HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Moderator: Moderators

mano
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2022 12:07

HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door mano »

Hallo!

Ik heb een CNC frees van iemand over genomen met een frequentie regelaar voor de spindel motor die stuk is.

De vorige eigenaar gaf aan dat er een probleem met de stroom in het gebouw was en dat daarna de regelaar niet meer werkte. Daarvoor heeft ie het een paar jaar goed gedaan.

Het gaat om een HY01D523B frequentie regelaar, 220v 1,5kW.
De motor is een 400v 0,8kW motor, 6,5A.

Als ik de spindel start gaat deze draaien echter komt er dan na een paar seconden een error E.OC.A. Soms duurt het wat langer, soms korter. Soms error E.OC.N, soms zelfs E.OC.D (down ramp, terwijl ik niet op strop heb gedrukt).
Error E.OC zou betekenen dat er een over-current probleem is. Echter als ik op het display kijk geeft de regelaar aan dat hij bij start 1A verbruikt en dan langzaam afzakt richting een 0,6 A, dan komt de error. Dus lijkt mij niet een current probleem. De regelaar staat ingesteld op 7A (parameter PD142). De motor draait ook gewoon soepel rond.

Is deze frequentie regelaar nog te redden? Iemand ervaring met dit probleem? Zijn er nog instellingen die ik kan nalopen?

Bedankt alvast!
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door benkr »

Ik heb een zelfde soort probleem gehad met zo'n zelfde VFD, dat bleek toen aan de motor te liggen, en niet aan de VFD. Eén van de interne draadjes naar de motor spoelen bleek een heel klein brandplekje te hebben (met dank aan Bjornski1972) wat bij tijd en wijle voor problemen zorgde. Na dit plekje met wat krimpkous te hebben geïsoleerd was het probleem definitief verdwenen.
Maar het zou ook aan de motorkabel en bijbehorende connectoren kunnen liggen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 18 nov 2022 16:10 Eén van de interne draadjes naar de motor spoelen bleek een heel klein brandplekje te hebben (met dank aan Bjornski1972) wat bij tijd en wijle voor problemen zorgde.
Toch wel fijn dat je weer met naam en toenaam kan zeggen welke sukkel de verantwoordelijke is 😏
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 18 nov 2022 20:29
benkr schreef: 18 nov 2022 16:10 Eén van de interne draadjes naar de motor spoelen bleek een heel klein brandplekje te hebben (met dank aan Bjornski1972) wat bij tijd en wijle voor problemen zorgde.
Toch wel fijn dat je weer met naam en toenaam kan zeggen welke sukkel de verantwoordelijke is 😏
Die snap ik even niet, maar ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Bjorn heeft de motor op zijn werk bekeken en dat brandplekje gevonden, dankzij hem heb ik hem kunnen repareren.
Dat bedoelde ik dus.
mano
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2022 12:07

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door mano »

Dank voor de uitgebreide reacties!

Ik had de draad al even doorgemeten en alle aders maakte contact. Maar goed als de draad dun is maken ze wel contact met de multimeter maar kunnen ze wellicht niet genoeg stroom doorgeven.
Ik heb ook de weerstand tussen de 3 pinnen op de motor gemeten, de weerstand was gelijk.
Maar misschien toch even de motor openschroeven en kijken of ik hier iets kan ontdekken.

Wat ik vooral zo vreemd vind is dat de VFD een over current probleem aangeeft terwijl hij maar (volgens display) 0,6A levert, ik zou verwachten dat bijvoorbeeld door een probleem in de motor de Amperes oplopen tot het ingestelde limiet en dat hij dan een error geeft.....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 18 nov 2022 21:07 Die snap ik even niet, maar ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Bjorn heeft de motor op zijn werk bekeken en dat brandplekje gevonden, dankzij hem heb ik hem kunnen repareren.
Dat bedoelde ik dus.
Aha… zo las ik het niet, zoals het er staat is het net of die man de boel heeft laten afbranden.
Ik heb niets gezegd 😉
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door benkr »

mano schreef: 18 nov 2022 21:59 Dank voor de uitgebreide reacties!

Ik had de draad al even doorgemeten en alle aders maakte contact. Maar goed als de draad dun is maken ze wel contact met de multimeter maar kunnen ze wellicht niet genoeg stroom doorgeven.
Ik heb ook de weerstand tussen de 3 pinnen op de motor gemeten, de weerstand was gelijk.
Maar misschien toch even de motor openschroeven en kijken of ik hier iets kan ontdekken.

Wat ik vooral zo vreemd vind is dat de VFD een over current probleem aangeeft terwijl hij maar (volgens display) 0,6A levert, ik zou verwachten dat bijvoorbeeld door een probleem in de motor de Amperes oplopen tot het ingestelde limiet en dat hij dan een error geeft.....
Als het zoiets is als wat mijn motor destijds mankeerde is dat ontzettend moeilijk te vinden.
De beste methode is te beginnen met een andere motor aan te sluiten, maar die moet je wel hebben natuurlijk.
Verder zou ik de bekabeling tussen de motor en de VFD echt heel goed controleren, een los draadje in een connector of, en dat heb ik ook al een keer aan de hand gehad, een TyWrap die te strak is aangetrokken en die het koper van één van de motordraden door de isolatie heeft getrokken en nu sluiting maakt of zoiets. Als je twijfelt maak dan een nieuwe kabel vanaf de motor naar de VFD, helemaal buiten alles om, het gaat er in eerste instantie om om problemen uit te sluiten, als het probleem blijft bestaan met een andere kabel buiten alles om dan is daarmede zeker gesteld dat de kabel niet het probleem veroorzaakt.
Ik heb toen ik het probleem met mijn motor had echt van alles geprobeerd en gemeten en kon helemaal niets ontdekken terwijl ik best wel aardig wat aan meetapparatuur in huis heb, ik had de motor eigenlijk al afgeschreven. Toen Bjornski met dat piepkleine brandplekje kwam geloofde ik in eerste instantie niet dat dat de oorzaak kon zijn, maar na met krimpkous de bewuste draad te hebben geïsoleerd heb ik het probleem nooit meer terug gezien, dus hij had wel gelijk.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door Michel »

Het gaat om een HY01D523B frequentie regelaar, 220v 1,5kW.
De motor is een 400v 0,8kW motor, 6,5A.
Is dit niet een probleempje, motor vraagt 3x 400V en de regelaar geeft 3X 230V

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door spikee »

mano schreef: 18 nov 2022 21:59 Dank voor de uitgebreide reacties!

Ik had de draad al even doorgemeten en alle aders maakte contact. Maar goed als de draad dun is maken ze wel contact met de multimeter maar kunnen ze wellicht niet genoeg stroom doorgeven.
Ik heb ook de weerstand tussen de 3 pinnen op de motor gemeten, de weerstand was gelijk.
Maar misschien toch even de motor openschroeven en kijken of ik hier iets kan ontdekken.

Wat ik vooral zo vreemd vind is dat de VFD een over current probleem aangeeft terwijl hij maar (volgens display) 0,6A levert, ik zou verwachten dat bijvoorbeeld door een probleem in de motor de Amperes oplopen tot het ingestelde limiet en dat hij dan een error geeft.....
Meetcircuit loopt sneller dan de display.
Kan best dat ie met 100khz .wet en de display maar met 20hz updated. Dus dat vind ik geen verassing.

Anders de boel eens doormeten met een megger? Kan je kijken of het goed zit .met de isolatie.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door serum »

Die 6,5A kan niet juist zijn.

Mijn 400hz 2.2kw 220V motor is 6A.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door benkr »

serum schreef: 19 nov 2022 09:36 Die 6,5A kan niet juist zijn.

Mijn 400hz 2.2kw 220V motor is 6A.
Ik heb er eentje die 8,5 A nodig heeft volgens het opschrift.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door serum »

ok, ook een 800W?
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door benkr »

serum schreef: 19 nov 2022 12:03 ok, ook een 800W?
Nee, ook 2,2 kW @ 3 x 230V
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HY01D523B spindel regelaar - Over-current probleem

Bericht door serum »

Dan is 6,5A voor een 3x400V 0,8kW toch opmerkelijk hoog?
Plaats reactie