Xyz

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Xyz

Bericht door Tonybryden »

Zot met een vraag over x Y z
X- x+ bekend
Z- z+ bekend
Maar voor de Y as ben ik daar niet zeker van.
Bij een portaal met beweegbare brug , komt de brug naar je toe voor de y-, maar met een vaste brug met beweegbare tafel is dit toch anders.
Als de tafel naar je toekomt gaat de frees richting naar y+ toch.
Gaat de tafel van je af dan is het y-.
Dus als de tafel (freesbed) naar je toe beweerd betekend dit dat de frees naar y+ gaat.
Of zie ik dit verkeerd.
Als ik de y- instel als de tafel naar voren komt , freest hij de tekst op de kop.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Xyz

Bericht door hfjbuis »

Het gaat erom hoe de frees t.o.v. het werkstuk beweegt. Of de tafel omhoog komt, of de freeskop omlaag gaat, maakt niet uit. Idem voor X en Y.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Precies zoals hfjbuis maar nog een keer met andere woorden. :mrgreen:

Dat blijft toch altijd een dingetje.
Als jij in je koffie roert, met de klok mee.... nu wil je diezelfde beweging maken, maar hou je lepeltje stil en draai je het kopje...
Moet je dus tegen de klok in draaien om hetzelfde te doen.
Frezen met een stilstaande spil en bewegend werkstuk ziet er heel ingewikkeld uit, kun je eigenlijk ook niet 'in de lucht' testen om te kijken of het klopt, je begrijpt niets van die bewegingen, totdat je echt freest en je ziet dat het klopt.
Tonybryden schreef: 13 nov 2022 23:08 Als ik de y- instel als de tafel naar voren komt , freest hij de tekst op de kop.
Dus eigenlijk had je zelf die conclusie al getrokken. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Xyz

Bericht door bartL »

Die koffie en CNC blijft toch wel altijd een soort van verband houden met elkaar. :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Xyz

Bericht door benkr »

bartL schreef: 14 nov 2022 09:14 Die koffie en CNC blijft toch wel altijd een soort van verband houden met elkaar. :lol:
Vandaar ook die grote groene knop.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 14 nov 2022 09:38
bartL schreef: 14 nov 2022 09:14 Die koffie en CNC blijft toch wel altijd een soort van verband houden met elkaar. :lol:
Vandaar ook die grote groene knop.
en de rood/gele :mrgreen:
voor de 'oepsie' momenten
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

Ik heb het nu ingesteld en de tekst freest hij nu goed.
Maar nu homed de y as niet goed, proxi heb ik op de y- kant links onder gemonteerd.
Als het bed over de proxi heen is in y+ richting, homed hij niet terug naar proxi op y-.
Hij homed dan verder naar de y+ waar de proxi niet is.
Als het frees bed in y- positie staat ,dan homed hij wel naar de proxi.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Moet je waarschijnlijk de richting opgeven bij de instelling voor homen. Iets met een min voor de snelheid misschien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

Soms denk ik waar begin ik aan voor iemand wie moeite heeft met pc gebeuren en Engelse taal.
Maar ik vertik het om op te geven omdat ik deze hobby zo mooi vind , en ik heb hier echt plezier van.
Het is ook alleen nog het homen en dan is alles klaar .
Dan kan ik draaien 3d printen en cnc frezen.
Al moet ik erbij vertellen dat het 3d printen ook de nodige kennis vereist met pc 😀.
Wat is een draaibankje dan toch makkelijk zonder cnc🤣
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Xyz

Bericht door hfjbuis »

Ik dacht dat je Mach3 gebruikte. In dag geval, hier een video over het homen in mach3.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

Bedankt voor de link, begrijp ik het nu goed dat je je 0 punt ook kunt verschuiven naar je tekening toe.
Dus je tekening leg je op het freesbed ,en je kunt je 0punt naar de tekening verplaatsen.
Ik zag dat in het filmpje gedaan worden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tonybryden schreef: 15 nov 2022 10:24 Bedankt voor de link, begrijp ik het nu goed dat je je 0 punt ook kunt verschuiven naar je tekening toe.
Dus je tekening leg je op het freesbed ,en je kunt je 0punt naar de tekening verplaatsen.
Ik zag dat in het filmpje gedaan worden.
Ja, dat is wat je normaliter doet.
Daarvoor heb je een machine nulpunt en meerdere programma nulpunten, meestal gebruik je er maar één, G54.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Xyz

Bericht door hfjbuis »

Tonybryden schreef: 15 nov 2022 10:24 begrijp ik het nu goed dat je je 0 punt ook kunt verschuiven naar je tekening toe
Ja, Homen is de eerste stap en vervolgens bepaal je waar je nulpunt moet komen met de "workpiece offsets" G54...G59. Je kunt G54 gebruiken voor de 1e offset (machineklem 1) en G55 voor de 2e offset (machineklem 2). Op die manier kun je hetzelfde programma gebruiken voor het frezen op 2 verschillende posities.
Kun je niet exact op dezelfde positie opspannen, dan moet je de offset voor elke klus aanpassen. Je gaat dan al snel hulpmiddelen (busjes, aanslagen) maken om, zoveel mogelijk op dezelfde positie te kunnen opspannen. Dat werkt sneller en voorkomt fouten.
Door een tekening op de tafel te leggen kun je zien of "het past" en dat is sneller en goedkoper dan iets opnieuw maken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

Kijk door deze reacties begin ik het langzaam te begrijpen.
Ik deed eerst homen en van daaruit starte ik het programma op , alleen wist ik dan niet waar hij begon te frezen.
Ben net nog met proxi bezig geweest op de y as, maar hij blijft maar van een kant af homen.
Ik home de machine en ze stoppen dan perfect op de proxi , van daar uit joggen werkt ook goed op de limits.
Alleen als ik met het freesbed homed als het bed over de proxi heen is homed hij van de proxi af in plaats er naar toe.

In eerste instantie had ik de proxi in het missen van het freesbed staan , van daaruit gaf ik in dat hij 300mm in - richting mocht verplaatsen en 300mm naar de + richting mocht verplaatsen.
Maar ook op deze manier homed hij maar van een kant naar de proxi , en de test vreesde hij op de kop.
Ik heb ergens iets verkeerds ingevuld.
Maar waar.
Plaats reactie