ijzer frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door twentetwente »

oke, heb je ook een website waar ze die cobalt freesjes hebben? bedankt alvast
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: ijzer frezen

Bericht door Mcgyver »

Het is trouwens HSS-cobalt... er word wat cobalt toegevoegd aan de legering t.b.v de slijtvastheid..

Ik heb niet een directe link maar hier
zal je vast wat kunnen vinden..

zelf koop ik vaak via mn werk freejes bij onze lokale leverancier en betaal ik aan mn baas... :mrgreen: scheelt mij ook weer btw ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
deepakjankie
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 apr 2009 22:49

Re: ijzer frezen

Bericht door deepakjankie »

ik heb dit allemaal al geprobeerd. het was mij uiteindelijk wel geluk een flens met een 2 mm vhm 2 snijder uit een 20mm stalen plaat te halen. ik deed dit ook met een kress1050.Voor smeering gebruikte ik 40%snij olie die werd gespoten door 2 spuitmonden met een druk van 30psi. wat namelijk vaak fout gaat met de kress is dat de toerental veel te hoog is en de kracht ook niet constand sterk genoeg is(door dat er soms wat stukjes ijzer tussen komen zitten die voor extra wrijving zorgen). de kress heeft eigenlijk niet het vermogen door ijzer te gaan . met aluminium en zachtere materiaal gaat het heel goed.

http://www.youtube.com/watch?v=-qVf5A-8BOw
Dit was de kress met een 4mm vhm ruw frees. het gaat hiermee goed zolang er niet veel stukjes tussen komen .dus je kan de frres niet te diep in het materiaal zakken anders heeft de kress niet genoeg kracht.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door twentetwente »

maar als je maar met stapjes van 0.1 mm het ijzer in gaat levert een kress toch wel voldoende vermogen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja.. makkie...

Ik heb met een Kress 1050 Gereedschapstaal staan verspanen.. met een 4 mm frees, 1 mm diep per snede, voeding op 3-400 ofzo ergens.. ging als een fluitje..
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door twentetwente »

Helaas het wil me gewoon niet lukken en stop er dus maar mee. De freesjes zijn me te duur om het te blijven proberen. Allemaal hartelijk dank voor de reacties.

groeten
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door Erik »

Ik vraag me af waarom je met 0,5 mm aan het frezen bent? Dat is natuurlijk fragiel spul. Kun je niet anders omdat je werkstuk dat vereist? Of ben je bang om grotere frezen te gebruiken?
Gr.

Erik
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door twentetwente »

ik kan niet anders omdat het werkstuk dat idd vereist. 1 mm zou nog kunnen maar het werkstuk word dan toch al een stuk minder mooi.
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door cnc junkie »

Zou zelf nooit voor een 4 snijder kiezen,spaankamer te snel vol.
Denk dat je met een 2 snijder meer kans maakt,en anders een 1 snijder.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door twentetwente »

aha misschien dat ik dat dan nog ga proberen. iig bedankt
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door Erik »

Kun je niet voorbewerken met een dikkere frees en nafrezen met een kleinere diameter?
Gr.

Erik
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door twentetwente »

Ik denk dat dat niet wil, ik moet namelijk een website adres op ongeveer 15 cm ijzer frezen en het is best een lang adres. Het gaat dan gebruikt worden als brandstempel. Daarbij bezit ik niet de kennis om zoiets in te stellen, ik werk met vcarve pro van vectric.

groeten
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: ijzer frezen

Bericht door Mcgyver »

Waarom neem je niet gewoon een VHM graveerstift... dan heb je geen centje pijn!

Gewoon een 60 graden graveerstift met een puntje van 0,2mm... iets van 0,2mm diep graveren..

Zoiets dus:
Afbeelding
Afbeelding

Krijg je een hele mooie text hoor

2302

Dit is RVS... das wat lastiger...maar gewoon staal moet geen probleem zijn


[Edit] Heb weer eens niet goed zitten lezen :oops: het moet dus een positieve text zijn met de rest van het materiaal weg gefreesd..[/edit}


DE manier om het te doen is inderdaad met een grotere frees... ben niet bekend met v-carve maar je kan eerst een programma maken m.b.v. een grotere frees... .. er blijven dan grotere rondingen staan in de hoeken...
Vervolgens nieuw freesje inspannen en een nieuw programma maken maar dan alleen van het contour van de letters.. en met hele kleine diepte stapjes de letters nafrezen..

Een hele plaat wegfrezen met een frees van o,5mm is niet te doen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door twentetwente »

Ik geef het op, het wil me gewoon niet lukken. Ik heb besloten om hem nu in koper te graveren maar ik kan geen platen vinden van 5 mm dik (of ik moet in een keer een plaat van 1x2 meter kopen) weet iemand een site waar ik kleinere stukken kan vinden?

alvast heel erg bedankt allemaal
Plaats reactie