens gevraagd was om op een bruiloft te filmen (8mm film, nul film ervaring) kreeg ik van de professionele fotograaf die er ook rond liep precies deze adviezen. Nog een erbij overigens:
4. Bij inzoomen, rustig zoomen, kort vasthouden op wat je in beeld wil brengen en de opname afbreken. Niet uitzoomen!

Voor moderne TikTok filmpjes gelden deze regels niet meer volgens mij. Ik denk dat Tantan ook van na de tijd van deze regeltjes is :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Portje »

Jammie, krijg ik ook wat?

Maar mag je op dit forum alleen kritiek hebben op machines die iemand gebouwd heeft of aan het bouwen is en die dan te horen krijgt wat er wel allemaal niet aan deugt en dat ie beter die of die dure machine kan/moet kopen?
oja, en lees dit nou eens goed want er staat wéér een VRAAGTEKEN achter.
Net als bij mijn vorige vragen, mja, Nederlands is ook voor sommigen moeilijk, heb ik begrip voor hoor...
Maar als iemand een zwiepfilm aanbied om naar te kijken en daar komt een béétje kritiek op, ojee ojee.
Waarom neem je de moeite om te filmen maar neem je niet ff de tijd om het een béétje kijkbaar te maken, dat snap ik echt niet.
Ik vind het juist hartstikke leuk om naar interessante filmpjes te kijken, maar wil er liever geen schele koppijn van krijgen.

Ik vind dat zo leuk dat ik er een hele grote CNC database van heb waar ik een enorme hoeveelheid filmpjes en beschrijvingen in heb en die nog steeds groeit.
Wil ik iets weten over, bv, hoe je een werkstuk nulpunt of (workpiece zero) instelt, dan kan ik dat zo opzoeken door nulpunt op te geven en dan krijg ik alle filmpjes die daar uitleg over geven.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Tonybryden »

Hier komt een rel van 🤣
kridri
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2016 11:37
Locatie: België (Limburg)

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door kridri »

Wat een mooie machine :) Ga je de originele sturing behouden? Of toch voor een retrofit gaan?
Ik heb zelf een CNC slijpbank, waar de besturing nu en dan het van laat afweten, maar ben zelf er nog niet aan begonnen met dat er zo weinig over te vinden. Niet tegenstaande, dat een slijpbank redelijk rechttoe rechtaan zou moeten kunnen zijn ...
Plaats reactie