G68 en dubbelzijdige bewerking

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

Zoals beloofd nog een klein overzicht van de G68 verdraaiing en dubbelzijdige bewerking zoals het nu goed lijkt te werken.

Als simpel werkstuk heb ik de volgende tekening in Fusion 360 gemaakt. Het blauwe vlak wordt voor de helft van de bovenkant en de helft van de onderkant uitgefreesd. De pin posities zijn symetrisch geplaatst, zodat het werkstuk over de middellijn van het werkstuk kan worden gedraaid. Ik heb vlak off-center geplaatst, om echt te kunnen controleren of de dubbelzijdige bewerking goed lukt.

24590

Dit is de setup voor het frezen van de bovenkant. Het WCS is het exacte midden van het werkstuk en Z0 is bovenkant van het werkstuk.

24588

Dit is de setup voor het frezen van de onderkant (vanaf de onderkant gezien, het werkstuk ligt uiteraard gedraaid op de CNC, zodat X-as, Y-as en Z-as weer de juiste kant op wijzen. Het WCS is wederom het exacte midden van het werkstuk en Z0 is de onderkant van het werkstuk, dus de offerplaat zelf.

In deze setup frees ik eerst de pin posities in de offerplaat, waarna ik het werkstuk met 6mm houten pennen uitlijn op de offerplaat.

24589

Op de CNC heb ik het volgende gedaan (met dus G10L20 aangevinkt):
  • werkstuk passend op de offerplaat plaatsen met tape en secondenlijm
  • 4mm 2-snijder geplaatst en tool lengte meting uitgevoerd
  • G68 EdingCNC macro uitvoeren om de verdraaing van X-Y as te bepalen
  • frees exact op het midden van het werkstuk plaatsen en X-as en Y-as nulllen
  • met toollengte sensor op het werkstuk Z0 bepalen
  • G-code voor bewerking bovenkant laden en uitvoeren
24591
  • werkstuk verwijderen en Z0 op offerplaat instellen en daarna pin posities in de offerplaat frezen
24592
  • werkstuk gedraaid om de X-as en met pennen uitgelijn terugplaatsen
  • Z0 is al de offerplaat met het frezen van de pin posities en WCS blijft identiek met G68 gedraaid staan
  • G-code voor bewerking onderkant laden en uitvoeren
En vervolgens is dit het resultaat, keurig voor en achterkant gefreesd op elkaar uitgelijnd.
24593

Binnenkort dus maar een nieuw stuk esdoorn plaatsen en de stratocaster nek opnieuw proberen! :lol:
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 nov 2022 13:08
Perkeo schreef: 13 nov 2022 11:09 G68 verdraaiing bepalen met de EdingCNC macro
Doe je dat voordat je met de 1e zijde begint? of opnieuw nadat je de 2e kant boven hebt gelegd?

In je beschrijving lees ik slechts 1 keer vooraf, maar is dat ook echt zo?
Zie mijn post van zoeven. Ik maak dus inderdaad één keer gebruik van de G68 macro om de X-Y-as rotatie te bepalen. Deze blijft in alle drie de setups (frezen bovenkant, frezen pin locaties, frezen onderkant) gelijk. Het werkstuk draai ik om de geroteerde X-as. De rotatie van X-Y-as blijven dus hetzelfde.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

serum schreef: 13 nov 2022 13:42 Mooi.. stuur maar een email naar Eding. Kan op de stapel, kan mij niet voorstellen dat je de eerste bent. G92 is een foutgevoelig wespennest

MI moet ie standaard aanstaan met een waarschuwing als je het wel wilt gebruiken. Of moet het geen G10L20 genoemd worden, maar 'overzichtelijk en logische nulpunten (hoogst aanbevolen)' heten.

Esdoorn bewerkt mooi hè? Ik word helemaal blij van hoe fijn dat afwerkt. Nog een tikkie fijner dan beuken.
Nou, als beginnend CNC-frezer is dat misschien ook weer een iets te grote broek aantrekken. :mrgreen:

Ik ben het echter wel helemaal met je eens dat in de standaard set-up van het programma, alle beschikbare macro's foutloos moeten werken. Als de G68 macro dus alleen goed werkt na aanvinken van G10L20 is mijn inziens wel een fout.

Hoe kant en klaar de nek van de CNC frees kwam, verbaasde me inderdaad zeker. Esdoorn werkt supermooi. Na een eerste adaptive clearing heb ik de nek met een parallel proces met 10mm balneus frees en 0,8mm stepover afgemaakt. Dit kan absoluut met een nog lagere stepover waarde, want zoveel tijd kostte de frees operatie niet. Maar zelfs met de 0,8mm stepover is met een een klein beetje schuren het oppervlakte al helemaal glad!
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

Kars-cnc schreef: 13 nov 2022 17:34 Na het aanvinken van G10L20 wordt G92 niet meer gebruikt voor het nullen, maar de waardes worden wel verrekend in de nulpuntsberekening. Waarschijnlijk staan er nu nog waardes van voor het aanvinken van G10L20. Ik zou die even handmatig op nul zetten in het tabblad "Variables". Anders kun je alsnog weer voor verassingen komen als je files met G92 actief en niet actief door elkaar hebt (wat niet zo snel gebeurd, maar je weet het maar nooit).

Doe dat nul stellen van G92 direct na opstarten van Eding en voor het nullen van een werkstuk!
Daarna blijft het gewoon altijd op nul staan.
Top advies!! :!: :!:

In mijn simulatie EdingCNC versie zie ik inderdaad de volgende waarden nog staan voor de variabelen #5211 en #5212. Ik ga ervan uit dat op mijn CNC Nuc hier ook nog waardes staan. Deze zal ik de eerstvolgende keer allemaal naar 0 resetten. Het zou toch zonde zijn om een volgende keer onbedoeld een duur stuk hout de soep in te draaien als deze waardes nog ergens worden gebruikt.

24594
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat die G68 merkwaardige effecten kan hebben geloof ik best. Maar om te denken dat hier het probleem door G68 ontstaan is, ben ik het niet mee eens.
Die nulpunten en coördinaat verschuivingen gaan niet uit zichzelf aan de wandel. Als je tussentijds geen ander nulpunt (G54..G57?) aanroept of die G68 opnieuw uitrekent blijft alles echt op dezelfde plek.
Dus aandacht aan de werkvolgorde, keuze van het nulpunt en secuur omdraaien is de enige oplossing, en je hebt met die test duidelijk aangetoond dat dat echt goed gaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 nov 2022 08:15 Dat die G68 merkwaardige effecten kan hebben geloof ik best. Maar om te denken dat hier het probleem door G68 ontstaan is, ben ik het niet mee eens.
Die nulpunten en coördinaat verschuivingen gaan niet uit zichzelf aan de wandel. Als je tussentijds geen ander nulpunt (G54..G57?) aanroept of die G68 opnieuw uitrekent blijft alles echt op dezelfde plek.
Dus aandacht aan de werkvolgorde, keuze van het nulpunt en secuur omdraaien is de enige oplossing, en je hebt met die test duidelijk aangetoond dat dat echt goed gaat.
Het probleem zat hem niet de in G68 rotatie zelf, dan wel dat G68 met G10L20 niet aangevinkt een verkeerd resultaat geeft.

Als G10L20 staat aangevinkt, werkt de G68 rotatie met bijbehorende macro goed. Mogelijk dat de G68 macro zoals deze standaard bij EdingCNC in het pakket zit roet in het eten gooit? Ik zal nog eens een poging wagen om te kijken hoe die macro is opgebouwd.

Werkvolgorde, keuze van het nulpunt (onbelangrijk, bij de stratocaster body had ik links voor top en bodem gebruikt) en secuur omdraaien (het werkstuk komt met pennen op een vaste plek te liggen) is hier echt het probleem niet geweest. G68 macro in combinatie met G10L20 wel.

Misschien kunnen experts eens in de G68 macro duiken?

Ik zal dit draadje ook nog bij de support van EdingCNC melden met de vraag of hier richting EdingCNC 5.0 nog iets is veranderd, anders loop ik straks weer tegen een probleem aan.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Kars-cnc »

Een tijdje terug heb ik mij eens verdiept in coördinaten stelsels bij CNC. Ik vond het een nogal lastig te doorgronden geheel en heb een plaatje gemaakt van zoals het volgens mij werkt:

G53-G92-G54 visualisatie.png


De machine coördinaten zijn gekoppeld aan de machine eigenschappen en hebben hun nulpunt gekoppeld aan de Homing-Switches. Vanaf dat punt geldt er een algemeen offsetvlak: G92. Daarmee kun je een eigen nulpunt vastleggen ergens binnen het werkbereik. Vanaf dit nulpunt kun je dan weer de werkstuk coördinaten G54 t/m G59.3 vastleggen.

Je kunt hiermee verschillende werkstukken, (of meerdere startpunten op één werkstuk zoals bij een paneel) een eigen nulpunt geven met G54..G59. Elke bewerking hoeft alleen maar de juiste G54..G59 vooraf te hebben en de G code begint op de juiste plek aan je materiaal te knabbelen :P

Zijn er nu omstandigheden waardoor je alle WCS-en een stukje wil verschuiven (b.v. je paneel met meerdere werkstukken ligt net even anders dan de vorige keer) dan is G92 handig, één verschuiving en al je werkstukjes hebben weer het juiste nulpunt.

Dit is een slim bedachte, en universeel inzetbare constructie 8). Maar zoals wel vaker bij breed inzetbare dingen, er kan ook veel fout gaan; het wespennest waar Serum het over had...

De meeste gebruikers, en zeker in de hobby sfeer, gebruiken steeds maar 1 nulpunt. Je kunt dan G92 gebruiken en G54..G59 op nul laten staan, dat is wat Eding oorspronkelijk deed, of G92 op nul laten staan en G54..G59 gebruiken. Dat laatste is netter en meer in lijn met hoe het bedoeld is. Daarvoor is dus dat "G10L20" vlaggetje, dan wordt niet G92 aangepast maar G54..G59. Default is dat G54, en dat is ook volgens mij waar de halve wereld het freeswerk mee doet ;-) )

Met het zetten van het "G10L20" vlaggetje is G92 niet weg, die waardes worden altijd verrekend met de G54..G59 coördinaten. Zolang die G92 coördinaten nu maar niet veranderen is er niets aan de hand, je merkt daar niets van. Maar heb je een keer een G-code bestand met G92.1 of G92.2 in de header, dan wordt G92 gecanceld. Als die dan niet op nul stond heb je een probleem...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Kars-cnc »

Perkeo schreef: 14 nov 2022 08:40 Misschien kunnen experts eens in de G68 macro duiken?
Ik heb de macro wel eens bekenen en die is volgens mij vrij simpel. Er wordt een hoek uitgerekend en die wordt aan G68 toegekend.

Waar nog wel een verraderlijkheid zit: De oorsprong van het G68 draaipunt is het op dat moment geldende nulpunt. Dus als je een werkstuk omdraait moet dat wel symmetrisch om het nulpunt gebeuren. Ook aanpassen van het nulpunt na het draaien gaat volgens mij narigheid geven.
[edit] eigenlijk weet ik ook niet of bovenstaande wel zo is, een hoek is tenslotte gewoon een hoek... Nou ja, nog maar eens beter over nadenken.

Het is zeker niet onmogelijk dat de Eding software daar ergens een fout maakt. Bij de "Nesting" functie zit er ook iets niet lekker op dat gebied. Daar gaat het juist fout als het G10L20 vlaggetje wel aangevinkt staat :evil:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door serum »

Ik gebruik de CAM binnen eding nooit. Volgens mij is deze bij V5 ook volledig verdwenen.

In Fusion kan je heel eenvoudig (rechter muisknop op de opp en je kiest voor new pattern) een pattern op je gcode meegeven, je geeft een richting op, aantal en afstand en hij maakt van de geselecteerde opps een geneste opdracht.

Mooie overzichtelijke weergave van je coordinaten Kars.

De Z wordt er alleen ook in meegenomen.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

Kars-cnc schreef: 14 nov 2022 09:19 Een tijdje terug heb ik mij eens verdiept in coördinaten stelsels bij CNC. Ik vond het een nogal lastig te doorgronden geheel en heb een plaatje gemaakt van zoals het volgens mij werkt:


G53-G92-G54 visualisatie.png



De machine coördinaten zijn gekoppeld aan de machine eigenschappen en hebben hun nulpunt gekoppeld aan de Homing-Switches. Vanaf dat punt geldt er een algemeen offsetvlak: G92. Daarmee kun je een eigen nulpunt vastleggen ergens binnen het werkbereik. Vanaf dit nulpunt kun je dan weer de werkstuk coördinaten G54 t/m G59.3 vastleggen.

Je kunt hiermee verschillende werkstukken, (of meerdere startpunten op één werkstuk zoals bij een paneel) een eigen nulpunt geven met G54..G59. Elke bewerking hoeft alleen maar de juiste G54..G59 vooraf te hebben en de G code begint op de juiste plek aan je materiaal te knabbelen :P

Zijn er nu omstandigheden waardoor je alle WCS-en een stukje wil verschuiven (b.v. je paneel met meerdere werkstukken ligt net even anders dan de vorige keer) dan is G92 handig, één verschuiving en al je werkstukjes hebben weer het juiste nulpunt.

Dit is een slim bedachte, en universeel inzetbare constructie 8). Maar zoals wel vaker bij breed inzetbare dingen, er kan ook veel fout gaan; het wespennest waar Serum het over had...

De meeste gebruikers, en zeker in de hobby sfeer, gebruiken steeds maar 1 nulpunt. Je kunt dan G92 gebruiken en G54..G59 op nul laten staan, dat is wat Eding oorspronkelijk deed, of G92 op nul laten staan en G54..G59 gebruiken. Dat laatste is netter en meer in lijn met hoe het bedoeld is. Daarvoor is dus dat "G10L20" vlaggetje, dan wordt niet G92 aangepast maar G54..G59. Default is dat G54, en dat is ook volgens mij waar de halve wereld het freeswerk mee doet ;-) )

Met het zetten van het "G10L20" vlaggetje is G92 niet weg, die waardes worden altijd verrekend met de G54..G59 coördinaten. Zolang die G92 coördinaten nu maar niet veranderen is er niets aan de hand, je merkt daar niets van. Maar heb je een keer een G-code bestand met G92.1 of G92.2 in de header, dan wordt G92 gecanceld. Als die dan niet op nul stond heb je een probleem...
Heldere en mooie uitleg, dank je wel!

Je triggert me wel met je opmerking over de koppeling met de machine coördinaten en homing switches. Ik begrijp dat G53 het machine coördinaten systeem is?! Op mijn CNC laat ik het bereik voor de homing-switches nog een stukje doorlopen omdat de machine fysiek nog niet aan zijn maximale bereik is. Zie screenprint vanuit EdingCNC hieronder.

24595

Het verschil met het frezen van de gitaarnek en het teststukje, behalve de G10L20 optie aanvinken, is ook dat ik WCS nulpunt van de gitaarnek weliswaar in het positieve bereik van het WCS heb genuld (center punt van het ruwe materiaal), echter dat als ik het me goed herinner de freesopdracht doorliep in het negatieve bereik van de machine coördinaten op de X-as, dus voor de homing switch. Dit was noodzakelijk omdat ik anders niet de gehele nek in één keer kon frezen. Hier ben ik niet meer 100% zeker omdat ik nulpunt en CAM opdrachten verschillende keren heb moeten wijzigen omdat ik tegen 'machine violations' aanliep.

Ik vraag me af of dit nog van invloed is geweest? Voordat ik weer een nieuw stuk esdoorn ga opofferen, ga ik nog eenzelfde proef werkstukje frezen uit mijn vorige post, echter dan ook met dit stukje multiplex in het negative X-as bereik. Als dat dus überhaupt werkt in verband met het triggeren van homing switch tijdens het frezen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is heel gebruikelijk dat als er iets niet werkt zoals verwacht, de schuldige altijd daar is waarvan niet begrepen wordt hoe het werkt.
Zolang jij de bovenkant en onderkant gefreesd hebt zonder iets met je nulpunten, G68, G92 G10 te doen, ligt het probleem toch echt bij jouw werk voorbereiding. En dat had je zelf al aangetoond met die 2e test.
De eerste die kan aantonen dat die nulpunten echt spontaan een eigen leven zijn gaan leiden krijgt bij de volgende bijeenkomst een tompoes extra. (Nu gaat Kjelt gelijk proberen of hij dat misschien kan worden :lol: )

Waar je home punt ligt maakt helemaal niets uit, bij Kars z'n demo machientje op de CNC-zone dag afgelopen zaterdag lag dat punt in het midden van het bereik.
En ook het niet op nul zetten van die extra parameters zullen daar geen verandering in brengen. (ook al is het misschien handiger om ze op 0 te zetten)
Perkeo schreef: 14 nov 2022 14:30 Hier ben ik niet meer 100% zeker omdat ik nulpunt en CAM opdrachten verschillende keren heb moeten wijzigen omdat ik tegen 'machine violations' aanliep.
Ik ben er eigenlijk 100% van overtuigd dat je hier iets over het hoofd gezien hebt.

Je kunt zo'n gitaarnek toch eerst uit een vuren plankje maken?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door Perkeo »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 nov 2022 15:11 Het is heel gebruikelijk dat als er iets niet werkt zoals verwacht, de schuldige altijd daar is waarvan niet begrepen wordt hoe het werkt.
Zolang jij de bovenkant en onderkant gefreesd hebt zonder iets met je nulpunten, G68, G92 G10 te doen, ligt het probleem toch echt bij jouw werk voorbereiding. En dat had je zelf al aangetoond met die 2e test.
Ik probeer in mijn posts toch heel duidelijk te zijn, waar toch duidelijk uit mag blijken dat het frezen van de gitaarnek en het frezen van het proef werkstukje op dezelfde manier heeft plaatsgevonden, met als enige verschil het G10L20 vinkje. Ik snap daarom niet waarom je blijft beweren dat het probleem bij mijn werk voorbereiding zou liggen??

Na de post van Karc-cnc werd ik getriggerd door een ander verschil namelijk de positie van het ruwe materiaal in zowel het negatieve als het positieve bereik van het machine coördinaten stelsel bij de gitaarnek en de positie alleen in het positieve bereik van de machine coördinaten stelsel bij het proef werkstukje.

Om uit te sluiten of dit een verschil maakt (wat je zelf aangeeft van niet) zal ik het proef werkstukje nog eens frezen met het ruwe materiaal zowel het negatieve als het positieve bereik van het machine coördinaten stelsel. Dit wordt waarschijnlijk pas in het weekend, maar ik zal het resultaat hier zeker laten weten. Na 2x een nek frezen, één keer in esdoorn en één keer in een stuk steigerhout met G10L20 uitgevinkt en één keer proef werkstukje met G10L20 aangevinkt heb ik meer vertrouwen dat dit de variabele is die de uitkomst beïnvloedt en niet mijn werkvoorbereiding. :evil:

Niettemin wil het lek echt aantoonbaar boven hebben, dus zal ik mijn stappen net als de vorige keer stuk voor stuk bijhouden en terugkoppelen. :P

Het staat eenieder werkend met EdingCNC uiteraard vrij om het één en ander ook zelf uit te proberen :lol:

To be continued...
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door P1-Engineering »

Perkeo schreef: 13 nov 2022 21:46 Zoals beloofd nog een klein overzicht van de G68 verdraaiing en dubbelzijdige bewerking zoals het nu goed lijkt te werken.

Als simpel werkstuk heb ik de volgende tekening in Fusion 360 gemaakt. Het blauwe vlak wordt voor de helft van de bovenkant en de helft van de onderkant uitgefreesd. De pin posities zijn symetrisch geplaatst, zodat het werkstuk over de middellijn van het werkstuk kan worden gedraaid. Ik heb vlak off-center geplaatst, om echt te kunnen controleren of de dubbelzijdige bewerking goed lukt.

24590

Dit is de setup voor het frezen van de bovenkant. Het WCS is het exacte midden van het werkstuk en Z0 is bovenkant van het werkstuk.

24588

Dit is de setup voor het frezen van de onderkant (vanaf de onderkant gezien, het werkstuk ligt uiteraard gedraaid op de CNC, zodat X-as, Y-as en Z-as weer de juiste kant op wijzen. Het WCS is wederom het exacte midden van het werkstuk en Z0 is de onderkant van het werkstuk, dus de offerplaat zelf.

In deze setup frees ik eerst de pin posities in de offerplaat, waarna ik het werkstuk met 6mm houten pennen uitlijn op de offerplaat.

24589

Op de CNC heb ik het volgende gedaan (met dus G10L20 aangevinkt):
  • werkstuk passend op de offerplaat plaatsen met tape en secondenlijm
  • 4mm 2-snijder geplaatst en tool lengte meting uitgevoerd
  • G68 EdingCNC macro uitvoeren om de verdraaing van X-Y as te bepalen
  • frees exact op het midden van het werkstuk plaatsen en X-as en Y-as nulllen
  • met toollengte sensor op het werkstuk Z0 bepalen
  • G-code voor bewerking bovenkant laden en uitvoeren
24591
  • werkstuk verwijderen en Z0 op offerplaat instellen en daarna pin posities in de offerplaat frezen
24592
  • werkstuk gedraaid om de X-as en met pennen uitgelijn terugplaatsen
  • Z0 is al de offerplaat met het frezen van de pin posities en WCS blijft identiek met G68 gedraaid staan
  • G-code voor bewerking onderkant laden en uitvoeren
En vervolgens is dit het resultaat, keurig voor en achterkant gefreesd op elkaar uitgelijnd.
24593

Binnenkort dus maar een nieuw stuk esdoorn plaatsen en de stratocaster nek opnieuw proberen! :lol:
Ik doe het zelf op exact dezelfde manier, ook met Fusion en Eding, en dat werkt inderdaad zoals je mag verwachten. Maar inderdaad wel met de G10L20 aangevinkt. Waarom dat standaard niet aanstaat is een raadsel en één van de vele vervelende onduidelijkheden binnen Eding. Maar als het werkt, dan werkt het wel gewoon goed.

Btw, staat nog steeds op mijn lijstje om een stratocaster te frezen. Volgende trip na Fijnhout maar even wat mooie stukken daarvoor meenemen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G68 en dubbelzijdige bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Perkeo schreef: 14 nov 2022 20:27 Ik snap daarom niet waarom je blijft beweren dat het probleem bij mijn werk voorbereiding zou liggen??
In dat geval ben ik je een TomPoes schuldig. ;-)

PS, ik ben na 40 jaar ervaring met besturingen misschien wat eigenwijzer bij sommige dingen, doe het niet om je er mee lastig te vallen, meer om je alert te houden dat niet altijd alles is wat het lijkt.
Voor mij is het pas opgelost als het aantoonbaar is dat dat vinkje de boel verziekt door die toch weer aan te zetten en opnieuw de fout aan te tonen.
Het moet gewoon verklaarbaar zijn wat er dan fout gaat, het blijven gewoon getalletjes die bij elkaar opgeteld worden.
Ik zal je er nu niet meer mee lastig vallen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie